• 0

Auto tankpas aanschaffen?

Ik heb sinds gisteren mijzelf ingeschreven bij de KVK. Ik Ben van plan om 2 a 3 dagen in de week bezig te zijn met mijn onderneming en 3 dagen in loondienst voor 1 jaar.

 

Ik heb 2 vragen over mijn auto welke ik prive heb aageschaft.

 

1. Verrekenen jullie altijd die 0.19 cent bij de factuur of hangt dit af van het aantal kilometers? Las namelijk voor klanten die in een straal van 20km zitten er gemiddeld gezien geen rijkosten worden berekend. Pas als het hierboven zit gaat de teller lopen. Hoe gaan jullie hier mee om?

 

2. Ik neem aan dat jullie tanken vanaf de zakelijke rekening. Hebben jullie hier dan bijvoorbeeld ook een tankpas voor aangeschaft of gebruiken jullie de pas van de bank. Bijvoorbeeld zoiets als MKB-brandstof.

 

Kunnen jullie mij misschien hier over informeren, wellicht aan de hand van praktijkvoorbeelden.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 1

Hoi, welkom op Higherlevel! En welkom in het ondernemerschap!

Een paar opmerkingen/tips:

- als je 2 á 3 dagen per week gaat ondernemen, verwacht ik niet dat je in 2016 meer dan 1225 uur op kan schrijven voor je onderneming (of je maakt lange dagen). Mocht je daar wel aan komen, is het zéér de moeite om dat bij een controle te kunnen onderbouwen. Google even op 'urencriterium' en denk nu vast na over een slimme manier om je uren bij te houden, dat levert geld op;

- als je in 2016 een auto aanschafte, mag je tot aan de aangifte inkomstenbelasting twijfelen of je die auto 'op de zaak zet' of niet. Het is wel slim om die keus sneller te maken overigens;

- ik factureer bijna altijd wat ik heb afgesproken. Ik zou dus afspraken maken met je klanten over wat je gaat factureren. Ik kan me voorstellen dat klanten bij een ritje van 20 km het een beetje 'geneuzel' vinden als je daar kilometers voor rekent, maar aan de andere kant, jouw dienstverlening, jouw voorwaarden

- ik heb vrij weinig verstand van auto's, maar ik heb me laten vertellen dat vrijwel geen enkele auto slechts 19 cent per kilometer kost, maar meestal meer. Overweeg dus om een hogere kilometerprijs te berekenen naar je klanten.

- Die 19 cent is het bedrag wat je in je aangifte inkomstenbelasting van de winst af mag trekken voor elke zakelijk gereden kilometer (ALS je de auto als 'privé' beschouwt. Als je de auto als 'zakelijk' beschouwt, trek je alle kosten af, maar krijg je een bijtelling. Wat in jouw geval het slimste is, hangt vooral af van de aanschafprijs en de leeftijd van de auto. Het kan geen kwaad om hier een adviseur voor te raadplegen.

- Ik heb niet eens een auto, maar ik wordt heel blij van klanten met een tankpas, omdat je met een beetje mazzel met 12 brandstof-facturen, alle brandstofkosten netjes in kaart hebt, incluis eventueel af te trekken btw. Dat is minder werk dan 100 benzinebonnen waar een beetje ondernemer er natuurlijk 25% van kwijtraakt. Kortom, administratief is zo'n tankpas handig.

 

Hopelijk komt er nog een autobezitter langs, want voor praktijkvoorbeelden heb je aan mij niks ::)

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

1. Ik reken een all-in uurtarief. Dit is zeer gebruikelijk in de sector waarin ik werk. Als ik verder moet rijden of het parkeren gaat wat lastiger (denk aan binnenstad in de grote steden) dan reken ik een hoger uurtarief.

 

2. Ik maak gebruik van de tankpas van MKB Brandstof en ben daar zeer content over.

Link naar reactie
  • 0

1) dit is een beetje afhankelijk van het type onderneming dat je hebt. Hoeveel verdien je bij de klant? Als dat maar kleine bedragen zijn dan vind ik het niet gek om een reiskostenvergoeding te rekenen. Gaat dit om hogere bedragen dan kan ik me voorstellen dat dit vreemd overkomt. Zoals al aangegeven door Marcel kost het vaak meer dan 19 cent per kilometer dus zou je ook meer kunnen rekenen. Daarnaast kost reizen ook tijd. Bedenk dus of je die tijd ook mee rekent in de prijs per kilometer.

 

2) ook ik word als boekhouder erg blij van een tankpas omdat dit veel minder losse bonnen oplevert. Maar zet je de auto privé dan mag je alleen een deel van de btw terug vorderen. De vraag is dan of dit de kosten van de pas waard is.

 

over het algemeen is het zo dat als je een auto veel privé gebruikt (dus ook voor loondienst) het voordeliger is de auto zakelijk aan te schaffen of als je de auto al hebt deze bij start van de onderneming op de zakelijke balans te zetten. Let er wel op dat je de auto hiervoor wel voldoende zakelijk moet gebruiken. Hierover is veel op internet te vinden. Is de auto al wat ouder maar nog geen 15 jaar dan zou het wel een goede keuze kunnen zijn deze privé te rijden.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 229 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.