• 0

Op het eerste gezicht plausibele e-mails, maar toch...?

Even een vraagje tussendoor, als het mag:

 

Sinds een aantal dagen komen er op ons e-mailaccount regelmatig redelijk specifieke aanvragen binnen voor bijvoorbeeld jubilea, huwelijksarrangementen, beschikbaarheid op bepaalde datum, e.d.

 

Deze mails worden door ons uiteraard netjes beantwoord, maar ze hebben allen een aantal overeenkomsten:

 

- er wordt na onze beantwoording niet meer op gereageerd

- Ze zijn altijd vanuit een gmail-account verstuurd

- de namen zijn heel plausibel, niet vergezocht of juist heel voor de hand liggend

- redelijk correct taalgebruik, dus geen vermoeden van gebruik van vertaalsoftware

- altijd met een verzoek 'met elkaar om de tafel te zitten', 'met jullie afspraak te maken voor bezichtiging', 'met jullie van gedachten wisselen', 'met jullie op locatie te bespreken'

- verdere contactgegevens ontbreken (adres, telefoonnummer)

- een vragende zin eindigt altijd met een spatie en daarna pas het ?-teken, wat doet vermoeden dat het steeds om dezelfde persoon gaat

 

Is dit misschien herkenbaar? Zo ja, waar zou dit op kunnen wijzen? Kan ik er eventueel wat tegen doen?

 

 

 

 

 

 

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Hans en ik zijn niet in dezelfde regio actief. Ik ken zelfs bedrijven helemaal in het noorden die exact dezelfde mails krijgen. Bij Koninklijke Horeca Nederland krijgen ze ook vele meldingen binnen maar ze kunnen er niks mee doen.

 

Ik stuur elke keer een antwoord. Nooit een reactie.

Men vraagt alleen maar om een keer aan tafel te gaan en de locatie te bekijken.

Nooit worden zaken besproken als facturen etc.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt me wel duidelijk dat ze van dezelfde persoon afkomstig zijn, gezien het patroon.

 

Het wat vreemde woordgebruik en de spatie voor het vraagteken doet me denken aan iemand voor wie nederlands een tweede taal is, en waarschijn frans de eerste taal. Dat doet natuurlijk een Waal vermoeden, maar die kan ook al tig jaar in nederland wonen en daardoor zegt het ook niet zoveel.

Link naar reactie
  • 0

Dus mensen krijgen geen reactie terug bij een reply, krijgen dezelfde berichten of iets met dezelfde strekking. Het heeft er alle schijn van dat het hier om een bot gaat. Een bot die dus Gmail gebruikt. Ik denk dat de bot van iemand (dus de spammer of spamlist leverancier) een lijst met verzamelde e-mailadressen krijgt of deze tevens scraped van het web.

Er worden vervolgens 2 tests gedaan: 1) kan er een e-mailbericht worden afgeleverd (is het adres valide) 2) komt er een reactie (is het adres in gebruik en gaat het door het junkfilter heen). Zo ontstaat dus inzicht in de junkfilters, in welke adressen niet in gebruik zijn en welke wel en ook nog eens wie er de moeite nemen om te reageren.

De inhoud is erop gericht een reactie uit te lokken ipv een commerciele boodschap te verkondigen.

 

Wat kun je eraan doen;

Slimste is om hier of elders een lijst te delen met adressen en berichten zodat je een blocklist kan opstellen

Link naar reactie
  • 0

Of een rare Belgse cowboy die een lijst van logies-aanbieders heeft gemaakt en eens in de zoveel tijd een spookbrief stuurt, als een soort aandachttrekkerij of pesterij. Kan het zijn dat iemand zich ergert aan de nieuwe generatie accommodatie-aanbieders, aan mensen die boerderijen ombouwen tot B&B's?

Kauwboy_Henk.thumb.jpg.818ce5330cef3c4b8613a8ff3ad89b8b.jpg

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

@Benm

Daar heb ik mn twijfels bij, gezien het heel gericht is op horeca bedrijven en de inhoud daar heel goed bij past.

Als er een spamlijst moet komen voor de horeca... Sowieso moet je bedenken dat die bot op basis van het domein in het e-mailadres wel een template kan kiezen die het best werkt voor die branche. Dus dezelfde bot kan ook andere branches lastigvallen maar daar zijn we hier dan nog niet achtergekomen...

 

Bovendien: waarom zou men dat tientallen keren proberen bij telkens dezelfde mailadressen?

