• 0

privegebruik 10 - 90 procent

Van een collega heb ik vernomen dat een auto die als privé aangemerkt is, zakelijk moet worden aangemerkt als blijkt dat in één kalenderjaar de auto voor meer dan 90 procent zakelijk is gebruikt. Ik vind deze stelling ook terug op een website die fiscale adviezen verstrekt, maar bijvoorbeeld niet op de site van de belastingdienst. Kan iemand mij een link toe sturen waaruit bovenstaande zou blijken? Of klopt de stelling misschien niet?

 

Deze vraag is niet zozoeer voor mij belang, aangezien mijn bestelwagen als zakelijk is aangemerkt, maar voor een collega-koerier die er over denkt zijn auto als privé aan te merken om zo gebruik te kunnen maken van de 19ct per km aftrek. Zijn te rijden aantal zakelijke kilometers zal voor een kalenderjaar naar verwachting boven de 100000 kilometer uitkomen met een leuke aftrek als gevolg (>19.000 euro). Het nadeel echter van een dergelijk hoog aantal kilometers is de grote privé afstand die dient te moeten worden gereden om te voldoen aan de eerder genoemde regel dat ten minste 10 procent van de gereden kilometers privé dienen te zijn ( > 90 % zakelijk impliceert < 10 procent privé).

 

Ik kan me voorstellen dat voor een dergelijk hoog aantal zakelijke kilometers deze 10 procent regeling niet relevant is zolang het aantal privé kilometers maar boven een bepaald absoluut aantal uitkomt. Wie weet hier meer over te vertellen? Of waar kan ik meer hierover vinden? Zou het misschien zinvol zijn jhierover een brief naar de belastinginspecteur schrijven?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 1

Van een collega heb ik vernomen dat een auto die als privé aangemerkt is, zakelijk moet worden aangemerkt als blijkt dat in één kalenderjaar de auto voor meer dan 90 procent zakelijk is gebruikt. Ik vind deze stelling ook terug op een website die fiscale adviezen verstrekt, maar bijvoorbeeld niet op de site van de belastingdienst. Kan iemand mij een link toe sturen waaruit bovenstaande zou blijken? Of klopt de stelling misschien niet?

Nee en ja.

 

In het algemeen is het zo dat activa die minder dan 10% zakelijk worden gebruikt (voor de inkomstenbelasting) verplicht privévermogen zijn en activa die meer dan 90% zakelijk worden gebruikt verplicht zakelijk vermogen zijn. Als activa 10% tot 90% zakelijk worden gebruikt, dan mag je zelf kiezen wat je doet. Het kan dus voorkomen dat iemand ooit zelf mocht kiezen of verplicht was om het actief als privé aan te merken, maar dat door het opeens 90%+ zakelijk te gaan gebruiken verplicht kan worden om het fiscaal te heretiketteren naar zakelijk. Dit zie je bijvoorbeeld bij (kantoor)panden waarin ook gewoond wordt, of woonhuizen waarin ook een kantoor zit.

 

Je zou kunnen stellen dat deze algemene regel dus ook voor auto's geldt. Echter, het lijkt erop dat de fiscus met betrekking tot de auto een iets afwijkende aanpak heeft. Alleen als je minder dan 500 kilometer (~90%+ zakelijk) per jaar privé rijdt met de auto, dan is het verplicht zakelijk vermogen. Rijd je meer dan 500 kilometer per jaar privé, dan mag je kiezen. Het lijkt er dus op dat de fiscus géén grens hanteert waarbij de auto verplicht privévermogen wordt geacht te zijn. Daar staat wel tegenover dat je een hogere bijtelling dan het standaardpercentage krijgt, als je het ál te bont maakt voor wat betreft je privégebruik met je eventueel zakelijk geëtiketteerde auto.

 

Voor de omzetbelasting moet je overigens een separate keuze maken, die tegengesteld mag zijn aan de keus voor de inkomstenbelasting.

 

Het gevolg van deze aanpak heeft (indirect) een stimulerende werking op de vraag naar milieuvriendelijke Auto's van de Zaak door de ondernemers die een dergelijke auto wellicht niet eens voor de eigen onderneming nodig hebben of gebruiken. Zij kunnen namelijk profiteren van een lagere bijtelling, zelfs als die auto nagenoeg uitsluitend privé wordt gebruikt. Zoals gezegd is het bij gewone auto's zo dat je bij overmatig onzakelijk gebruik alsnog het werkelijke (hogere) privévoordeel moet bijtellen, maar bij milieuvriendelijke auto's hoeft dat in dergelijke gevallen maar ten dele!

