• 0

Zakelijke rekening voor minderjarige

Beste ondernemers,

 

Mijn naam is Fabian. Ik ben 16 jaar en ene startende ondernemer.

 

Twee jaar geleden ben ik begonnen met het in- en verkopen van tweedehands en nieuw Lego. In deze twee jaar heb ik dit allemaal gedaan vanuit een zolderkamer. Het is in die twee jaar zo gegroeid dat ik er een leuk inkomen uit kan halen.

 

Nu is voor mij het geschikte moment aangekomen om het wat groter aan te gaan pakken. Ik ben klaar met school, heb een leuk startkapitaal opgebouwd. Kortom; ik ga mijn volledige focus op het bedrijf leggen.

 

Enkele weken geleden heb ik mij ingeschreven bij de kamer van koophandel. Dit ging soepeltjes, nadat door zowel mij als mijn vader een handtekening was gezet had ik mijn eigen eenmanszaak.

 

Hierop heb ik de volgende stap gezet en ben ik opzoek gegaan naar een geschikt bedrijfspand. Na drie bedrijfspanden bekeken te hebben heb ik mijn afweging gemaakt en heb ik een eenjarig-huurcontract afgesloten voor een huurpand in mijn woonplaats. 1 juni krijg ik de sleutel.

 

De laatste stap zou het openen van een zakelijke rekening zijn. Inmiddels heb ik verschillende banken opgebeld en bij alle banken krijg ik het antwoord dat ze mij niet als klant aan kunnen nemen. De ene bank heeft een leeftijdsgrens van 18 jaar en bij de andere is handlichting vereist. Hierop heb ik gevraagd of het mogelijk is om een privérekening te openen en van daaruit het betalingsverkeer te verrichten. De banken gaven echter allemaal als antwoord dat ze automatische controles hebben en dat een privérekening na verloop van tijd gesloten zal worden als deze zakelijk wordt gebruikt.

 

Ik overweeg nu om een privérekening te openen en deze dan zakelijk te gebruiken. Mocht de bank hierover dan een opmerking hebben kan ik voorstellen om deze toch om te zetten in een zakelijke rekening.

 

Heeft iemand een advies hoe ik dit het beste aan kan pakken?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Heb je de banken ook gevraagd wat volgens hun dan de alternatieve mogelijkheden waren?

 

De banken gaven echter allemaal als antwoord dat ze automatische controles hebben en dat een privérekening na verloop van tijd gesloten zal worden als deze zakelijk wordt gebruikt.

Er zijn genoeg mensen die het al jaren zonder enige problemen met een priverekening doen.

 

Link naar reactie
  • 0
De banken gaven echter allemaal als antwoord dat ze automatische controles hebben en dat een privérekening na verloop van tijd gesloten zal worden als deze zakelijk wordt gebruikt.

Er zijn genoeg mensen die het al jaren zonder enige problemen met een priverekening doen.

 

Maar zijn dat ook allemaal retailers?

 

Ik kan me voorstellen dat als je twaalf factuurtjes per jaar stuurt, dat een bank niet gaat mekkeren. Als er elke dag of week* betalingen van PSP's binnenkomen, wat gebeurt er dan?

 

*) Ik heb geen flauw idee hoe vaak dat is.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Afdeling 2. Handlichting

 

Artikel 235

 

1 Handlichting waarbij aan een minderjarige bepaalde bevoegdheden van een meerderjarige worden toegekend, kan wanneer de minderjarige de leeftijd van zestien jaren heeft bereikt, op zijn verzoek door de kantonrechter worden verleend.

2 Zij wordt niet verleend tegen de wil van de ouders voor zover deze het gezag over de minderjarige uitoefenen, met inachtneming nochtans van artikel 253a, eerste lid.

3 Bij het verlenen van handlichting bepaalt de kantonrechter uitdrukkelijk, welke bevoegdheden van een meerderjarige aan de minderjarige worden toegekend. Deze bevoegdheden mogen zich niet verder uitstrekken dan tot de gedeeltelijke of de gehele ontvangst van zijn inkomsten en de beschikking daarover, het sluiten van verhuringen en verpachtingen, het in een vennootschap deelnemen en het uitoefenen van een beroep of bedrijf. De minderjarige wordt echter door handlichting niet bekwaam tot het beschikken over registergoederen, effecten, of door hypotheek gedekte vorderingen.

4 Hij kan ter zake van de handlichting zelf en van handelingen, waartoe hij krachtens de verkregen handlichting bekwaam is, eisende of verwerende in rechte optreden. Artikel 12 lid 1 van dit boek geldt voor die handelingen niet.

http://wetten.overheid.nl/BWBR0002656/2015-12-05#Boek1_Titeldeel13

 

Succes

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Heb je de banken ook gevraagd wat volgens hun dan de alternatieve mogelijkheden waren?

