[Artikel] Valse facturen CJIB (die toch niet vals blijken te zijn)

Aanbevolen berichten

Valse facturen CJIB

Korte samenvatting:

Eerder aan bod gekomen in deze forum - valse facturen - maar dit maal door fraudeurs gestuurd uit naam van het CJIB. Het voorbeeld is interessant, omdat er ook KvK gegevens, in combinatie met kenteken "zijn misbruikt". En natuurlijk, omdat boetes meestal klakkeloos betaald worden, waarvan fraudeurs misbruik maken.

 

CJIB: Nepmails en vervalste bekeuringen

 

En een voorbeeld van een vervalste bekeuring

 

En inderdaad, afgezien op het eerste oog is alles correct, behalve rekeningnummer.

 

Waarom vind je dit interessant of wil je dit delen?:

Behoeden van de mede-ondernemers voor dit soort fraude. De aquisitiefraude was al bekend, dit is een "nieuw aangeboorde markt" voor fraudeurs. Verontrustend ook.

 

Link naar het artikel :
Link naar reactie

Ik zag dit ook voorbijkomen op LinkedIn en Twitter, inclusief de reactie van het CJIB. De bekeuring is niet vervalst. Het CJIB is gewisseld tussen ING en Royal Bank of Schotland. NL28 RBOS 0569988888 is wel degelijk een nummer van het CJIB, maar verouderd. Betalingen op dat nummer worden nog gewoon verwerkt, aldus het CJIB. Als je even Google'd wordt dat door diverse sites ook bevestigd op basis van eerdere berichtgeving van het CJIB; het CJIB heeft op haar eigen site dat nummer inmiddels helaas onleesbaar gemaakt, wat mijns inziens bijdraagt aan de verwarring.

 

De bekeurde BV ontkende overigens houder te zijn van het kenteken op de bekeuring, maar dat is natuurlijk weer heel wat anders...

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie

Ben het met Ronald eens. Het onleesbaar maken helpt niet mee. Zeker niet omdat ze in mei doodleuk bekeuring sturen met het RBS nummer. Zeer waarschijnlijk omdat de overtreding is begaan eind april.

Niet netjes van het CJIB om dan niet het zelfde rekening nummer op de website te zetten tov de bekeuring zelf.

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie

Een nummer-naam-controle moet je nog steeds zelf uitvoeren, maar ze maken het er ook niet bepaald makkelijker op met zoveel verschillende rekeningnummers.

 

Vooral vanwege het ontbreken van een fatsoenlijke nummer-naam-controle bij alle Nederlandse banken lijkt een algemene waarschuwing me wel op zijn plaats. Ik ontvang zelf bijvoorbeeld bijna wekelijks spookfacturen van KPN en van TransIP — twee bedrijven waarvan ik klant ben en dat kunnen fraudeurs soms achterhalen.

Link naar reactie

Zou het niet handig zijn als banken een adresboek met algemene begunstigden ter beschikking stellen met de juiste bankrekeningnummers. En als je dan op deze wijze een begunstigde selecteert dat de bank dan verantwoordelijk voor het overmaken naar de juiste rekening.

 

Dus in het scherm selecteer je dan bijvoorbeeld CJIB of Belastingdienst of wat dank ook en dan wordt het bankrekeningnummer meteen goed ingevuld.

 

Uiteraard kun je zelf ook een adresboek samenstellen, maar het gaat hierbij dan om algemene begunstigden waar iedereen mee te maken heeft.

Link naar reactie

Dus in het scherm selecteer je dan bijvoorbeeld CJIB of Belastingdienst of wat dank ook en dan wordt het bankrekeningnummer meteen goed ingevuld.

Lijkt me heerlijk. Maar alleen al het CJIB heeft 13 verschillende rekeningnummers volgens haar eigen website.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie

Als je twijfelt over het oude rekeningnummer kun je dat even controleren via archive.org. Het lijkt me namelijk voor fraudeurs ook erg aantrekkelijk even een rekeningnummer bij de RBOS aan te maken en misbruik te maken van het feit dat ze de oude rekeningnummers niet meer vermelden.

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie

Het is wel vreemd dat bij een valse factuur verwezen wordt naar de website van het cjib om daar online te betalen.

 

Ik ontvang zelf bijvoorbeeld bijna wekelijks spookfacturen van KPN en van TransIP — twee bedrijven waarvan ik klant ben en dat kunnen fraudeurs soms achterhalen.

 

Ik heb bijv transip gemachtigd voor automatische overschrijving zodat ik nooit een factuur handmatig hoef te betalen. Uiteraard kan met achterhalen wie je als registrar hebt en op die manier een redelijk plausibele factuur voor een domeinregistratie oid in elkaar zetten, al zijn dat meestal wel erg kleine bedragen (tenzij je argeloos 500 euro betaalt oid, maar dan moet je toch nattigheid voelen).

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 115 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.