Ondernemen, 10.000 uur training versus aanleg en intelligentie

Aanbevolen berichten

Graag open ik een off-topic over de relatie tussen ondernemen en succesfactoren voldoende training (ervaring) of aanleg en intelligentie. Iemand?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie

Training versus aanleg en intelligentie? Het succes van een onderneming telt zoveel meer variabelen. Toeval, op de juiste tijd op de juiste plaats zijn, het netwerk, enzovoorts. Je kunt er eindeloos over filosoferen, maar een antwoord zal bijzonder lastig te vinden zijn. Ook omdat het zich door de veelheid aan variabelen lastig laat onderzoeken.

 

Dat gezegd hebbend... ook mensen zonder training, ervaring, talent of intelligentie kunnen heel succesvol zijn. Zet de televisie maar eens aan. ;D

 

Heel vaak proberen en heel veel moeite doen vergroot de kansen ongetwijfeld, maar zulk doorzettingsvermogen kan ook een talent zijn. Of intelligentie. Of juist gebrek aan realiteitszin. Het is overigens heel menselijk om succes aan zichzelf toe te schrijven (ik heb er jaren hard voor gewerkt, daarom is product gewoon top!) en problemen aan de buitenwereld (ik kan er niets aan doen, de klanten snappen het gewoon niet!).

 

Training kan succes wat mij betreft niet volledig verklaren, het is geen wondermiddel (zeg ik als trainer en als student). Training en opleiding kunnen wel bijdragen. Niet alleen om de dingen die je al doet beter te doen, maar ook om een denkproces te starten: de dingen anders doen of zelfs andere dingen doen. De grootste waarde van training zit voor mij, boven het overdragen van informatie en vaardigheden, in het ontwikkelen van kennis. Kennis als in: het leren om waarnemingen te intepreteren tot informatie en daarmee beslissingen te nemen.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie

Outliers van Malcolm Gladwell is wel interessant om eens te lezen, maar de auteur bedient zich van anekdotisch bewijs. Het succes van The Beatles zou bijvoorbeeld te danken zijn aan 10.000 uur oefenen-oefenen-oefenen door te spelen in nachtclubs. Het gemiddelde senioren-lid van een Limburgse dorpsharmonie heeft er waarschijnlijk echter ook 10.000 uur toeteren opzitten, maar is desondanks nooit zo'n muzikaal toptalent geworden.

 

Link naar reactie

Goedemorgen Peter en Ron,

 

bedankt voor jullie reacties. Gisterenavond hoorde ik zijdelings een fragment op de radio over dit onderwerp. In een Amerikaanse wetenschappelijke studie wordt een populair idee ontkracht.

 

Practice makes perfect? Not so much.

 

Uitblinkers

 

Het idee dat mensen door 10.000 uur training expert kunnen worden in een bepaalde complexe vaardigheid, werd populair door de het boek Outliers (Nederlandse vertaling: Uitblinkers) van de Canadese auteur Malcolm Gladwell. In de bestseller betoogt Gladwell dat de zogenaamde 10.000 uren-regel voor een belangrijk deel iemands succes bepaalt.

 

Het lijkt oprakeling van nieuws van zo'n drie jaar geleden, maar dit blijft interessant voor discussie of (boek)bespreking als we dit al niet eerder besproken hebben.

 

Groet,

 

Highio

 

Edit: Ward, dat dus (en ook goedemorgen)

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie

Ik denk dat het een combinatie is van meerdere factoren, maar talent en aanleg zijn wel erg belangrijk.

 

Een succesvolle topvoetballer traint bijvoorbeeld ontzettend veel, maar diezelfde topvoetballer stond als kind ook gewoon 2 keer per week op hetzelfde voetbalveld als zijn vriendjes, en ging na school met diezelfde vriendjes voetballen. Die vriendjes hadden in de basis dus ongeveer dezelfde training maar zij zijn nu geen topvoetballer... dat is immers voor een groot deel afhankelijk van talent en aanleg.

