• 0

Crediteuren facturen verwerken buiten beginbalans om

Onze accountant heeft drie facturen uit 2014 niet gezien/ of niet ontvangen waardoor deze niet zijn meegenomen op onze eindbalans 2014. Ze hadden eigenlijk op de crediteuren post moeten staan daar ze nog niet waren betaald in 2014. Dit hebben we pas gedaan in januari 2015.

 

Volgens de accountant kan je niet zomaar een beginbalans veranderen die in de winstaangifte is ingevoerd en richting de belastingdienst is gestuurd.

 

Feit is dat de facturen in december 2014 zijn ontvangen en januari 2015 door ons zijn betaald. Hoe kunnen we dit nu op de juiste manier verwerken in de administratie?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat betekent dus ook dat de kosten niet meegenomen zijn in de jaarcijfers van 2014. De boekhouder heeft gelijk dat je niet zomaar de beginbalans aan kan passen. Doe je dat wel dan worden de kosten nergens afgetrokken en dat is dus in jullie nadeel.

De juiste manier is het aanpassen van de jaarcijfers van 2014 en het opnieuw indienen van de aangifte.

Maar als het niet om een wereldbedrag gaat dan zou ik de facturen gewoon in 2015 in laten boeken op 1-1-2015.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie Anouk! Het gaat inderdaad niet om een wereldbedrag (drie facturen met een totaal bedrag van zo’n 90 euro). Facturen inboeken op 1-1-2015 klinkt dan inderdaad als de meest eenvoudige oplossing.

 

Is het wel ‘legaal’ om het zo op te lossen?

 

En geeft het geen andere problemen mbt BTW-aangifte oid? Zelf denk ik eigenlijk van niet want het zijn toevallig drie facturen waar geen BTW op zit (twee van buiten nl en één van de bank).

Link naar reactie
  • 0

Voor de btw geeft het zoiezo geen probleem als dit onder de €1000 is.

Voor de IB mag het officieel niet als de kosten betrekking hebben op 2014. Maar als je administratie verder gewoon in orde is maakt de belastingdienst van dit kleine bedrag geen probleem. Maak je daar dus geen zorgen om.

Link naar reactie
  • 0

Oeps nog klein ‘probleempje’ waar ik tegenaan loop. Ik heb het nu op bovenstaande manier in de boekhouding verwerkt. Alleen kreeg ik nu op de eindbalans van 31-12-2015 dit te zien:

 

1600 Voorbelasting 12,00

1630 BTW Af te dragen Hoog 12,00

 

Dit komt omdat de twee buitenlandse facturen die ik heb toegevoegd natuurlijk automatisch meegnomen worden in het btw-aangifte verhaal. Namelijk eerst opgeven bij omzetbelasting en dan terugvragen bij voorbelasting.

 

Aangezien de aangifte Q1 2015 al lang is verwerkt gaat dit natuurlijk niet goed nu...

Link naar reactie
  • 0

Op de eindbalans van 2015 vallen de BTW-vordering en BTW-schuld van € 12 tegen elkaar weg.

 

Zoals Anouk al aangaf, mag je BTW-correcties onder de € 1.000 in de eerstvolgende (nadat je de fout hebt ontdekt) BTW-aangifte verwerken. Daarin tel dan bij 4b en 5b beide € 12 op.

 

Voor het bedrag dat je aan BTW moet afdragen, maakt het uiteindelijk dus allemaal niets uit.

 

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 252 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.