• 0

Boven drempelbedrag, hoe zit het nu met intracommunautair?

Hallo,

 

Na al een flinke tijd alleen gelezen te hebben op het forum nu mijn eerste vraag:

Dit jaar gaan we boven het drempelbedrag komen voor leveringen aan Belgische consumenten.

(joehoe!)

 

Allemaal goed en wel, nu BTW nummer aanvragen (mijn god, wat een formulieren en taalgebruik daar), maar hoe zit het nu met de intracommunautaire leveringen naar onze zakelijke klanten in België?

Houdt dat nu op of kan ik én intracommunautair zakelijk leveren én voor de consumenten netjes m'n Belgische BTW afdracht gaan doen?

 

Andere vraag:

Als ik mijn Belgische nummer heb kan ik natuurlijk ook over de grens gaan tanken en de BTW daarvan terugvorderen of heb ik het verkeerd begrepen?

 

Koen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je mag je Belgische BTW nummer enkel gebruiken om aan Belgische consumenten te leveren. Zorg dat dit BTW nummer dus ook op de facturen komt die je aan je Belgische consumenten stuurt en niet dat je Nederlandse nummer er nog op staat.

 

Leveringen aan bedrijven in België moet je gewoon blijven doen met 0 BTW en je Nederlandse nummer.

 

Nog een tip, bij de aangifte van het vierde kwartaal even het vakje van "geen listing" aankruisen. Anders krijg je een boete voor het doen van geen aangifte van de listing. Kan ook een nihil aangifte doen maar het vakje aankruisen is gemakkelijker. ;)

Link naar reactie
  • 0

Beste Koen,

In verband met jouw vraag over BTW terugvragen voor bijvoorbeeld tanken in België.

Kijk eens naar de volgende link:

BTW terugvragen buitenland

Nu heb jij ook een Belgisch BTW-nummer. Of je dat mag gebruiken weet ik niet. Ik zou je aanraden eens naar de belastingdienst buitenland te bellen:

055 – 5 385 385

Groetjes,

Antoine.

De KvK Informatie- en Advieslijn is op werkdagen van 8:30 uur tot 17:00 telefonisch bereikbaar op 088-5852222.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt, maar dat gaat dus niet echt over de situatie als je dus wel een BTW nummer hebt in België.

Als ik de regels interpreteer zoals die op de Nederlandse site staan mag ik dus wel degelijk de Belgische betaalde BTW terugvragen van producten uit België.

 

Wat uit die site bleek is dus dat ik zelfs uit andere landen BTW terug kan vragen als die in rekening is gebracht..... En dát wist ik dus niet.

 

Link naar reactie
  • 0

Klopt.

Daarom had ik naast de link ook het telefoonnummer van de belastingdienst buitenland gegeven. Zij kunnen misschien aangeven, wat je moet doen als je een Belgisch BTW-nummer hebt. Kun je het dan alsnog via de Nederlandse belastingdienst regelen of moet het dan anders.

Groetjes,

Antoine.

De KvK Informatie- en Advieslijn is op werkdagen van 8:30 uur tot 17:00 telefonisch bereikbaar op 088-5852222.

Link naar reactie
  • 0

Tja, en daar was ik al bang voor:

 

Bij Belastingdienst Buitenland wisten ze het antwoord niet, die hebben me doorverbonden met Bedrijven Binnenland (???), daar kreeg ik het antwoord:

Vraag maar in België na, wij hebben alleen informatie over Nederlandse regels.

 

Dus toch contact op gaan nemen met België...

Link naar reactie
  • 0

Houdt dat nu op of kan ik én intracommunautair zakelijk leveren én voor de consumenten netjes m'n Belgische BTW afdracht gaan doen?

 

Andere vraag:

Als ik mijn Belgische nummer heb kan ik natuurlijk ook over de grens gaan tanken en de BTW daarvan terugvorderen of heb ik het verkeerd begrepen?

