• 0

Op het eerste gezicht plausibele e-mails, maar toch...?

Even een vraagje tussendoor, als het mag:

 

Sinds een aantal dagen komen er op ons e-mailaccount regelmatig redelijk specifieke aanvragen binnen voor bijvoorbeeld jubilea, huwelijksarrangementen, beschikbaarheid op bepaalde datum, e.d.

 

Deze mails worden door ons uiteraard netjes beantwoord, maar ze hebben allen een aantal overeenkomsten:

 

- er wordt na onze beantwoording niet meer op gereageerd

- Ze zijn altijd vanuit een gmail-account verstuurd

- de namen zijn heel plausibel, niet vergezocht of juist heel voor de hand liggend

- redelijk correct taalgebruik, dus geen vermoeden van gebruik van vertaalsoftware

- altijd met een verzoek 'met elkaar om de tafel te zitten', 'met jullie afspraak te maken voor bezichtiging', 'met jullie van gedachten wisselen', 'met jullie op locatie te bespreken'

- verdere contactgegevens ontbreken (adres, telefoonnummer)

- een vragende zin eindigt altijd met een spatie en daarna pas het ?-teken, wat doet vermoeden dat het steeds om dezelfde persoon gaat

 

Is dit misschien herkenbaar? Zo ja, waar zou dit op kunnen wijzen? Kan ik er eventueel wat tegen doen?

 

 

 

 

 

 

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Wat is er onrechtmatig aan het verspillen van andermans tijd?

...met fake mails met informatie- en/of boekingsverzoeken? Dat lijkt me zeker onrechtmatig want "een doen of nalaten in strijd met hetgeen volgens ongeschreven recht in het maatschappelijk verkeer betaamt."

 

Toerekenbaarheid, causaliteit en relativiteit lijken met ook duidelijk Resterend criterium voor de onrechtmatige daad (art 6:162 BW) is of er sprake is van schade, maar voor zover mij bekend is het aannemelijk maken van schade bij onrechtmatige daad meestal niet de bottleneck.

 

In dit geval lijkt me vooral "wie kun/ga je aanspreken?" het probleem.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Het als 'verzender' aannemen van een andere of valse identiteit is verboden in artikel 11.7 van de Telecommunicatiewet. Hoewel dit geen spam in enge zin is (ongewenste reclame), is het daarmee wel degelijk ongewenste e-mail. Daarom zou je deze klachten over ongewenste e-mail die niet aan de regels voldoet, kunnen aankaarten bij de toezichthouder op de Telecommunicatiewet: de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

 

Misschien kan iemand aangeven wat niet strafbaar maar wel onrechtmatig is aan het verzenden van misleidende mails.

De ACM kan hiervoor boetes opleggen tot € 450.000 per overtreding. Dat is een bestuurlijke boete en die valt niet onder het strafrecht. :P

 

Link naar reactie
  • 0
Aha, we beroepen ons op het ongeschreven recht. ::)

 

Dat kan, maar dan moet er evengoed nog meer aan de hand zijn dan dat iemand informatieverzoeken indient en daar vervolgens schijnbaar niets mee doet.

 

Ik denk dat die zaak van Steven de rechtszaal wordt uitgelachen, maar laat me graag van het tegendeel overtuigen.

 

Ik vroeg gisteren aan Facebook wat zij dachten dat het verhaal achter deze e-mails zou kunnen zijn.

 

Een persoon wees op https://en.wikipedia.org/wiki/UVB-76 (The Buzzer).

 

De ander dacht aan iemand met een psychische kwaal die, door aan het echte 'leven' deel te nemen door nepverzoeken te sturen, toch een beetje een gevoel van controle en eigenwaarde krijgt.

