• 0

Hoe kom ik aan klanten? Acquisitietips gevraagd

Als beginnende onderneming "Jo Photo Reports" heb ik veel moeite met de acquisitie. Ik heb een website waar ik iets vertel en laat zien over mijn diensten. Deze heb ik met Google Adwords onder de aandacht gebracht. Maar ik merk dat de vele bezoeken geen opdrachten geven. Tot nu toe heb ik maar 1 makelaar waarvoor ik mooie foto's maak voor de verkoop van een woning. Ik belde bijna iedere makelaar op en ze zeggen allemaal dat ze voorzien zijn, ook al zie ik hele slechte foto's. Ik probeer ook contact te maken met het bedrijfsleven voor opdrachten als fotograaf. Dat ben ik heel goed in. Heeft iemand tips hoe ik het beste aan acquisitie kan doen.

 

[modedit: link verwijderd, kun je opnemen in handtekening en profielinfo]

 

Jo van den Heuvel

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom op HL. Op dit forum komt deze vraag regelmatig voorbij, o.a. ondergetekende heeft daar advies op gegeven. Gebruik dus de zoekfunctie en misschien kom je dan al bruikbare informatie tegen.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een website waar ik iets vertel en laat zien over mijn diensten. Deze heb ik met Google Adwords onder de aandacht gebracht. Maar ik merk dat de vele bezoeken geen opdrachten geven.

 

Onderzoek hoe het komt. Trek je de verkeerde bezoekers of snappen jouw bezoekers de website niet? Ben je misschien niet duidelijk genoeg in wat je biedt en wat het kost? Of kunnen ze niet makkelijk in contact komen?

 

Benieuwd naar mijn business? www.liguido.nl - www.youngtech.nl

Link naar reactie
  • 0

Hoi Jo Photo Reports,

 

Goed dat je hiermee bezig bent, een leuke uitdaging! Om maar gelijk to the point te komen, ik ben van mening dat een website puur secundair is voor jouw dienst/product. Makelaars zijn al voorzien (wat mijn ervaring is maar ook die van jou) van fotografen waardoor zij niet zullen zoeken naar nieuwe fotografen. Toch valt er erg veel nuttige informatie te halen uit je website waarmee jij je marketing kunt verbeteren. Daarvoor heb je Google Analytics nodig, gebruik je dat?

 

Verder is er een 'agressieve' verkoopmethode nodig om de makelaars te overtuigen. Zoals al werd aangeven biedt het inderdaad perspectief om betere foto's te maken en die aan de makelaars te laten zien. Mijn advies is dan ook: ga een dag de stad in (ik weet niet waar je woont?) en loop bij een aantal makelaars langs, bekijk de advertenties. Als jij denkt dat je betere foto's kunt maken ga dan bij die huizen langs en maak de foto's (evt met toestemming van de eigenaar?). Deze foto's kun je op je laptop/ipad laten zien aan de makelaar (face-to-face is hier een must). Naar mijn ervaring is dat een zeer goede acquisitie manier.

 

Tot slot, ik heb gemerkt dat makelaars niet graag overstappen omdat zij vaak al jaren met dezelfde fotograaf werken. Het is dus naast een rationele ook een emotionele kwestie.

 

 

[Mod edit: wervende payoff verwijderd]

Link naar reactie
  • 0

Ga je ook wel eens de deur uit?

Face to face netwerken is ook belangrijk, omdat men toch sneller iemand een opdracht gunt als er een persoonlijke band is.

 

Ik heb ook even googlekrachten gebruikt en om eerlijk te zijn denk ik dat het gebrek aan conversie ook deels door de uitstraling van de website komt.

De website komt een beetje amateuristisch over:

er zit een stukje tussen dat vol staat met 'zoekwoorden' terwijl dat:

1) niets toevoegt voor de bezoeker

2) er slecht vormgegeven uitziet

3) er ook nog dierenfluisteraar tussen staat: iets wat niets met fotografie te maken heeft en misschien zelf bijdraagt aan het afhaken van mensen, omdat veel mensen dat niet serieus nemen.