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Hey Rachid, top antwoord, niet in de laatste plaats, maar zeker ook niet op de eerste plaats!!, omdat het is wat ik graag wilde horen.

 

Zij kunnen namelijk profiteren van een lagere bijtelling, zelfs als die auto nagenoeg uitsluitend privé wordt gebruikt

 

Aangezien er geen maximum is verbonden aan het relatieve aantal gereden privé kilometers hoeft de auto niet te worden hergeetiketteerd naar privé, net zoals er geen maximum is verbonden aan het relatieve aantal zakelijk gereden kilometers waarboven een privé wagen moet worden hergeetiketterd naar zakelijk. Ik geloof da'k t snap.

 

Enig idee waar ik hier meer over kan lezen?

 

Link naar reactie
  • 0

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/auto_en_vervoer/auto_van_de_onderneming/autokosten/keuzemogelijkheden_auto

 

Google ook eens op keuzevermogen.

 

Rijd hij de bestelbus overigens wel minder dan 500 km privé dan is het waarschijnlijk interessanter (ook verplicht maar door de belastingdienst niet te controleren) de auto zakelijk te zetten. Auto rijden kost meestal toch wel meer dan 19 cent per kilometer.

Link naar reactie
  • 0
Auto rijden kost meestal toch wel meer dan 19 cent per kilometer.

 

Maar niet als je veel, laten we zeggen, meer dan 100.000 kilometer per jaar rijdt. Uit mijn eigen adminstratie haal ik de volgende gegevens:

 

2014

- 11356 euro autokosten exclusief afschrijving

- 105000 zakelijk gereden kilometers.

- 5000 euro werkelijke afschrijving voor een wagen van 15000 euro ex bpm ex btw, in het eerste jaar

 

totaal autokosten: 16356 euro (inclusief afschrijving)

aftrek zakelijk geetiketteerd = 11356 + 5000 = 16356

aftrek privé geetiketteerd = 0,19*105000 = 19950

 

voordeel in aftrek = 19950 - 16356 = 3594

belastingvoordeel eerste schijf = 3594 / (100 / 36,8) = 1322 euro

btw nadeel per jaar = 3000 / 3 = 1000 (bij een privé geetiketteerde wagen mag de btw op de aanschaf niet worden afgetrokken)

 

totaal voordeel privé rijden = 1322 - 1000 = 322 euro

 

Bovenstaand is maar één scenario. Ik ken twee koeriertjes die meer dan 450000 kilometer op hun bestelwagentje hebben gezet, dus die 3 jaar waarin ik mijn wagen volledig afschrijf kan best worden opgerekt mits je zuinig met je auto rijdt. Wanneer ook nog eens in een gebruikte wagen wordt gereden zijn de afschrijvingskosten nog minder (hoewel daar wel een verhoging van de reparatie en onderhoudskosten tegenover staat als ook het mislopen van de investeringsaftrek, waarbij dáár dan weer een verlaging van de misgelopen btw-aftrek tegenover staat).

 

Ik pretendeer overigens geenszins een expert of dit gebied te zijn. Grote kans dat ik dingen het over het hoofd zie waardoor de uitkomst anders uitvalt.

 

Link naar reactie
  • 0
Ik ken twee koeriertjes die meer dan 450000 kilometer op hun bestelwagentje hebben gezet, dus die 3 jaar waarin ik mijn wagen volledig afschrijf kan best worden opgerekt mits je zuinig met je auto rijdt.
De fiscale afschrijving is per jaar maximaal 20% op de aanschafkosten van het bedrijfsmiddel.

 

Wanneer ook nog eens in een gebruikte wagen wordt gereden zijn de afschrijvingskosten nog minder (hoewel daar wel een verhoging van de reparatie en onderhoudskosten tegenover staat als ook het mislopen van de investeringsaftrek, waarbij dáár dan weer een verlaging van de misgelopen btw-aftrek tegenover staat).
De KIA geldt ook voor gebruikte bestelauto's.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

wow 322 euro voordeel op jaarbasis in je eigen berekening?

 

voor die grijpstuiver (ten opzichte van totale kosten) zou ik niet het risico willen lopen dat de balans weer doorslaat naar fiscaal nadeel.

 

322 euro gedeeld door 19 cent betekent 1694 minder km als gedacht dat je al je voordeel kwijt bent.

voor een koerier is dat dus een dag of 3 a 4 stilstaan. Komt dat vaak voor? misschien niet. maar erg onwaarschijnlijk is het ook niet..

