Vorig jaar zijn wij op een beurs geweest waarbij wij veel tassen inkochten van een unieke ontwerp.
Dit sloeg bij ons wel aan. En besloten weer bij hen in te kopen. Nadien werden wij benaderd door de ontwerpsters van de tassen en deed ons een voorstel om een partnership aan te gaan.
Na wat onderhandelingen hebben wij afgesproken een verdeling van 50% aandelen.
(10.000 goodwill en 15.000 werkkapitaal)
Wij hebben toen na deze deal een plan van aanpak besproken. Ik zou de marketing, grafisch, ondersteuning van personeel betrekking tot de verkoop en uiteraard als investeerder optreden.
Mijn partners doen de rest zoals administratie, verkoop etc.
De boekhouding hebben wij afgesproken deze elke maand in te leveren om ze vervolgens te verwerken bij de boekhouder van mij.
Om een lang verhaal kort te maken.
Ging het ergens mis tussen onze partnership. Na een bekritiseerde mail van mij naar hen toe heb ik daar aangeven dat ik erg teleur gesteld was over hun verkoop resultaat in de maand december.
Vervolgens is er even een radiostilte ontstaan, waaruit volgde een maand later een afspraak met elkaar.
In deze afspraak hebben we zaken uitgesproken en zouden weer met een frisse start beginnen vol energie en creativiteit!
Op herhaaldelijke verzoeken van mijn boekhouder en van mij zelf verzochten wij de boekhouding van december. Deze werd uiteindelijk ingeleverd. Tot mijn grote verbazing zie ik dat alle facturen een verkeerde tenaamstelling bevatten. Deze tenaamstelling behoort tot hun oude VOF. Terwijl wij een nieuwe BV en een zakelijk rekening hebben. Mmm vreemd waarom?
Heb mijn partner hiermee geconfronteerd, en hun antwoord was na het mail in december heb ik besloten om deze actie uit te voeren.
Na deze antwoord was ik geheel het vertrouwen in hun kwijt. En ging meer onderzoek verrichten.
Ik kwam zo tot ontdekking dat alle facturen die zijn ingediend op een bepaald voorraad moet uitkomen.
Zo heb ik de facturen van een crediteur de naaister ook nader bekeken. Ik kon precies herleiden hoeveel zij klaar heeft geproduceerd. Dat stond netjes in haar factuur beschreven.
Met deze info ben ik toen alle verkoop facturen en de ingediende crediteuren facturen van de naaister met elkaar gaan vergelijken.
Wat blijkt .. dat er minder verkoop facturen zijn ingediend tegenover de producties wat er bij de naaister is vermeld. Daarbij zijn factuurnummers niet op chronologisch volgorde.
Na deze bevindingen heb ik besloten hun hiermee te confronteren bij mijn boekhouder.
Ik heb ze gevraagd om de boekhouding te overhandigen en een waarde te gaan bepalen. Na het verlies in vertrouwen vonden wij beiden een goed optie om te kijken of ik hun aandelen kon kopen of andersom.
Op die belangrijke dag kwamen ze met de boekhouding aan. Ook hun oude boekhouding van hun VOF hadden ze bij. Ik kon het niet laten en ik begon hun vrijwel direct met mijn bevindingen te confronteren.
Vol verbazing konden ze niet direct antwoord op geven. Helaas hebben wij ook niks vastgesteld kwa voorraad begin. Dus hun hadden de boekhouding weer nodig om daarop antwoord te kunnen geven.
Vervolgens zijn ze weggegaan met de boekhouding en heb ze tijd gegeven om hierover te een verklaring af te geven. Nadien sturen ze een excel sheet op met de voorraad verantwoording. Deze sheet leg verders weinig uit en de voorraad word niet hiermee verklaard in mijn ogen.
Ik heb ze gevraagd om de boekhouding geheel af te staan om een duidelijker beeld te vergaren.
Hun antwoord tot op heden is dat ik daar geen inzage in krijgt.
Een paar weken geleden hebben ze de boekhouding van Jan tot heden bij mij boekhouder ingediend. En wederom zijn het facturen van een verkeerd tenaamstelling. Deze inkomsten waren 3200 euro die niet op het zakelijk rekening van de onderneming gekomen zijn.
Ik heb ze hiermee weer geconfronteerd geen antwoord tot op heden.
In april heb ik aangifte gedaan voor verduistering. Heb inmiddels een terugkoppeling gekregen dat de politie het maar te druk heeft en kan hiervoor geen inspanning kan leveren. Dus ik moet me wenden tot het civiel recht.
Daarbij ben ik een zijspoor ingeslagen om het merk te voorzien van een nieuw naam.
Om vervolgens een nieuw bedrijf op te zetten met het zelfde concept.
Het product is gepatenteerd ik ben de helft eigenaar van dit patent. Welles waar niet papier maar wel zwart op wit dat ik het de helft van het patent zou krijgen. Dit is tot op heden nog steeds niet op de BV gebeurd. Ik heb ze hiermee op de whatsapp geconfronteerd en hun antwoord was hierop, vergeten.
Mijn vraag naar jullie wijze raadslieden :)
Wat kan ik meer doen?? Naast dat ik al een advocaat in armen heb die voor mij gaat uitzoeken of ik een schade-claim vormen.
Is het niet mogelijk om hun aan te klagen voor niet goed functioneren aandeelhouder,
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Univers
Univers
Beste HL's!
Vorig jaar zijn wij op een beurs geweest waarbij wij veel tassen inkochten van een unieke ontwerp.
