[Artikel] Eigen modemerk beginnen?

Aanbevolen berichten

Eigen modemerk beginnen?

 

Korte samenvatting:

In NRC Next van zaterdag 21 mei komen vijf Amsterdamse vrienden aan het woord die samen goed zijn voor drie fashion startups. Guillaume Philibert van Filling Pieces, Olaf Hussein van het gelijknamige label en Abderrahmane Trabsini, Hussein Suleiman en Jefferson Osei van Daily Paper. Grap van de laatste: Daily Paper is ooit ontstaan als blog dat t-shirts uitdeelde. De vraag naar die shirts werd zo groot dat ze meer kleding gingen ontwerpen.

 

Waarom vind je dit interessant of wil je dit delen?:

In het artikel zie je hoe uit het niets een fashion label kan ontstaan. Die jongens hebben geen lange opleidingen gevolgd, geen missies op papier gezet en ook geen grote businessplannen geschreven. Een stel is met t-shirts begonnen; een ander vond een sneaker-producent via Alibaba die bereid was enkele schoenen te maken. Misschien leidde zijn zoektocht wel via Higherlevel, want we krijgen die vraag regelmatig. Lees ook hoe ze fabrikanten vonden in Portugal en Turkije, wat ze deden om distributie te krijgen en hoe ze samen bij de concept store Colette in Parijs terecht kwamen.

 

Link naar het artikel :

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Ik heb deze vraag idd ook al vele malen zien terugkomen op HL.

Percies!

 

Komt er weer zo'n snuggert voorbij die wel even de wereld gaat veroveren. En of we kunnen vertellen waar in Portugal t-shirts verkocht worden en hoe je in China een kleine serie gympies kan laten maken. Haal ik meestal ook mijn schouders bij op. Dream-on!

 

Dat artikel bewijst dat het dus echt gebeurt. ;D

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Ik heb deze vraag idd ook al vele malen zien terugkomen op HL.

Percies!

 

Komt er weer zo'n snuggert voorbij die wel even de wereld gaat veroveren. En of we kunnen vertellen waar in Portugal t-shirts verkocht worden en hoe je in China een kleine serie gympies kan laten maken. Haal ik meestal ook mijn schouders bij op. Dream-on!

 

Dat artikel bewijst dat het dus echt gebeurt. ;D

 

Nice! Scherpe constatering en bovenal onderbouwing met het genoemde artikel :)

Hartelijke groet,

 

Werner

Een logo ontwerpen of website maken kun je anno 2022 als ondernemer / ZZP'er zelf!

Link naar reactie

Kreeg vandaag de nieuwsbrief van Forever 21 in de bus. Ze doen nu ook merken. Zie je wel vaker de laatste jaren. Hema, Ikea en M&S die voorheen alleen eigen label voerden gaan ook andermans producten verkopen. Maar Forever 21 doet vooral hippe streetwear brands. Dat zijn dus geen grote bekende namen, maar boetiek-labels van tamelijk nieuwe ondernemers.

 

Stel je voor: je doet een marktkraam vol t-shirts, schoeisel en wat jurkjes en ineens staat het productie- en distributie-netwerk van een multinational ter beschikking! Die boosted boutiques zijn Jaded London, Oh My Love, Rare London en Wyldr.

 

Nou gebruiken zulke winkelketens ook wel eens fantasiemerken. Dat zijn huismerken die klinken als bekende namen. Dus kijken we even of er echte ondernemers achter zitten.

 

Jaded Londen is in 2013 opgezet door een Jade Goulden, die al ervaring had bij Burberry, Vera Wang en als inkoopster bij ASOS.

 

Oh My Love komt uit de koker van ene Anne Lombard die ook verwijst naar een eenvoudige start. Ze begon als interieur-ontwerper die in de weekend vintage dresses verkocht op de markt, waar ze meer en meer eigen jurken aan toevoegde. Lombard is nog steeds ook interieur-ontwerper.

 

Rare London bestaat al wat langer. Was een label van handelaren uit Liverpool en is in 2013 uit een faillissement geplukt door zoonlief Raj Talwar. Dit merk verkoopt vooral via consessions. Dat zijn dus sigaren uit eigen doos, want het risico en de kosten van die shop-in-shops ligt doorgaans bij de merkeigenaar.