 

Om wat dichter bij mijn business te blijven: Martin Garrix brak op zijn 17e door als dj. Tuurlijk heeft hij de nodige uurtjes achter zijn computer gezeten om muziek te maken voor het zover was, maar waarschijnlijk bij lange na geen 10.000 uur op die leeftijd. En dan nog, je kunt de techniek om muziek te produceren wel leren, maar je moet ook nog het talent en de aanleg hebben om een hit te maken (wat uiteraard geldt voor iedere muzikant).

 

Dat geldt overigens voor iedere business: een succesvol ondernemer heeft iets gemaakt waar anderen op zaten te wachten. Denk bijvoorbeeld eens aan Facebook, Google, Twitter enzovoorts; natuurlijk hadden de oprichters daarvan de nodige programmeerskills, maar vooral een heel goed idee...

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie

Die vriendjes hadden in de basis dus ongeveer dezelfde training maar zij zijn nu geen topvoetballer... dat is immers voor een groot deel afhankelijk van talent en aanleg.

Het is nu net de vraag of voor een ondernemer talent en aanleg belangrijk zijn om succesvol te zijn. Is het een kunst, net als voetballen? Het lastige is natuurlijk dat bij voetballen redelijk duidelijk is wat je moet doen, maar bij een ondernemer niet; er zijn ondernemers en ondernemingen in allerlei soorten en maten. Dat maakt vergelijken lastig.

 

En dan nog, je kunt de techniek om muziek te produceren wel leren, maar je moet ook nog het talent en de aanleg hebben om een hit te maken (wat uiteraard geldt voor iedere muzikant).

Het is de vraag of je een hit kunt maken. Natuurlijk zijn er muzikanten met heel veel talent. Er zijn er ook zonder muzikaal talent, die toch een hit scoren. (Wie had een paar jaar geleden ook alweer die hit door een standaarddeuntje uit zijn muzieksoftware als single uit te brengen?) Het muzikaal palet is ook heel breed. Of een liedje succesvol wordt, hangt (de grote artiesten der aarde uitgezonderd) vooral af of op dat moment de markt het oppikt. Veel briljante muziek wordt nooit een hit. Een hoop fantasieloze autotune pulp weer wel.

 

Dat geldt overigens voor iedere business: een succesvol ondernemer heeft iets gemaakt waar anderen op zaten te wachten. Denk bijvoorbeeld eens aan Facebook, Google, Twitter enzovoorts; natuurlijk hadden de oprichters daarvan de nodige programmeerskills, maar vooral een heel goed idee...

Of ook weer op het goede moment. Denk eens aan de oprichting van Microsoft. Nadat de inkoop van IBM er niet in slaagde een besturingssysteem te kopen bij de grote partijen, klopten ze bij het piepkleine Microsoft aan. Dat kocht snel een besturingssysteempje, hernoemde het, en verkocht het met een slimme licentie aan IBM. Omdat de IBM PC wereldstandaard werd, wat het kostje van Microsoft ook gekocht. Veel toevalsfactoren.

 

Kortom, ergens ging bij de succesvollen iets goed. Maar wat? Was het talent, ervaring, toeval?

 

Succes en geluk kun je niet volledig afdwingen. Dat maakt het ook tot ondernemen. De kansen vergroten door te oefenen, te blijven proberen en de risoco's te managen wel, daar ben ik van overtuigd.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie

Het aardige van Apple en Microsoft is dat beide een sterke twee-eenheid waren van extrovert + introvert en van commercie + techniek: Jobs + Wozniak en Gates + Allen. Als vooral zo'n typische twee-eenheid enorm succesrijk is, is het nog maar de vraag of je het slagen of mislukken van een onderneming wel kunt toedichten aan "dé ondernemer".

 

Het alleraardigste is misschien nog wel dat ook Jobs + Gates op geheel eigen wijze een twee-eenheid vormden. Wie er de tijd voor heeft, zou dit dubbelinterview eens moeten kijken:

 

Link naar reactie

Het maakt ook niet uit wanneer je die uren inklopt he, dat kan ook gewoon nadat je je bedrijf begonnen bent. Als het goed is leer je steeds bij, en als je niet te bang bent om (als bedrijf) te evolueren kun je daardoor ook steeds verder komen.

 

Ik heb in ieder geval de afgelopen 12-13 jaar zo ontzettend veel domme fouten gemaakt dat ik hoop de ergste wel gehad te hebben.

