Jump to content
jbakker1
Verberg

Is het echt zo ver: Het einde van de fysieke winkel?

vraag

Is het echt zo ver: Het einde van de fysieke winkel?

 

Veel grote winkel ketens gaan failliet, kijk maar eens in de winkelstraat in uw dorp of stad. Gemiddeld staat zo’n 9% van de winkelpanden leeg. U denkt vast, waar gaat het heen? Dat het er treurig uit ziet kan niemand ontkennen. Het bericht dat er weer een grote keten failliet is gegaan valt soms niet eens meer op, aangezien het ‘de zoveelste is’. De een gaat de ander achter na. Recent natuurlijk de V&D, drogisterij DA, BAS Group (oa. het moederbedrijf van Dixons) en Macintosh (oa. het moederbedrijf van Invito, PRO Sport, Dolcis, ect).

 

Tegelijkertijd neemt de omzet van de webshops maar toe en toe. Is de fysieke winkel dan echt zó overbodig of zijn we toe aan wat anders? De kleine unieke winkels lopen namelijk opvallend goed, ze lijken geen last te hebben van deze crisis.

 

Vijftig jaar geleden werden alle speciaalzaken/familie bedrijfjes verdreven door de opkomst van de grote winkelketens zoals V&D: “Daar was alles te koop in één pand, was dit niet de uitkomst!” Het lijkt erop dat de tijd van de speciaalzaken aan het terug keren is. Grote ketens gaan failliet en kleine unieke winkels worden opgezet.

 

Omdat er veel leegstand is in de winkelstraten, zoeken gemeentes hier oplossingen voor. Vaak worden deze panden gevuld (voor weinig geld/of soms zelfs gratis) door zogenaamde concept/pop-up stores. Er verschijnen er steeds meer van zulke winkels en het is nieuwe trend die zich aan het ontwikkelen is.

 

De pop-up winkels bieden een unieke winkel beleving en verkopen speciale producten. Deze concepten zijn succesvol en winstgevend, in tegenstelling tot de grote winkelketens. Men houdt niet meer van het massale maar wil een bijzondere en een verassende winkel ervaring beleven. Aangezien de winkels zich tijdelijk vestigen, is het een ware trekpleister om heen te gaan.

 

Succesvolle voorbeelden hiervan zijn Hutspot in Amsterdam of POUSH Store in Wassenaar en Noordwijk. Deze pop-up winkels verkopen allemaal unieke fashion&lifestyle labels. Er liggen wel 50 verschillende labels in de winkel, ieder label verteld zijn eigen verhaal. Deze winkels spelen goed in op de huidige ontwikkeling in de retail branche. De winkels hebben een creatieve oplossing gevonden voor de leegstand van winkelpanden en is zeker een uitkomst op dit moment.

 

 

Wellicht worden de winkelstraten weer zoals vijftig jaar gelden, waar het gezin achter of boven de familie zaak woonden ; Met veel aparte speciaalzaken waar u persoonlijke aandacht krijgt en een unieke winkel ervaring beleeft. Want zeg nou zelf, is dat ook niet wat u het liefste wil?

 

Link to post
Share on other sites

2 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Dat laatste gaat denk ik niet snel gebeuren, tenzij men het vastgoed in binnensteden enorm afwaardeert - vooralsnog is het onbetaalbaar daar een winkeltje aan te schaffen en erboven te gaan wonen oid, ook al zou je dat willen... tenzij het een idioot lucratief winkeltje is, maar zelfs dan krijg je het niet gefinancierd.

 

Pop-up stores die niet of nauwelijks huur betalen zijn niet houdbaar. Leuk om even wat leegstand te vullen, maar als ze structureel genoeg omzet hadden konden ze ook wel 'gewoon' een pand huren. Als de gemeente voor de huur opdraait kun je je bovendien afvragen of dat geen oneerlijke concurrentie is.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Mod toelichting: hodor omdat het ongewenste promotie van Hutspot en POUSH stores betreft

 

Zoek de verschillen:

Succesvolle voorbeelden hiervan zijn Hutspot in Amsterdam of POUSH Store in Wassenaar en Noordwijk. Deze pop-up winkels verkopen allemaal unieke fashion&lifestyle labels. Er liggen wel 50 verschillende labels in de winkel, ieder label verteld zijn eigen verhaal. Deze winkels spelen goed in op de huidige ontwikkeling in de retail branche. De winkels hebben een creatieve oplossing gevonden voor de leegstand van winkelpanden en is zeker een uitkomst op dit moment.

 

Eén bekend voorbeeld van een vaste concept store is bijvoorbeeld Hutspot in Amsterdam maar ook de tijdelijke POUSH stores in Noordwijk en Wassenaar behoren tot de hotspots op het gebied van concept stores. Met meerdere labels die worden ‘vertegenwoordigd’ in deze stores is het voor jonge ondernemers zeker een bezoekje waard, al is het alleen maar om inspiratie op te doen.

 


Partner bij B2Bsure, de vooruithelpers in verzekeringen en risicobehee

Ik help ondernemers vooruit met inzicht in en oplossingen voor aansprakelijkheid, arbeidsongeschiktheid en pensioen.

Waarmee kan ik jou vooruit helpen? 

Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 6 leden online en 119 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept