• 0

Einde bedrijf per 31-12-2015. Wat afhandel vragen

Goedenavond,

 

Na vele jaren een bedrijfje te hebben gehad ben ik per 31-12-2015 gestopt.

Voor de laatste aangifte van mijn bedrijfje heb ik wat hulp nodig. Er moet immers een stakingsbalans opgemaakt worden. Veel kan ik wel vinden op het Internet. Maar even een goedkeuring kan geen kwaad. Ik gebruik voor alle duidelijkheid wel fictieve cijfers om het inzichtelijk te maken.

 

Balans per 31-12-2015

 

Activa Passiva

 

Bank 50 EV 50

Debiteuren 100 FOR 250

Laptop 450 BTW Q 4 300

 

Gedane journaalposten ivm de staking;

 

1 EV 100

Aan/ Debiteuren 100

 

2 Prive onttrokken activa ivm staking 786.50

Aan/ Laptop 450

Aan/ BTW af te dragen verkoop activa 136.50

Aan/ boekwinst activa 200

 

3 FOR 250

Aan/ EV 250

 

Balans per 31-12-2015 na staken

 

Activa Passiva

 

Bank; 50 Eigen Vermogen -386.50;

(EV; 400 ( 50+boekwinst 200+for 250- debiteuren 100)

Prive onttrokken activa ivm staking; - 786.50)

 

BTW 436.50;

(BTW Q 4; 300, BTW verkoop activa; 136.50)

 

De vragen;

 

1 Zijn bovenstaand Journaalposten juist en is deze stakingsbalans juist.

2 Voor de verkoop van de laptop naar privé heb ik de waarde econ. verkeer gekozen zoals deze op MP stond ( 786.50)

 

Zoals jullie zien heb ik voor de verkoop van de laptop een aparte kapitaalrekening aangemaakt.

In de aangifte IB moet ik bij het kopje onttrekkingen in natura en goederen aangeven voor welke waarde de laptop naar prive is gegaan. Hier vul ik 650 ( excl BTW) in. Ook moet ik daar de boekwaarde met omschrijving invullen. Daar vul ik dus ook 450 in met als omschrijving de laptop.

Nu loop ik alleen tegen een verschil aan van 94.50. Dat is precies het BTW bedrag. De vraag is dus of ik bij het kopje onttrekkingen in natura en goederen het bedrag excl BTW of incl BTW moet invullen. Hij gaat natuurlijk incl BTW naar Prive.

 

En klopt het dat ik bij boekwaarde 450 moet invullen, dus de boekwaarde 31-12-2015 voor staking?

 

 

3 Het gehele bedrag van de FOR heb ik naar het vermogen geboekt. Op de balans in de aangifte vul ik dus bij FOR niks in. Bij Afname vul ik een bedrag van 250 in. Klopt dit?

 

4 Bij stakingswinst vul ik 450 in. 250 van de FOR en 200 van de boekwinst. De vraag is weer, klopt dit?

 

Bedankt voor de moeite!

 

Groetjes Mila

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo,

 

Een laatste zetje zoek ik eigenlijk hier. Wanneer ik een accountant/ boekhouder had gehad, had ik het hier niet hoeven vragen.

Of is dit forum hier niet voor?

 

Ik ben van mening dat je als ondernemer met een klein bedrijfje je zelf je administratie moet kunnen beheren. En zo moeilijk is het niet. Alles is te vinden.

 

Alleen voor de afhandeling loop ik zoals ik al zij tegen wat vraagtekens aan.

 

Link naar reactie
  • 0

De vraag is dus of ik bij het kopje onttrekkingen in natura en goederen het bedrag excl BTW of incl BTW moet invullen.

 

Als privé-opname vermeld je het bedrag inclusief BTW. (Zie ook de journaalpost die je hebt gemaakt.)

 

En klopt het dat ik bij boekwaarde 450 moet invullen, dus de boekwaarde 31-12-2015 voor staking?

 

Ik ken het veld / pakket niet, maar dat lijkt me wel aannemelijk.

 

 

De rest van je stuk ziet er ook goed uit.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Dat veld vindt je onder het kopje onttrekkingen.

Wanneer je iets uit je onderneming haalt naar prive moet je dat hier invullen. Tenminste dat werd mij verteld door iemand van de belastingtelefoon. Degene wist me toen ook niet te vertellen of dit nu inclusief of exclusief BTW moet.

 

U geeft aan dat het inclusief de BTW moet.

Wanneer we de cijfers uit mijn voorbeelden halen concludeer ik dat de boekwinst op activa dan niet klopt wanneer ik dit optel bij de boekwaarde voor staken.

 

De boekwaarde 31-12-2015 was immers 450. De econ.waade was 786.50. Het verschil is 336.50. Ik heb 200 ipv 336.50 ingevuld als boekwinst. De 200 heb ik ook gerekend als stakingswinst.