Slecht programmeer werk, geen database ontdubbeling...

 

Voor mij is het heel simpel; geen enkel mens wil dit handmatig doen ook niet als pesterij zoals sommige aangeven. Niemand krijgt reactie en we weten allemaal dat de verhalen en personen in de berichten nep zijn. Ik concludeer dan: bot.

 

Trouwens, wat jij als argumenten gebruikt om aan te geven dat het juist een mens is zie ik juist als tekenen dat het geen mens is. Waarbij ik me afvraag; ben jij een bot of een mens? 8) :P

 

Link naar reactie
  • 0

Wat ik me toch afvraag. Als de dienst van Microsoft (hotmail etc.) of Google (gmail) gebruikt worden, dan staan zij geen geautomatiseerde bots toe, of verbieden in de voorwaarden het verzenden van spam of phishing emails.

 

Met andere woorden, als je als ontvanger gaat klagen bij de verzendende dienst, heb je zeker wel een kans. Of toch in ieder geval een middel om de gebruiker te dwingen beter (netter) om te gaan met datgene wat ze proberen te bewerkstelligen.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb aan KHN gevraagd of zij als grote organisatie een klacht in willen dienen bij Google.

Ze staan hier voor open, maar moeten dan eerst een dossier opbouwen met 'gedupeerden'.

Daarvan zijn er nog niet heel veel bekend bij KHN. Ze vragen mij om partijen te benaderen die hetzelfde ervaren. Ik weet alleen niet waar te beginnen........

Link naar reactie
  • 0

...............

 

Trouwens, wat jij als argumenten gebruikt om aan te geven dat het juist een mens is zie ik juist als tekenen dat het geen mens is. Waarbij ik me afvraag; ben jij een bot of een mens? 8) :P

 

 

Een bot die met zomervakantie is geweest?

Of zou die stiekem op iemands computer meedraaien,die gedurende de vakantie uit stond?

 

(Ik weet niets van bots. Ik weet alleen dat ik soms busjes van Skynet zie rijden :p )

 

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie
  • 0

Of dan zelf een bericht sturen naar de provider van de spammer.

 

Ik heb zelf ook wel eens eens providers benadert na het ontvangen van spam. Deze bleken in de praktijk zeer bereidwillig, want ze willen dus echt niet dat haar klanten fouten dingen doen. Als er teveel spam wordt verstuurd via de servers van een provider, wordt deze door andere (providers) geblokkeerd, waardoor de stammende provider haar legitieme klanten geen dienst kan leveren (met alle gevolgen van dien).

 

De meeste providers hebben daar een speciale mailbox voor: abuse@domein-naam

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb aan KHN gevraagd of zij als grote organisatie een klacht in willen dienen bij Google.

Ze staan hier voor open, maar moeten dan eerst een dossier opbouwen met 'gedupeerden'.

Daarvan zijn er nog niet heel veel bekend bij KHN. Ze vragen mij om partijen te benaderen die hetzelfde ervaren. Ik weet alleen niet waar te beginnen........

 

met het risico dat het een cirkelredenering wordt zou ik vragen om een artikel op de site bij KHN over dit fenomeen. zodat mensen zich daar kunnen melden of via dat artikel bij jou..

 

Misschien een horeca blogger benaderen voor een blog, heb je zelf een blog?

 

Ik denk dat Hans ook nog wel wat "trucjes" kent om aandacht te vragen voor dit onderwerp..

 

Link naar reactie
  • 0

Goede tip, Roel! En Jeroen A. Goeie actie richting KHN! Ik ken iemand uit het bestuur van KHN die ook nog eens dichtbij mij zit, daar zal ik het binnenkort bij aankaarten. Wellicht dat ik dat ook bij mijn contactpersoon van de Recron kan doen. Het verhaal van Jeroen A. en mij kan ik al meenemen...

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Het mail adres komt op meer plekken voor op het web.

Ik heb er verschillende gevonden, o.a deze

 

41 楼 : amigowxx 2014-01-18 18:03

markwwwxxx@gmail.com谢谢楼主

 

Er zijn meerdere afkomstig van een 18 plus sites.

Helaas kan ik geen chinees vertalen, misschien is het daar wel gebruikelijk om met spatie ? te typen.

 

Iemand die vroeger veel typte met een oude typemachine, gebruikte ook vaak spaties. De reden was omdat alle letters even groot waren. Vandaar vroeger dus spatie vraagteken.

