Jump to content
Cattitude
Verberg

het nut van ondernemerscursussen boekhouden

vraag

Vroeger heb ik echter geen economie gehad, dus ik heb geen jota verstand van balans opmaken. Ik verdiep me er nu al maanden in, maar mis denk ik bepaalde basiskennis (ik overweeg dan ook een cursus boekhouden te gaan doen).

Mijn ongenuanceerde mening is dat het hele circus rondom boekhouden stamt uit het begin van de vorige eeuw toen alles nog handmatig ging en verwerkt moest worden in verschillende boeken en dat dit hele circus veel te complex is voor een simpele administratie van een doorsnee EMZ.

 

Ik heb me destijds in de basisbeginselen verdiept en zo mijn administratie ingericht met een door mezelf ontwikkeld Excel-sheet, welke ik met regelmaat nog steeds uitbreid nav nieuwe inzichten.

 

Link to post
Share on other sites

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Mijn ongenuanceerde mening is dat het hele circus rondom boekhouden stamt uit het begin van de vorige eeuw toen alles nog handmatig ging en verwerkt moest worden in verschillende boeken en dat dit hele circus veel te complex is voor een simpele administratie van een doorsnee EMZ.

Ik heb me destijds in de basisbeginselen verdiept en zo mijn administratie ingericht met een door mezelf ontwikkeld Excel-sheet, welke ik met regelmaat nog steeds uitbreid nav nieuwe inzichten.

 

Altijd leuk, zo'n human interest achtergrondverhaal...

 

Maar wat is nu je concrete reactie of advies aan vraagsteller in reactie op zijn mededeling dat hij bepaalde basiskennis mist en een cursus boekhouden overweegt?

 


Partner bij B2Bsure, de vooruithelpers in verzekeringen en risicobehee

Ik help ondernemers vooruit met inzicht in en oplossingen voor aansprakelijkheid, arbeidsongeschiktheid en pensioen.

Waarmee kan ik jou vooruit helpen? 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik heb me destijds in de basisbeginselen verdiept en zo mijn administratie ingericht met een door mezelf ontwikkeld Excel-sheet, welke ik met regelmaat nog steeds uitbreid nav nieuwe inzichten.

Je mag vinden dat het veel te complex is, maar daar denkt de Belastingdienst mogelijk heel anders over. Ik meende ook een doorsnee EMZ te hebben maar heb desondanks mijn administratie al jaren ondergebracht in een professioneel pakket. Gelukkig maar, want ik heb net een uitgebreide controle van de Belastingdienst achter de rug. De controlespecialist wilde allerlei dingen zien die ik vroeger echt niet in mijn Excel sheet had zitten (verloop van balansposities, grootboekoverzichten, allerlei uitsplitsingen, xml-auditfiles...).

 

Voor je het weet zitten er toch allerlei uitzonderingsgevalletjes in je administratie en die moet je wel goed verwerken. Een pluim voor Cattitude om dit allemaal goed uit te zoeken. Ook al lijkt het vooraf niet nodig, na een controle weet je weer waarom het fijn is als je een beetje weet waar het over gaat (en ondersteuning hebt van een goede fiscalist!). Overigens was het pakket niet perfect, ik had gelukkig ook nog een overzicht in Excel van bepaalde zaken, waar ik veel sneller in kon rekenen.

 

Sorry Cattitude, ik heb verder even geen antwoord op je vraag. Maar die komt vast.

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Hoi Colombo, ja zelfs bij de belastingtelefoon kreeg ik van een medewerker het advies om de balansen maar allemaal op nul te zetten (ik heb ook geen zakelijke rekening overigens). Het is denk ik belangrijk om onderscheid te maken tussen ondernemers met een grote horecaketen, en ondernemers die een eenmanszaak hebben en op onregelmatige basis her en der klussen doen (zoals ik, voor ongeveer €400/maand).

Omdat het me allemaal wat teveel werd heb ik inmiddels zelf ook een paar excelsheets gebouwd (naast mijn reguliere administratie uiteraard) om voor mezelf te verduidelijken hoe en wat op het gebied van de ondernemersaangifte.

Maar inderdaad Norbert, bedankt voor je bijdrage, ik heb ondanks Colombo's verhaal nog van niemand een antwoord mogen ontvangen, zie bericht 13:35 ;-)

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Maar wat is nu je concrete reactie of advies aan vraagsteller in reactie op zijn mededeling dat hij bepaalde basiskennis mist en een cursus boekhouden overweegt?

