• 0

Hoe samenwerking tussen twee 'ondernemers' regelen?

Samen met iemand anders ben ik begonnen aan 'n project. Ik heb 'n eigen onderneming, deze persoon niet. Deze persoon geeft zijn inkomsten op bij zijn privé-inkomsten in Nederland. Ik heb 'n onderneming buiten Nederland, wel binnen de Europese Unie.

 

Klanten zijn vooralsnog nog niet gefactureerd. Dan zou namelijk ik de klanten moeten factureren en mijn compagnon bij mij een kwitantie in moeten dienen of hij moet een kwitantie sturen, waarna ik hem moet factureren. Daarbij zou ik dan ook Nederlandse btw moeten afdragen.

 

Nu willen we graag administratief alles netjes regelen. Welke opties zijn daartoe? Iets als 'n V.O.F. valt daarbij al af.

 

Ik zit zelf te denken aan 'n simpele "facturatie-bv". Deze bv factureert dan aan de klanten en ook de inkoop kan gedaan worden middels deze bv.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

A). Boekhouder gesproken (...)

B). Een Nederlandse VOF is fiscaal transparant. Ik zou dan 'n aparte rechtspersoon op kunnen richten (...)

C). Daarmee kan ik al grotendeels voorkomen dat ik privé aansprakelijk gesteld zou worden in het geval dat de mede-vennoot er een puinhoop van maakt.

 

B). Een VOF is geen rechtspersoon, maar een samenwerkingsverband met hoofdelijke aansprakelijkheid voor de vennoten.

 

C). Nee dus, gezien punt B.

 

A.) Of je hebt niet heel goed geluisterd, of die beste man/vrouw heeft er niet heel veel verstand van dan, eerlijk gezegd.

 

Link naar reactie
  • 0

A). Boekhouder gesproken (...)

B). Een Nederlandse VOF is fiscaal transparant. Ik zou dan 'n aparte rechtspersoon op kunnen richten (...)

C). Daarmee kan ik al grotendeels voorkomen dat ik privé aansprakelijk gesteld zou worden in het geval dat de mede-vennoot er een puinhoop van maakt.

 

B). Een VOF is geen rechtspersoon, maar een samenwerkingsverband met hoofdelijke aansprakelijkheid voor de vennoten.

 

C). Nee dus, gezien punt B.

 

A.) Of je hebt niet heel goed geluisterd, of die beste man/vrouw heeft er niet heel veel verstand van dan, eerlijk gezegd.

 

 

Note: Je kunt ook een rechtspersoon (bijvoorbeeld een BV) laten optreden als vennoot binnen een vof.....

Ik zie dat bovengenoemde optie al was aangedragen ;D Het risico reikt dan in de regel tot het geplaatste aandelenkapitaal. Wel is het van belang dat er geen overeenkomsten worden gesloten waarbij je als privé persoon mee moet tekenen wat vaak een vereiste is bij oa financieringsovereenkomsten.

 

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

A). Boekhouder gesproken (...)

B). Een Nederlandse VOF is fiscaal transparant. Ik zou dan 'n aparte rechtspersoon op kunnen richten (...)

C). Daarmee kan ik al grotendeels voorkomen dat ik privé aansprakelijk gesteld zou worden in het geval dat de mede-vennoot er een puinhoop van maakt.

 

B). Een VOF is geen rechtspersoon, maar een samenwerkingsverband met hoofdelijke aansprakelijkheid voor de vennoten.

 

C). Nee dus, gezien punt B.

 

A.) Of je hebt niet heel goed geluisterd, of die beste man/vrouw heeft er niet heel veel verstand van dan, eerlijk gezegd.

 

 

Of jij leest niet goed... je kunt prima een vof oprichten met een of twee bv's (of iets vergelijkbaars) als vennoten.

 

Link naar reactie
  • 0

A). Boekhouder gesproken (...)

B). Een Nederlandse VOF is fiscaal transparant. Ik zou dan 'n aparte rechtspersoon op kunnen richten (...)

C). Daarmee kan ik al grotendeels voorkomen dat ik privé aansprakelijk gesteld zou worden in het geval dat de mede-vennoot er een puinhoop van maakt.