 

Vervolgens heb je 4 diashows die echt een enorme hobbywebsite uitstraling hebben, waarvan de bovenste om dierenfoto's gaat.

 

'Welkom bij...' voegt trouwens ook niets toe voor de bezoeker.

 

Een professionele uitstraling gaat niet alleen om de kwaliteit van de foto's, maar ook om de omlijsting.

 

Een website is voor fotografie overigens niet slechts van secundair belang: het is het portfolio waarmee je prospects hopelijk kunt overtuigen van jouw kwaliteiten als fotograaf.

Een persoonlijke connectie is ook belangrijk, omdat men het jou ook moet gunnen, maar zonder portfolio zul je nooit serieus genomen worden, dus wat dat betreft ben ik het niet echt eens met Frisseblik.

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie
  • 0

Ik belde bijna iedere makelaar op en ze zeggen allemaal dat ze voorzien zijn, ook al zie ik hele slechte foto's. Ik probeer ook contact te maken met het bedrijfsleven voor opdrachten als fotograaf. Dat ben ik heel goed in. Heeft iemand tips hoe ik het beste aan acquisitie kan doen.

Heb je jezelf al eens bekwaamd in het voeren van (koude) acquisitie? Een telefoongesprek kan op zoveel manieren gevoerd worden, maar er zijn maar weinig goede manieren...

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Heb je je al eens in zoekmachine optimalisatie (SEO) verdiept? Over dit onderwerp is ook al heel veel geschreven op HL. Gebruik zoals eerder aangegeven de zoekfunctie idd.

Aquisitie kan zijn: SEO -> onderdeel van SEO is linkbuilding. (het is maar een tip ;) )

 

In dit topic is daar al meer over gesproken:)

 

Hartelijke groet,

 

Werner

Een logo ontwerpen of website maken kun je anno 2022 als ondernemer / ZZP'er zelf!

Link naar reactie
  • 0

Wat ik bedoel met secundair is dat mogelijke klanten pas interesse hebben in een portfolio als er al eerder contact is geweest en daardoor de behoefte al aanwezig is.

 

Ah, ik begrijp nu beter wat je bedoelde.

Mijn ervaring is, dat het het beste is om bij het eerste contact in staat te zijn om een portfolio te kunnen laten zien.

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie
  • 0

Mijn mening is, dat je te breed bent voor een fotograaf, het is een veel gemaakte fout, ook al zijn je foto's allemaal erg geslaagd, alles willen aanbieden om maar niets te missen.

 

Vaak werkt dat toch net niet.

 

Als je je al zou beperken tot b.v. alleen emoties, trouwpartijen, uitvaarten en mogelijk nog huisdieren, dan ben je al iets gerichter.

 

En dan je logo, ik kan er geen chocolade van maken, het logo past beter bij een aannemer dan bij een fotograaf.

 

Tot zover. :)

 

Link naar reactie
  • 0

Goedendag,

 

 

Wat de voorganger al aangaf.....als je op de website komt lijkt het dat je een bouw of keukenbedrijf bent...

 

Je hebt voor weinig geld ook website met op de homepage ' slideshows ' dan kun je mooie foto's in verschillende genres voorbij laten komen op de homepage.

 

Aan de andere kant zijn er ook veel mensen die zelf foto's maken en deze met computerprogrammas heel mooi tot professionele foto's kunnen bewerken.

 

Wellicht dat specialisatie je verder kan brengen....dierenfoto's bij dierenzaken of sportfoto's bij sportevenementen....

 

Succes....

 

Groet Robin

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als beginnende onderneming "Jo Photo Reports" heb ik veel moeite met de acquisitie. (...) Ik belde bijna iedere makelaar op en ze zeggen allemaal dat ze voorzien zijn

Misschien een harde vraag: ben je fotograaf geworden omdat je dat gewoon leuk leek, of omdat je daarvoor een schreeuwende behoefte in de markt zag? Je kunt proberen kopers te vinden voor wat jij leuk vindt, of de boel omdraaien en gaan doen waar (potentieel) behoefte aan is. Dare to kill your darlings.

