• 0

bank vraagt fiscale jaarstukken bij openen zakelijke betaalrekening

Heb al jaren 2 particuliere rekeningen bij een grote bank waarvan ik er 1 sinds 3 jaar "zakelijk" gebruik. Gaat allemaal prima, het kwartje is nog steeds niet gevallen of ze gedogen het vanwege de relatie, maar loop soms toch tegen problemen op. Zoals het aanvragen van een tankpas waar je dus een echte zakelijke rekening voor moet hebben. :P

 

Dus toch maar eens georiënteerd en bij een kleinere broeder uitgekomen die eigenlijk alleen particulier doet maar ook een zakelijke variant aanbied zonder verdere zakelijke producten. Heb ook geen zakelijk krediet nodig alleen een betaalrekening.

 

Maar voor de aanvraag en het openen willen ze wel fiscale jaarstukken van mij hebben. Onder het mom dat ze willen weten hoe het eigen vermogen binnen het bedrijf tot stand gekomen is?

 

Nu verstrek ik die al jaren niet meer aan wie dan ook dus keek ik wel een beetje vreemd op. KVK en legitimatie lijkt mij toch genoeg maar hun denken daar ander over. Of is dit tegenwoordig de gang van zaken als je een zakelijke betaalrekening wilt openen? Websites van banken reppen geen van allen over dit soort eisen.

 

Vraag ik me dan tevens af of verzekeringsmaatschappijen ook stukken eisen voor zakelijke verzekeringen en zo ja voor welke?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

Henk, het is werkelijk de normaalste zaak van de wereld dat een bank een jaarrekening vraagt wanneer je (zakelijk) iets aanvraagt.

Althans wanneer het over geld gaat dan.

 

Moet eerlijk zeggen dat ik het zelf nooit gegeven heb, maar ik heb als dienstverlener dan ook geen kredieten of zoiets nodig.

Maar van klanten is het wel vaker raak, ook gaat het over iets in de privésfeer.

 

Link naar reactie
  • 0
Of is dit tegenwoordig de gang van zaken als je een zakelijke betaalrekening wilt openen?
Nee hoor. nog niet eerder meegemaakt, ook niet bij de onlangs bij knab geopende zakelijke rekening;..

Wanneer er een krediet bij zit lijkt het me wel normaal dat de bank wat meer wil weten.

 

Link naar reactie
  • 0

Henk, het is werkelijk de normaalste zaak van de wereld dat een bank een jaarrekening vraagt wanneer je (zakelijk) iets aanvraagt.

Althans wanneer het over geld gaat dan.

 

Ik wil alleen een "zakelijke" betaalrekening, die bieden ze ook maar je kan er geen krediet bij aanvragen of rood op staan. Ontvangen en betalen meer niet. Vraag me toch echt af waarom ze dan mijn belastingaangifte in willen zien.

 

Link naar reactie
  • 0

Tja, zoals al gezegd (maar dan anders gesteld):

Ik heb het gevoel dat er tegenwoordig veel vaker gevraagd wordt om belastingaangiften, identiteitsbewijzen e.d. door allerlei instanties en instellingen als je iets aanvraagt.

 

Dus kennelijk ook in dit geval.

 

Zij zullen wel een soort 'feeling' met je situatie willen hebben/krijgen. De fameuze "zorgplicht" en zo.

Of gewoon hun interpretatie van de wettelijk (enorme pak) eisen die voor financiële instellingen gelden. Of zoiets.

 

Lijkt mij niet zo raar. Als een bedrijf het zou vragen, dan is het een ander verhaal.

 

 

Link naar reactie
  • 0

henkh,

 

wat let je om morgenochtend met vriendelijke toon voor navraag en met persoonlijke toelichting te bellen?

 

Was het niet zo dat je met xxx EURO opnieuw begonnen bent en dat je dit vermogen met hard werken en klantgerichtheid weer zelfstandig hebt opgebouwd?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Het is alweer een tijdje geleden, maar 12 jaar geleden had ABN AMRO aan een uittreksel van de KvK genoeg. Op de site (onderaan, veelgestelde vragen) wordt niks gezegd over jaarcijfers of zo:

 

Hoe verloopt mijn aanvraagproces precies?

 

U wordt binnen 3 werkdagen gebeld door AMP Logistics, partner van ABN AMRO, voor het maken van een afspraak.

 

De medewerker van AMP Logistics komt bij u langs voor:

 

controle van uw legitimatiebewijs,

ondertekening van de benodigde documenten (u ontvangt dan ook uw rekeningnummer),

registratie van uw handtekening.

 

Dit kan bij u thuis, op uw werk, of waar u wilt. U hoeft dus niet naar kantoor te komen.

