• 0

hulp bij Uitlaatservice met minderjarigen

Beste damens en heren,

 

Allereerst, wat een leuk en handig forum!Ik ben nieuw hier, en hoop hier nog vaak te komen.

 

Ik heb een vraag, ik ben de afgelopen week een hondenuitlaatservice gestart, ik heb dit samen met mijn vriendin opgezet. Ik ben zelf 18 jaar oud, en mijn vriendin word deze maand 17.

 

Wij hebben niet zomaar een hondenuitlaatservice opgestart, maar een heel ander concept dan de 'normale' hondenuitlaatservice. Wij zijn van plan kinderen in de buurt te linken aan opdrachten die wij binnenkrijgen. We zijn dus eigenlijk een soort van tussenpersoon. Ik heb eerlijk gezegd totaal geen verstand van belasting en dergelijke, en weet nu niet precies wat ik het beste kan doen.

 

Is het het beste om een VOF op te richten met mijn vriendin, en de kinderen (boven de 14-15) aan te nemen als een soort van 0 uren contract, of kan dit veel makkelijker? Hoe zit het precies met de belasting? Wel moet ik erbij vermelden dat wij commissie willen gaan rekenen over de prijs van 1 uur uitlaten, de rest word dan via ons naar de uitlater (het kind) gestuurd.

 

Alvast super bedankt!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Beste Klaas,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Ik twijfel op voorhand of het bij een uitlaatservice de moeite waard gaat zijn om alles te regelen wat er komt kijken bij het in dienst nemen van minderjarigen. Denk aan passende arbeidsovereenkomsten, verzekeringen, het voeren van een loonadministratie, planning, toegestane werktijden enzovoorts. Daar kun je nogal een studie van maken. Naast dat het veel werk oplevert, zal het ook het nodige gaan kosten en de vraag is of je plan dan winstgevend blijft.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Naast dat het veel werk oplevert, zal het ook het nodige gaan kosten en de vraag is of je plan dan winstgevend blijft.

Wat is jouw conclusie (en/of advies) dan Ron: niet regelen, geen personeel in dienst nemen of geen minderjarig personeel in dienst nemen?

(het lijkt er nu - ongetwijfeld onbedoeld - op dat je vraagsteller adviseert om wel minderjarig personeel in dienst te nemen, maar het allemaal niet zo goed te regelen :))

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Naast dat het veel werk oplevert, zal het ook het nodige gaan kosten en de vraag is of je plan dan winstgevend blijft.

Wat is jouw conclusie (en/of advies) dan Ron: niet regelen, geen personeel in dienst nemen of geen minderjarig personeel in dienst nemen?

(het lijkt er nu - ongetwijfeld onbedoeld - op dat je vraagsteller adviseert om wel minderjarig personeel in dienst te nemen, maar het allemaal niet zo goed te regelen :))

 

Daar zat ik zelf dus ook al aan te denken, maar dan kun je natuurlijk achteraf problemen krijgen als er iets gebeurd. Ik weet gewoon niet wat wijsheid is nu.

Link naar reactie
  • 0

Haha Norbert, volgens mij veroorzaak je nu zelf verwarring door de kleine lettertjes :)

 

@Klaas, Norbert en Ron adviseren je absoluut niet om het dan maar niet zo goed te regelen, ze zeggen alleen dat het waarschijnlijk teveel moeite kost voor wat het oplevert en dat je het dus beter helemaal niet kunt doen.

 

Je zou eens kunnen proberen om in gesprek te komen met de lokale supermarktmanager of folderbezorgingsbedrijf, die hebben ervaring zat met het aannemen van minderjarigen en kunnen je daar vast alles over vertellen.

 

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Wat is jouw conclusie (en/of advies) dan Ron: niet regelen, geen personeel in dienst nemen of geen minderjarig personeel in dienst nemen?