Dat je simpel moet beginnen en dat je eerst de principes moet zien te doorgronden. Als je deze principes eenmaal snapt weet je precies wat er bij elke boeking moet gebeuren om je posten en je balans weer door te rekenen. Eventueel kun je dan altijd nog overstappen naar een professioneel pakket, je bent dan immers in staat je boekhouding goed door te lezen en te controleren of het correct is. Je bent en blijft altijd verantwoordelijk voor een juiste administratie!

 

De enige eisen die de belastingdienst overigens stelt is dat je administratie moet kloppen en begrijpbaar moet zijn voor een ander. Hoe je het verder inricht is geheel aan jezelf.

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Dat je simpel moet beginnen en dat je eerst de principes moet zien te doorgronden

Ik snap nog steeds niet hoe dat een reactie is op de melding van TS dat die bepaalde basiskennis mist en een cursus boekhouden overweegt. Bevestig of ontken je nu het nut van een cursus om die basiskennis of principes op te doen?

 

Eventueel kun je dan altijd nog overstappen naar een professioneel pakket

Wie heeft het hier over een pakket? TS heeft het over een cursus!

 


Partner bij B2Bsure, de vooruithelpers in verzekeringen en risicobehee

Ik help ondernemers vooruit met inzicht in en oplossingen voor aansprakelijkheid, arbeidsongeschiktheid en pensioen.

Waarmee kan ik jou vooruit helpen? 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Dat je simpel moet beginnen en dat je eerst de principes moet zien te doorgronden

Ik snap nog steeds niet hoe dat een reactie is op de melding van TS dat die bepaalde basiskennis mist en een cursus boekhouden overweegt. Bevestig of ontken je nu het nut van een cursus om die basiskennis of principes op te doen?

Die basisprincipes kun je ook leren zonder een cursus te volgen. Er is voldoende informatie te vinden op internet. Het grote nadeel van een cursus is dat je al snel gaat vervallen in een bepaalde aangemeten werkwijze zonder daadwerkelijk de principes te doorgronden. Die principes zijn echter elementair en kun je niet overslaan omdat je altijd verantwoordelijk blijft voor een juiste administratie.

 

ps. Dat geldt overigens voor alle cursussen met de kwalificatie ".. voor dummies" of "... in 21 uur" oid.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Het grote nadeel van een cursus is dat je al snel gaat vervallen in een bepaalde aangemeten werkwijze zonder daadwerkelijk de principes te doorgronden.

 

Dit schrijft LOI over hun cursus:

"De cursus Basiskennis boekhouden (BKB®) behandelt de belangrijkste boekhoudkundige principes". Zo'n cursus lijkt mij een uitstekende basis, net als het oude middenstandsdiploma of algemene ondernemersvaardigheden

 

Die basisprincipes kun je ook leren zonder een cursus te volgen. Er is voldoende informatie te vinden op internet.

 

Mijn onbescheiden mening: er is veel teveel informatie te vinden, die elkaar ook nog eens tegenspreekt of - als je niet oppast - fout, onvolledig of achterhaald isl

 

De nadelen daarvan zijn wat mij betreft veel hoger dan die van het vermeende "trucje leren zonder het principe te begrijpen" van een goede cursus.

 

Wat mij betreft neemt iedere (startende) ondernemer eerst zo'n basiscursus. Sterker nog: de KvK of Belastingdienst zou het verplicht moeten stellen, net zoals vroeger het geval was (en nu in België nog steeds zo is)

 


Partner bij B2Bsure, de vooruithelpers in verzekeringen en risicobehee

Ik help ondernemers vooruit met inzicht in en oplossingen voor aansprakelijkheid, arbeidsongeschiktheid en pensioen.

Waarmee kan ik jou vooruit helpen? 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Wat mij betreft neemt iedere (startende) ondernemer eerst zo'n basiscursus. Sterker nog: de KvK of Belastingdienst zou het verplicht moeten stellen, net zoals vroeger het geval was (en nu in België nog steeds zo is)

Ik ben het volledig met je eens als je hiermee stelt dat elke (startende) ondernemer de basisprincipes moet snappen en dat kennis hierover verplicht gesteld wordt.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Wat mij betreft neemt iedere (startende) ondernemer eerst zo'n basiscursus. Sterker nog: de KvK of Belastingdienst zou het verplicht moeten stellen, net zoals vroeger het geval was (en nu in België nog steeds zo is)

Dat lijkt me een uitstekend idee om eens over na te denken!

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Wat mij betreft neemt iedere (startende) ondernemer eerst zo'n basiscursus. Sterker nog: de KvK of Belastingdienst zou het verplicht moeten stellen, net zoals vroeger het geval was (en nu in België nog steeds zo is)

Dat lijkt me een uitstekend idee om eens over na te denken!
Maak daar maar een verplicht vak van op de middelbare school. Goed voor de vele leerplichtigen met een forse maandelijkse telefoonrekening voor het gebruik en aflossing van een smartphone van 600-800 euro.