Link naar reactie
  • 0

Henk, het is werkelijk de normaalste zaak van de wereld dat een bank een jaarrekening vraagt wanneer je (zakelijk) iets aanvraagt.

Althans wanneer het over geld gaat dan.

Ik wil alleen een "zakelijke" betaalrekening, die bieden ze ook maar je kan er geen krediet bij aanvragen of rood op staan. Ontvangen en betalen meer niet. Vraag me toch echt af waarom ze dan mijn belastingaangifte in willen zien.

Ik krijg de indruk dat de banken dit tegenwoordig vooral doen om niet beticht te worden van het feit dat ze hun 'zorgplicht' verontachtzamen. Maar aan de andere kant doen al die banken maar wat ze goed dunkt. Bij ABN/Moneyou en Triodos was het openen van een zakelijke rekening eigenlijk best makkelijk. Gewoon alles on-line invullen, meteen openen, bijna alles digitaal kunnen opsturen, maar inderdaad géén roodstand. Bij de Rabobank ging letterlijk álles fout, waardoor het openen van een rekening niet eens lukte.

 

Door alle kredietcrisisonzin, hoge salarissen, absurde bonussen e.d. had ik destijds uit pure balorigheid de roodstand op alle zakelijke betaalrekeningen al helemaal uit proberen te zetten. Dat ging lastiger dan het aanvragen ervan! Bij ING was dat opzeggen destijds (2008-2011) zelfs niet eens mogelijk en moest je verplicht een mogelijke roodstand van minimaal 250 euro op je zakelijke rekening tolereren. En toen het ING blijkbaar beter uitkwam, schrapte ze die zakelijke roodstand opeens wel - maar toen zonder overleg of aankondiging!

 

Bij SNS wilde ik overigens zo'n 2 à 3 jaar geleden alleen een simpele zakelijke spaarrekening openen. Eentje zonder bankpasje, zonder papieren afschriftjes, zelfs zonder dat ik daar derden geld kon overmaken (dus alleen naar de eigen zakelijke tegenrekening), laat staan dat roodstand mogelijk was. Nou, ik werd me toch een potje door de mangel gehaald! Voordat ik 'geaccepteerd' zou worden, hielden ze eerst een 'telefonisch consult' omdat ze wel eens wilden weten waar al dat spaargeld vandaan kwam en wat ik ermee wilde doen. En of ik ook even de door een notaris gewaarmerkte statuten van de bv wilde opsturen. Echt idioot.

 

Wat je volgens mij tegenwoordig steeds vaker zult tegenkomen, is dat je wel een rekening kunt openen, maar standaard altijd zónder krediet. Dat is namelijk relatief makkelijk voor de bank. Ze hoeven dan namelijk geen kredietwaardigheid te controleren. Als je dan vervolgens geld wilt (kunnen) lenen, kom je ook sneller uit bij een apart 'product', waar ze dan natuurlijk separaat aan kunnen verdienen via behandelkosten, afsluitprovisie, overschrijdingsprovisie, bereidstellingsprovisie en whatnot.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
Vraag ik me dan tevens af of verzekeringsmaatschappijen ook stukken eisen voor zakelijke verzekeringen en zo ja voor welke?
Alleen als het voor het risico relevant is, zoals bij een kredietverzekering of een sommen-AOV

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Wat je volgens mij tegenwoordig steeds vaker zult tegenkomen, is dat je wel een rekening kunt openen, maar standaard altijd zónder krediet. Dat is namelijk relatief makkelijk voor de bank.

 

Dat was ook de insteek om me daar te melden. een betaalrekening maar dan zakelijk om dat de verstrekker van een tankpas dat nu eenmaal wil. :-\ En die wilde ik eigenlijk weer omdat het de laatste tijd regelmatig is voorgekomen dat er uit de automaat geen bonnetje kwam. Gaat mijn boekhouder weer zeuren. ;D

 

Maar met dit soort geneuzel en alle extra kosten hou ik het maar bij het oude. Zeker zolang die "Oranje Leeuw" niet zeurt.

 

Link naar reactie
  • 0

Lijkt mij niet zo raar. Als een bedrijf het zou vragen, dan is het een ander verhaal.

 

Het is al enige tijd niet meer zo dat een bank geen bedrijf is.

 

(Zie ook de voortdurende crisis die door de banken veroorzaakt is, doordat ze hun klanten als bedrijfsmiddelen gingen gebruiken.)

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Nu niet meer :) iig ik hoefde voor mijn rekening bij knab als bij abn niks te laten zien, moet wel een ondernemingsplan schrijven om een incasso contract te krijgen... met prognose etc.

