• 0

Kostprijs handelsgoederen i.p.v. voorraden

Ik probeer nu mijn administratie op te zetten in osFinancials. In osFinancials kun je een artikelvoorraad bijhouden en ik heb het volgende voor 1 van mijn artikelen ingevoerd:

 

BTW

- Voorheffing BTW: T120501-082 Voorbelasting 0%

- Af te dragen BTW: T120501-020 Omzetbelasting levering/diensten verlaagd tarief

 

Grootboek

- Opbrengst verkopen: G800202-000 Omzet leveringen belast met verlaagd tarief

- Kostprijs verkopen: G700400-000 Inkoopwaarde handelsgoederen

- Voorraadcontrole: Voorraad handelsgoederen

 

Als ik dan een inkoopfactuur inboek en verwerk krijg ik een toename bij de betreffende handelscrediteur en op de post Inkoopwaarde handelsgoederen (in de rubriek Kostprijs van de omzet). Ook het aantal artikelen in de voorraad is omhoog gegaan. De laatste prijs is ook bijgewerkt.

 

Ik had echter een toename verwacht bij G300101000 Voorraad handelsgoederen en ik dacht dat G700400000 Inkoopwaarde handelsgoederen pas gebruikt zou worden wanneer ik ook daadwerkelijk iets zou verkopen.

 

Klopt dit wel of moet ik nog iets toevoegen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een slotje is misschien voorbarig. Als iemand weet hoe ik in osFinancials een reeds verwerkte inkoopfactuur kan terugnemen/verwijderen zou erg fijn zijn.

 

Andere mogelijkheid is om het bedrag gewoon handmatig van inkoopwaarde handelsgoederen naar voorraad te boeken.

 

Of is het beter om dit met een creditnota te doen en dan de inkoopfactuur opnieuw te boeken?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 148 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.