 

1 schade waarvoor de auto een week bij het schadereparatiebedrijf staat is genoeg om je voordeel weer in een nadeel te doen omslaan en dan maakt het dus niet uit dat de schade volledig vergoed wordt en je een vervangende auto vergoed krijgt, alleen het feit dat je stilstaat is voldoende om je rekensommetje onrendabel te maken.

 

daarnaast zijn er ook gewoon risico's op extra kosten door bijv extra hoge onderhoudskosten (bij 100.000+ km per jaar is eerder de vraag wanneer ze komen dan of ze komen), niet vergoedde (kleine) schades. Al die kosten komen voor rekening van prive ten laste van die 19 cent.

 

ik vind dit dus zo'n situatie waar men veel te veel bezig is met het behalen van een paar tientjes belastingvoordeel zonder te kijken naar andere implicaties. Voordat je een dergelijke heretikettering overweegt moet het voordeel minstens richting de 1500-2000 euro per jaar gaan om wat tegenslagen te kunnen behalen.

Het is een van de meest gemaakte fouten bij extreme pogingen om belastingvoordeel te halen. Men maakt een theoretische berekening waaruit het net voordelig is en in de praktijk loopt het net anders waardoor men per saldo toch duurder uit is. want zeg zelf als jou berekening op -50 euro was uitgekomen had je het niet gedaan toch? laat mij je zeggen dat +322 ook niet het risico waard is.

 

Het omslagpunt van wel of niet doen bij dit soort ingrijpende (en niet voor de hand liggende) wijzigingen ligt niet bij 0 euro. Maar ruim boven dat nulpunt omdat je nooit op papier alle factoren kunt meetellen, dus je moet een ruime marge aanhouden om te voorkomen dat de eerste tegenslag je voordeel doet verdwijnen.

 

Link naar reactie
  • 0
De KIA geldt ook voor gebruikte bestelauto's.

 

thanks, da wis ik nie

 

De fiscale afschrijving is per jaar maximaal 20% op de aanschafkosten van het bedrijfsmiddel.

 

Daar ben ik van de op de hoogte, alleen denk ik dat het voor die berekening van mij mbt het voordeel van een privé etiket, uiteindelijk, alles bij elkaar opgeteld, niets uitmaakt of ik nu van de werkelijke afschrijving uitga of van de fiscale afschrijving, omdat naar ik aanneem uiteindelijk, misschien gezien over meerdere jaren, de totale fiscale afschrijving gelijk moet zijn aan de werkelijke afschrijving.

 

Omdat ik nog altijd gebruik heb kunnen maken van de willekeurige afschrijving heb ik me nog niet bezig hoeven houden met de fiscale afschrijving. Stel ik koop een wagen helemaal aan het begin van het kalenderjaar en verkoop deze helemaal aan het eind van de kalenderjaar, waarbij ik deze wagen voor *5000 euro minder verkoop dan ik hem kocht, en waarbij de maximale fiscale afschrijving 2400 euro is, uitgaande van een aanschafprijs van 15000, een restwaarde van 3000, en een verwacht gebruik van 5 jaar. Moet ik dan in 3 jaar afschrijven? Het eerste jaar 2400, het tweede jaar 2400 en het derde jaar 200 euro?

 

 

* Mijn vorige, 1 jaar oude wagen was na +- 1 jaar gebruik door een taxateur geschat op een waarde van 9500, bij een aanschafprijs van 15000.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Roel,

 

 

wow 322 euro voordeel op jaarbasis in je eigen berekening?

 

Ik heb expres bovenstaande scenario genomen, gebaseerd op werkelijke cijfers, zodat ik niet het verwijt kon krijgen mezelf rijk te rekenen. In mijn laatste alinea geef ik aan dat je met andere uitgangspunten voor de berekening je belastingvoordeel oploopt (een rustige rijstijl en een gebruikte wagen). Die 100.000 heb ik gereden met een mix van korte distributieritten en midellange afstandsritten (50 - 400 km). Maak je alleen lange ritten, dan gaat je km stand naar de 200.000, waardoor je kosten per km verder zakken, natuurlijk ook in acht nemend de periodieke onderhoudsbeurten, de vervanging van de distributierem en andere slijtageonderdelen. Hoe meer km's hoe hoger je buffer om kosten door schade en eventueel stilstand op te opvangen, een risico, zoals je terecht schetst, dat groter wordt naarmate je meer kilometers rijdt.

 

Zelf heb ik mijn wagen in mijn voorbeeld overigens zakelijke geetiketteerd. Vóór aanschaf heb ik dezelfde berekening gemaakt met geschatte waarden, en bedacht dat het belastingvoordeel te onzeker was.

 

want zeg zelf als jou berekening op -50 euro was uitgekomen had je het niet gedaan toch?