 

Ik ben van mening dat je ook zonder personeel hier een en ander te regelen hebt op het gebied van belastingen, verzekeringen e.d. Daarom vrees ik dat de kans om dit ook zonder personeel winstgevend te maken klein is. Je moet het opnemen tegen buurtkinderen die het zelf wel regelen tegen en je kapotconcurreren met hun tarieven.

 

Mijn advies is dus zelfs om helemaal geen onderneming te beginnen op dit vlak. De vraag is zelfs of de vraagsteller het wel zover krijgt dat dit gaat kwalificeren als onderneming en niet als hobby-met-fooi. Fooi voor zichzelf dan, van bemiddelen voor anderen (laat staan minderjarigen!) zou ik hier ver blijven.

 

Mogelijk is er best een winstgevende onderneming van te maken als je de keffertjes van de rich & famous uit gaat laten in Het Gooi. Dan kun je wat meer vragen. Maar dat is ook des te meer reden om geen minderjarigen in te zetten. Probeer verlies van die peperdure rasblaffertjes dan nog maar eens te verzekeren...

 

(het lijkt er nu - ongetwijfeld onbedoeld - op dat je vraagsteller adviseert om wel minderjarig personeel in dienst te nemen, maar het allemaal niet zo goed te regelen :))

 

Ha! ;D De vraagsteller kent me inderdaad niet, dus die zou dat wellicht verkeerd kunnen interpreteren. In het belang van de honden, de kinderen en niet in de laatste plaats die van de ondernemer zelf lijkt het me uiterst verstandig zoiets heel goed te regelen. Voor ieders veiligheid en aansprakelijkheid lijkt me dat wel zo fijn.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Wat is jouw conclusie (en/of advies) dan Ron: niet regelen, geen personeel in dienst nemen of geen minderjarig personeel in dienst nemen?

 

Ik ben van mening dat je ook zonder personeel hier een en ander te regelen hebt op het gebied van belastingen, verzekeringen e.d. Daarom vrees ik dat de kans om dit ook zonder personeel winstgevend te maken klein is. Je moet het opnemen tegen buurtkinderen die het zelf wel regelen tegen en je kapotconcurreren met hun tarieven.

 

Mijn advies is dus zelfs om helemaal geen onderneming te beginnen op dit vlak. De vraag is zelfs of de vraagsteller het wel zover krijgt dat dit gaat kwalificeren als onderneming en niet als hobby-met-fooi. Fooi voor zichzelf dan, van bemiddelen voor anderen (laat staan minderjarigen!) zou ik hier ver blijven.

 

(het lijkt er nu - ongetwijfeld onbedoeld - op dat je vraagsteller adviseert om wel minderjarig personeel in dienst te nemen, maar het allemaal niet zo goed te regelen :))

 

Ha! ;D De vraagsteller kent me inderdaad niet, dus die zou dat wellicht verkeerd kunnen interpreteren. In het belang van de honden, de kinderen en niet in de laatste plaats die van de ondernemer zelf lijkt het me uiterst verstandig zoiets heel goed te regelen. Voor ieders veiligheid en aansprakelijkheid lijkt me dat wel zo fijn.

 

Ik heb sinds vorige week de website geïntroduceerd, en een Facebook actie gehouden. En heb inmiddels al 5 sollicitanten die op bezoek willen komen voor een gesprekje (meiden van boven de 15), en al diverse telefoontjes gehad van eigenaren van honden. Animo is er genoeg, concurrentie valt mee aangezien wij alleen individuele uitlaatbeurten geven.

 

Alleen ik weet dus totaal niet hoe ik dit fiscaal en qua verzekeringen moet regelen? Iemand toevallig ervaring met werken met minderjarigen?

 

Ik ga vandaag maar eens bellen naar wat folderbedrijven, kijken of zij mij willen helpen.

Link naar reactie
  • 0

Animo is er genoeg, concurrentie valt mee aangezien wij alleen individuele uitlaatbeurten geven.

