• 0

Niet-commerciële nieuwsbrieven, de regelgeving?

Wij willen nu starten met het versturen van nieuwsbrieven, maximaal tweemaal per maand. Nu heb ik mezelf ingelezen en mag je reeds bestaande klanten eenmalig toevoegen aan het nieuwsbriefbestand, ik mag mensen erop zetten die in het verleden al iets bij mij hebben gekocht. Ook mag ik mensen op de lijst zetten indien zij iets aanvragen zoals een gratis e-book etc.

 

Het grijze gedeelte is, mag ik ook mensen erop zetten die ooit een offerte hebben aangevraagd, maar geen order hebben geplaatst? Dit is namelijk de interessantste groep, omdat die ooit geïnteresseerd waren in mijn producten/dienstverlening en toch niets besteld hebben. Wellicht kan ik die met een interessante nieuwsbrief heractiveren om iets te kopen? Mijn nieuwsbrieven zullen geen aanbiedingen bevatten, maar ik blog iedere week. Ik wil dan één van beide blogs als nieuwsbrief meesturen, mijn blogs zijn informatief van aard en beschrijven problemen van mijn doelgroep. Hier zit dus geen verkooptekst in verborgen. Ik ga dus enkel niet-commerciële nieuwsbrieven versturen, op Google zie ik het vaak gaan over 'Commerciële nieuwsbrieven' of 'Aanbiedingen'. Welke regelgeving is er op het gebied van niet-commercieel georienteerde nieuwsbrieven?

 

Heeft iemand hier ervaring mee? Natuurlijk staat onder elke nieuwsbrief een eenvoudig linkje om je af te melden met één enkele klik.

Winkel in huisdecoratie en allerhande gebruiksartikelen in onder andere huishoudelijk, verzorging, speelgoed, hobby, gereedschap, computeraccessoires en dierenbenodigdheden..

 

Meer dan 1000 verschillende artikelen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

25 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het grijze gedeelte is, mag ik ook mensen erop zetten die ooit een offerte hebben aangevraagd, maar geen order hebben geplaatst? Dit is namelijk de interessantste groep, omdat die ooit geïnteresseerd waren in mijn producten/dienstverlening en toch niets besteld hebben. Wellicht kan ik die met een interessante nieuwsbrief heractiveren om iets te kopen?

En daarmee heeft je nieuwsbrief dus een commerciële insteek in tegenstelling wat je lijkt te willen suggereren met de titel in je onderwerp. Op zich maakt het commerciële aspect ook niet uit, want dezelfde regels gelden ook voor e-mails met een charitatieve (goede doelen) en ideële insteek. De ACM heeft vrij heldere richtlijnen voor het versturen van berichten.

 

Je kunt natuurlijk naar aanleiding van die (niet geplaatste) order wel een keertje navragen waarom de klant uiteindelijk niet heeft besteld, maar dat is uiteraard iets anders dan iemand in het vervolg elke twee weken ongevraagd lastig vallen gaan vallen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

mag je reeds bestaande klanten eenmalig toevoegen aan het nieuwsbriefbestand, ik mag mensen erop zetten die in het verleden al iets bij mij hebben gekocht. Ook mag ik mensen op de lijst zetten indien zij iets aanvragen zoals een gratis e-book etc.

 

Het mag, en het gebeurt me regelmatig dat bedrijven/leveranciers/zelfs klanten het doen, en ik HAAT HET.

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
  • 0

Het grijze gedeelte is, mag ik ook mensen erop zetten die ooit een offerte hebben aangevraagd, maar geen order hebben geplaatst?

Hoe lang geleden is ooit?

 

Een offerte aanvragen klinkt niet als iets wat de hop-shoppende consumenten doet. Is het B-toB?

 

Je mag mail sturen naar een bestaande klantrelatie dus de preciezen zullen zeggen dit mag niet en van de rekkelijken mag het wel. Ik zou volkomen arbitrair een half jaartje terug gaan, vriendelijk herinneren aan het eerder contact en netjes de tweewekelijkse nieuwsbrief aanbieden. Als daar positief op gereageerd wordt heb je een opt-in. Wie de mail negeert heeft waarschijnlijk geen belangstelling.

 

Zet nog even die knop in je hoofd om die je op het idee bracht om de nieuwsbrief als niet-commercieel te beschrijven. Wel reëel blijven!