 

B). Een VOF is geen rechtspersoon, maar een samenwerkingsverband met hoofdelijke aansprakelijkheid voor de vennoten.

 

C). Nee dus, gezien punt B.

 

A.) Of je hebt niet heel goed geluisterd, of die beste man/vrouw heeft er niet heel veel verstand van dan, eerlijk gezegd.

 

 

Note: Je kunt ook een rechtspersoon (bijvoorbeeld een BV) laten optreden als vennoot binnen een vof.....

Ik zie dat bovengenoemde optie al was aangedragen ;D Het risico reikt dan in de regel tot het geplaatste aandelenkapitaal. Wel is het van belang dat er geen overeenkomsten worden gesloten waarbij je als privé persoon mee moet tekenen wat vaak een vereiste is bij oa financieringsovereenkomsten.

 

 

Ja, dit dus. Overeenkomsten waar ik prive moet tekenen ben ik zelf bij. Zou zo gauw niets kunnen verzinnen waarbij dat en zou moeten en in dit geval nodig is.

 

Link naar reactie
  • 0

je kunt prima een vof oprichten met een of twee bv's (of iets vergelijkbaars) als vennoten.

 

Huh...?

 

Je gaat als BV een samenwerkingsverband (VOF) aan?

Ja, dan heb je natuurlijk, uitzonderingen daargelaten ("wanbestuur" e.d.) geen persoonlijke aansprakelijkheid.

 

Maar je wilde toch geen BV? Want dat was toch zo'n "gedoe".

 

Maar misschien begrijp ik je inderdaad niet. En dan is dat zo. Succes!

 

Link naar reactie
  • 0

je kunt prima een vof oprichten met een of twee bv's (of iets vergelijkbaars) als vennoten.

 

Huh...?

 

Je gaat als BV een samenwerkingsverband (VOF) aan?

Ja, dan heb je natuurlijk, uitzonderingen daargelaten ("wanbestuur" e.d.) geen persoonlijke aansprakelijkheid.

 

Maar je wilde toch geen BV? Want dat was toch zo'n "gedoe".

 

Maar misschien begrijp ik je inderdaad niet. En dan is dat zo. Succes!

 

 

Daarom staat er ook bij "of iets vergelijkbaars". Sowieso hoeft de rechtspersoon die als vennoot fungeert geen Nederlandse rechterspersoon zijn.

 

In geval dat de andere vennoot er een boel van maakt, is de rechtspersoon die als vennoot fungeert wel aanspraken. Ikzelf in beginsel niet/

Link naar reactie
  • 0

Drie pagina's verder nog geen donder wijzer, of wel? Dit soort vage, weinig toegepaste topics heeft m.i. weinig zin.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

M.i. is er weinig vaag aan. Situatie is juist heel erg duidelijk:

 

- Twee ondernemers, waarvoor er eentje een buitenlands bedrijf heeft. In het land waar diegene ook woont en belasting betaalt. Niks geks aan de hand dus.

- De andere ondernemer zit in Nederland, betaalt in Nederland belasting en voert zijn inkomsten uit hoofde van ondernemersactiviteiten op bij zijn IB, maar is niet ingeschreven in de KVK.

- Deze twee mensen gaan samen werken en vragen zich af welke constructie het beste past.

- Deze twee mensen zijn zakenpartners, willen het liefst zakelijk en privé zoveel mogelijk gescheiden houden en hebben liever geen aansprakelijkheid voor fouten van de ander.

- Net zoals iedereen: het liefst zo min mogelijk belasting betalen en zo min mogelijk rompslomp.

- De diensten zijn te kwalificeren als elektronische diensten.

- Verdeling is 50/50.

 

Dit lijkt me duidelijke informatie en een overzichtelijke situatie. . Ik snap best dat sommigen willen weten wat we precies doen, maar elektronische diensten is waar het om gaat.

 

Dat we weinig verder zijn, klopt, maar dat komt m.i. ook vooral omdat mensen op zoek zijn naar voor het beantwoorden van deze vraag niet relevante details of gewoon niet goed lezen, maar wel een bijdehand bedoelde opmerking willen plaatsen.

