• 0

Boeken van zakelijk betaalde privé uitgaves

Hallo,

 

Ik heb bijv. een tankbonnetje waarop staat de totale bedrag €51,70. Maar in die €51,70 zit ook nog €1,70 Redbull.

 

Ik boek dan dus;

 

Brandstofkosten 41,33

Te vorderen btw 8,68

Aan Rabobank 50,00

 

OF

 

Brandstofkosten 50

Aan Kruisposten 50

 

Maar dan zie ik de btw bedrag niet? Welke is goed?

 

En Hoe boek ik die redbull van 1,70 dan? Wat is de journaalpost daarvan?

Alvast bedankt!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

De aankoop uitsplitsen in zakelijk en privé.

 

zakelijk: €50,00

privé: €1,70

bank: €51,70

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Zakelijke kosten

Zakelijke BTW

Prive

Prive BTW

Aan Bank

Ja, je hebt gelijk, je moet de btw wel even uitsplitsen natuurlijk.

Bij de btw voor prive hoeft dat niet per se, maar als je toch bezig bent....maakt et wel weer gemakkeijk

evt foutjes op te sporen.

Link naar reactie
  • 0

Als ik hier even op mag reageren;

 

Het voorbeeld van € 51.70 zou ik zo boeken;

Brandstof € 41.33

Te vorderen BTW € 8.67

Prive uitgaves € 1.70

Aan/ Bank € 51.70

 

Hoezo zou je de BTW van het prive gebruik ook boeken? Dit is toch niet terug te halen?

 

Link naar reactie
  • 0

Nee, dat hoef je inderdaad niet op te geven, dus zoals boven is het prima.

En zo zou ik het ook doen.

 

De volgende opmerking is dus alleen tav je vraag:

Het zou alleen in de controle, voor jezelf, gemakkelijker kunnen zijn, want op dat bonnetje staat een ex-btw bedrag en een btw-bedrag. Dan hangt het er vervolgens van af wat voor boekhoud/administratiesysteem je hebt. Een totaaltelling van alle betaalde btw, en dat vergelijken met je bonnetjes, zou zo'n check kunnen zijn.

Dergelijke checks zijn erg handig om foutjes in je administratie op te sporen.

 

Het zou zélfs zo kunnen zijn, dat je de betaalde btw in drie of vier kolommen moet splitsen:

betaalde btw belaste omzet

betaalde btw vrijgestelde omzet

betaalde btw gemengd

(en dus eventueel nog: betaalde btw prive)

 

Dan kun je later tellingen maken om te kijken hoeveel btw je wel, niet of voor een percentage terug kunt vragen.

 

(en dit kun je ook nog eens allemaal doen voor zowel het hoge als het lage tarief >:()

Link naar reactie
  • 0

Als ik hier even op mag reageren;

 

Het voorbeeld van € 51.70 zou ik zo boeken;

Brandstof € 41.33

Te vorderen BTW € 8.67

Prive uitgaves € 1.70

Aan/ Bank € 51.70

 

Hoezo zou je de BTW van het prive gebruik ook boeken? Dit is toch niet terug te halen?

 

 

Waarom niet? De Redbull is voor eigen gebruik. De inbegrepen BTW moet terugbetaald worden. Er is immers betaald met de zakelijke pas. Btw is zo terug te rekenen (en als het laag tarief is, zal het ook apart vermeld staan op het bonnetje in dit geval).

 

Link naar reactie
  • 0

Waarom niet? De Redbull is voor eigen gebruik. De inbegrepen BTW moet terugbetaald worden. Er is immers betaald met de zakelijke pas. Btw is zo terug te rekenen (en als het laag tarief is, zal het ook apart vermeld staan op het bonnetje in dit geval).

 

Omdat benzine bonnetjes altijd incl btw staan vermeld, de redbull kost 1,70 incl btw en aangezien je de btw niet kan verrekenen boek je 1,70 als priveopname, uitsplitsen btw is dus niet zinvol.

want door het als prive opname te boeken betaal je de btw dus al terug.. en dat hoeft niet in je aangifte gespecificeerd te worden.

 

Link naar reactie
  • 0

Waarom niet? De Redbull is voor eigen gebruik. De inbegrepen BTW moet terugbetaald worden. Er is immers betaald met de zakelijke pas. Btw is zo terug te rekenen (en als het laag tarief is, zal het ook apart vermeld staan op het bonnetje in dit geval).

 

Omdat benzine bonnetjes altijd incl btw staan vermeld, de redbull kost 1,70 incl btw en aangezien je de btw niet kan verrekenen boek je 1,70 als priveopname, uitsplitsen btw is dus niet zinvol.

want door het als prive opname te boeken betaal je de btw dus al terug.. en dat hoeft niet in je aangifte gespecificeerd te worden.

 

 

Klopt Roel, er zijn meerdere wegen naar Rome ;). Als de BTW maar meegenomen wordt naar Prive.

Haalde het niet uit het bericht van topicstarter. Vandaar de btw aangezwengeld.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.