 

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

 

Aha, we beroepen ons op het ongeschreven recht. ::)

 

Yep, gewoonterecht noemen we dat. speel ook een grote rol bij verbintenissen, zie o.a. art 6:248 (lid 1)

 

Een overeenkomst heeft niet alleen de door partijen overeengekomen rechtsgevolgen, maar ook die welke, naar de aard van de overeenkomst, uit de wet, de gewoonte of de eisen van redelijkheid en billijkheid voortvloeien.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Was het niet zo dat deze berichten zonder uitzondering via Gmail verzonden worden? Dan lijkt me dat een mooie journalistieke uitdaging voor opheldering via een persvoorlichter...

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 1

Tjonge, jonge, reacties in het invulformulier. Er zijn maar liefst 3 partijen die het zelf ook overkomt. Wat een hel.

 

Waar maak je je druk over? Serieus! Kan je niet gewoon overgaan tot ondernemen?

 

Tjonge jonge, een topic over reacties in het "invulformulier" (? Not!) op een ondernemersforum. Wat een hel!

 

Waar maak jij je druk over?? Serieus, kun je niet beter gaan ondernemen? ;)

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1

Een andere piste:

 

Gooi het met z'n allen (die de mails ontvangen) in de media en doe een oproep naar tips. Als beloning voor de beste tip kan je er eventueel een etentje of overnachting aan koppelen.

 

Misschien valt er nog iets aan te verdienen...

 

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie
  • 0

Ik kreeg antwoord van de persoon op zijn onderstaande aanvraag, Ik had terug gemaild dat alles bij ons mogelijk is en wat zijn wensen waren.

 

Geachte heer, mevrouw,

 

Voor mijn bruiloft op 9 mei 2017 met mijn vriendin Melanie zoeken we de locatie waar ons sprookjes huwelijk plaats kan vinden.

Ik hoop dat er nog beschikbaarheid is.

Misschien handig te weten, ons gastenaantal zal zo'n 75 personen zijn.

 

Tevens zou het fijn zijn als ik tijdens een persoonlijk gesprek alle punten van de indeling zoals die nu op papier staat door kan nemen samen met u.

 

Mijn voorkeur langs te komen, zou een middag zijn, als dit u ook past hoor ik graag.

 

Met vriendelijke groet,

Bas van Doorn

 

Zijn volgende bericht:

 

Beste,

 

Dank voor uw reactie.

Graag neem ik onze wensen op locatie door, ik verneem of dit mogelijk is.

Dan heb ik gelijk een indruk erbij.

 

Dank u hartelijk,

Bas van Doorn

 

 

Link naar reactie
  • 0

2 jaar geleden, toen de mails net begonnen, deed hij zich trouwens voor als vrouw!

In het begin antwoord je netjes, omdat je nog niet echt weet of het een serieuze aanvraag is , of een valse.

Ik kreeg toen 1 keer een antwoord terug, en wel onderstaande:

 

Hallo,

 

dank je dat we en afspraak gepland hebben.

 

hoelang duurt de afspraak denk je ongeveer ?

 

en met wie is de afspraak ?

 

en nog wil ik even melden dat mijn vriend Bart graag dameskleding draagt, mocht hij op de dag van de afspraak een jurk of een rok+top dragen met zwarte panties en op hakschoenen lopen , dan is dit hopelijk geen probleem ?

 

 

Nogmaals dank,

Meike

 

Toen begonnen bij mij de belletjes te rinkelen, dat er iets niet klopte ! Dit is toch een bizar antwoord .

 

Link naar reactie
  • 0

en wat denk je, op het moment dat ik dit bericht plaats, krijg ik er weer 1 binnen:

 

Geachte heer, mevrouw,

 

25 april 2017 is de dag dat ik ga trouwen met Wendy.

Graag zou ik u een bezoek willen brengen om de punten door te nemen van de dagindeling.

Tevens hebben we een budget in gedachte, hopelijk is deze voldoende om alles wat we deze dag graag willen uit te laten komen.

 

Is het mogelijk om volgende week woensdag of donderdag hiervoor langs te komen ?