Link naar reactie
  • 0

Waarom schrijft je compagnon zich gewoon in als eenmanszaak in nederland?

 

Dan kunnen jullie elkaar factureren, geen probleem met btw (verleggen of afdragen door de een en terugvragen door de ander).

 

Zelfs hij door bijvoorbeeld een dienstverband niet wordt gezien als ondernemer zitten er geen nadelen aan inschrijven. Ik weet niet precies hoeveel van dit soort klusjes hij doet, maar het zou zelfs zo kunnen zijn dat het verplicht is zich in te schrijven.

 

Het lijkt mij de simpelste oplossing, en je bent met een kwartier en 50 euro klaar met het hele gedoe ;)

Link naar reactie
  • 0

Dit lijkt me duidelijke informatie en een overzichtelijke situatie.

 

OK, dus samengevat:

Jullie - twee partijen - zijn een NL ondernemer en een buitenlandse rechtspersoon, als ik het goed begrijp.

En er is geconcludeerd - ná gesprek met "een boekhouder" - dat het (misschien het) beste is om voor de samenwerking een (Nederlandse) VOF op te richten om elektronische diensten te verrichten.

 

Wat is dan nu precies je vraag eigenlijk?

 

Link naar reactie
  • 0

Dat weet ik niet. Ik vind dat in beginsel ook "zijn zaken" en niet de mijne. Voor dit project wil ik het wel netjes geregeld hebben. Als hij zich inschrijft, dan is het probleem van facturatie inderdaad ook opgelost, plus dat aansprakelijkheid geen issue is en ieder z'n eigen aangifte kan doen. Enige nadeel is het regelen van eigendom en dat de constructie niet conform de feitelijke situatie is, voor zo ver dat natuurlijk uitmaakt. Iemand die dat weet?

 

Ik ken de Nederlandse verplichtingen m.b.t. inschrijven niet. Het lijkt me haast wel dat iemand die voldoet aan het criterium van ondernemer zijn, zich in moet schrijven. Aan dat criterium voldoet hij. Ik schat in dat hij toch meer dan 'n dozijn afnemers heeft. Urencriterium voldoet hij ook aan.

 

@Peter_CVInfo: Die vraag staat toch in de eerste post? "Wat zijn de opties?". Misschien moet je je toch iets meer richten op de topic en de inhoud i.p.v. op het erg geforceerd proberen te maken van bijdehande opmerkingen. Just my 2 cents.

Link naar reactie
  • 1

3. Ik factureer de klanten en hij factureert mij voor zijn werk. Risico op verkapt dienstverband, hoewel het dat niet is. Dat zijn wel discussies waar ik helemaal geen zin in heb. Valt af dus.

Als het maar voor een paar weken is lijkt dit me de beste optie. Van verkapt dienstverband kan bij een project van een paar weken absoluut geen sprake zijn.

 

En andere zaken als eigendom kun je onderling met een contract regelen.

Link naar reactie
  • 0

@Peter_CVInfo: Die vraag staat toch in de eerste post? "Wat zijn de opties?". Misschien moet je je toch iets meer richten op de topic en de inhoud i.p.v. op het erg geforceerd proberen te maken van bijdehande opmerkingen. Just my 2 cents.

 

In de eerste post staat ook dat een VOF geen optie is, en gaandeweg is het volgens de boekhouder wel een optie. We zijn inmiddels een aantal pagina's en reacties verder waarin opties die eerst niet geschikt leken, dat toch wel blijken

 

Vervolgens is de - imho - heel legitieme vraag: wat is dan nu precies je vraag? Met de nadruk op nu

 

Wil je nog steeds je opties weten? Die zijn heel simpel: volg het advies van je boekhouder, of doe dat niet

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Een VOF waarbij ik persoonlijk vennoot ben, is inderdaad geen optie voor mij. Een VOF met een rechtspersoon als vennoot wel. De ene VOF is de andere VOF niet. Tussen of zelf als vennoot optreden of een BV-achtige rechtspersoon die als vennoot optreedt, zit m.i. een wezenlijk verschil. Het maakt nogal wat uit of schuldeisers nadat een vennoot er een boel van heeft gemaakt geld proberen te halen uit een bv of je huis veilen.