 

Wyldr heeft een beetje een gecreëerde identiteit, gebaseerd op de visie van ene Michelle Goldie uit Zuid-Afrika, die eigen kleding is gaan verkopen op de markten van Portobello en Spitalfields. Ze werkt samen met Gawain Blizzard die ook een ontwerphuis bezit (SSL Creative) dat werkt voor grotere fashion retailers.

 

Wat valt op? Vooral goede connecties (eventueel zelf opgebouwd, via familie of partners) in productie en distributie, en een pragmatische start. Op de markt begonnen! Zie je meteen het belang van markten als broeiplaatsen...

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Dank voor het verhaal, Twabla!

 

Op de markt begonnen! Zie je meteen het belang van markten als broeiplaatsen...

Ik denk dat de meerwaarde van op de markt beginnen met zelfgemaakte spulletjes het directe contact met de (potentiële) klant is. Je hoor direct het ongezouten commentaar van voorbijgangers. Die feedback is onmisbaar, zodat je kunt bijstellen of zelfs tijdig stoppen. Als het aanslaat, weet je dat je kunt proberen op te schalen; je kunt dan op zoek naar leveranciers vanuit een luxe probleem van grote vraag.

 

Het lijkt me in veel gevallen beter dan jezelf jarenlang opsluiten in een schuurtje om allerlei ontwerpen te maken, vervolgens de internetfora af te struinen naar leveranciers en vervolgens proberen via de mail je spullen te slijten aan winkelketens waar het maar niet lukt om aan tafel te komen. De kans dat je dan met een kelder vol spullen blijft zitten is dan vrij groot.

 

Geloof in je eigen product is goed, maar blindheid ligt op de loer, dus snel toetsen aan het publiek is verstandig. Niet (alleen) door te vragen of ze het mooi vinden, maar vooral door te ervaren of ze het ook echt kopen.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie

Verschil is dat je in de UK meer markten ziet die bewust opgezet zijn als broeiplek. In Nederland zijn veel weekmarkten gevuld met kraampjes die van vader op zoon gaan, dus daar is geen plek voor vernieuwing. Daar komt veel traditioneel publiek.

 

Leuk alternatief zijn de diverse boerenmarkten.

 

Kijk ook eens naar de Sunday Market in Amsterdam. Zijn er meer voorbeelden bekend van zulke broeimarkten?

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

wel met een iets ander thema, maar de 3-wekelijkse Feel Good Market in Eindhoven schijnt ook leuke mogelijkheden te bieden.

 

Verder kan ik iedereen die een modemerk wil beginnen aanraden flink wat rekensommen te maken vooraf; we spreken hier aardig wat mensen die er redelijk licht over denken (mede door wat 'ze op internet zien'), en zoals met alles is een goede voorbereiding (en dus ook vooral financieel) echt het halve werk.

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie

Verder kan ik iedereen die een modemerk wil beginnen aanraden flink wat rekensommen te maken vooraf...

Zit erover te denken om eens een handboek te maken voor mode-starters, gebaseerd op de praktijkervaringen en cases zoals in dit topic genoemd.

 

Of misschien een combinatie van gratis e-book, blog en video's. Het schijnt dat je dan maar vier uur per week hoeft te werken. ;D

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Hi,

 

Ja een onderneming is een reis in het ongewisse.

Velen vinden de weg bij toeval zonder kaart .

Maar velen verdwalen ook onderweg en hadden met een kaart misschien wel het doel bereikt.

Een vooropleiding, Missie en bedrijfsplan zijn te vergelijken met de kaart.

 

Ik zeg altijd Geluk is voorbereiding én kans.

Zonder klanten helpt een academische titel en een bedrijfsplan niet veel.

Maar veel ondernemers verliezen de strijd omdat ze het huishoudboekje niet op orde hebben.

 

Het is ook niet altijd de slimste boer die de dikste aardappelen heeft.

Gelukkig maar maken we allemaal nog een kans :).

 

Veel succes allemaal !

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie

Ik ben ook een van die mensen die door berichten in HL wordt benaderd door beginnende kledingmerken. Ik ben genoemd in een aantal berichten omdat ik zelf in Nederland een eigen sportkledingmerk, PIXIE met eigen atelier heb.