Klopt dit nu allemaal wel dan? Is de stakingswinst dan geen 336.50 +250 FOR = 586.50 ipv 450?

 

Samengevat;

Boekwaarde voor staken 450

Economische waarde 786.50

Ingevulde Boekwinst 200 ( 786.50 - 21% BTW - boekwaarde)

Wat in te vullen bij onttrekkingen activa naar Prive; ingevuld 650 ( 650-450 = 200 boekwinst. Dit bedrag is ook ingevuld in de winst- en verliesrekening)

U geeft aan; In te vullen bij onttrekkingen activa naar Prive 786.50 ( 650+21%BTW)

Verschil is precies het BTW bedrag welke nog afgedragen moet worden.

 

Wat een gepruts zo! :)

 

Link naar reactie
  • 0

Als de economische waarde van € 786,50 inclusief BTW is (zoals je zelf boekte en me ook aannemelijk lijkt als je je prijzen op marktplaats baseert), dan blijft er voor je onderneming na aftrek van € 136,50 af te dragen BTW een netto-opbrengst over van € 650. Haal daar de boekwaarde van € 450 van af en de boekwinst is € 200 euro. Samen met de vrijval van de OR van € 250 wordt de stakingswinst € 450.

 

Als het pakket automatisch een verschil berekent tussen de € 786,50 economische waarde en de € 450 boekwaarde dan kan je de € 786,50 aanpassen in € 650. (Mits klopt dat de € 786,50 de economische waarde inclusief BTW is.)

 

Edit: ik reageerde op de tekst van je vraag van voordat je de samenvatting toevoegde. Schuilt er in je samenvatting nou nog een vraag die niet beantwoord is?

Link naar reactie
  • 0

Het pakket/ aangifteprogramma berekent dat niet. Ik heb deze formule even zelf bedacht.

Het leek mij wel logisch.

 

Het gaat om het aangifte programma van de belastingdienst 2015.

Ik denk als u dit niet kent u hier ook niet echt over kan adviseren.

 

Nog een keer;

Fictieve cijfers.

Ik verkoop de laptop aan mijzelf voor 786.50 incl BTW ivm staken.

De boekwaarde was 450.

Ik maak deze JP.

1401 Prive onttrekkingen activa 786.50 ( balans)

Aan/ Activa 450 ( balans)

Aan/ BTW 136.50 ( balans)

Aan Boekwinst 200 ( w-v)

 

Nu moet ik bij onttrekkingen invullen wat er allemaal is onttrokken;

Bij onttrekkingen in contanten vul ik in wat ik heb opgenomen aan contanten in 2015

Bij onttrekkingen in goederen en natura vul ik 650 in ( het bedrag excl BTW). Een controle middel is boekwaarde voor staken + of - boekwinst/ verlies ( 450 + 200 boekwinst is 650)

 

Nu geeft de aangifte een foutmelding van 136.50. Exact het BTW bedrag.

Nu kan ik twee dingen doen;

Of het bedrag in onttrekkingen in goederen en natura aanpassen van 650 naar 786.50. Alleen klopt mijn controle middel dan niet meer.

Of het bedrag in onttrekkingen in contanten aanpassen en verhogen met 136.50.

 

Nu dus de vraag wat is juist.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bij onttrekkingen in goederen en natura vul ik 650 in ( het bedrag excl BTW). Een controle middel is boekwaarde voor staken + of - boekwinst/ verlies ( 450 + 200 boekwinst is 650)

...

Of het bedrag in onttrekkingen in goederen en natura aanpassen van 650 naar 786.50. Alleen klopt mijn controle middel dan niet meer.

 

Je moet het bedrag van € 650 aanpassen in € 786,50. Dat je controlemiddel niet klopt is niet erg, want de controle die je uitvoert is niet geschikt. Je vergelijkt nu je privé-opname inclusief BTW met je zakelijke opbrengst exclusief BTW.

 

Je onttrekking van goederen in natura is € 786,50. Jij hebt bij wijze van spreken als privé persoon activa gekocht en daarvoor heb jij € 786,50 aan je bedrijf vergoed. Van die € 786,50 moet je bedrijf € 136,50 BTW afdragen en de € 650 die over blijft is het bedrag dat relevant is voor de winstberekening van je bedrijf. Omdat de activa nog € 450 waard waren is de boekwinst € 200.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt!

 

Kunt u mij ook advies geven wat ik het beste kan invullen in de omschrijving in het gedeelte "onttrekkingen in natura en goederen". Ik heb dus een laptop onttrokken. Is de omschrijving laptop of inventaris voldoende? Of moet er ook het type nummer bij?

 

Ik kan begrijpen dat de belastingdienst wil weten wat ik heb onttrokken op 31-12-2015.

 

Wat doen jullie accountants?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.