 

Voor 18 plus gelegenheden gebruiken ze ook vaak horeca gelegenheden.

Link naar reactie
  • 0

In dit onderstaand bericht kwam dat E-mail bericht in voor.

 

Re: Op het eerste gezicht plausibele e-mails, maar toch...?

« Antwoord #59 Gepost op: 27 mei 2016, 12:01 »

Oeps, te vroeg gejuicht:

 

'Van: Mark van Wijngaarden

 

Geachte heer, mevrouw,

 

Ik ga 13 december trouwen met Kelly.

We zouden het fijn vinden met u een afspraak te maken voor een bezichtiging en tevens samen met u alle mogelijkheden door te nemen voor onze trouwdag, wat is er bij allemaal mogelijk met betrekking tot de receptie, diner, feestavond etc ..

Onze 3 dochters willen we ook graag de gehele dag hierbij betrekken en het zou fijn zijn als er voor hun en de andere kinderen die er zullen zijn genoeg te doen is.

 

Volgende week zouden we graag voor een bezichtiging langs willen komen.

 

Bedankt,

Mark en Kelly

Emma, Anna en Vlinder'

 

 

Link naar reactie
  • 0

Voor ik het wist zat ik helemaal in het hele verhaal ;).

Mij viel de naam Emilianna op... die naam moet je 'kennen', die verzin je niet zo even? Toen ik hem op google intikte met de term 'mail' erachteraan... verbaasde ik me wel enigszins dat ik op de tweede pagina op de fbpagina van Joost van Lith terecht kwam. Of is dat dan echt puur toeval? Heb er totaal geen verstand van hoor ;D

Link naar reactie
  • 0

...............

 

Trouwens, wat jij als argumenten gebruikt om aan te geven dat het juist een mens is zie ik juist als tekenen dat het geen mens is. Waarbij ik me afvraag; ben jij een bot of een mens? 8) :P

 

 

Een bot die met zomervakantie is geweest?

Of zou die stiekem op iemands computer meedraaien,die gedurende de vakantie uit stond?

 

(Ik weet niets van bots. Ik weet alleen dat ik soms busjes van Skynet zie rijden :p )

 

 

Het is maar net hoe de bot is opgezet, sommige zijn autonoom. Andere werken alleen nadat ze instructies krijgen van een mens. Dus het kan goed zijn dat het 'baasje' op vakantie was 8)

 

Link naar reactie
  • 0

Na redelijk lange stilte toch weer eentje ontvangen, ditmaal zonder 'spatie?':

'Geachte heer, mevrouw,

 

 

Op 22 november gaan mijn vriendin Petra en ik trouwen.

 

Graag zou ik uw locatie willen bezichtigen en samen met u om de tafel gaan om te zien of veel van onze wensen bij u tot de mogelijkheden bestaan.

 

Graag verneem ik of het schikt als ik begin volgende week bij u langskom.

 

 

 

Bedankt,

Dirk van Veen'

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Ik lees nu je bericht over de vreemde aanvragen .

Wij ontvangen deze mails inmiddels al 2 jaar ! Ik heb ze allemaal bewaard en het zijn er zo wel 100.

Wij hebben ook een horeca bedrijf, en ik dacht dat het persoonlijk op ons gericht was, maar niet dus.

Kennelijk doet iemand dit landelijk , maar waarom.

Wij hebben zelfs aangifte gedaan bij de politie om het uit te laten zoeken, maar helaas die doet er niets aan. Bent u inmiddels al wat wijzer geworden? Wij ontvangen nog dagelijks zulke rare mails.

Link naar reactie
  • 0

Het is gedurende de zomer rustig geweest, maar nu vrijwel dagelijks weer één of twee... De laatste had ineens wel een onderwerp... Ik delete ze en hoop morgen iemand uit het bestuur van horeca Nederland te spreken over dit fenomeen.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

wij ontvangen de mails iets korter, maar de frequente is na een rustige zomer op dit moment erg hoog. Ik ontvang de mails vanaf mei en de teller staat nu op 45 mails, met steeds verschillende namen en scenario's. Aangifte doen en melding maken bij andere instanties heeft weinig zin. Er is in feite nog niks gebeurt. Ik heb binnenkort wel een afspraak met KHN, maar ik proef uit hun reactie wel dat ze ook niet zo goed weten wat er mee te doen, omdat ze niet in kunnen schatten op welke schaal het gebeurt en wat het risico is. Wellicht zou een oproep door KHN op de website wel erg helpen.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 196 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.