• 0

Op het eerste gezicht plausibele e-mails, maar toch...?

Even een vraagje tussendoor, als het mag:

 

Sinds een aantal dagen komen er op ons e-mailaccount regelmatig redelijk specifieke aanvragen binnen voor bijvoorbeeld jubilea, huwelijksarrangementen, beschikbaarheid op bepaalde datum, e.d.

 

Deze mails worden door ons uiteraard netjes beantwoord, maar ze hebben allen een aantal overeenkomsten:

 

- er wordt na onze beantwoording niet meer op gereageerd

- Ze zijn altijd vanuit een gmail-account verstuurd

- de namen zijn heel plausibel, niet vergezocht of juist heel voor de hand liggend

- redelijk correct taalgebruik, dus geen vermoeden van gebruik van vertaalsoftware

- altijd met een verzoek 'met elkaar om de tafel te zitten', 'met jullie afspraak te maken voor bezichtiging', 'met jullie van gedachten wisselen', 'met jullie op locatie te bespreken'

- verdere contactgegevens ontbreken (adres, telefoonnummer)

- een vragende zin eindigt altijd met een spatie en daarna pas het ?-teken, wat doet vermoeden dat het steeds om dezelfde persoon gaat

 

Is dit misschien herkenbaar? Zo ja, waar zou dit op kunnen wijzen? Kan ik er eventueel wat tegen doen?

 

 

 

 

 

 

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik ga 13 december trouwen met Kelly.

We zouden het fijn vinden met u een afspraak te maken voor een bezichtiging en tevens samen met u alle mogelijkheden door te nemen voor onze trouwdag, wat is er bij allemaal mogelijk met betrekking tot de receptie, diner, feestavond etc ..

Onze 3 dochters willen we ook graag de gehele dag hierbij betrekken en het zou fijn zijn als er voor hun en de andere kinderen die er zullen zijn genoeg te doen is.

 

Volgende week zouden we graag voor een bezichtiging langs willen komen.

 

Bedankt,

Mark en Kelly

Emma, Anna en Vlinder'

'Beste,

 

 

Met mijn vriendin Laura ga ik 21 november in het huwelijk treden.

We hebben allebei een heleboel wensen voor onze bruiloft, we willen er met zekerheid een sprookjes huwelijk van maken.

We zouden het fijn vinden als we samen met u om de tafel kunnen zitten om van gedachte te wisselen over onze wensen en hoe er de mooiste bruiloft van te maken.

Wilt u ons helpen om van onze bruiloft een sprookjes bruiloft te maken ?

We vernemen graag of het op korte termijn al mogelijk is samen om de tafel te zitten.

 

 

Met vriendelijke groet,

Mark en Laura'

 

Qua opbouw ziet de tekst er hetzelfde uit.

- Het trouwen meteen in regel 1,

- daarna een verhaaltje wat in deze gevallen een andere kant op gaat, waar we dus weinig uit op kunnen maken.

- een uitnodiging om op korte termijn af te spreken

- de gehele lengte van de mail.

 

Hele goede aanwijzingen zijn zoals Peter ook stelt schrijf-en taalfouten, zoals de gedachte, al maken meer mensen die fout. Het sprookjes huwelijk is er ook zo eentje.

 

Je hebt groot gelijk hier voorzichtig mee om te gaan, maar het grootste probleem is natuurlijk: hoe vis je de wél legitieme mails er nog uit.

 

 

Misschien is google(gmail) een geavanceerde chatbot aan het testen en is die wat op hol geslagen? ;D

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie
  • 0

Houdt gmail onder water misschien analyses / statistieken bij van de mate waarin e-mails beantwoord worden en koppelt zij daar rechten aan? Ik heb zelf ooit weleens een hotmailadres aangemaakt met de intentie dat specifiek te gebruiken om naar een heleboel geadresseerden ineens te mailen (geen spam), maar dat was toen niet mogelijk. Ik mocht er volgens mij maar tien ineens doen of zo. Met mijn gewone hotmailadres, dat al lang actief was, kon dat wel. Wellicht dat gmail-spammers mailen naar mensen die hun e-mails beantwoorden om zo adressen gereed te maken om te kunnen spammen?