 

... ook al zie ik hele slechte foto's

Met jouw fotografisch oog zie je ongetwijfeld dat het beter kan. Als de (potentiële) klant dat verschil ook na jouw werk ernaast niet ziet, kun je gaan proberen die klant van jouw gelijk te overtuigen, maar vaak is dat trekken aan een dood paard. Verder gaan levert dan meer positieve energie op. Been there, done that, no t-shirt and no cigar...

 

(In een vorig bestaan heb ik ook talloze makelaars gebeld voor betere fotografie en panoramafoto's. Tevergeefs.)

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Zet de makelaarskantoren voor zover die nog waarde hebben zelf eens goed in bedrijf op de foto of maak een serie van trotse, nieuwe woningeigenaren. Of het equivalent voor andere bedrijven met hun leveranciers of klanten. Jo mini demo repo voor op social media ;)

 

Makelaars kunnen natuurlijk ook zelf foto's maken, zoals jij zelf je logo en website maakt.

 

I.p.v. de foto animaties en rollende tekst te plaatsen kun je m.i. beter meer aandacht aan grafische uitwerking en statische collage besteden.

 

Hoe groot is jouw werk- en acquisitiegebied? Ik kan me voorstellen dat de lokale vraag naar beroepsfotografen zeer gelimiteerd is in kleine plaatsen.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Stel, het blijft je eigen keuze natuurlijk, je gaat voor de emotie, trouwpartijen, uitvaarten en dieren.

 

Laat een drietal folders of brochures ontwerpen, voor elke 1 aparte folder.

 

Maak afspraken met begrafenisondernemers, vaak hebben ze een map met check-listen voor de nabestaanden. Het zijn uiteraard natuurlijk opdrachten waarop meteen gereageerd en geacteerd moet worden, hou daar rekening mee.

 

Voor dieren zijn dierenspeciaalzaken en dierenartsen uitstekend geschikt voor het verspreiden van een folder of het ter beschikking stellen van een folder.

 

Dan nog trouwpartijen, een geschikt medium daarvoor, gemeentehuis, feestzalen ed.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben enkele jaren geleden in ongeveer dezelfde situatie verzeild geraakt.

 

Ik probeerde als eerste door te breken met films voor vastgoedmakelaars in België.

 

Ik had voor ik er aan begon een goed plan: ik zou op een vastgoedbeurs proberen mijn product te slijten aan makelaars. Had een propere website, wat portfolio (echt goeie filmpjes) en probeerde ook via de telefoon en met bezoeken aan makelaars mijn filmpjes te slijten. De prijs zat goed, de kwaliteit ook. Maar ik heb nooit 1 film verkocht.

 

Intussen zijn we 4 jaar verder en kan ik deze nachtmerrie stilaan vergeten.

 

Misschien zit de Nederlandse markt wat anders in mekaar dan de Belgische, maar toch een paar tips die eventueel bruikbaar zijn:

 

- Vastgoedmakelaars investeren liefst zo weinig mogelijk in reclame in België, ze krijgen hier contracten van maximaal 6 maanden, en kunnen nadien hun hele investering in reclame kwijtgeraken, als de verkoper van het pand plots beslist het pand via een andere makelaar te verkopen. Wat ze zelf kunnen doen, zullen ze dus zelf doen.

 

- Persoonlijk contact is altijd het beste. Iets proberen te verkopen aan iemand die je niet kent is extreem moeilijk. Zeker als creative: fotografen, zowel goeie amateurs als professionals, zijn er bij de vleet. Als zo'n makelaar al geld wil spenderen, zal hij het 9/10 kansen bij een kennis doen.