 

Deze vraag heb ik inderdaad gesteld, ik kreeg wisselende antwoorden. Bij de ene bank dat ik echt handlichting aan moest vragen en bij de sommige andere dat ze me niet van dienst konden zijn.

 

Handlichting aanvragen zou eventueel wel een optie kunnen zijn, maar dit kost zo'n 500 tot 700 euro. Deze kosten zitten voornamelijk in het plaatsten van 4 advertenties in grote kranten om het bekend te maken. Ik vind het zonde om zo'n groot bedrag daaraan uit te geven, aangezien ik het behalve voor het openen van de rekening nergens voor nodig heb.

 

Link naar reactie
  • 0

beste Fabian,

 

Ik zou gewoon een particuliere betaalrekening openen bij Regiobank, mochten ze na verloop van tijd gaan zeuren dan hoef je waarschijnlijk alleen je belastingaangifte te laten zien ;D

 

Een zakelijke rekening openen is tegenwoordig niet simpel meer zelfs als je geen krediet nodig hebt. Maar mijn ervaring is dat banken ook niet gauw zeuren als je een particuliere rekening zakelijk gebruikt. Maak zelfs de salarissen van medewerkers over met de vermelding "salaris periode...." ;)

Link naar reactie
  • 0

En je papa bestuurder maken en het laten regelen is geen optie? Toen ik nog minderjarig was heb ik dit ook gehad. Toen heeft mijn mama even getekend en was het allemaal zo geregeld. Later is het prima overgezet op mijn naam.

Benieuwd naar mijn business? www.liguido.nl - www.youngtech.nl

Link naar reactie
  • 0

beste Fabian,

 

Ik zou gewoon een particuliere betaalrekening openen bij Regiobank, mochten ze na verloop van tijd gaan zeuren dan hoef je waarschijnlijk alleen je belastingaangifte te laten zien ;D

 

Een zakelijke rekening openen is tegenwoordig niet simpel meer zelfs als je geen krediet nodig hebt. Maar mijn ervaring is dat banken ook niet gauw zeuren als je een particuliere rekening zakelijk gebruikt. Maak zelfs de salarissen van medewerkers over met de vermelding "salaris periode...." ;)

 

Als salarissen overmaken al geen punt is, dan zal het inderdaad allemaal wel meevallen. Het is dan voor mij nu denk ik de beste optie om een privérekening te openen en handlichting aan te vragen. Mocht het dan onverhoopt toch misgaan dan heb ik een vangnet en kan ik met de handlichting een zakelijke rekening openen.

 

 

En je papa bestuurder maken en het laten regelen is geen optie? Toen ik nog minderjarig was heb ik dit ook gehad. Toen heeft mijn mama even getekend en was het allemaal zo geregeld. Later is het prima overgezet op mijn naam.

 

Daarvoor moet mijn vader toestemming hebben van zijn werkgever en moet de eenmanszaak worden omgezet in een VOF. Zou eventueel wel een wat goedkopere optie kunnen zijn.

 

Bedankt voor alle adviezen!

 

Link naar reactie
  • 1

... Handlichting aanvragen zou eventueel wel een optie kunnen zijn, maar dit kost zo'n 500 tot 700 euro. Deze kosten zitten voornamelijk in het plaatsten van 4 advertenties ...

Ook de rechter wil daarin wel eens meedenken:

Met betrekking tot de publicatieplicht van de te verlenen handlichting oordeelt de kantonrechter als volgt.

Artikel 1:237 BW bepaalt dat de beschikking waarin de handlichting is verleend, bekend moet worden gemaakt in Staatscourant en in twee bij de benoeming voorgeschreven nieuwsbladen. De bedoeling van de wetgever daarbij is geweest dat op die manier zo veel mogelijk personen kennis konden nemen van deze handlichting. Heden ten dage is echter toegang tot internet voor een ieder beschikbaar en publicatie van de handlichting op internet heeft naar het oordeel van de kantonrechter eenzelfde, zo niet een praktisch gezien, ruimer bereik dan de nog bij wet voorgeschreven wijze van publicatie in de Staatcourant. Bovendien is de voorgeschreven wijze van bekendmaking kostbaar en kan gezegd worden dat met het volgen van die wijze geen redelijk belang is gediend. De kantonrechter zal dan ook bepalen dat publicatie in de Staatscourant achterwege kan blijven en bepalen dat de (door de griffier te initiëren) publicatie op www. Rechtspraak.nl daarvoor in de plaats komt. Mede gelet op het voorgaande zal één dagblad worden aangewezen waarin ...

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 234 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.