 

PS - Vraag je dit als content manager van een leverancier voor veiligheidsoplossingen?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet of er onderscheid is tussen commercieel en niet commercieel nieuwsbrieven. Maar is de vraag niet: Wil je zelf wel mailen naar mensen die zich daar eigenlijk niet voor hebben aangemeld? Word je dan niet indirect het bedrijf dat die irritante blogs stuurt?

Benieuwd naar mijn business? www.liguido.nl - www.youngtech.nl

Link naar reactie
  • 0

Ok, je schrijft wekelijks een blog en wilt tweewekelijks een nieuwsbrief (gaan) versturen. Doe je ook iets met social media? En heb je de historische blogs goed ontsloten? Je zou bij andere partijen kunnen kijken hoe ze e.e.a. verbinden of een online marketeer kunnen inhuren die alles rond breit. Zaak is om vanaf de blogpagina's of -index inschrijvers voor de nieuwsbrief of andere conversies te krijgen.

 

Misschien is het ook nuttig om eens te bezien hoe efficiënt je met aanmaak en opvolging van offertes omgaat. Op HL zijn diverse topics als je de zoekfunctie gebruikt.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Een niet-commerciële nieuwsbrief?

Je gaat lokaal nieuws bundelen en alles wat met jouw bedrijf te maken zou kunnen hebben weglaten?

 

:P

 

Maw: neem jezelf niet in de maling: een nieuwsbrief is altijd commercieel, alleen de toon kan verschillen van noodruftig en opdringerig tot ontspannen zonder te pushen. Maar eind van de rit hoop je dat je jezelf in de kijker speelt bij een koper.

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie
  • 2

Dat is jouw mening.

 

Niet gewoon een mening, maar een observatie en een analyse van de doelstelling van een nieuwsbrief.

"Maar eind van de rit hoop je dat je jezelf in de kijker speelt bij een koper." had misschien wel wat ruimer gedefiniëerd moeten worden. En wel in de zin dat 'koper' aangevuld had moeten worden 'of doorverwijzer'.

 

Een nieuwsbrief stuur je immers om:

contact te houden, zodat men je niet vergeet (top of mind), zodat ze hopelijk eerder zullen denken aan wat je voor hen kunt betekenen op het moment dat ze het nodig hebben of iemand spreken die het nodig heeft.

 

Dit is wat mijn vroegere docent voor 2D-vormstudies met zijn mooie accent het 'zoeperdoel' zou noemen: de doelstelling die ieder ander doel overkoepelt.

Die andere doelen zijn inhoud specifiek en kunnen variëren:

- de lezer wijzen op een nieuw product (of dienst) in het assortiment

- melden dat je iets in de aanbieding hebt

- nieuws uit jouw vakgebied delen met voor de lezer mogelijke toepassingen

- een uitnodiging voor een evenement of een demodag

- verslag doen van een evenement of afgerond project

- jouw netwerk fijne feestdagen wensen

- om hulp vragen bij een crowdfunding campagne

- delen dat je in de media geweest bent

- interessante weetjes delen

- saaie weetjes delen

- nutteloze weetjes delen

- opscheppen over een project waar je mee bezig bent

- een nieuwe collega voorstellen

- "Hoi [VOORNAAM], hoe is het?" sturen

- etc

 

Maar allemaal vallen ze onder het superdoel.

Ergo: nieuwsbrieven zijn van nature commercieel van aard.

 

Tenminste, naar mijn, in mijn ogen redelijk onderbouwde, mening.

Dat neemt niet weg dat ik uiteraard nieuwsgierig ben naar jouw tegenargumenten. :)

 

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie
  • 0

Ergo: nieuwsbrieven zijn van nature commercieel van aard.

Als je er van uit gaat dat alle menselijke contact commercieel van aard is, dan heb je gelijk. Is je wereldbeeld wat minder twee-dimensioneel dan zie je wellicht ook andere motieven voor het verzenden van nieuws. Voor de laatste groep is het vervelend dat ondernemers een commercieel doel verpakken als een niet-voor-gewin cadeautje. Vergelijk het maar met de Allerhande van AH. Dat tijdschrift bevat een boel info, maar dient uiteindelijk om de verkoop bij de supermarkt te bevorderen.

 

Die supermarkt zit in een gebouw, maar daarom zijn nog niet alle gebouwen van commerciële aard. :P

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Vergelijk het maar met de Allerhande van AH. Dat tijdschrift bevat een boel info, maar dient uiteindelijk om de verkoop bij de supermarkt te bevorderen.