 

Wat mij betreft is het dan ook niet '10.000 uur vs aanleg en intelligentie', maar 'aanleg, intelligentie en doorzettingsvermogen tot het begint te lukken' of dat nu 10.000 uur is of 500.

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie

Wat mij betreft is het dan ook niet '10.000 uur vs aanleg en intelligentie', maar 'aanleg, intelligentie en doorzettingsvermogen tot het begint te lukken' of dat nu 10.000 uur is of 500.

Goed punt. Maar ook: de intelligentie om te stoppen als het niet lukt, ook als heb je er al 10.000 uur ingestoken en roemt iedereen je talent. De aanhouder wint immers niet altijd. Keuzes maken, ook lastige keuzes, is wat dat betreft ook een succesfactor. The guts to kill your darlings.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie

Dat debat loopt al een tijdje, maar komt recent weer aan de oppervlak. Zag een paar dagen terug een neuro-professor op televisie die vertelde dat de hersens van Londonse cab-drivers veranderen omdat zij verplicht de ganse plattegrond van de metropool uit hun hoofd moeten leren. Die bevinding was waarschijnlijk bijvangst van onderzoek naar het bestaan van inhoud in die hersenpannen.

 

Max Verstappen vertelde vorige week dat hij het parcours van Monaco met zijn ogen dicht kan rijden, omdat-ie dat al zo vaak op zijn Xbox afgelegd heeft.

 

De wortels van het debat liggen in onderzoek van Anders Ericsson (zag ik toen ik aan het googlen was naar die cabbie brains). Ericsson heeft net een nieuw boek uit Peak, dat ook al vertaald is in het Nederlands.

 

De een heeft talent, de anderen hebben werk. In beide gevallen draagt training bij aan verandering die meetbaar is - veronderstel ik ook maar in het geval van Verstappen. Oefening baart kampioenen! Maar als ik net mijn baan bij V&D verloren had, lijkt me een inkomen als taxi-chauffeur iets haalbaarder dan een overwinning in een Formule 1-race.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

ach, dat `10000 uur is ook maar zo'n modewoord geworden, waar ik een grote hekel aan heb.

 

Iedereen die een beetje verstand heeft van uren maken en beter worden, en dan heb ik het met name over het meest meetbare onderwerp dus de sport, die weet dat die relatie van veel meer factoren afhankelijk is.

 

in de sport beseft men juist meer en meer dat er niet alleen véél , maar ook goed getraind moet worden. Focus, concentratie, voorbereiding op de training die je gaat doen.

 

In het kennisveld is dat natuurlijk niet anders. Veel lezen, overleggen, sparren e.d. vergroot je kennis en kunde sneller dan maar simpelweg uren draaien. Door wat slimmer te werken, zou je best al een pro kunnen zijn bij 9500 uren.

Link naar reactie

Coffee Break en dus tijd voor ook een reactie ...

 

Wel een uitgekauwd onderwerp, waarover al heel wat (on)zinnige boekwerken over zijn volgeschreven ... velen slechts ter eer en glorie van de schrijvers en de uitgevers zelf.

 

Nou ja, daar zit wat mij betreft de evolutie van je businessmodel in, dus. Wij begonnen ooit als rockabilly-kledingmerk (eigen designs), werden daarna groothandel/importeur, begonnen vervolgens voor anderen te produceren enzovoorts.

... en wat als je eigen designs aan het begin van het succes nu eens geen succes waren. Evolutie kent twee richtingen ... vooruitgang en uitsterven ... waarvan vele de geboorte niet overleven.

 

ach, dat `10000 uur is ook maar zo'n modewoord geworden, waar ik een grote hekel aan heb.

Mee eens ... een potlood kan pas schrijven als je daar een punt aan slijpt. Daar kan je lang of kort over doen ... maar de essentie is dat er een punt aan komt. 8)

 

Door wat slimmer te werken, zou je best al een pro kunnen zijn bij 9500 uren.
Mogelijk ... maar velen worden nooit een goede topsporter, ongeacht het aantal uren dat zij daar aan besteden. Dat geldt net zo goed voor ondernemers, als ook voor het behalen van je (auto)rijbewijs.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie

in de sport beseft men juist meer en meer dat er niet alleen véél , maar ook goed getraind moet worden. Focus, concentratie, voorbereiding op de training die je gaat doen.