 

Ik heb het dus ook niet gedaan.

 

322 euro gedeeld door 19 cent betekent 1694 minder km als gedacht dat je al je voordeel kwijt bent.

 

Nee, het is 3594 / 0,19 = 18915 km, daarbij moet je in ogenschouw nemen, de lagere brandstofkosten en lagere kosten aan onderhoud door de lagere kilometerstand. Het is dus in feite meer dan 18915 km.

 

1 schade waarvoor de auto een week bij het schadereparatiebedrijf staat is genoeg om je voordeel weer in een nadeel te doen omslaan en dan maakt het dus niet uit dat de schade volledig vergoed wordt en je een vervangende auto vergoed krijgt, alleen het feit dat je stilstaat is voldoende om je rekensommetje onrendabel te maken.

 

Voor het geschetste eerst jaar kan ik een schade van 3594 euro opvangen, geen gering bedrag. Daarbij als je een verangende auto krijgt sta je ook niet stil en mis je geen inkomsten.

 

daarnaast zijn er ook gewoon risico's op extra kosten door bijv extra hoge onderhoudskosten (bij 100.000+ km per jaar is eerder de vraag wanneer ze komen dan of ze komen), niet vergoedde (kleine) schades. Al die kosten komen voor rekening van prive ten laste van die 19 cent.

 

Dat is een factor die moet worden meegenomen in de berekening. Je kan uitrekenen hoeveel buffer je hebt mbt extra hoge onderhoudskosten, of bijvoorbeeld eventueel omzetverlies door stilstand.

 

 

Link naar reactie
  • 0

(bij een privé geetiketteerde wagen mag de btw op de aanschaf niet worden afgetrokken)

Let goed op. Zoals ik al aangaf, mag je voor de omzetbelasting een ándere keus maken! Ook als je de auto voor de inkomstenbelasting zakelijk activeert, mag je nog steeds kiezen om de auto voor de omzetbelasting privé te houden. Of omgekeerd.

 

Of het interessant is om de auto voor de inkomstenbelasting op de zaak te zetten, hoef je niet zelf allerlei moeilijke berekeningen te maken. Daarvoor heb je handige websites.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
Roel: 322 euro gedeeld door 19 cent betekent 1694 minder km als gedacht dat je al je voordeel kwijt bent.

 

Bart: Nee, het is 3594 / 0,19 = 18915 km, daarbij moet je in ogenschouw nemen, de lagere brandstofkosten en lagere kosten aan onderhoud door de lagere kilometerstand. Het is dus in feite meer dan 18915 km.

 

Daar ga ik op mijn beurt in de mist.

 

Neem de volgende waarden (overgenomen uit mijn administratie):

Vaste kosten, ongeacht kilometers:(Verzekering/Banden/Wegenbelasting/Wassen/Tol/Huur/Overige/Wegenwacht) : 2027,58

Variabele kosten, afhankelijk van kilometers:

(Afschrijving/Onderhoud/Reparatie/Parkeren/Brandstof):14329

 

Stel dat ik 90000 zakelijk kilometers heb gereden, dan kom ik zou ik voor de variabele kosten uitgekomen zijn op 14329/105000*90000 = 12282,28. Daarbij de vaste kosten toegevoegd kom ik 14309 euro. Deze kosten zou ik mogen aftrekken in geval van een zakelijke auto. Wat ik mag aftrekken in geval van een privé wagen zou 0,19 * 90000 zijn = 17100. Een verschil van 2790 euro. Waar een belasting over wordt geheven van 1026 euro. Dus in totaal 1026 euro minder belasting dan in het geval van een zakelijk geetiketteerde wagen. Dan daarbij verrekend de misgelopen btw op aanschaf die ik niet terug kon vragen, van 1000 euro, kom ik netto uit op een voordeel bij privé rijden van 26 euro, bij 15000 kilometers minder rijden.

 

 

Roel: 1 schade waarvoor de auto een week bij het schadereparatiebedrijf staat is genoeg om je voordeel weer in een nadeel te doen omslaan en dan maakt het dus niet uit dat de schade volledig vergoed wordt en je een vervangende auto vergoed krijgt, alleen het feit dat je stilstaat is voldoende om je rekensommetje onrendabel te maken.

 

Bart: Voor het geschetste eerst jaar kan ik een schade van 3594 euro opvangen, geen gering bedrag. Daarbij als je een verangende auto krijgt sta je ook niet stil en mis je geen inkomsten.

