• 0

Transportkosten in boekhouding.

Ik werk nu nog met GNUCash, maar ik wil graag in de toekomst gaan werken met OSFinancials omdat dit programma een aantal functies heeft die ik erg fijn vind en omdat ik ook nog een aantal toevoegingen zie die wat mij betreft het geld in de toekomst waard zullen zijn. Het opzetten van een boekhouding is een stuk makkelijker in GNUCash en ik probeer nu dus een dubbele boekhouding op te zetten in OSFinancials zodat ik daar in de toekomst mee aan de slag kan.

 

Ik probeer mijn boekhouding meteen vanaf het begin goed aan te pakken. Daarom heb ik in beide programma's het Referentie Grootboekschema ingeladen en heb ik alle rekeningen die ik in ieder geval het komende jaar niet nodig zal hebben verwijderd.

 

k heb ook ervaring als penningmeester van een sportvereniging en soms denk ik wel dat het RGS onnodig complex is, maar aan de andere kant is het ook gewoon leuk om er mee aan de slag te gaan en als mijn onderneming succesvol wordt prik ik hier later de vruchten van. Bovendien helpt het om aan de urennorm te voldoen.

 

Goed, terzake. Ik heb nu dus net mijn eerste levering uit het buitenland (EU) gekregen en de kosten hiervan staan bij Voorraden>Handelsgoederen>Voorraad handelsgoederen (BVrdHanVoo/G300101000). De BTW is naar mij verlegd, dus dat is makkelijk.

 

Als ik de eerste omzet draai (heb al net een aantal artikelen verkocht en geleverd) boek ik het volgende:

 

Factuur:

Handelsdebiteuren: toename

Omzetbelasting af te dragen: toename

Omzet leveringen (handelsgoederen): toename

 

Levering:

Voorraad handelsgoederen: afname

Inkoopwaarde handelsgoederen: toename

 

Voor de levering van de handelsgoederen (aan mij) heb ik het volgende geboekt:

Omzetbelasting levering/diensten waarbij heffing is verlegd: toename 0 euro

Handelscrediteuren: toename

Voorraad handelsgoederen: toename

 

Nu krijg ik straks nog een rekening van de leverancier die het transportbedrijf betaald heeft. Ik heb met de leverancier afgesproken dat hij voor de eerste levering de helft van deze rekening betaald en ik de andere helft. Nu vraag ik mij echter af hoe ik deze rekening moet boeken.

 

Bij komend probleem is dat de transportkosten ongeveer de helft van de levering is. Is er de mogelijkheid om de transportkosten te boeken als een soort van activa en af te boeken wanneer ik iets verkoop? (Het antwoord is in principe ja - ik heb dit als boekhouder van een sportvereniging regelmatig gedaan. De vraag is of het mag en of het boekhoudkundig als "correct" wordt gezien.)

 

Tegelijk met de levering boek ik dan dus:

"Activa waarde transportkosten": afname

"Kosten transportkosten": toename

 

Hoe moet ik de transportkosten van de handelsgoederen boeken? Welke mogelijkheden heb ik ter beschikking?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

ja, dat mag. Economisch is het zoals je zegt zeer verantwoord, om die kosten niet in één keer af te boeken, maar ze aan de voorraad te koppelen ("er ligt nog zoveel transportkosten op voorraad")

Vooral omdat niet jij, maar de leverancier ze betaalt horen ze een op een bij de voorraad.

In feite verhoog je gewoon de inkoopprijs ermee.

 

Beetje dezelfde discussie als iets bestellen online, wat zogenaamd goedkoper is, maar met verzendkosten à 4.95 per saldo duurder is: de eigenlijke prijs wordt dan die incl 4.95

 

En je kunt ook nog redeneren vanuit deze:

de voorraad boek je hiermee tegen 'vervangingsprijs'. Om een sportshirt, ingekocht tegen €15.- plus € 2.50 verzendkosten (omgerekend per stuk) te vervangen, zou je niet €15 moeten neerleggen, maar € 17,50

Link naar reactie
  • 0

Beetje jammer dat ik die factuur nog niet binnen heb gekregen. Ik zal de leverancier vragen om facturen per e-mail in Excel op te sturen. Dan kan ik gewoon de transportkosten als percentage van de totale kosten berekenen en die bij de kostprijs van elk artikel optellen en dan in de boekhouding zetten.

 

Wat ik ook kan doen is een schatting van de transportkosten op basis van de vorige levering doen en die dan aan de kostprijs toevoegen. Dan kan ik het verschil (dat niet heel groot zal zijn) op een andere rekening wegboeken en voor het volgende transport de schatting aanpassen/verbeteren. Hoef ik ook niet met terugwerkende kracht de kostprijs van nieuwe voorraad aan te passen.

 

Allebeide opslaan in een mapje en het is geregeld.

 

De rekening gaat nu via de leverancier omdat er afgesproken is dat hij nu de helft van de rekening betaald, maar ik weet niet hoe hij dat volgende keer wil. Kan wel vragen of dat mogelijk is, want dan hoef ik ook niet allemaal verschillende transportbedrijven te vragen mijn BTW-nummer te controleren.

 

Heel erg bedankt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 165 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.