 

Ik waardeer je enthousiasme. Maar hoeveel tijd kost je dit en wat levert dat op? Stel dat je opdrachtgever 5 euro per uur wil betalen. Dan ben je al 1 euro kwijt aan BTW en 4 euro aan uurloon en loonfheffingen. Waar betaal je de verzekering, boekhouder en jezelf van? Als je geen idee hebt wat je moet regelen, waarom ben je dan al begonnen?

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Met dit weer en de zomertijd is het aardig om honden uit te laten, maar wil je kinderen of meisjes van die leeftijd ook 's winters in het donker de straat op sturen?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Animo is er genoeg, concurrentie valt mee aangezien wij alleen individuele uitlaatbeurten geven.

 

Ik waardeer je enthousiasme. Maar hoeveel tijd kost je dit en wat levert dat op? Stel dat je opdrachtgever 5 euro per uur wil betalen. Dan ben je al 1 euro kwijt aan BTW en 4 euro aan uurloon en loonfheffingen. Waar betaal je de verzekering, boekhouder en jezelf van? Als je geen idee hebt wat je moet regelen, waarom ben je dan al begonnen?

 

Omdat ik eerst wilde kijken of er inderdaad genoeg vraag naar is. De prijs heb ik gezet op €9 per uur. En ik ben van plan om in het begin alles zelf te lopen, wat me nu dus de tijd geeft om het een en ander uit te zoeken wat betreft het in dienst nemen van minderjarigen.

 

Maar goed, daar is dit forum toch ook voor? Ik dacht misschien weten jullie hier iets meer over.

 

Link naar reactie
  • 0

Korte quote uit onze forumregels:

Heb je zelf al moeite genomen? Laat zien dat je de moeite hebt gedaan om al zelf een antwoord op jouw vraag te vinden.

 

Dus lees bijvoorbeeld iets over starten als ondernemer (op de websites van de KvK of Belastingdienst Handboek Ondernemen) en werkgever worden of payrolling (bij uitbesteding van uren). En maak als volgende stap eens een rekensommetje. Je hebt ook te maken met ouders en schooltijden van je beoogde personeel.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

@Klaas, Norbert en Ron adviseren je absoluut niet om het dan maar niet zo goed te regelen, ze zeggen alleen dat het waarschijnlijk teveel moeite kost voor wat het oplevert en dat je het dus beter helemaal niet kunt doen.

Nee hoor, dat zei of schreef ik niet :) Ik was alleen benieuwd naar de opinie van Ron, omdat ik al vreesde dat zijn eerste reactie mogelijk verkeerd uitgelegd kon worden.

 

Mijn mening? Regel je zaakjes gewoon goed, en dat hoeft helemaal niet schokkend veel te kosten.

 

Er zijn vele hondenuitlaatservices en wellicht zelfs een branchevereniging. Bel gewoon eens een concullega op in een totaal andere regio (dus geen directe concurrent) en stel je vragen en vraag tips.

Zie ook deze info: hondenuitlaatsservice beginnen (wellicht wat gedateerd, maar toch)

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Maar wat denken jullie aangezien ik 18 ben en mijn vriendin 17 jaar word? Is het niet handiger als zei een eenmanszaak opent en hiermee haar belasting kan terugvragen omdat ze minderjarig is? Dat ik een medewerker word van haar?

 

Waarom denk je dat zij geen belasting hoeft te betalen omdat ze minderjarig is?

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Maar wat denken jullie aangezien ik 18 ben en mijn vriendin 17 jaar word? Is het niet handiger als zei een eenmanszaak opent en hiermee haar belasting kan terugvragen omdat ze minderjarig is? Dat ik een medewerker word van haar?

 

Waarom denk je dat zij geen belasting hoeft te betalen omdat ze minderjarig is?

Door de zelfstandigenaftrek en de startersaftrek. Of geldt dit ook voor volwassenen?

Link naar reactie
  • 2

Door de zelfstandigenaftrek en de startersaftrek. Of geldt dit ook voor volwassenen?

