• 0

recht op ww-uitkering wanneer al ingeschreven bij kvk

Hallo!

 

Ik heb een vraag waar ik online nog geen passend antwoord op heb weten te vinden en hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Ik stop per 1 juli van dit jaar bij mijn huidige werkgever en ben in overleg om een vaststellingsovereenkomst op te stellen en te tekenen.

Ik ben van plan om per 1 juli als zelfstandige aan de slag te gaan en heb ook al zicht op een aantal klanten. Ik heb me onlangs ook al ingeschreven bij de KvK.

Nu is mijn vraag of ik alsnog recht heb op een ww-uitkering, ondanks de inschrijving bij de KvK.

 

Daarnaast ben ik benieuwd of ik in de toekomst vanuit zelfstandig ondernemerschap ook een ww-uitkering aan zou kunnen vragen, als ik die niet direct na de beeindiging van mijn loondienst contract heb aangevraagd.

 

Alvast hartelijk dank voor het meedenken.

 

Met vriendelijke groeten,

Bianca

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik weet eerlijk gezegd niet precies hoe het zit, maar volgens mij moet je dit gewoon met uwv bespreken want er zijn mogelijkheden maar dat is volgens mij afhankelijk van of je nog beschikbaar bent voor gewoon werk, hoeveel je gaat verdienen, hoeveel uren je voor jezelf gaat werken etc. Dus ik denk dat je het beste gewoon het UWV kunt bellen en het daar vragen.

 

WW na ondernemers schap kan niet tenzij je gewoon in loondienst bent en je onderneming ernaast doet.

 

Met vriendelijke groet,

 

Sander Aerts - Aerts IT Group B.V.

www.aertsit.com / www.masatel.com / www.achtergrondonderzoek.nl / www.jamezz.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste Bianca,

 

Allereerst welkom op Higherlevel!

 

Nu is mijn vraag of ik alsnog recht heb op een ww-uitkering, ondanks de inschrijving bij de KvK.

 

Ja dat heb je.. en zelfs op meerdere mogelijke manieren:

 

[*]Omdat je nog niet als ondernemer gestart bent (alleen inschrijving KvK is géén start ondernemersactiviteiten, zoals ook meerdere malen door UWV zelf op Higherlevel bevestigd is), kun je in aanmerking komen voor de WW startersregeling: je kunt dan 6 maanden starten met ondernemen zonder sollicitatieplicht en met een (verlaagde) WW uitkering zonder achteraf terug te moeten betalen op basis van je ondernemersinkomsten

[*]Of je kunt gebruik maken van de urenkortingsregeling: daarmee wordt met je (op te geven) ondernemersuren een fictief inkomen bepaald dat wordt gekort op de WW uitkering. Nadeel is wel dat die korting permanent is: ga je later minder tijd aan ondernemen besteden, dan wordt de uitkering niet weer hoger

[*]Last but not least: als je je bedrijf binnen de termijn van je WW rechten volledig staakt, dan herleven die oude WW rechten weer. Stop je dus met ondernemen, dan kun je weer WW krijgen voor de resterende duur.

 

Daarnaast ben ik benieuwd of ik in de toekomst vanuit zelfstandig ondernemerschap ook een ww-uitkering aan zou kunnen vragen, als ik die niet direct na de beëindiging van mijn loondienst contract heb aangevraagd.

Die vraag durf ik niet zo 1 2 3 te beantwoorden. Ik vraag UWV Webcare om hier te reageren. Kunnen ze direct mijn bovenstaande reactie bevestigen, aanvullen of corrigeren :)

Edit: done

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik stop per 1 juli van dit jaar bij mijn huidige werkgever en ben in overleg om een vaststellingsovereenkomst op te stellen en te tekenen.

Ik ben van plan om per 1 juli als zelfstandige aan de slag te gaan en heb ook al zicht op een aantal klanten. Ik heb me onlangs ook al ingeschreven bij de KvK.

 

Wat niet helemaal duidelijk is uit de tekst is of jij stopt omdat je er zelf voor kiest om weg te gaan of dat jouw baas die keuze heeft gemaakt. Indien jij er zelf voor kiest om te vertrekken heb je volgens mij helemaal geen recht op ww-uitkeringen.

 

Benieuwd naar mijn business? www.liguido.nl - www.youngtech.nl

Link naar reactie
  • 0

Wat niet helemaal duidelijk is uit de tekst is of jij stopt omdat je er zelf voor kiest om weg te gaan of dat jouw baas die keuze heeft gemaakt. Indien jij er zelf voor kiest om te vertrekken heb je volgens mij helemaal geen recht op ww-uitkeringen.

 

Op zich terechte opmerking, maar er staat 1 woord in de tekst die je zelf citeert waarmee de WW rechten - mits correct opgesteld - waarschijnlijk zijn of worden.

tip: het is een lang woord en begint met een v ;)

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1

Beste Bianca,

 

Je wilt graag weten of je een WW-uitkering kunt krijgen, wanneer je je al ingeschreven hebt bij de Kamer van Koophandel.

 

Wanneer je stopt bij je huidige werkgever, verlies je uren en loon. Dan ben je werkloos. En als je aan de voorwaarden voldoet kun je in aanmerking komen voor de WW-uitkering. De voorwaarden vind je hier.

 

Bij de WW-aanvraag geef je aan of je, naast de baan waaruit je werkloos werd, nog andere werkzaamheden had. Ben je ondertussen al aan het werk als zelfstandige? Dan vul je in hoeveel uur per week je hier gemiddeld aan besteedt.

 

De inschrijving bij de Kamer van Koophandel is op zich geen belemmering voor het krijgen van de WW-uitkering.

 

Begin je na je dienstverband als zelfstandige?

En besluit je om daar mee te stoppen?

 

Dan hangt het van de volgende factoren af je nog een WW-uitkering kunt krijgen:

-Hoe lang had je recht op een WW-uitkering?

-Binnen hoeveel maanden ben je gestopt met je bedrijf?

 

Ook wanneer je tijdens je WW-uitkering bent gestart als zelfstandige, kun je de WW terugkrijgen, wanneer je helemaal stopt met je bedrijf.

 

Meer informatie vind je hier.

 

Met vriendelijke groet,

Stella

UWV Webcare Team

 

https://www.uwv.nl/webcare

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.