 

Deden we voorheen producties voor anderen, tegenwoordig hebben we daar (gelukkig) geen tijd meer voor. Maar het was ook vooral omdat de aankomende 'talenten' echt totaal geen idee hadden hoe de kledingindustrie werkte.... zelfs doorsturen naar collega's durfde ik niet meer aan. En aan een wild vreemde die je toevallig belt na het lezen van een bericht in HL ga je toch ook niet vertellen wie je leveranciers zijn, dat is dan toch een beetje het geheim van de smid. (Daarnaast denk ik niet dat mijn leveranciers hier heel blij van worden en ik wil ze graag te vriend houden)

 

Zelf ben ik in 1994 begonnen met mijn eigen sportkledingmerk en heb daardoor de nodige kennis en een groot netwerk in de confectie industrie. Daarnaast heb ik ook ook nog een onderneming waarbij ik shops helpt met het online gaan, Alle Winkels Online. En ik ben ook vrijwillig business coach voor Qredits Microfinanciering Nederland, en help zo bestaande en startende ondernemers bij het ondernemerschap.

 

Toen ik een cursus ben gaan doen om een online programma voor webshops op te zetten vielen voor mij alle puzzelstukjes bij elkaar. Ik kan mijn kennis en ervaring in de de fashion industrie, de coaching van (startende) ondernemers en het maken van een online programma samen te voegen. Ik ben zelf enorm voorstander voor productie in Nederland, zeker voor een beginnende onderneming. Dus ik ben er met een aantal van mijn collega productiebedrijven in Nederland over in gesprek gegaan en ook zij waren direct enthousiast.

Op deze manier kan ik de starters kennis over het runnen van een kledingmerk bij brengen zodat zij als een goede gesprekspartij met mijn collega's aan de slag kunnen gaan.

 

1 oktober begint “Start je eigen kledinglijn”, een no-nonsense, unieke en complete online cursus waarin je alle tools krijgt om succesvol je eigen kledinglijn op te starten.

 

De opbouw van de training gaat vanaf het schrijven van het ondernemersplan, wettelijke eisen, het ontwerpproces, opbouwen van de collectie, het vinden van de juiste productiepartner en het verkopen van je collectie totdat de kleding in de winkel hangt of in de webshop staat. Alle facetten van deze bijzondere, dynamische industrie komen aan de orde. De wereld van de confectie is behoorlijk gesloten en als je er niet in thuis bent dan kun je helaas met Google niet genoeg informatie vinden.

 

Mijn ultieme droom is meer Dutch Made modemerken. Ik wil de Nederlandse kleding industrie verbinden met de startende modemerken en laten zien dat productie in Nederland zeker goed mogelijk is. Zelf heb ik bijna 23 jaar in mijn eigen productiebedrijf gewerkt en ik wil mijn kennis graag gaan overdragen.

 

Heb je zelf een productiebedrijf of een gerelateerd bedrijf in de confectie industrie en denk je hier ook een bijdrage aan te kunnen leveren, laat het me dan zeker weten. Er komen ook succesvolle Nederlandse mode-ondernemers en andere mode professionals, zoals o.a. een productfotograaf, tassenontwerper, styliste en inkoper aan het woord en zij vertellen over de valkuilen en geven waardevolle tips. Ben jij zelf ook succesvol in de fashion en wil jij ook graag je verhaal vertellen, ik hoor het graag!

 

Ken je mensen in je vriendenkring die deze droom waar zouden willen maken? Ik zou het zeer op prijs stellen als je mijn website zou willen delen. Samen kunnen we de Nederlandse kledingindustrie mooier maken!

 

mod-edit: link verwijderd - hoe nobel het streven ook, het blijft een initiatief met een commerciele kant

Online Marketing in Jip & Janneke taal

www.onlinejunkies.nl

 

Droom jij van een eigen kledinglijn? Doe mee met de cursus Start je eigen kledinglijn: www.kledinglijnstarten.nl

Link naar reactie

@twabla Dank je wel voor het doorsturen! 8)

@richard Theuws Als ik er in kan bijdragen dat ze minder vaak onnodig in je showroom komen te staan, dan zal ik dit met liefde doen. Maar als jij onderdeel wil maken van mijn netwerk, dan hoor ik het ook graag.

Online Marketing in Jip & Janneke taal

www.onlinejunkies.nl

 

Droom jij van een eigen kledinglijn? Doe mee met de cursus Start je eigen kledinglijn: www.kledinglijnstarten.nl

Link naar reactie

Petje af! Heel goed initiatief.