 

De boekhouder heeft een voorkeur aangegeven voor een transparante entiteit, waarbij hij me wel nadrukkelijk heeft gewezen op aansprakelijkheid en de wijze raad om daar goed over na te denken / naar te kijken.

 

Als je opties zo afpelt, kun je elk topic waarin iets wordt gevraagd wel zo afdoen. Er zijn verschillende opties en elke optie heeft dan ook nog eens verschillende varianten, zoas hierboven uitgelegd met bv. de VOF.

 

@Peter: Het is niet voor 'n paar weken. Voor 'n paar weken zou ik geen circus optuigen inderdaad. Ik verwacht dat het langer duurt. Eerder jaren dan weken en eerder 5 jaar dan 1 jaar.

Link naar reactie
  • 0

Jack (of hoe je nou ook mag heten), jij arrogante kneusgever...

 

Jij bent nou precies een hele goede reden voor ons om in ons vrije tijd niet te reageren op eigenwijze vraagstellers met hele open vragen ("wat zijn de opties...?" en zo).

 

Ga eens wat beters doen. Althans dat ga ik doen.

Link naar reactie
  • 0

@Peter: Het is niet voor 'n paar weken. Voor 'n paar weken zou ik geen circus optuigen inderdaad. Ik verwacht dat het langer duurt. Eerder jaren dan weken en eerder 5 jaar dan 1 jaar.

 

Oh...blijkbaar ben ik ook ten prooi gevallen aan de onduidelijkheid dan... :-\

 

Het gaat ook niet over 'n jaar. Hooguit over 'n aantal weken.

 

 

Dat maakt niet uit. Het gaat om de toon waarop. Het is 99,9% zeker geen klus die korter zal duren dan 5 jaar. Tijdelijkse samenwerkingsverbanden zijn dus geen optie, plus dat het verkoopbaar (al dan niet deels) moet zijn.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou nog even kijken naar het opzetten van een coöperatie. Het is een Nederlandse zelfstandige rechtspersoon, en als de de U.A. versie kiest, zijn de leden niet (persoonlijk) aansprakelijk voor de schulden van de coöperatie. Wel heb je natuurlijk bestuurdersaansprakelijkheid, net als bij een BV.

 

Je richt 'm op met twee leden, maar die kunnen ook weer het lidmaatschap opzeggen, en afgezien van de bestuurder staat er niemand bij de KvK geregistreerd. Nieuwe leden kun je altijd buiten de notaris om toevoegen.

 

De coöperatie kan factureren aan de opdrachtgevers, kan leveranciers betalen en de facturen betalen van de leden voor hun werk. In de meeste gevallen zal de coöperatie BTW-plichtig zijn, en volg je daarvoor de gewone regels. Maar BTW is een administratieve last en levert je geen extra kosten op.

 

De meeste opbrengsten kun je door de leden uit de coöperatie laten halen door te factureren, dat is voor hen omzet die elk in hun eigen land belast wordt. Je moet wel zorgen dat de coöperatie wat winst maakt, maar die winst kun je aan de leden uitkeren. Daarover betaal je normaal gezien VPB, maar als de leden natuurlijke personen zijn (maakt niet uit of ze in het buitenland zitten) dan geldt de verlengstukwinst. Hierdoor betaal je feitelijk geen vennootschapsbelasting. Een extra voordeel t.o.v. de BV: een coöperatie hoeft over uitgekeerde winst aan buitenlandse personen geen dividendbelasting in te houden.

 

Het Nederlandse lid moet er wel voor zorgen dat hij naast de coöperatie nog andere opdrachtgevers heeft. Anders krijg je problemen met je fiscaal ondernemerschap.

 

Tot slot: het hangt er een beetje vanaf hoe je de coöperatie inricht of je lidmaatschap verkoopbaar is. Maar als alle leden het er mee eens zijn, kun je 'm bij de notaris eenvoudig omzetten naar een BV, die je prima kunt verkopen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 206 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.