Met vriendelijke groet,

 

Sander Aerts - Aerts IT Group B.V.

www.aertsit.com / www.masatel.com / www.achtergrondonderzoek.nl / www.jamezz.nl

Link naar reactie
  • 0

ING doet niet zo moeilijk.

 

Voor elke nieuwe zakelijke klant assisteren wij met de inschrijving gemeentelijke basisadministratie, de inschrijving KvK, en met het openen van een privé en zakelijke rekening.

 

Voor een creditkaart of creditruimte op de betaalrekennig moet je toch wel laten zien dat je in staat bent om geld te verdienen en het te behouden. Veel geld verdienen en niets overhouden geeft weinig vertrouwen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

ING doet niet zo moeilijk.

 

Inderdaad, alleen bij een zakelijke rekening kost iedere mutatie geld dus dacht ik bij collega banken goedkoper uit te zijn. Heb geen krediet of andere zaken nodig en alles gaat via internetbankieren.

 

Vond het alleen vreemd dat ze je het hemd van je broek vragen en allerlei (fiscale) stukken moet inleveren voor zoiets simpels.

 

maar de oplossing is simpel. Ik tank voortaan gewoon weer bemand. Probleem van geen bonnetje uit de automaat is daarmee verleden tijd.

 

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad, alleen bij een zakelijke rekening kost iedere mutatie geld dus dacht ik bij collega banken goedkoper uit te zijn.

Elke bank vraagt geld voor een mutatie van een zakelijke rekening.

 

maar de oplossing is simpel. Ik tank voortaan gewoon weer bemand. Probleem van geen bonnetje uit de automaat is daarmee verleden tijd.
Ik heb wel een zakelijke rekening, maar ben al acht jaar gelden gestopt met het tanken bij onbemande tankstations ... na de derde keer weer geen bonnetje vond ik het wel genoeg. ::)

 

Tussen de tweede en derde keer was ook m'n bankpas opeens geblokkeerd - uit veiligheidsoverwegingen, dat wel - omdat de beveiligingscamera's bij het onbemande tankstation verdachte handelingen hadden waargenomen die leken op het aanbrengen van een skimapparaatje door derden. Achteraf bleek het loos alarm, maar in de tussentijd wel drie dagen wachten op een nieuwe pas, geen betalingen kunnen doen en geen toegang tot je bankrekening.

 

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Elke bank vraagt geld voor een mutatie van een zakelijke rekening.

 

Ik was in gesprek met Regiobank Die hebben lagere maandelijkse kosten en 1000 mutaties vrij per jaar. Bij ING zijn de maandelijkse kosten hoger en betaal je gelijk voor iedere mutatie. En het rare is dat ontvangen duurder is dan afschrijven ??? Met veel mutaties lopen de kosten dan aardig op.

 

Maar blijkbaar is het zakelijk gebruik van een particuliere rekening geen issue bij mijn huidige bank, Ik heb ze in 3 jaar er nog niet over gehoord.

 

Het is alleen jammer dat die irritante man die de tankpas zo enthousiast promoot op radio er anders over denkt. ;D

 

En zo te lezen zijn er nog voldoende banken die bij een zakelijke betaalrekening zonder kredietfaciliteiten geen financiële stukken vragen. ;)

 

Link naar reactie
  • 0

Het is alweer een tijdje geleden, maar 12 jaar geleden had ABN AMRO aan een uittreksel van de KvK genoeg.
Dat was bij de ABN AMRO 3 jaar terug ook nog het geval.

Als je al klant bent bij de ABN Amro en je bevestigt je identiteit met je e-dentifier dan is een zakelijke rekening binnen een week geopend zonder verdere tussenkomst.

Link naar reactie
  • 0

 

Maar voor de aanvraag en het openen willen ze wel fiscale jaarstukken van mij hebben. Onder het mom dat ze willen weten hoe het eigen vermogen binnen het bedrijf tot stand gekomen is?

 

 

Banken moeten een cliëntonderzoek doen en een inschatting maken van jouw risicoprofiel voor de WWFT (Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme) voor ze je als klant accepteren. Wellicht dat de bank jouw risicoprofiel om de een of andere reden zodanig inschat dat ze menen meer onderzoek te moeten doen dan bij de gemiddelde klant? Onderzoek naar de herkomst van het vermogen kan in zulke gevallen een passende werkzaamheid zijn.

Link naar reactie
  • 0

Als ik het zo allemaal lees verschilt dat per bank maar bij Regiobank zal het wel beleid zijn. Inmiddels ben ik er na wat adviezen al van afgestapt. Belangrijkste reden is dat ze wel een "zakelijke"rekening aanbieden maar verder geen enkel zakelijk product aanbieden. Zou ik in de toekomst om een of andere reden toch een zakelijk krediet nodig hebben moet ik weer switchen. :(

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 191 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.