 

Met vriendelijke groet,

Mark van der Beek

 

met mailadres:

Mark van der Beek

 

Link naar reactie
  • 0

Graag zou ik u een bezoek willen brengen [...]

Er lijkt steevast te worden geprobeerd om zogenaamd een datum te prikken voor een afspraak op locatie; ik zou er daarom serieus rekening mee houden dat daarmee gevist wordt naar data waarop de locatie gesloten en verlaten is, zodat die is leeg te roven.

 

Ik denk dat de inmiddels drie getroffenen er verstandig aan doen om per PB overeenkomsten tussen hun bedrijven te zoeken. Zijn ze bijvoorbeeld allemaal afgelegen in een stil buitengebied? Zijn het allemaal vrijstaande panden? Hebben jullie allemaal een professionele keukeninrichting? Kennen jullie een collega die beroofd is — of kent KHN die — en kreeg die ook zulke mail?

 

Waar maak je je druk over? Serieus! Kan je niet gewoon overgaan tot ondernemen?

Zalig zijn de onwetenden.

 

Link naar reactie
  • 0

Welk invulformulier? ::)

 

Tja, deze kan het niet zijn in ieder geval

(is dat bewust gedaan Hans? Zo ja, dan zou ik dat ook aanpassen op de pagina reserveren)

 

 

THNX, corrected (I hope)

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Graag zou ik u een bezoek willen brengen [...]

Er lijkt steevast te worden geprobeerd om zogenaamd een datum te prikken voor een afspraak op locatie; ik zou er daarom serieus rekening mee houden dat daarmee gevist wordt naar data waarop de locatie gesloten en verlaten is, zodat die is leeg te roven.

Denk nu eens na ... als dat het geval zou zijn dan moet je juist wel contact opnemen want anders komt die persoon er nooit achter wanneer de locatie gesloten en verlaten is.

 

Waar maak je je druk over? Serieus! Kan je niet gewoon overgaan tot ondernemen?

Zalig zijn de onwetenden.
Daar zit 'm nu de crux ... er wordt niets ondernomen, maar misschien is dat ook niet de bedoeling.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

De hier en daar ietwat neerbuigende reacties in dit topic doen mijns inziens onrecht aan de mensen die via dit topic en/of bij mij middels PM of mail hun bezorgdheid uiten over dit bijzondere fenomeen en wat er mogelijk achter zit...

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 1

Er lijkt steevast te worden geprobeerd om zogenaamd een datum te prikken voor een afspraak op locatie; ik zou er daarom serieus rekening mee houden dat daarmee gevist wordt naar data waarop de locatie gesloten en verlaten is, zodat die is leeg te roven.

Denk nu eens na ... als dat het geval zou zijn dan moet je juist wel contact opnemen want anders komt die persoon er nooit achter wanneer de locatie gesloten en verlaten is.

Lees die e-mailberichten (nog) eens ... ::)

 

Er wordt gehengeld naar een datum voor een bezoek aan de locatie. En dat in élke mail, als ik mij niet vergis. Het is verleidelijk om die op de automatische piloot met wat opties te beantwoorden: dan-en-dan zou kunnen, maar van-dan-tot-dan zijn we we een week gesloten in verband met een vakantie. In een onoplettend moment, of gewoon uit beleefdheid, heb je die menselijke fout zó gemaakt.

 

Dat is social engineering.

Link naar reactie
  • 0

Het zou kunnen, maar ik vraag mij af of dat er achter zit. Heb nl. ooit in het begin een afspraak gemaakt met de persoon , maar hij kwam uiteraard niet opdagen. Het is bij ons al 2 jaar aan de gang, het lijkt mij dat als hij 2 jaar lang geen antwoord van je ontvangt dat hij daar dan niet zolang mee door gaat. Tevens kan hij toch op je website zien wanneer je gesloten bent.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 238 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.