Link naar reactie
  • 0

Houdt gmail onder water misschien analyses / statistieken bij van de mate waarin e-mails beantwoord worden en koppelt zij daar rechten aan?

 

Interessante suggestie. Het lijkt me niet onmogelijk, maar dan eerder een variatie: misschien dat ze dit doen om een search ranking mee te verfijnen/checken. Of... om vertaalsoftware of een robot (denk: Turingtest) te testen: hoe meer antwoorden op de email, hoe beter de tekst blijkbaar was.

 

Een machinevertaling van een Engelse tekst is niet onmogelijk.

 

Zo vind ik 'We zouden het fijn vinden met u een afspraak te maken' bijzonder omdat de meeste mensen (zeker die gedachte ipv gedachten schrijven, hun/hen fouten maken en 'heleboel' schrijven in een relatief formele mail) 'OM met u' zouden schrijven.

 

Ook 'wat is er bij allemaal mogelijk' is een rare fout.

 

Het genoemde 'sprookjes huwelijk' kan natuurlijk gemakkelijk een vertalingsfout zijn van 'fairytale wedding'

 

'we willen er met zekerheid' is ook een rare, anglicistisch aandoende uitdrukking.

 

'met betrekking tot de receptie, diner, feestavond': lidwoord is fout, ook een typische machinevertaalfout.

 

Ik vind de emails beide een rare combinatie van te formeel gezien de context en niet formeel genoeg.

 

Mijn buikgevoel zegt: machine-gegenereerde tekst is zeker niet uitgesloten.

 

De grote vraag blijft: Waarom in 's hemelsnaam?

 

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0

Mijn buikgevoel zegt: machine-gegenereerde tekst is zeker niet uitgesloten.

Tien centimeter lager: onderbuikgevoel.

Anders is het net een machinevertaling.

 

Ai, ze zien door mij. Ik ben een niet-goed robot. Wat kan ik doen om maken dingen recht ?

 

Hahaha!

Opnieuw boeten? ;)

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt me stug dat het een test is van google zelf: Die hebben genoeg kanalen om vertaalservices te testen zonder gebruikers te gaan spammen en dergelijke.

 

Wat het doel erachter dan wel is blijft me een raadsel: Je zou denken dat ze je proberen op te lichten of iets dergelijks, maar waarom ze vervolgens niet toehappen blijft een raadsel.

 

Verder viel me op dat behalve de rare spatie-vraagteken de mailtjes ook eindigen op een apostrof. Komt dat door copy pasten van jouw kant, of staat die ook daadwerkelijk in de emails?

Link naar reactie
  • 0

Ziet er ook voor mij uit als een soort van experiment. Vervolgens ga je jezelf afvragen door wie dan en met welk doel? Ook al gaat het om vertalingen, persoonlijk vind ik dat niet uitgesloten maar ook niet heel plausibel, kost het wel tijd en moeite om een gmail adres aan te maken en de mails te sturen.

 

Zou het zou kunnen zijn dat een wetenschapper of student wil uitzoeken hoe en hoelang iemand blijft reageren als de communicatie uiterst relevant maar eenzijdig blijft? Het beantwoorden van de aanvragen zou dan letterlijk vragen zijn om een nieuwe aanvraag. Digitaal belletje trekken waarbij open doen (reactie) zin aan de actie geeft. Niet opendoen of niet meer reageren is dan de oplossing. En dan kan het ook zomaar zo zijn dat, zoals al eerder is geopperd, er een vlegel ergens een soort van wraak voor neemt, en nu lachend kennis neemt van dit topic. ;D

 

Link naar reactie
  • 0

@ benm die apostrof heb ik er zelf voor en achter gezet, om aan te geven dat het een citaat betreft.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Goedemiddag,

Na wat google werk, kwam ik op deze pagina terecht. Ik heb ook een horeca bedrijf en krijg al weken exact de zelfde mails binnen. Meerdere per week. Ik ken meer ondernemers die dit ervaren. Ik heb contact gehad met KHN. Ook zij hebben meldingen binnen gekregen, maar hebben geen idee wat er mee te doen. De mails zijn vooral raadselachtig omdat het doel niet duidelijk is. Niet reageren durf je niet (er zal maar eens een echte tussen zitten).

