• 0

"Democratizing Innovation" - Eric von Hippel's boek

Er is net een boek uitgekomen waarin prima beschreven wordt welke rol gebruikers (klanten) spelen bij innovatie. Dat boek Democratizing Innovation is onder een Creative Commons licentie gratis te downloaden HIER. De auteur haalt enkele onderzoeken aan waaruit blijkt dat tien tot veertig procent van lead users hun aangekochte producten zelf aanpassen. Producenten die open staan voor suggesties van lead users kunnen hun product sneller verbeteren. Het betreft niet alleen (open source) software, maar bv ook mountain bikes en surf boards. De auteur noemt SMS een gebruikersuitvinding. Nieuw woord: gebruikvinder!

 

Hoeveel invloed hebben jullie klanten op je productontwikkeling?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Leuk onderwerp! Niet helemaal een antwoord op je vraag maar mi toch een waardevolle aanvulling. Een bekende filosoof (z'n naam schiet me even niet te binnen) noemde een soortgelijk principe "tinkering": gebruikers gaan een bepaald gereedschap voor iets gebruiken waar het oorspronkelijk niet voor bedoeld is.

 

Een goed voorbeeld is inderdaad sms, maar ook het Franse Videotex. Dit was een soort interactief teletext systeem waar bedrijven hun diensten op konden presenteren. Geen hond gebruikte het, totdat het mogelijk werd om berichten naar elkaar te sturen.

 

In bedrijven zie je vaak dat een bepaald softwarepakket dat niet helemaal op de gebruikerseisen aansluit door medewerkers op een andere manier gebruikt wordt, zodat het wel nuttig gebruikt kan worden.

 

Cheers,

tim

Newviews automatiseert de boekhouding (o.a. scannen/herkennen, UBL2 en directe bankkoppelingen), ook voor accountants- en administratiekantoren: www.newviews.nl

--

Wonen in Bussum, 3 garages, grote tuin en aparte bedrijfsruimte?

http://www.funda.nl/koop/bussum/huis-74981118-lammert-majoorlaan-58

Link naar reactie
  • 0

Dit is precies het punt en het onderwerp van studie van Prof. von Hippel, van de Sloan School of Management (= MIT).

 

Hij heeft onderzoek gedaan naar meer technische uitvindingen (memory boards etc) en zag een significant aantal "Breakthrough"uitvindingen wel succesvol worden als ze eigenlijk ontwikkeld waren door "Lead Users".

 

Leuk voorbeeld : de skateboard is eigenlijk ontwikkeld door jongens, die geen zin meer hadden om te spelen met hun rolschaatsen en ze daarom maar onder een plank probeerden te zetten.

 

Check : http://leaduser.com/

Link naar reactie
  • 0

Er zijn ongetwijfeld bedrijven die dit doen, maar het valt niet op - op een of andere manier.

 

Ik weet dat Philips eind Jaren 90 hiermee aan het werk was, maar of dit een structurele benadering was ?

Natuurlijk gebeurt dit erg, erg veel in de business-to-business : zeker als het "retailkanaal" of partij die het dichtst tegen de markt/eindklant aan zit een grote macht heeft. Bijvoorbeeld grote assurantiemakelaars als AON doen de innovatie en dragen dan verzekeraars op om hen hierbij te helpen. De eerste internetverzekering bijvoorbeeld was een voorbeeld van deze innovatie.

 

Daarnaast : iedereen die een 0800 nummer heeft, moet wel eens een klant aan de telefoon gehad hebben die met een ideetje kwam. Dat dit nog vaak wordt weggegooid is inderdaad erg jammer.

 

Von Hippel's voorbeelden zijn erg indrukwekkend, ook omdat ze uit zoveel verschilllende branches komen. En ik hou tamelijk veel van zijn onAmerikaanse benadering : weinig vuurwerk, maar wel gedegen benadering van een erg leuk onderwerp. Download bijv. filmpjes van zijn site, aanrader.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben al een tijd fan van de visie van Eric von Hippel, prof van het MIT.

 

Zijn centrale thema : vaak zijn de succesvolste innovaties eigenlijk niet ontwikkeld door bedrijven (ook al claimen die dit wel), maar door een speciale groep gebruikers, die niet tevreden was met het aanwezige aanbod.

 

Zijn nieuwste boek heet daarom ook : "Democratizing Innovation". Een lezing over het boek vind je hier : http://mitworld.mit.edu/video/262/

 

Grappig is dat hij de Open Source-beweging nu vanuit dit thema in de schijnwerpers zet : gebruikers die zelf innoveren en verbeteren !

 

Verder kan je nog meer tutorials bekijken : http://web.mit.edu/evhippel/www/tutorials.htm en kan je het boek kopen, maar natuurlijk ook gratis online lezen : http://web.mit.edu/evhippel/www/democ.htm

 

Ik ben benieuwd wat jullie van zijn visie vinden en wil hier verder over discussieren en/of jullie zelf voorbeelden hiervan weten !