Tevens goed voor later als zij op de arbeidsmarkt terechtkomen en zelfstandig gaan wonen.

Veel belastingplichtigen niet eens een huishoudboekje kan bijhouden en al helemaal geen jaarlijkse Belastingaangifte.


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Gelukkig maar, want ik heb net een uitgebreide controle van de Belastingdienst achter de rug. De controlespecialist wilde allerlei dingen zien die ik vroeger echt niet in mijn Excel sheet had zitten (verloop van balansposities, grootboekoverzichten, allerlei uitsplitsingen, xml-auditfiles...).

Ik kan me voorstellen dat je moet kunnen aantonen dat je niet teveel onnodig aan het oppotten bent in je onderneming. Maar het gebruik van grootboekrekeningen is toch een totale overkill voor een doorsnee EMZ. Ik snap het nut van de dubbele invoer en ik snap het nut van het overzicht over de verschillende kosten en opbrengsten bij een wat grotere administratie met wat meer verscheidenheid in de verschillende posten. Zelf heb ik een kleine administratie met ongeveer 100 boekingen per jaar. Het opdelen gaat dan juist ten koste van het overzicht. Nu staat het allemaal mooi bij elkaar in 1 sheet waarbij ik de bedragen meteen verdeel over de verschillende balansposten. En op de sheet met de balans komen deze balansposten weer netjes terecht onder activa en passiva.

 

Maar goed, bovenstaande heeft iets weg van een knuppel en een hoenderhok. 8)

 

Zie bijvoorbeeld ook: https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=16;action=display;threadid=24848;start=msg220702

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Maar goed, bovenstaande heeft iets weg van een knuppel en een hoenderhok. 8)

Dat valt wel mee, zeker voor jouw en mijn doen ;D.

 

Als je van mening bent dat dubbel boekhouden met journaalposten en grootboekrekeningen voor een gemiddelde ZZP-er overkill is en meer verwarring veroorzaakt dan voorkomt, ben ik het roerend met je eens, dubbel zelfs

 

Dat zou wat mij betreft ook niet het "basisprincipe" moeten zijn van een goede ondernemerscursus: die moet bestaan uit hoe maak ik een begroting, een liquiditeitenplanning, wat is een balans, winst- en verliesrekening, hoe bereken en reserveer ik de BTW en IB en last but not least - hoe zat het ook al weer met die F%#%#!@G KOR en FOR zodat we daar niet nog 10.000 vragen over krijgen.

 

Het lijkt heel simpel, maar de basis van boekhouden met gezond boerenverstand is snappen dat je wel meer geld kúnt uitgeven dan er binnenkomt, maar dat dat op lange termijn meestal niet verstandig is

 


Partner bij B2Bsure, de vooruithelpers in verzekeringen en risicobehee

Ik help ondernemers vooruit met inzicht in en oplossingen voor aansprakelijkheid, arbeidsongeschiktheid en pensioen.

Waarmee kan ik jou vooruit helpen? 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Dan zijn we het denk ik heel erg eens met elkaar :P

 

Vooral de toevoeging "hoe reserveer ik de BTW en IB" vind ik persoonlijk heel sterk. Op het moment dat je een factuur uit stuurt ben je verplicht de BTW op te geven en af te dragen. En dan kan het best gebeuren dat een debiteur besluit om heel lang de factuur niet te betalen.

 

ps. Het staat je vrij om hier middels een sticky topic een soort van cursus aan te bieden waarbij je de verschillende begrippen de revue laat passeren ;)

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
Het staat je vrij om hier middels een sticky topic een soort van cursus aan te bieden waarbij je de verschillende begrippen de revue laat passeren ;)
Ben je een haartje betoeterd?

Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant, gespecialiseerd in Opzetten, Aanpassen of Verbeteren van bedrijven in de Belevenis-, Hospitality- & Leisure-markt. Hulpvraag? Ideeën? Plannen? Neem gerust Contact op!

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Mijn ongenuanceerde mening is dat het hele circus rondom boekhouden stamt uit het begin van de vorige eeuw toen alles nog handmatig ging en verwerkt moest worden in verschillende boeken en dat dit hele circus veel te complex is voor een simpele administratie van een doorsnee EMZ.

 

Denk dat minimaal 50% van de ondernemers in zwaar weer hier op dit forum komen met verhalen als:

1. Mijn boekhouder heeft de administratie verkloot en heb een naheffing van de belastingdienst ontvangen zodat ik failliet ga, of

2. Mijn partner zou de administratie doen en nu ik er na 5 jaar een keer naar kijk, na het 20ste bezoek van een deurwaarder, blijkt het een complete puinhoop.