 

Hartelijke groet

 

Jeroen

Link naar reactie
  • 0

Uit de mails is geen afzender IP te halen, maar Google zelf zal wel loggen waar deze mails vandaan komen. Misschien moet KHN maar eens contact met Google opnemen om de bron van deze afzender(s) te traceren. Google zal dit soort misbruik van GMail ook niet willen.

 

Ik heb een eigen mailserver en gebruik al 2 jaar een filter van "dnsbl.sorbs.net" Sinds eind april staan er regelmatig IP adressen van GMail in dit filter. In het log zie ik dan dat google het mailtje steeds vanuit een ander IP probeert te sturen, totdat ze er hebben die nog niet door de 'dnsbl-lijst' geblockt wordt.

 

Dit blocken zal een andere oorzaak hebben dan alleen de horeca mailtjes, maar het geeft wel aan dat ook Google er belang bij heeft om alleen correcte mail door te geven om zelf niet op allerlei blocklists te komen. Het lijkt me dus dat ze wel mee zullen werken aan een serieus verzoek.

Link naar reactie
  • 0

Goedemiddag,

Na wat google werk, kwam ik op deze pagina terecht. Ik heb ook een horeca bedrijf en krijg al weken exact de zelfde mails binnen. Meerdere per week.

 

Als ze exact dezelfde zijn als waar dit verhaal mee begon is dat op zich wel interessant: Dan lijkt het in ieder geval niet specifiek tegen 1 bedrijf gericht te zijn (dus geen concurrent die loopt te klooien ofzo).

 

Het doel wordt er niet duidelijker mee - experiment zou best kunnen al vraag ik me ook wel af voor wie of wat...

Link naar reactie
  • 0

@ Jeroen, zit jij in dezelfde regio als Hans? In dat geval zou het toch best een concurrent (of student) kunnen zijn die marktonderzoek doet, maar waarom daar zoveel aanvragen voor nodig zijn blijft natuurlijk een groot raadsel...

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Er lijkt inderdaad sprake te zijn van responsmeting in een onderzoeksopzet waar bij de vraag wordt gesteld hoe lang mensen netjes blijven antwoorden als ze op zich plausibele vragen krijgen maar het nooit tot echte communicatie komt en de bron volstrekt anoniem blijft. Op zich ook een mogelijk onderzoek: Lukt het om in heel Nederland mails met aanvragen te sturen om zo een buzz te creëren en zelf anoniem te blijven? Maar is dat niet naïef?

 

In eerste instantie denk je snel aan een scam, hier ook, maar wat voor een dan? Als er sprake zou zijn van een dergelijke actie lijkt die gericht op de mailbox van accommodaties. Je kan je voorstellen dat bij een mogelijke gehackte mailbox criminelen aanvragen onderscheppen en een aanbetaling vragen of, wat bij een AirB&B scam gaande is, het hele bedrag met een heel mooie korting. En als ik dan nog verder doordenk met de hele werkwijze in het hoofd, heeft men een aantal replies nodig om de mailbox te kunnen hacken of om een geheel nieuwe op te zetten in een soort tussengebied. De hacker kan dan selecteren welke mails interessant genoeg zijn om een scam mee op te zetten. Een scam in ontwikkeling?

 

Link naar reactie
  • 0

Afijn, gelet op de posts waarin melding wordt gemaakt van dezelfde e-mails, blijkt dat ik dus niet de enige ben die ze ontvangt en er zijn er nog meer die er vraagtekens bij plaatsen.

 

Ik ben inmiddels gestopt met beantwoorden en delete de mails ook meteen. Momenteel ontvang ik er hooguit nog 1 á 2 per week, wellicht stopt het na een tijdje helemaal.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 112 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.