 

Suggestie: zet de domeinnaam in je signatuur, anders gaan mensen zeuren dat je aan promotie doet. Dat is ook zo, maar het is voor een goeie zaak. Gezien de vragen hier op HL is er veel behoefte aan een laagdrempelige gids / online stoomcursus.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Dank je wel @twabla.

 

Ik heb mijn signatuur meteen aangepast. Ik hoop dat mensen dit niet alleen als promotie zien maar ik wil heel graag mijn kennis overdragen en daardoor de deelnemers kan helpen om in de Nederlandse kleding industrie goed partners te vinden.

 

Door de tijd die ik in deze hele complete en uitgebreide cursus heb gestopt is het voorlopig zeker niet rendabel maar ik wil graag op deze manier mijn bijdrage doen.

 

Iedereen 1 op 1 opleiden is niet mogelijk en op deze manier met online training kan dat wel.

 

Online Marketing in Jip & Janneke taal

www.onlinejunkies.nl

 

Droom jij van een eigen kledinglijn? Doe mee met de cursus Start je eigen kledinglijn: www.kledinglijnstarten.nl

Link naar reactie

@richard Theuws Als ik er in kan bijdragen dat ze minder vaak onnodig in je showroom komen te staan, dan zal ik dit met liefde doen. Maar als jij onderdeel wil maken van mijn netwerk, dan hoor ik het ook graag.

Ach, het is niet zozeer 'onnodig' als meer dat mensen inderdaad iets van een 'cursus' nodig hebben om te bevatten wat het eigenlijk allemaal in houdt, zo'n kledinglijn, dus SUPER dat je dit aan gaat bieden!

 

Ik houd ons zeker aanbevolen als partner en zou eventueel ook graag een stukje aanvulling vanuit onze ervaring, werkwijze en mogelijkheden te geven. Ik pm je mijn contactgegevens wel even.

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie

Er komt inderdaad zoveel bij kijken, de cursus is ook echt boordevol en zeer uitgebreid want dat is gewoon nodig.

Dank je wel voor je gegevens, ik zou jullie graag als partner in mijn netwerk toevoegen.

Online Marketing in Jip & Janneke taal

www.onlinejunkies.nl

 

Droom jij van een eigen kledinglijn? Doe mee met de cursus Start je eigen kledinglijn: www.kledinglijnstarten.nl

Link naar reactie

Zit erover te denken om eens een handboek te maken voor mode-starters, gebaseerd op de praktijkervaringen en cases zoals in dit topic genoemd. Of misschien een combinatie van gratis e-book, blog en video's. Het schijnt dat je dan maar vier uur per week hoeft te werken. ;D

Zo herken je de echte ondernemer. Die doet zoiets gewoon. Als er nog een food startup stoomcursus bijkomt, kunnen we de HL virtuele starters-academie beginnen.

 

De struikelblokkenschool!

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Geweldig! Had ik die struikelblokkenschool ook maar gehad vroeguh.......

 

Ik heb natuurlijk wel altijd een goed voorbeeld in mijn collegaatje gehad: Just Do It.... oftewel, gewoon doen......

Online Marketing in Jip & Janneke taal

www.onlinejunkies.nl

 

Droom jij van een eigen kledinglijn? Doe mee met de cursus Start je eigen kledinglijn: www.kledinglijnstarten.nl

Link naar reactie

Geweldig! Had ik die struikelblokkenschool ook maar gehad vroeguh.......

Is dat geen goed thema voor een column?

 

Vijf struikelblokken voor startup fashion brands

 

Er zijn zoveel mensen die van hun eigen modemerk dromen, maar geen idee hebben hoe te beginnen. Inkopen en bedrukken van basics zoals t-shirts en hoodies. Uitbesteden van simpele ontwerpen: Portugal, Tunesië, Vietnam of gewoon ook Benelux? Welke maten zijn snellopers? Webshop-logistiek, heen en retour? Verkopen aan meer nieuwe klanten of meer verkopen aan bestaande klanten?

 

En zo voort...

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Ik heb in mijn mini-cursus de les 5 valkuilen maar struikelblokken klinkt ook geweldig. Ik ga er zeker een column voor schrijven, leuk om dat een keer te doen. Er is genoeg om over te vertellen inderdaad!

 

 

Online Marketing in Jip & Janneke taal

www.onlinejunkies.nl

 

Droom jij van een eigen kledinglijn? Doe mee met de cursus Start je eigen kledinglijn: www.kledinglijnstarten.nl

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 269 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.