• 0

Verkoper in dienst nemen

Hallo,

 

Ik zit er aan te denken om iemand in dienst te gaan nemen die bij nieuwe en bestaande klanten langs gaat om mijn producten en diensten te verkopen.

 

De man komt uit een totaal andere branche, maar heeft het afgelopen jaar vrijwillig meegekeken bij de werkzaamheden van mijn bedrijf.

Omdat hij wat ouder is en best wel wat andere verplichtingen heeft zitten we samen te denken aan 10 uur per week.

 

Nu komen we alleen op het punt beloning en targets aan.

Wij hebben geen CAO, maar een minimumloon vind ik echt belachelijk laag. Zelf weet hij niet wat hij zou willen verdienen.

Ik heb al aan collega bedrijven gevraagd hou zij dit doen, maar tot nu toe nog geen collegabedrijf gevonden die dit soort dingen actief doet.

IS er een CAO of richtlijn die ik het beste zou kunnen aanhouden?

 

Dan het puntje targets. Ik heb hier nog nooit mee gewerkt en ik begrijp dat bij verkoop er een tijd van zaaien en oogsten is. Maar kanik nu controleren dat iemand zijn werk goed doet.

Wij werken in de evenementen branche, dus het kan heel goed zijn, dat een werkelijke opdracht nog maanden op zich laat wachten.

Ik vind het moeilijk om dit soort dingen te beoordelen, normaal werk ik met de medewerkers mee en zit ik er dus bovenop. Maar nu moet ik dit toch voor een groot deel los gaan laten.

Ik was zelf op het idee gekomen om mee te gaan, maar dit had een zeer negatieve uitwerking op de klanten, die voelden zich toch teveel onder druk gezet, ondanks dat ik van te voren had aangekondigd dat ik mee zou gaan om eens te kijken hoe een dergelijk gesprek gaat. (Ik ken de klanten al jaren, dus de lucht was zo weer geklaard).

 

Misschien een wat warig verhaal, maar misschien hebben jullie wat tips voor mij.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

De man pas belonen als er via hem een order binnenkomt?

Op een soort provisiebasis?

Dit zou je kunnen controleren dan, door de klant een code door te laten geven die ze van die man gekregen hebben, daar kun je dan een kleine korting aan verbinden misschien?

Link naar reactie
  • 0

Alleen op provisie basis laten werken lijkt me niet heel eerlijk, zoals ik aanghaf kan het soms maanden duren voordat een klus werkelijk binnenkomt.

 

Of de klant via de verkoper binnenkomt is denk ik wel duidelijk, omdat alles maatwerk is.

Maar die code is wel een leuk idee.

Dat zou ook wel goed kunnen werken bij bestaande klanten, die nieuwe producten bij ons afnemen.

 

Link naar reactie
  • 0

Alleen op provisie basis laten werken lijkt me niet heel eerlijk, zoals ik aanghaf kan het soms maanden duren voordat een klus werkelijk binnenkomt.

ik begrijp dat bij verkoop er een tijd van zaaien en oogsten is. Maar kanik nu controleren dat iemand zijn werk goed doet.

Als de provisie maar hoog genoeg is, hoeft het toch niet erg te zijn om pas na een paar maand betaald te worden?

Je neemt in de hoogte van die provisie natuurlijk ook mee, de tijd die hij besteed heeft aan de niet gelukte deals.

 

Link naar reactie
  • 0

je kunt prima met een basis salaris werken en een provisie over omzet boven een bepaalde drempelbedrag.

 

Waar je so wie so naar moet kijken is dat je hem ook bij bestaande klanten omzet laat "ophalen". Als dat een groot deel van zijn werk is wil je daar natuurlijk niet al te veel provisie op betalen, die omzet haal je immers toch al binnen.

Althans dat hangt ook een beetje van je doel af waarom je hem inhuurt, moet hij bestaande klanten tevreden houden? meer uit bestaande klanten halen? of zich juist op nieuwe omzet / klanten /doelgroepen richten.

Welk doel je ook stelt dat moet terug komen in de "targets". wat jij het belangrijkst vindt geef je de hoogste beloning.

