• 0

Te vorderen/verschuldigde BTW op balans

Hallo allemaal,

 

Ik heb een vraag waar ik zelf eventjes niet uit komt... volgens mij is het een vrij makkelijke, maar kom er zelf niet uit met Googlen.

 

In Q4 2014 heb ik een verkeerde OB-aangifte gedaan. Pas in 2016 kreeg ik hier bericht over: ik heb een suppletie doorgevoerd en kreeg nog € 201,- aan BTW (voorbelasting) terug. Mijn nog-niet-definitieve IB-aangifte 2014 moet sowieso aangepast worden vanwege die fout. Dus zet ik de voorbelasting die ik nog terug zal krijgen in m'n aangifte van 2014 dan bij de activa onder 'Vordering omzetbelasting'?, klopt het dan dat m'n ondernemingsvermogen einde boekjaar met € 201,- omhoog gaat? M'n privé-onttrekkingen gaan dan met dat bedrag omlaag, correct?

Dan nog: wat moet ik vervolgens doen met dit bedrag wat ik ontvangen heb uiteindelijk in 2016? Zet ik dat in 2015 ook nog op de balans ook onder 'vordering omzetbelasting' en blijft m'n ondernemersvermogen € 201,- ook hier hoger? En gaat-ie dan in 2016 helemaal van m'n balans af en trek ik de € 201,- weer van het ondernemersvermogen af, waarmee m'n privé-onttrekkingen met dat bedrag omhoog gaan?

 

Ook heb ik mijn af te dragen BTW over Q4 2015 pas in januari 2016 betaald. Volgens bovenstaande logica wordt dit in de IB-aangifte 2015 dus een schuld op de passiva, gaat m'n ondernemingsvermogen einde boekjaar omlaag, m'n privé-onttrekkingen omhoog? Het jaar erop (2016) gaat m'n ondernemingsvermogen met dat bedrag weer omhoog en m'n privé-onttrekkingen omlaag?

 

Ontzettend bedankt alvast!

 

Groetjes,

Emilie

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

De verschuldigde (of te vorderen) BTW blijkt uit je administratie. En het bedrag staat dus ook op de balans.

 

Als je administratie niet klopt, en dan dus bijvoorbeeld het verkeerde bedrag ten aanzien van BTW op de balans staat, dan kan je dat natuurlijk corrigeren. Althans als het niet zo lang geleden is dat het niet mogelijk is om dingen te corrigeren (want dan zou je de correctie in een nieuwere periode moeten zetten).

 

Een correctie op de BTW heeft niets met (privé-)opnamen of stortingen te maken. Behalve als BTW voor privédingen als zakelijk behandeld zijn misschien (en dus onterecht teruggevraagd/verrekend zijn). Maar meestal zal je BTW over iets verrekend hebben waar helemaal geen BTW verrekend mag worden. En dat verhoogt dan (meestal) de kosten - of de bezittingen, als het om een activum gaat.

 

Met andere woorden:

Hier is geen speciale regel voor. Hangt van de situatie af (wat er verkeerd is gegaan en hoe dit allemaal eerst in de administratie verwerkt was dus).

 

Link naar reactie
  • 0

Hi Peter,

 

Bedankt voor je reactie. Al moet ik diep nadenken om 'm te snappen. Misschien was mijn vraag te lastig formuleerd, of ik snap er echt niks van.

 

Mijn administratie klopt dus wel nu, aangezien ik voor Q4 2014 een suppletie heb doorgevoerd. Wat het resultaat daarvan was, was dat ik € 201,- aan voorbelasting terugkreeg + een belastingvoordeel volgens de KOR. Dat was in 2016. (Ik had mezelf dus met mijn fout in 2014 benadeeld en kwam daar laat achter).

 

Aangezien mijn IB-aangifte 2014 nog niet definitief is, kan ik hem nog corrigeren. De KOR tel ik bij mijn winst, maar waar komt die voorbelasting van € 201,- te staan? En wat heeft dat voor invloed op andere onderdelen op de balans?

Wellicht goed om te vermelden dat ik een hele kleine onderneming heb en mijn prive en zakelijke rekening dus dezelfde is. Vandaar dat ik die prive stortingen/opnamen erbij haal.

 

De twee scenarios waar ik vragen over heb:

- Als ik in januari '15 BTW van de belastingdienst terugkreeg uit de aangifte Q4 2014, hoe voer ik dat dan in in de IB-aangifte 2014 op de balans? Als vordering neem ik aan, maar hoe krijg ik m'n balans dan weer recht?

- Als ik in januari '16 nog BTW moet afdragen aan de belastingdienst van Q4 '15 (maar heb uitgaande facturen wel al betaald gekregen in 2015), hoe zet ik dat dan op mijn balans van 2015?

 

 

Sorry als ik onduidelijk ben, heb ik vaker last van. Als ik helemaal verkeerd denk, hoor ik het ook graag.

 

Groetjes,

Emilie

Link naar reactie
  • 0

(...) was dat ik € 201,- aan voorbelasting terugkreeg + een belastingvoordeel volgens de KOR.

 

Dat lijkt mij sterk, Emiele:

 

Of je kreeg 201,- aan voorbelasting terug omdat je te weinig BTW afgetrokken hebt van je kosten (en dus te hoge kosten in je administratie gezet hebt!). Dan had je dus minder kosten gemaakt dan je 'gerapporteerd' had.

 

Of je kreeg 201,- terug van BTW die je afgedragen had, omdat je vergeten was om gebruik te maken van de KOR. En dan heb je inderdaad meer winst gemaakt dan je eerst aangegeven hebt.

