• 0

Aanpassingen voorraad

Het komt soms voor dat ik voorraad weggeef aan mensen als testers en dat ik voorraad openmaak zodat mensen kunnen proeven. Het kan ook voorkomen dat voorraad over datum is, beschadigd raakt of misschien kwijtraakt (of misschien wordt het gestolen). Het eerste kan ik bijhouden en het tweede zou ik achter kunnen komen wanneer ik de voorraad tel.

 

Nu is mijn vraag hoe ik dit het beste in de boekhouding kan opnemen. Ik werk met het RGS dus er wordt sowieso op de rekening G300101000 Voorraad handelsgoederen afgeboekt. De vraag is echter waar het naartoe moet. Gebruik ik hier voor Wijziging in voorraden (WWiv), zoek ik hiervoor een rekening uit onder Overige bedrijfskosten>Verkoopkosten (WBedVkk) (voor testers en dergelijke), maar waar gaat het verlies van missende/kapotte artikelen dan naar toe?

 

Zelf vond ik het wel logisch dat er een post als voorraadmutatie (WKprVom) gebruikt zou kunnen worden, maar het probleem daarbij is dat die valt onder inkoopwaarde van de omzet en het hier niet om omzet gaat.

 

Uiteindelijk kan ik natuurlijk ook zelf een verliespost hiervoor aanmaken, maar ik wil toch liever proberen om aan het RGS vast te houden.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ben het helemaal met je eens en zo nodig maak ik ook aanpassingen. Het gebruik van het RGS en de aanwijzingen uit hoe de software er mee omgaat geeft mij echter wel een beter begrip van hoe het één en ander in zijn werk gaat. Verder vind ik het ook gewoon leuk om het zo te doen en een nette boekhouding op te zetten.

 

Maar dat terzijde, ik denk niet dat mijn situatie zo uniek is en er is vast wel eerder over nagedacht.

 

Link naar reactie
  • 0

Zelf vond ik het wel logisch dat er een post als voorraadmutatie (WKprVom) gebruikt zou kunnen worden, maar het probleem daarbij is dat die valt onder inkoopwaarde van de omzet en het hier niet om omzet gaat.

 

Dat is ook het meest logisch.. en het is redelijk gebruikelijk om alles wat verloren gaat toch in de inkoopwaarde mee te nemen het beïnvloedt namelijk je brutomarge / brutowinst.

 

Als jij bederfelijke goederen verkeerd inkoopt (te veel) of niet goed opslaat is dat direct van invloed op je brutomarge, je kunt immers minder omzet maken dan je had verwacht. Je maakt dus wel de kosten maar hebt geen opbrengst.

 

Wat je wel kan doen (en op de RGS site wordt daar ook over gesproken) is (branche)specifieke extensies maken op de nummers dus bijv rekeningnummer.01 voor bederf enz.

 

Door die extensies blijf je wel in staat om je zuivere marge te bepalen (omzet - inkoopwaarde) en ook je gerealiseerde/werkelijke marge waarin ook bederf en beschadiging zijn opgenomen. Want hoe je het ook draait of keert ook bederf moet worden terugverdiend door de wel verkochte goederen.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 96 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.