 

Dat heeft niets met leeftijd te maken. Misschien moet je toch het Handboek Ondernemen eens lezen. En je oriënteren op de basisbeginselen van het ondernemen. Gebruik ook Google en de zoekfunctie op dit forum eens.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een vraag, ik ben de afgelopen week een hondenuitlaatservice gestart, ik heb dit samen met mijn vriendin opgezet. Ik ben zelf 18 jaar oud, en mijn vriendin word deze maand 17.[..] Is het het beste om een VOF op te richten met mijn vriendin,

Voordat we het gaan hebben over kinderen in loondienst, moeten we het eerst hebben over dat andere kind: je vriendin. Zij is (ook) minderjarig en dus per definitie handelingsonbekwaam. Ze kan dus niet zo maar een bedrijf starten of rechtshandelingen verrichten zonder toestemming.

 

Wij zijn van plan kinderen in de buurt te linken aan opdrachten die wij binnenkrijgen. We zijn dus eigenlijk een soort van tussenpersoon. [..] en de kinderen (boven de 14-15) aan te nemen als een soort van 0 uren contract, of kan dit veel makkelijker?

Het ziet er niet naar uit dat je mensen in dienst wil nemen. Je hebt dus sowieso op geen enkele manier met (loon)belasting te maken hebt. De enige klanten die je hebt zijn namelijk de mensen die hun hond uitgelaten willen hebben.

 

Het is dus niet zo dat je je (al te veel) kunt bemoeien met het uitbetalen van salaris, als je ten minste niet verantwoordelijk gehouden wil worden voor doorbetaling bij ziekte, uitbetaling van vakantiegeld, 20 vakantiedagen, etc. En je kunt dus al helemaal niet beginnen met het inhouden van geld bij de uitlater, als dat zou betekenen dat ze daarmee de facto minder dan het minimumloon verdienen.

 

Verder kun je als tussenpersoon alleen maar het dienstverband tussen hondenbezitter en hondenuitlater faciliteren. Die twee partijen zullen namelijk het daadwerkelijke 'contract' sluiten. Ik schrijf dit tussen aanhalingstekens, omdat dit naar alle waarschijnlijkheid een contract volgens de regeling Dienstverlening Aan Huis zal zijn, waarbij nagenoeg alle gebruikelijke arbeidszekerheden tot een minimum zijn beperkt.

 

Je zegt ook dat je 1 uitlaatuur aan kosten rekent. Dit zal de hondenbezitter dus moeten betalen voor jouw dienst van het aanbrengen van een uitlater. De hondenbezitter is je klant. Hoeveel kost een uitlaatuur van 14/15-jarige? En is dat dan 1 uitlaatuur per keer dat er wordt uitgelaten? Of per keer dat er een contract wordt gefaciliteerd? Aan wat voor aantallen uitlaters/contracten zat je te denken tegen welke tarieven?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Voordat we het gaan hebben over kinderen in loondienst, moeten we het eerst hebben over dat andere kind: je vriendin. Zij is (ook) minderjarig en dus per definitie handelingsonbekwaam. Ze kan dus niet zo maar een bedrijf starten of rechtshandelingen verrichten zonder toestemming.

Klopt, maar in dit geval is handlichting vermoedelijk snel geregeld.

 

Het ziet er niet naar uit dat je mensen in dienst wil nemen. Je hebt dus sowieso op geen enkele manier met (loon)belasting te maken hebt. De enige klanten die je hebt zijn namelijk de mensen die hun hond uitgelaten willen hebben.

Het is dus niet zo dat je je (al te veel) kunt bemoeien met het uitbetalen van salaris, als je ten minste niet verantwoordelijk gehouden wil worden voor doorbetaling bij ziekte, uitbetaling van vakantiegeld, 20 vakantiedagen, etc. En je kunt dus al helemaal niet beginnen met het inhouden van geld bij de uitlater, als dat zou betekenen dat ze daarmee de facto minder dan het minimumloon verdienen.