Dit sloeg bij ons wel aan. En besloten weer bij hen in te kopen. Nadien werden wij benaderd door de ontwerpsters van de tassen en deed ons een voorstel om een partnership aan te gaan.
Na wat onderhandelingen hebben wij afgesproken een verdeling van 50% aandelen.
(10.000 goodwill en 15.000 werkkapitaal)
Wij hebben toen na deze deal een plan van aanpak besproken. Ik zou de marketing, grafisch, ondersteuning van personeel betrekking tot de verkoop en uiteraard als investeerder optreden.
Mijn partners doen de rest zoals administratie, verkoop etc.
De boekhouding hebben wij afgesproken deze elke maand in te leveren om ze vervolgens te verwerken bij de boekhouder van mij.
Om een lang verhaal kort te maken.
Ging het ergens mis tussen onze partnership. Na een bekritiseerde mail van mij naar hen toe heb ik daar aangeven dat ik erg teleur gesteld was over hun verkoop resultaat in de maand december.
Vervolgens is er even een radiostilte ontstaan, waaruit volgde een maand later een afspraak met elkaar.
In deze afspraak hebben we zaken uitgesproken en zouden weer met een frisse start beginnen vol energie en creativiteit!
Op herhaaldelijke verzoeken van mijn boekhouder en van mij zelf verzochten wij de boekhouding van december. Deze werd uiteindelijk ingeleverd. Tot mijn grote verbazing zie ik dat alle facturen een verkeerde tenaamstelling bevatten. Deze tenaamstelling behoort tot hun oude VOF. Terwijl wij een nieuwe BV en een zakelijk rekening hebben. Mmm vreemd waarom?
Heb mijn partner hiermee geconfronteerd, en hun antwoord was na het mail in december heb ik besloten om deze actie uit te voeren.
Na deze antwoord was ik geheel het vertrouwen in hun kwijt. En ging meer onderzoek verrichten.
Ik kwam zo tot ontdekking dat alle facturen die zijn ingediend op een bepaald voorraad moet uitkomen.
Zo heb ik de facturen van een crediteur de naaister ook nader bekeken. Ik kon precies herleiden hoeveel zij klaar heeft geproduceerd. Dat stond netjes in haar factuur beschreven.
Met deze info ben ik toen alle verkoop facturen en de ingediende crediteuren facturen van de naaister met elkaar gaan vergelijken.
Wat blijkt .. dat er minder verkoop facturen zijn ingediend tegenover de producties wat er bij de naaister is vermeld. Daarbij zijn factuurnummers niet op chronologisch volgorde.
Na deze bevindingen heb ik besloten hun hiermee te confronteren bij mijn boekhouder.
Ik heb ze gevraagd om de boekhouding te overhandigen en een waarde te gaan bepalen. Na het verlies in vertrouwen vonden wij beiden een goed optie om te kijken of ik hun aandelen kon kopen of andersom.
Op die belangrijke dag kwamen ze met de boekhouding aan. Ook hun oude boekhouding van hun VOF hadden ze bij. Ik kon het niet laten en ik begon hun vrijwel direct met mijn bevindingen te confronteren.
Vol verbazing konden ze niet direct antwoord op geven. Helaas hebben wij ook niks vastgesteld kwa voorraad begin. Dus hun hadden de boekhouding weer nodig om daarop antwoord te kunnen geven.
Vervolgens zijn ze weggegaan met de boekhouding en heb ze tijd gegeven om hierover te een verklaring af te geven. Nadien sturen ze een excel sheet op met de voorraad verantwoording. Deze sheet leg verders weinig uit en de voorraad word niet hiermee verklaard in mijn ogen.
Ik heb ze gevraagd om de boekhouding geheel af te staan om een duidelijker beeld te vergaren.
Hun antwoord tot op heden is dat ik daar geen inzage in krijgt.
Een paar weken geleden hebben ze de boekhouding van Jan tot heden bij mij boekhouder ingediend. En wederom zijn het facturen van een verkeerd tenaamstelling. Deze inkomsten waren 3200 euro die niet op het zakelijk rekening van de onderneming gekomen zijn.
Ik heb ze hiermee weer geconfronteerd geen antwoord tot op heden.
In april heb ik aangifte gedaan voor verduistering. Heb inmiddels een terugkoppeling gekregen dat de politie het maar te druk heeft en kan hiervoor geen inspanning kan leveren. Dus ik moet me wenden tot het civiel recht.
Daarbij ben ik een zijspoor ingeslagen om het merk te voorzien van een nieuw naam.
Om vervolgens een nieuw bedrijf op te zetten met het zelfde concept.
Het product is gepatenteerd ik ben de helft eigenaar van dit patent. Welles waar niet papier maar wel zwart op wit dat ik het de helft van het patent zou krijgen. Dit is tot op heden nog steeds niet op de BV gebeurd. Ik heb ze hiermee op de whatsapp geconfronteerd en hun antwoord was hierop, vergeten.
Mijn vraag naar jullie wijze raadslieden :)
Wat kan ik meer doen?? Naast dat ik al een advocaat in armen heb die voor mij gaat uitzoeken of ik een schade-claim vormen.
Is het niet mogelijk om hun aan te klagen voor niet goed functioneren aandeelhouder,
slechte boekhouding, verduistering, fraude etc??
Bedankt voor jullie tijd!
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/53357-partner-integriteit-verloren-verdenking-van-fraude-wat-te-doen/Aanbevolen berichten
15 antwoorden op deze vraag