Persoonlijk denk ik dat je vooral goed in de gaten moet houden hoe je je naar je klant toe presenteert - en vooral hoe consequent je daarin bent.

 

Als je in jouw geval aan Belgische klanten (die geen btw-nummer hebben) levert, dan reken je gewoon Belgische btw en draag je die ook af aan de Belgische fiscus. Je moet dan op je factuur ook je Belgische btw-nummer tonen (en niet je Nederlandse!).

 

Volgens mij zou het zelfs zo kunnen zijn dat je op die zelfde manier aan Belgische zakelijke klanten kunt leveren. In dat geval hoef je dus ook niet hun btw-nummer te vragen, maar moet je vervolgens wel de Belgische btw in rekening brengen - met je Belgische btw-nummer op de factuur. Jij draagt die dan af aan de Belgische Belastingdienst en je Belgische klant kan die weer terugvorderen.

 

Dat laatste is uiteraard een hoop geschuif met btw, dus kun je die zakelijke klanten ook als vanouds blijven leveren zonder btw ("btw verlegd"). Echter, bedenk dan goed dat je dat doet onder je Nederlandse btw-nummer! Als je dus de btw verlegt naar je Belgische zakelijke klant, dan moet je factuur dus weer je Nederlandse btw-nummer bevatten. En vergeet ook niet het btw-nummer te vooraf te controleren.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Dat had ik inderdaad ook in de gaten ja dat ik dan het Belgische BTW nummer op de factuur moet melden.

 

Het is op zich van latere zorg hoe ik het technisch in ga richten. Op de factuur krijg ik wel het juiste BTW nummer, daar maak ik me niet zo druk om.

 

Link naar reactie
  • 0

Het is op zich van latere zorg hoe ik het technisch in ga richten. Op de factuur krijg ik wel het juiste BTW nummer, daar maak ik me niet zo druk om.

Ik wilde alleen aangeven dat je consequent moet zijn, omdat je nu facturen moet sturen met één van de twee btw-nummers. Bij Belgische zakelijke klanten met een btw-nummer krijg je dan namelijk 2 opties, die mij beide even goed voorkomen, maar waarbij je de btw-nummers dus niet door elkaar moet halen.

 

Optie (a) is factuur versturen met je NL-nummer eronder en optie (b) is factuur versturen met je BE-nummer eronder. In geval (a) moet je het btw-nummer van je klant vragen en controleren en de btw verleggen. In geval (b) moet je gewoon Belgisch btw in rekening brengen en afdragen aan de BE fiscus.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Even een knuppel in het hoenderhok. Waarom zou je gelijk BTW willen afdragen in België als je boven het drempelbedrag zit? Mijn inziens kan je het beter de Nederlandse staat gunnen totdat je op de korrel genomen wordt. De Nederlandse staat zal je in ieder geval niet op de vingers tikken.... Duitsland met 19% kan ik me indenken dat is 2% meer marge.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Bart,

 

Klopt van die knuppel, die is aangekomen ;)

Echter denk ik dat het op zich niets uitmaakt bij mij (behalve even wat inrichten in de administratie met grootboeken enzo).

 

Aan de andere kant is het wel zoals het hoort natuurlijk. We zitten met Laag BTW, dus dat maakt geen verschil.

Voor zover ik weet zitten er ook boetes aan als je het niet zou doen en jezelf van de domme houdt. Het hoort ook een beetje bij "internationaal" zaken doen.

Link naar reactie
  • 0

Het is heel moeilijk te controleren voor een ander land, hoeveel jij omzet met je shop en je moet wel heel veel doen wil je gaan opvallen (denk aan Zalando, Conrad etc.). Wij zitten in meerdere landen op en boven het drempelbedrag en doen enkel aangifte in Nederland. Onze minister van financiën is er niet bij gebaat om ons te verlinken :). Ben het er wel mee eens dat het erbij hoort, enkel gaan wij er niet veel mee opschieten aangezien er ook veel Scandinavische landen bij betrokken zijn en dan betaal ik liever belasting in Nederland....

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 262 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.