Is het echt zo ver: Het einde van de fysieke winkel?
Veel grote winkel ketens gaan failliet, kijk maar eens in de winkelstraat in uw dorp of stad. Gemiddeld staat zo’n 9% van de winkelpanden leeg. U denkt vast, waar gaat het heen? Dat het er treurig uit ziet kan niemand ontkennen. Het bericht dat er weer een grote keten failliet is gegaan valt soms niet eens meer op, aangezien het ‘de zoveelste is’. De een gaat de ander achter na. Recent natuurlijk de V&D, drogisterij DA, BAS Group (oa. het moederbedrijf van Dixons) en Macintosh (oa. het moederbedrijf van Invito, PRO Sport, Dolcis, ect).
Tegelijkertijd neemt de omzet van de webshops maar toe en toe. Is de fysieke winkel dan echt zó overbodig of zijn we toe aan wat anders? De kleine unieke winkels lopen namelijk opvallend goed, ze lijken geen last te hebben van deze crisis.
Vijftig jaar geleden werden alle speciaalzaken/familie bedrijfjes verdreven door de opkomst van de grote winkelketens zoals V&D: “Daar was alles te koop in één pand, was dit niet de uitkomst!” Het lijkt erop dat de tijd van de speciaalzaken aan het terug keren is. Grote ketens gaan failliet en kleine unieke winkels worden opgezet.
Omdat er veel leegstand is in de winkelstraten, zoeken gemeentes hier oplossingen voor. Vaak worden deze panden gevuld (voor weinig geld/of soms zelfs gratis) door zogenaamde concept/pop-up stores. Er verschijnen er steeds meer van zulke winkels en het is nieuwe trend die zich aan het ontwikkelen is.
De pop-up winkels bieden een unieke winkel beleving en verkopen speciale producten. Deze concepten zijn succesvol en winstgevend, in tegenstelling tot de grote winkelketens. Men houdt niet meer van het massale maar wil een bijzondere en een verassende winkel ervaring beleven. Aangezien de winkels zich tijdelijk vestigen, is het een ware trekpleister om heen te gaan.
Succesvolle voorbeelden hiervan zijn Hutspot in Amsterdam of POUSH Store in Wassenaar en Noordwijk. Deze pop-up winkels verkopen allemaal unieke fashion&lifestyle labels. Er liggen wel 50 verschillende labels in de winkel, ieder label verteld zijn eigen verhaal. Deze winkels spelen goed in op de huidige ontwikkeling in de retail branche. De winkels hebben een creatieve oplossing gevonden voor de leegstand van winkelpanden en is zeker een uitkomst op dit moment.
Wellicht worden de winkelstraten weer zoals vijftig jaar gelden, waar het gezin achter of boven de familie zaak woonden ; Met veel aparte speciaalzaken waar u persoonlijke aandacht krijgt en een unieke winkel ervaring beleeft. Want zeg nou zelf, is dat ook niet wat u het liefste wil?
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
jbakker1
jbakker1
Is het echt zo ver: Het einde van de fysieke winkel?
Veel grote winkel ketens gaan failliet, kijk maar eens in de winkelstraat in uw dorp of stad. Gemiddeld staat zo’n 9% van de winkelpanden leeg. U denkt vast, waar gaat het heen? Dat het er treurig uit ziet kan niemand ontkennen. Het bericht dat er weer een grote keten failliet is gegaan valt soms niet eens meer op, aangezien het ‘de zoveelste is’. De een gaat de ander achter na. Recent natuurlijk de V&D, drogisterij DA, BAS Group (oa. het moederbedrijf van Dixons) en Macintosh (oa. het moederbedrijf van Invito, PRO Sport, Dolcis, ect).
Tegelijkertijd neemt de omzet van de webshops maar toe en toe. Is de fysieke winkel dan echt zó overbodig of zijn we toe aan wat anders? De kleine unieke winkels lopen namelijk opvallend goed, ze lijken geen last te hebben van deze crisis.
Vijftig jaar geleden werden alle speciaalzaken/familie bedrijfjes verdreven door de opkomst van de grote winkelketens zoals V&D: “Daar was alles te koop in één pand, was dit niet de uitkomst!” Het lijkt erop dat de tijd van de speciaalzaken aan het terug keren is. Grote ketens gaan failliet en kleine unieke winkels worden opgezet.
Omdat er veel leegstand is in de winkelstraten, zoeken gemeentes hier oplossingen voor. Vaak worden deze panden gevuld (voor weinig geld/of soms zelfs gratis) door zogenaamde concept/pop-up stores. Er verschijnen er steeds meer van zulke winkels en het is nieuwe trend die zich aan het ontwikkelen is.
De pop-up winkels bieden een unieke winkel beleving en verkopen speciale producten. Deze concepten zijn succesvol en winstgevend, in tegenstelling tot de grote winkelketens. Men houdt niet meer van het massale maar wil een bijzondere en een verassende winkel ervaring beleven. Aangezien de winkels zich tijdelijk vestigen, is het een ware trekpleister om heen te gaan.
Succesvolle voorbeelden hiervan zijn Hutspot in Amsterdam of POUSH Store in Wassenaar en Noordwijk. Deze pop-up winkels verkopen allemaal unieke fashion&lifestyle labels. Er liggen wel 50 verschillende labels in de winkel, ieder label verteld zijn eigen verhaal. Deze winkels spelen goed in op de huidige ontwikkeling in de retail branche. De winkels hebben een creatieve oplossing gevonden voor de leegstand van winkelpanden en is zeker een uitkomst op dit moment.
Wellicht worden de winkelstraten weer zoals vijftig jaar gelden, waar het gezin achter of boven de familie zaak woonden ; Met veel aparte speciaalzaken waar u persoonlijke aandacht krijgt en een unieke winkel ervaring beleeft. Want zeg nou zelf, is dat ook niet wat u het liefste wil?
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/53370-is-het-echt-zo-ver-het-einde-van-de-fysieke-winkel/Aanbevolen berichten
2 antwoorden op deze vraag