Link naar reactie
  • 0

Een van de centrale ideeen van von Hippel's boek is dat veel uitvindingen eigenlijk niet door bedrijven zijn uitgevonden, maar door enthousiaste gebruikers. Deze laatsten waren niet tevreden met hetgeen er op de markt was en gingen zelf producten aanpassen/bedenken, die beter aan hun wens zouden voldoen.

 

Mijn eigen achtergrond is de financiele dienstverlening. Daar zag ik dat de meeste productinnovatie kwam van assurantie makelaars. En zij kregen hun opdrachten weer door van grotere klanten. Een voorbeeld : een collectieve verzekering voor scholen, waarbij o.a. de ongelukken bij het brengen/halen van kinderen van school waren meeverzekerd.

Ik vraag mij af of jullie dit herkennen, oftewel :

 

Hebben jullie ervaring met een nieuw product dat eigenlijk bedacht was door gebruikers ?

Link naar reactie
  • 0
Hebben jullie ervaring met een nieuw product dat eigenlijk bedacht was door gebruikers ?

 

Voorbeelden te over. Goede ondernemers kunnen zich prima verplaatsen in de consument omdat ze dat zelf ook zijn en op deze wijze vaak ook zelf begonnen zijn. Goed en afgezaagd voorbeeld is de Vacuvin, man vraagt zich na een verjaardag af of er niet iets gedaan kan worden aan die flessen wijn die na afloop halfleeg open blijven staan en snel verouderen.

 

Goed observeren, kritisch vragen blijven stellen en niets nemen voor wat het is en een beetje creativiteit en je bent er ... na ja je begint pas ;D

 

Ik werk veel met gebruikers deel te laten zijn van de ontwikkeling maar je moet luisteren naar de vragen achter de vragen, de echte betekenissen van goedbedoelde opmerkingen, filteren wat ze precies bij te dragen hebben. Gebruikers geschikt voor van Hippels methodiek zijn zelf uitvinders of ontwikelaars van het goede soort.

 

Groet, Ron

Concepteule creatie van diensten, producten en belevenissen.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben een voorbeeld tegengekomen van een organisatie die gebruik wenst te maken van lead users om nieuwe producten te ontwikkelen. Ze zoeken op het moment lead users op het gebied van “slaap”. Ik ben de site nog niet eerder tegengekomen, maar het schijnt dat ze eerder het een en ander hebben gedaan op het gebied van videotelefonie. Het gaat om www.leadusers.nl.

 

Groeten Floris

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben een voorbeeld tegengekomen van een organisatie die gebruik wenst te maken van lead users om nieuwe producten te ontwikkelen. Ze zoeken op het moment lead users op het gebied van “slaap”. Ik ben de site nog niet eerder tegengekomen, maar het schijnt dat ze eerder het een en ander hebben gedaan op het gebied van videotelefonie. Het gaat om www.leadusers.nl.

 

Groeten Floris

 

 

JA ja het design kwam me al bekend voor.

Is Philips nu al zo armlastig dat ze brainstormseeies niet kunnen betalen, of is de bedrijfscultuur inmiddels zo dodelijk voor creatief talent dat het dan maar zo opgelost moet worden.

Philips un plugged, trek daar de stekker maar uit EZ !

 

Rights restricted by copyright. See

http://www.domain-registry.nl/whois.php

 

Domain name:

leadusers.nl (first domain)

 

Status: active

 

Registrant:

Philips Applied Technologies

Glaslaan 2

5616 LW EINDHOVEN

Netherlands

 

Bedacht in Holland, ontwikkelt en gefrabiceert in China

Link naar reactie
  • 0

Wat is er toch gebeurd met het ouderwetse praten met je klanten? ???

 

Het is al honderden jaren bekend dat een klant je kan vertellen wat er "beter" kan aan je produkt. Daar moeten we nu een website voor inrichten. ;D

 

 

Sancho is de realistische tegenhanger van de dromende Don Quichot, die reuzen zag in windmolens :: In zekere zin is Sancho een pragmaticus die met beide benen op de grond staat en Boerenslim.

Link naar reactie
  • 0

Nou...wwww.... bij "Lead users" gaat het om iets anders dan de "gewone" klanten. Hoewel ik het met je eens ben : alleen al praten met de gewone klanten levert ook al >>>info op.

 

Lead users zijn mensen die eerder dan wie ook behoefte hebben aan "iets". Bijvoorbeeld : surfers, die op bepaalde dagen niets te doen hadden. Zij gingen experimenteren op het land, om daar hun surf-bewegingen te oefenen. Het dichtst bij kwam een plank op rolschaatsen.

Zij hadden dit zelf bedacht en ontwikkelden deze plank steeds verder.

 

Pas later nam een bedrijf dit idee over en maakte het skateboard wereldwijd beken.

 

Maar de innovatie was geheel en al gedaan door gebruikers, die niet konden wachten op een bedrijf. En dit is niet een uniek geval : meer innovaties dan je denkt zijn eerst door gebruikers bedacht en daarna (min of meer) geclaimd door bedrijven.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 135 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.