 

Ik ben zelf in veel gevallen voorstander van een "progressief percentage". dus geen provisie over de eerste 100000 euro omzet want dan verdient hij alleen zijn basis salaris terug, over omzet tussen 100 en 200 duizend x% enz enz..

Nadeel is dat de verkoper pas ver in het jaar ziet of hij een beetje knappe provisie gaat halen. Voordeel is dat ze vaak harder blijven lopen omdat er altijd een volgende grens is te halen met een hoger percentage provisie.

 

 

Bij lineaire provisie (bijv 1% van de omzet) zie je vaak een dalende inspanning men berekent voor zichzelf wat X omzet oplevert aan provisie en is gedreven om extra veel omzet te halen, dan heb je echt een verkoopteam nodig die elkaar opjut. Bij 1 verkoper moet de motivatie uit andere zaken komen, dan is hogere provisie bij een hogere jaaromzet interessanter en geeft doelen om naar te streven.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

In het begin moet hij natuurlijk gaan zaaien, dat kost tijd. Dat vind ik altijd het risico van de werkgever. Wat je zou kunnen doen is hem een basissalaris geven voor de 10 uur die hij werkt en een bonus voor elke klus die hij binnenhaalt. Dat kan een vast bedrag zijn, maar ook een percentage. Bijvoorbeeld 10%. van de omzet.

 

Benieuwd naar mijn business? www.liguido.nl - www.youngtech.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik zit er aan te denken om iemand in dienst te gaan nemen die bij nieuwe en bestaande klanten langs gaat om mijn producten en diensten te verkopen. Wij hebben geen CAO, maar een minimumloon vind ik echt belachelijk laag. Zelf weet hij niet wat hij zou willen verdienen. IS er een CAO of richtlijn die ik het beste zou kunnen aanhouden?

Dat eerste klinkt eigenlijk als een 'medewerker buitendienst'.

 

Als er geen CAO is in jouw branche, dan heb je alleen met de wet te maken (minimumloon, 8% vakantiegeld, 20 vakantiedagen, etc). Maar je kunt uiteraard altijd kijken wat elders een beetje gebruikelijk is, bijvoorbeeld op Loonwijzer.nl.

 

Nu komen we alleen op het punt beloning en targets aan. Het is voor hem wel een probleem als er niet elke maand geld binnenkomt, maar misschien dan een combinatie van de 2.

In de supermarktbranche heb ik wel eens gezien dat het loon van afdelingsmedewerkers afhankelijk werd gemaakt van de afdelingsomzet (zelfs in de CAO vastgelegd). Oftewel: hoe hoger de omzet, hoe hoger het loon. Het was daarbij overigens wel zo dat de uiteindelijke beloning nooit lager kon zijn dat het gebruikelijke uurloon maal de gewerkt uren.

 

Zoiets zou je in jouw geval ook kunnen overwegen, al zul je dan wel iets moeten verzinnen op de (lange) doorlooptijden. Je zou dan bijvoorbeeld kunnen kijken naar de gerealiseerde omzet binnen een periode van 3 maanden ofzo. Ook zul je moeten kijken in hoeverre de uren zijn te verantwoorden ten opzichte van de verwachte omzet. Overigens moet je je ook niet al blind staren op 'provisie' als aanjager van het binnenharken van omzet. Dat soort beloningsprikkels hebben niet op alle medewerkers het gewenste effect; of niet op je potentiële klanten, door het gedrag van die medewerkers als gevolg van de beloningsprikkels.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

En een basissalaris en 10% commissie lijkt mij ook wat veel. De 10 uur per week zouden maandelijks minimaal iets van 750 of 1.000 EURO moeten opleveren, want dat kost het je snel. Met dit soort budgetten kun je ook op andere manieren werven. Payrolling?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Payrolling zie ik niet zo zitten, blijft een hoop hangen bij die partijen.

 

De werknemer is een 50+ dus het risico van ziek worden is aardig ingedekt, vooral gezien het aantal uren. Die 130 uur kan ik zonder verzekering prima zelf dekken.

 

Dit is trouwens niet de reden waarom ik voor deze persoon wil gaan kiezen, hij kwam er zelf mee, maar zie het wel als een groot voordeel.

 

 

Ik ben wel een heel stuk verder gekomen, bedankt voor de inzichten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.