 

Die supermarkt zit in een gebouw, maar daarom zijn nog niet alle gebouwen van commerciële aard. :P

 

Je vergelijkt het gebouw nu met een nieuwsbrief, maar je moet de Allerhande daarmee vergelijken. En die is inderdaad zoals je zelf ook al aangeeft commercieel van aard.

 

Noem anders eens een voorbeeld van een nieuwsbrief die niet commercieel van aard is, want ik zou het echt niet kunnen bedenken.

 

Link naar reactie
  • 0
Sorry.
Ik reageerde op Walter Brox.

 

Michael01 is waarschijnlijk nog aan het nadenken met welke petje op hij gaat reageren. Voor die zaak in huishoudelijke artikelen, voor die onderneming die veiligheidsspullen verkoopt, als ondernemer of niet. Dat zijn toch heel verschillende soorten van nieuwsbrieven.

 

Deze jongens hebben een heel aardige maandelijkse nieuwsbrief, not-for-profit!

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Die supermarkt zit in een gebouw, maar daarom zijn nog niet alle gebouwen van commerciële aard. :P

 

 

Dat is appels met fruitkisten vergelijken. :p

 

Ergo: nieuwsbrieven zijn van nature commercieel van aard.

Als je er van uit gaat dat alle menselijke contact commercieel van aard is, dan heb je gelijk. Is je wereldbeeld wat minder twee-dimensioneel dan zie je wellicht ook andere motieven voor het verzenden van nieuws. Voor de laatste groep is het vervelend dat ondernemers een commercieel doel verpakken als een niet-voor-gewin cadeautje. Vergelijk het maar met de Allerhande van AH. Dat tijdschrift bevat een boel info, maar dient uiteindelijk om de verkoop bij de supermarkt te bevorderen.

 

Ik ga er zeker niet vanuit dat ieder menselijk contact een commercieel doel heeft.

Binnen de context van de vraag (en het HL forum) leek het me redelijk aannemelijk dat het logisch is dat we het hebben over een nieuwsbrief die door bedrijven verzonden wordt.

En dan is het 'top of mind' blijven volgens mij toch het superdoel van de nieuwsbrief, ongeacht de vulling.

Als je een voorbeeld hebt van een door een bedrijf verstuurde nieuwsbrief die de lezer actief aanzet tot het vergeten van de afzender ben ik daar overigens zeer benieuwd naar.

 

Eigenlijk onderstreep je mijn punt met het Allerhande voorbeeld.

Je vloog alleen uit de bocht door de locatie (supermarkt) en het omhulsel (gebouw) erbij te betrekken in een poging om een logisch klinkend tegenargument op te bouwen ;-)

(Het klinkt logisch, omdat het zonder context waar is: een appel is een vrucht, maar niet alle vruchten zijn appels is ook waar. Het ging alleen niet over appels.)

 

De ecommercewiki nieuwsbrief is een nieuwsbrief van een non-profit organisatie die kennis wil verspreiden, maar tenminste één van de betrokkenen geeft zelfs toe dat hij het platform gebruikt om zich als expert te profileren, zodat dat misschien tot nieuwe opdrachten leidt.

https://www.ecommercewiki.org/About

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie
  • 0

...maar tenminste één van de betrokkenen geeft zelfs toe dat hij het platform gebruikt om zich als expert te profileren, zodat dat misschien tot nieuwe opdrachten leidt.

Die hebben we op HL ook. En toch is het geen commercieel platform.

 

Vanuit deze hoek verder weer on-topic, want volgens mij zijn we het 90% eens. ;)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • -1

Dat is jouw mening.

De jouwe niet? Leg dan gelijk ook even uit waarom niet - anders voegt dit soort posts niks toe.

 

Ik had met citaat willen reageren maar zie dat die niet is meegenomen. Ik reageerde er namelijk op dat ik het niet heel erg vind om soms eens wat e-mails in het wilde weg te sturen. Dat is gewoon mijn menig dat dit moet kunnen ook al is de wet anders.

SEO & Linkbuilding Marktplaats -> https://seomarketingdeals.com

Link naar reactie
  • 0

Ook al is de wet anders, het moet af en toe kunnen door rood te rijden, dat is gewoon mijn mening... Totdat er een kind oversteekt...! Hoor je zelf het onlogische aan jouw redenering?

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Dit topic gaat op slot bij vermoeden van een werknemersvraag. De vraagstelling wordt daarbij niet verduidelijkt en als basis voor discussie gebruikt. Dan kunnen we bij behoefte beter in offtopic filosoferen over e-mailmarketing en ethiek.

 

Modgroet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 245 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.