 

En hier klopt mijn berekening ook niet. Bij herberekening komt ik op een maximale extra schadepost van +- 1000 euro waarbij ik quitte zou spelen ten opzichte van een zakelijk geetiketteerde auto. maar nogmaals mijn initiele rekenvoorbeeld laat zien, dat ook wanneer je je niet rijk rekent een privé etikettering belastingvoordeel kan opleveren, en ik ben het met Roel eens dat een belastingvoordeel van 322 euro niet opweegt tegen het risico van het hebben van andere kosten dan de vooraf bekende kosten, aangezien je kosten gecapt zijn op die 19ct pkm. Wel zie ik het dat het belastingvoordeel behoorlijk kan toenemen afhankelijk van gereden kilomeers, rijstijl en de aanschafwaarde van de auto.

 

Vervang je in het rekenvoorbeeld de afschrijving door 3000 euro, en de misgelopen btw afdracht door 630 euro, dan mag je bovenop de gangbare kosten, nog ongeveer 4000 euro extra kosten maken per jaar om quitte te spelen.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
totaal autokosten: 16356 euro (inclusief afschrijving)

aftrek zakelijk geetiketteerd = 11356 + 5000 = 16356

aftrek privé geetiketteerd = 0,19*105000 = 19950

heb je ook gerekend met de btw-aftrek op de brandstof- en onderhoudskosten?

 

ik kan een eind met je meegaan in je redenering, dat als het voor afgelopen jaar gunstig was, dat een goede schatting is voor komende jaren.

Wél is het zo bij dit soort berekeningen, dat er niet twee zones zijn (waar is a goedkoper en waar is b goedkoper), maar eigenlijk drie:

a. prive-auto is voordeliger

b zakelijke auto is voordeliger, en

c. het maakt niet veel uit.

 

Vooral in die derde zone zou je vooral moeten kijken naar allerlei bijkomende zaken, zoals veel administratie, veel pijn in de buik hebben, gevoeligheid voor anders uitpakken kms en kosten, een aanrijdinkje, etc.

 

 

Link naar reactie
  • 0
heb je ook gerekend met de btw-aftrek op de brandstof- en onderhoudskosten?

 

Zonder al te veel in details te treden, kom ik bij 15000 euro aan autokosten inclusief afschrijving op een extra kostenpost van 157,5 euro, bij één voor de btw zakelijke geetiketteerde wagen met sluitende kilometeradministratie. Zie rekenhulp. Die zou je van die 322 die ik had moeten af trekken, en daar zou je dan weer 1000 moeten bijtellen ivm de foute veronderstelling van mij dat ik btw bij aanschaf niet kan terugvragen. Je komt dan op 1164,5 euro voordeel. Overigens misschien kom ik wel op een heel ander bedrag uit als ik de desbetreffende rekenhulp invul, maar heb daar nu even geen zin in..

 

Vooral in die derde zone zou je vooral moeten kijken naar allerlei bijkomende zaken, zoals veel administratie, veel pijn in de buik hebben, gevoeligheid voor anders uitpakken kms en kosten, een aanrijdinkje, etc.

 

Ik ontken niet dat er een glijdende schaal is met een grijs gebied. Hoe meer zakelijke kilometers hoe interessanter het is om de auto privé te rijden. Eenieder zal moeten afwegen waar exact het punt ligt waar een privé etikettering verantwoord lijkt; hoe groter je belastingvoordeel bij vooraf bekende kosten, hoe groter je buffer om overwachte kosten te kunnen opvangen. Zoals ik al eerder heb aangestipt heb ik er destijds voor gekozen om mijn auto zakelijk te etiketteren, ook omdat ik niet de hoofdpijn wilde hebben van een sluitende kilometeradministratie. Daar ik vaak lengtes vervoer en reeds zonder bijrijdersstoel reed in mijn vorige wagen, leek het me zinvoller om van de regeling, die oa geldt voor auto's zonder bijrijdersstoel en met dichtgelaste schroefgaten, gebruik te maken zodat ik niet met een bijtelling of sluitende kilometeradminstratie zat opgescheept. Ik bedacht me toen dat een privé etiket beter zou passen bij een gebruikte wagen vanwege de lage afschrijvingswaarde (mijn eerste wagen kostte mij 1750 euro, en heb daar 1600000 km mee gereden, met natuurlijk wel wat extra reparatie kosten, maar niet meer dan in het redelijke.)

 

Ik denk dat als je echt geen zorgen wilt hebben en jezelf geen beperkingen op wilt leggen zoals het niet kunnen meenemen van passagiers, dat dan de enige keus het nemen van de bijtelling is. Maar een digitaal kilometerregistratie systeem kan je natuurlijk ook goed helpen.. De beperking van die 10 procent privé blijkt niet te bestaan, dus dat is ook een zorg minder.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 216 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.