Train Your Weaknesses and Race Your Strengths

 

Wat mij betreft gaat het in deze discussie om twee kernwoorden: mentaliteit en vernuft.

Link naar reactie

Wat mij betreft gaat het in deze discussie om twee kernwoorden: mentaliteit en vernuft.

Voeg daar een derde aan toe ... geluk ... voor het goede moment ... voor de juiste plek.

 

Misschien woont er wel een potentiële zwemkampioen in de Sahara. 8)

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie

Die 10.000 uur is wellicht een tegenwicht tegen mensen die suggereren dat je ook miljonair kan worden door maar vier uur per week te werken, de 4HWW. Maar ik merk bijvoorbeeld op dit forum dat de kwaliteit van reacties een piek bereikt als je eenmaal de tienduizend voorbij bent.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Maar ik merk bijvoorbeeld op dit forum dat de kwaliteit van reacties een piek bereikt als je eenmaal de tienduizend voorbij bent.

;D ;D

aantal berichten 13.116 ... karma (medailles) 90

 

confirmed 8)

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie

Wat mij betreft is het dan ook niet '10.000 uur vs aanleg en intelligentie', maar 'aanleg, intelligentie en doorzettingsvermogen tot het begint te lukken' of dat nu 10.000 uur is of 500.

Ik denk dat deze hele discussie een beetje mank loopt, omdat er een verband wordt verondersteld tussen 10.000 uur iets oefenen en die vaardigheid vervolgens succesvol uitbaten. Dat is gewoon veel te kort door de bocht.

 

De 10.000 uur heeft alleen betrekking op de tijd die er voor nodig is om iets zódanig aan te leren dat je er gewoon goed in bent geworden. Om het voorbeeld van Ward te gebruiken, kun je stellen dat de Beatles en een lid van de Limburgse dorpsharmonie in principe even vaardig zijn, zij het op hun eigen gebied.

 

Maar of je daar vervolgens succesvol mee wordt (moet je 'succes' ook nog even definiëren), ligt natuurlijk aan onwaarschijnlijk veel - andere - omstandigheden, zoals o.a. die eerder genoemde intellegentie en aanleg en of er überhaupt behoefte is aan die vaardigheid op dát moment. Persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat er naast de benodigde vaardigheden ook een onderschatte, maar redelijk onbeïnvloedbare, factor meespeelt in ondernemerssucces: right time, right place. Je moet maar net iets kunnen of beschikbaar hebben op het moment dat iemand anders het nodig heeft.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie

Om het voorbeeld van Ward te gebruiken, kun je stellen dat de Beatles en een lid van de Limburgse dorpsharmonie in principe even vaardig zijn, zij het op hun eigen gebied.

 

Toen een interviewer aan John Lennon vroeg of Ringo Starr de beste drummer ter wereld was, antwoordde John: "Ringo isn't even the best drummer in The Beatles". 8)

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie

Prachtige urban legend, waarvan je zou willen dat die waar was, maar volgens de BBC, die het uit The Times heeft, stamt die grap van een Britse komiek uit 1983, ná de dood van John Lennon (1940–1980).

Ondanks dat had het prima gekund, als hun melige interviews uit begin jaren zestig erbij pakt. ;D

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie

Wat een verscheidenheid aan reacties op een slappe, impulsieve introductie. Helpt iedereen in ieder geval weer een stapje verder naar de 10.000plus messages-on-Higherlevel-club met daarbij een schrale troost dat je in veel vakken niet de beste hoeft te zijn, maar wel altijd persoonlijke groei ook als ondernemer of verbeteringen aan activiteiten t.o.v. een concurrentieveld kunt nastreven. Dat staat los van aanleg en intelligentie.

 

Als timing en geluk dan niet helemaal perfect zijn, dan kun je wel proberen om vaardigheden te verbeteren of uit te balanceren in een poging enigszins succesvol te zijn. Toch?

 

I am halfway. Leestips voor de vakantie stromen zo binnen. ;)

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.