 

Ik zie het probleem niet zo zolang de opbrengsten per klantuur of oproep maar hoger zijn dan de totale som aan kosten inclusief loon en loonheffingen etc. Gelet op het uurloon voor 15- en 16-jarigen (2,5- 3 Euro bruto per uur) lijkt me de richtprijs van € 9,- per uur toereikend om alle kosten van te betalen... en zichzelf nog een beetje benodigde advies en begeleiding van een jurist en/of boekhouder te kunnen permitteren...

 

Kortom: normaliter ben ik degene die leeuwen en beren op de weg ziet (beroepsdeformatie), en wordt mij af en toe verweten "een vis nog watervrees te bezorgen", maar in dit geval lijkt mij met de plannen zelf niet direct iets mis, maar moet vraagsteller zich nog wel een hoop ondernemerskennis eigen maken en bij opstart bij voorkeur deskundige hulp in schakelen van een goede boekhouder/salarisadministrateur en een jurist (voor het opstellen van de 0-uren contracten)

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

maar in dit geval lijkt mij met de plannen zelf niet direct iets mis, maar moet vraagsteller zich nog wel een hoop ondernemerskennis eigen maken en bij opstart bij voorkeur deskundige hulp in schakelen van een goede boekhouder/salarisadministrateur en een jurist (voor het opstellen van de 0-uren contracten)

Ben je hier nou serieus? Of lees ik nu compleet over je sarcasme heen?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Geen sarcasme, Prins. Er zijn vele hondenuitlaatbedrijven. Met een goede voorbereiding is er niets mis met deze plannen. Dus geef ik opbouwende kritiek op de voorbereiding, niet op het idee...mits de exploitatie kloppend (lees: rendabel/winstgevend) is te krijgen.

 

En laten we de kosten van jurist en boekhouder/salarisadministrateur niet overdrijven, en al helemaal geen accountant

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

hehe ja Rachid, je hebt wel een punt natuurlijk he; als Klaas 4 uurtjes per dag kan verkopen heeft ie een omzet van 36 euro (incl. btw? of excl.?), en met alle kosten eraf zal er dan niet veel overblijven, maar ik wil niet al te veel conclusies trekken.

 

Wie weet ziet hij het groter, denkt ie eerder aan 40 uur per dag, meerdere steden enzovoorts.

 

Feit is; als je er niks mee doet is het een verloren idee, en als je er wel mee aan de slag gaat kom je er vanzelf achter of het wel of niet haalbaar is.

 

Edit: Argh, afbeelding wordt bijgesneden; iig "Don't sit around and wait, get out there and start something!"

dontsit.thumb.jpg.5f9a85fee38d951c3da2d98c2133637f.jpg

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
  • 0

Er is - voor iedere exploitatie - een bepaalde minimumomzet nodig. Bij vraagsteller zal die nog niet zo hoog zijn en er zijn genoeg concullegas met omzetten van meer dan € 100 per dag; ik kwam zelfs een bericht tegen met een dagomzet van € 500,-.

 

Kortom: als er maar genoeg markt/vraag is, valt er een boterham mee te verdienen.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben me ervan bewust dat mijn vriendin toestemming nodig heeft van der ouders. En dat die mee moeten naar de KvK.

 

Verder, wat dus het plan is: ik neem minderjarigen en/of volwassenen in dienst tegen een 0 uren contract. Ik ga er vanuit dat dit in de meerderheid minderjarigen zullen zijn. Klanten op mijn website zullen afspraken willen maken zodat de hond kan worden uitgelaten, ik geef dit aan in een communicatie middel met mijn team; bijvoorbeeld: een Whatsapp-groep, dat er een opdracht beschikbaar is. Dit zal alleen maar gebeuren als ik of mijn vriendin niet in staat zijn te lopen, door bijvoorbeeld school. Als er dan iemand reageert worden diegene met instructies verder geholpen, denk hierbij aan het adres, hond, eigenschappen van de hond, en waar bijvoorbeeld de sleutel ligt.

 

De klant heeft de mogelijkheid of per uitlaatbeurt te betalen, of met een strippenkaart.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 111 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.