 

- De kwaliteit van de foto's is niet alles wat telt: een goeie iphone foto kan je tegenwoordig gratis trekken. Er zijn legio voorbeelden van dure panden die met behulp van 'slechte' maar informatieve foto's verkocht geraakt zijn. Waarom zou je investeren in beter?

 

Zoals ik zei: intussen ben ik 4 jaar verder. En maak ik nog wel media, maar voor een hele andere markt. Ik boer intussen redelijk goed. Wat ik verkoop, gaat bijna altijd via persoonlijke contacten. Intussen heb ik een killer netwerk uitgebouwd, wat maakt dat ik meer dan 15 grote bedrijven of multinationals als klanten heb, en voor de grootsten in mijn sector werk. Bijna geen enkele klant heb ik ooit opgebeld, laat staan dat de verkoop werd ingeleid via aan bezoek aan mijn website.

 

Leren netwerken is volgens mij dan ook de key. Maak een 'hitlist' met klanten die je wil overtuigen. En zoek hen op op plekken waar zij al eens komen. Denk aan network events, beroepsverenigingen, feestjes,.. Zorg dat je hen daar aanspreekt, en heb geduld. Sommige van mijn klanten zijn pas heel laat overgegaan tot aankopen bij mij, vaak nadat ze zagen dat ik met hun concurrenten of collega's reeds aan de slag was.

 

Daarnaast is succes uitstralen ook belangrijk: een aantal van mijn referenties heb ik gehaald door gratis werk te leveren aan de grootste spelers in mijn industrie. Nadien uitpakken met een 'klantensectie' die vol met grote namen staat, helpt enorm. Niemand die weet dat dit gratis gedaan is ;)

Link naar reactie
  • 0

Mijn handen jeukten aanvankelijk om hier een soort 'college' over acquisitie te gaan geven, want er wordt in 80% van de - overigens goedbedoelde - reacties toch wel vaak antwoord gegeven op vragen die niet werden gesteld of meer over middelen dan over doelen gesproken, terwijl je toch eerst een duidelijk doel moet hebben om na te streven en daarna doelmatig de middelen bepaalt.

 

Echter zag ik (net op tijd) dat de Topic Starter zelf nog geen enkele reactie heeft gegeven op alle tips en antwoorden, dus laat ik het er (eerst) maar bij totdat we weten wat of TS er tot dusverre wat aan gehad heeft. ???

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Wat voor mij goed heeft gewerkt is een direct mail in de regio.

 

Vraag adressen op via KvK. Probeer zoveel mogelijk bedrijven te selecteren die het meest aan jouw diensten zullen hebben. Wanneer je 300+ brieven hebt kun je deze laten versturen via direct mail van postnl.

 

Zorg voor net briefpapier en een envelop in je huisstijl en schrijf een goede (verkoop)brief. Overweeg een tekstschrijver om je daarmee te helpen.

 

Zorg voor een goede folder (schakel een vormgever in) waarin je je werk laat zien en voeg eventueel direct een visitekaartje toe. ( Veel van mijn nieuwe klanten bewaarden dit visitekaartje ). Het is een flinke investering, reken op een dikke euro per brief (afhankelijk van oplage en kosten ontwerp, briefgewicht enz.). Maar voor mij kon het zeker uit. Een advertentie in een lokale krant kost ook al snel €300,-. En nu schrijf je specifiek jouw doelgroep aan.

Link naar reactie
  • 0

Hi, weet je of makelaars online zoeken naar fotografen? De reden dat de website geen opdrachten oplevert kan die reden zijn.

 

Een website hoeft niet het desgewenste doel te halen als:

* de doelgroep het online kanaal niet gebruikt voor jouw doel.

* de propositie niet matched met wat de doelgroep zoekt.

* de website niet leidt tot sales om wat voor reden dan ook.

 

Heeft u behoefte aan een onafhankelijke second opinion of klankbord om er zeker van te zijn dat uw (online) marketing investeringen van de hoogste kwaliteit zijn?

http://mauxilium.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 156 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.