• 0

Wetgeving voedingssupplementen

Goedemiddag,

 

Ik heb diverse artikelen gelezen over de wetgeving voor voedingssupplementen. Nu vraag ik mij af of er verschil wordt gemaakt tussen de verwerking en verkoop van deze middelen. Het betreft alleen de verkoop van gesealde verpakkingen, het product is in poedervorm. We zullen ons niet bezig houden met de bereiding of verwerking van het product.

 

Dienen we ons in dit geval nog steeds volledig te certificeren conform HACCP en eventuele andere eisen gesteld vanuit de NVWA of EU of is alleen de wetgeving conform etikettering (zoals vermeld op http://www.ondernemersplein.nl/regel/voedingssupplementen/) van toepassing?

 

Bij voorbaat dank,

Ruben

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dienen we ons in dit geval nog steeds volledig te certificeren conform HACCP en eventuele andere eisen gesteld vanuit de NVWA of EU

HACCP certificering is sowieso niet verplicht, alleen de implementatie (risico-analyse, bepalen controlepunten) en naleving van de principes (uitvoer en controle). En als jij alleen gesealde verpakkingen verkoopt, lijkt me dat een eitje.

 

Nu vraag ik mij af of er verschil wordt gemaakt tussen de verwerking en verkoop van deze middelen.
Uiteraard. Het proces is anders, dus de risico-analyse en de kritische controlepunten van het proces qua voedselveiligheid verschilt ook tussen bereiding en verkoop.

 

Koop je de supplementen overigens in in de EU?

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

De grondstoffen komen uit het buitenland, maar het eindproduct wordt hier in Nederland gefabriceerd.

Maar ben jij alleen de afnemer van standaard verpakkingen van de Nederlandse producent, of wordt het product in jouw opdracht gefabriceerd door een derde of is het een white label verpakking specifiek voor jou? In de laatste 2 situaties heb je namelijk niet alleen te maken met HACCP, maar ook met productaansprakelijkheid.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Het product en receptuur wordt inderdaad samengesteld op mijn verzoek. De verpakkingen zijn custom en door ons ontworpen, maar worden voorzien van etiketten met gegevens als voedingswaardes, ingredienten, benodigde waarschuwingen en adviezen etc.

 

Ok, dan ben je dus niet alleen (eind)verantwoordelijk voor het hele productieproces, maar ook voor de productaansprakelijkheid: jij bent immers de feitelijke fabrikant (voor zover het de EU en productaansprakelijkheid betreft)

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb eenzelfde vraag en wil even checken of dit antwoord ook op mij van toepassing is. Ik laat een voedingssupplement (receptuur op mijn verzoek) maken door een GMP gecertificeerde bereidingsapotheek. Mag ik aannemen dat zij verantwoordelijk zijn voor de productkwaliteit?

Ik (of een andere partij) verpakken en labelen het product. Met welke wetgeving heb ik te maken en hoe kan ik me hiertegen verzekeren? Bij de KvK adviseerden ze de de productaansprakelijkheid af te wenden op de gebruiker middels de Algemene Voorwaarden, Is dat correct.

Dank alvast.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Maartje,

 

Welkom op Higherlevel.

Mag ik aannemen dat zij verantwoordelijk zijn voor de productkwaliteit?

De aanname is de moeder van het misverstand. Jij bent hier verantwoordelijk voor wat jij aan je klanten levert; dat kun je niet doorschuiven naar je leverancier. Je hebt de feitelijke productie uitbesteed doch je bent geen handelaar maar producent: het is jouw recept en je verkoopt het onder jouw merk.

 

Jouw leverancier is wel verantwoordelijk voor wat ze aan jou levert, maar omdat jij ondernemer bent en geen consument gelden daar andere regels. Kortom, je moet dat heel goed uitzoeken en daar goede afspraken over maken met je leverancier. Er komt wel het een en ander bij kijken.

 

Met welke wetgeving heb ik te maken en hoe kan ik me hiertegen verzekeren?

Dat is een hele brede vraag waarover ook online veel te vinden is. Wat heb je zelf al uitgezocht en met welke instanties heb je al contact opgenomen? Welke specifieke vragen blijven er dan over? Zie ook de eerdere informatie in dit draadje.

 

Bij de KvK adviseerden ze de de productaansprakelijkheid af te wenden op de gebruiker middels de Algemene Voorwaarden, Is dat correct.

Dat is (veel) te kort door te bocht. Als je voedingssupplementen levert kun je niet in je algemene voorwaarden zetten dat het niet jouw probleem is als de gebruiker ervan dood gaat. Jij bent leverancier en die productaansprakelijkheid kun je niet voorkomen met algemene voorwaarden. Je kunt de aansprakelijkheid hooguit beperken tot wat de wet voorschrijft. Die wettelijke aansprakelijkheid kun je vervolgens deels verzekeren, maar de verzekeraar verlangt natuurlijk wel dat je de risico's verkleind door bijvoorbeeld het product te laten keuren. Ook hier is werk aan de winkel.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 1

Bij de KvK adviseerden ze de de productaansprakelijkheid af te wenden op de gebruiker middels de Algemene Voorwaarden, Is dat correct.

 

Is dat écht het advies van de KvK????

 

In aanvulling op Ron:

 

Productaansprakelijkheid (de schade aan personen en goederen door een ondeugdelijk product) kun je namelijk niet uitsluiten en niet beperken

 

Wat je wél contractueel kunt beperken (en waar wellicht de KvK op doelde), is de directe en indirecte gevolgschade. Bijvoorbeeld iemand die een al geboekte vakantie misloopt als gevolg van een door jouw product veroorzaakt letsel.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

[...]Bij de KvK adviseerden ze de de productaansprakelijkheid af te wenden op de gebruiker middels de Algemene Voorwaarden, Is dat correct.

[...]

Dit soort (of andere belangrijke) vragen moet je niet aan de KVK stellen...

 

Met alle respect maar zij hebben andere kwaliteiten, dingen registreren enzo ;D Laat het advies over aan experts zoals Norbert bv.

 

(ik spreek uit ervaring in mijn eerste jaren als ondernemer, inmiddels weet ik wel beter)

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor deze feedback. Ik ben duidelijk (nog) niet helemaal goed voorgelicht. Ik ben dus als bedenker, producent en hiermee productaansprakelijk. Hiertegen zou ik me moeten kunnen laten verzekeren (ga ik achteraan). Verder heb ik gekeken op ondernemersplein, de site van KOAG-KAG en heb gezien dat je aan een aantal zaken moet voldoen:

de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid;

de maximale hoeveelheden vitaminen en mineralen die een supplement mag bevatten;

de eisen voor gezondheidsclaims op verpakkingen en in advertenties (KOAG-KAG, Claims levensmiddelen)

Overzicht regels voedingssupplementen (NVWA)

 

Op het moment dat ik daaraan voldoe, zou dat dan voldoende zijn of is er nog meer waar ik op moet letten?

Link naar reactie
  • 0

er zijn nog wel wat andere punten, maar eigenlijk zou je daarvoor moeten kunnen aankloppen bij degene die voor jou fabriceert, die zou die kennis ook moeten hebben.

 

Heb je al potentiële afnemers? ketens?

die kunnen je ook nog een eind op weg helpen met reeds opgedane ervaring!

als jij een goed product hebt zijn zij best bereid daarin te investeren.

(vergeet Norbert niet te vragen voor de risico-analyse ;) )

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    15 leden, 252 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.