 

Of er is iets anders vreemds gebeurd, dat kan ook...

 

En vervolgens trek je dit recht in de periode waarin je dat kan doen - dus dan minder kosten of hogere opbrengsten verantwoorden.

Link naar reactie
  • 0

Hi Peter,

 

Ik moet even bij het begin beginnen.

Ik had oorspronkelijk in mijn OB-aangifte voor Q4 2014 iets heeel doms gedaan: Ik had in Q4 niks verdiend, maar toen heb ik in een waas AL mijn omzet EN voorbelasting van het gehele jaar zomaar in Q4 opgeteld en dat ingevoerd, en daarvan de KOR afgetrokken. Ik was zo druk met die KOR-berekening en precies uitkomen daarmee dat dit is gebeurd... Afin, ik heb dus toentertijd € 4,- na m'n berekening bijbetaald (en nee, er ging geen belletje rinkelen dat ik eigenlijk € 1342,- + m'n voorbelasting a € 201,- zou moeten terugkrijgen, ipv betalen).

Toen de belastingdienst me erop wees dat ik dan ten onrechte de KOR had toegepast (ik had immers zogenaamd volgens mijn aangifte Q4 dubbel zoveel verdiend, maar wel de KOR toegepast), ontdekte ik mijn fout. Ik heb een suppletie doorgevoerd, en kreeg dus eigenlijk € 1342,- aan KOR terug, plus mijn voorbelasting a € 201,-.

 

Nu is de vraag wat ik hiermee doe in m'n aangifte. De € 1342,- tel ik op bij m'n winst. Maar wat doe ik met de € 201,- aan voorbelasting, die ik in Q4 heb aangegeven te hebben betaald, dus terug heb gekregen in 2016.

 

...hoop dat het zo duidelijker is. Ik snap jou ook niet zo goed, maar dat komt vast door mijn geringe kennis (mijn boekhouder maakt zelf heel veel fouten dus hem vertrouw ik ook niet meer..).

 

Bedankt in elk geval, Peter!

 

Groetjes,

Emilie

 

Link naar reactie
  • 0

Eerlijk gezegd blijft mijn boodschap dezelfde:

 

Je zegt/schrijft dat je administratie goed is.

Dus blijkt uit je administratie dat je eind 2014 (als ik je verhaal goed lees dan...) 1.539,- euro aan BTW te vorderen had.

 

Nu heb je toen "iets stoms gedaan" (jouw woorden!), namelijk aangegeven dat je 4,- euro moest betalen (i.p.v. 1.539,- euro terug te krijgen) en dat ook daadwerkelijk overgemaakt hebt (als ik je verhaal goed begrijp).

 

Dan blijkt nu dus uit je administratie, ná dat je deze betaling verwerkt hebt, dat je even later (na de betaling!) over dezelfde periode 1.543,- tegoed had. En dat heb je nu dus uiteindelijk ook terug gekregen. Dus streep je dat tegen elkaar weg.

 

Mocht het zo zijn dat je administratie toch niet helemaal blijkt te koppen, dat daaruit lijkt alsof je toen bijvoorbeeld 4,- euro moest betalen of zoiets, dan moet je dat nu nog herstellen: en hoe dát is dan weer afhankelijk van wat je toentertijd verkeerd gedaan had.

 

Link naar reactie
  • 0

Dank weer voor je moeite en antwoord.

 

M'n administratie is goed, want daar staat alles goed in; ik had alleen bij het invoeren van de OB Q4 iets opgeteld wat niet opgeteld had moeten worden (en heb maar een mini-administratie van een aantal facturen en uitgaven).

 

Je begrijpt mijn verhaal goed! In principe kan ik nú alles wegstrepen inderdaad. Maar als ik even terugga naar 31 december 2014, dan had ik op dat moment toch volgens de kloppende administratie nog € 201,- te vorderen? Dat bedrag had ik nog niet op 31 dec 2014, maar stond wel al op de balans als te vorderen...

 

Sorry als ik hardnekkig ben hoor, ik vind het maar lastig te begrijpen waarom die € 201,- dan niet aangegeven hoeft te worden op de balans.

Ik moet namelijk normaliter in een IB-aangifte toch ook schuld aan omzetbelasting opgeven, als ik wel al de BTW heb geïnd op 31 dec, maar nog niet heb afgedragen (maar pas bijv. in januari van het jaar erop)?

 

Nogmaals bedankt! Helpt me erg.

 

Groetjes,

Emilie

Link naar reactie
  • 0

Hoi Peter,

 

Ik ben er inmiddels uit... heb toch maar de belastingdienst gebeld, en mijn manier is de juiste.

Het probleem: ik had jou moeten uitleggen dat ik die € 201,- aan voorbelasting al had afgedragen aan de belastingdienst. (In m'n laatste kwartaal heb ik als zijnde 'correctie' (wat onder de € 1000,- mag in een volgend kwartaal, is gecheckt bij belastingtelefoon) afgetrokken heb, terwijl ik 0,- had verdiend). Dus dat kreeg ik sowieso nog terug. Erna is de KOR toegepast.

 

Sorry dat ik wellicht onduidelijk was...... nu snap ik wat je bedoelde met dat je het tegen elkaar wegstreept, dat zou zo zijn geweest als ik die voorbelasting toen gewoon meteen had afgetrokken van de te betalen BTW.

 

Ik wilde je dit in elk geval nog even laten weten, en je bedanken voor de moeite!

 

Groetjes,

Emilie

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 270 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.