 

Zeker als je met voorraden of uitgestelde betalingen werkt, moet je echt wel wat meer doen dan kijken wat er op de bank staat en een basis cursus boekhoeden lijkt me een prima start punt.

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Voor mezelf sprekend heb ik op de havo destijds 5 uur per week handelswetenschappen gehad, wat neerkwam op boekhouden. 1 van de weinige vakken waar ik destijds het nut totaal niet van inzag en nu dagelijks dankbaar voor ben dat ik het gehad heb, want hoewel mijn boekhouder de jaarrekeningen en publicatiebalansen en dergelijke verzorgt, ben ik blij dat ik in ieder geval kan volgen wat hij doet.

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Als ik iemand "help' bij het opstarten van een nieuw bedrijfje, is het eerste wat ik doe de persoon de boekhouding doen begrijpen. Vaak adviseer ik een cursusje boekhouden als ik merk dat er weinig kennis is. ook adviseer ik een facturatie programma met eenvoudige boekhoudsoftware erbij.

Ik zie de laatste tijd veel mensen (vooral in de 'doeners' beroepen) gebruik maken van boekhouding op afstand. Ze scannen hun facturen in en verzenden die naar een grotendeels automatische verwerker. Om te kunnen zien of dit een goed verhaal is, heb ik ook een half jaar mijn eigen (schaduw)boekhouding aan zo'n bekende verwerker aangeboden. De eerste BTW aangifte ging er al een paar duizend euro mis. Dit heb ik gelukkig tijdig kunnen herstellen door mijn eigen vertrouwde (Snelstart) programmatuur.

Dus inderdaad: een cursus boekhouden voorkomt veel ellende.

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

hoe zat het ook al weer met die F%#%#!@G KOR en FOR zodat we daar niet nog 10.000 vragen over krijgen.

Een permalink naar de desbetreffende webpagina's van de Belastingdienst volstaat. Prima uitleg en het verminderd de files op internet.

 

Het lijkt heel simpel, maar de basis van boekhouden met gezond boerenverstand is snappen dat je wel meer geld kúnt uitgeven dan er binnenkomt, maar dat dat op lange termijn meestal niet verstandig is.
Quote van de dag!

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
De eerste BTW aangifte ging er al een paar duizend euro mis. Dit heb ik gelukkig tijdig kunnen herstellen door mijn eigen vertrouwde (Snelstart) programmatuur. Dus inderdaad: een cursus boekhouden voorkomt veel ellende.
Een goede boekhouder voorkomt ook veel ellende.

 

Voor kleine en grote ondernemers geldt ... niemand is een duizendpoot. Zaken waar je in tekortschiet, huur je in ... mits je het kunt betalen.

 


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Even terug naar de vraag of het verstandig is een cursus boekhouden te doen voor iemand die ongeveer €400 per maand omzet met een eigen bedrijf.

 

Ik durf dat te betwijfelen. Cursussen boekhouden gaan zelden over boekhouden in excel terwijl bijna de helft van alle solo-ondernemers daar hun boekhouding in doet. Wat voor de meeste parttime ondernemers (neem aan dat je geen 400 piek per maand omzet met fulltime ondernemen...) prima voldoet.

 

Wellicht dat de vragensteller of stelster welkom is om met een zelf gebakken appeltaart een keer langs te gaan bij Colombo en daar in ruil voor die taart wat van diens excelboekhouding mag zien en een uurtje mag sparren over wat er precies niet duidelijk is.

 

Volgens mij heb je als ondernemer meer aan de cijfers voor jouw specifieke situatie snappen dan algemene boekhoudkennis.

 

Tot zover mijn twee centen.

 


Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Even terug naar de vraag of het verstandig is een cursus boekhouden te doen voor iemand die ongeveer €400 per maand omzet met een eigen bedrijf.

Waarschijnlijk is er wel sprake van enige bedrijvigheid maar niet van een bedrijf.

 

Met een omzet van 12 x €400,00 = €4.800,00 spreken wij hooguit over een OB van € 1.008,00 (21%) en dit zonder vermindering van enige voorbelasting. De Kleineondernemersregeling is dan van toepassing en als dit over meerdere jaren structureel van toepassing is, dat komt de ontheffing administratieve verplichtingen in beeld.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

 

Mijn ongenuanceerde mening is dat het hele circus rondom boekhouden stamt uit het begin van de vorige eeuw toen alles nog handmatig ging en verwerkt moest worden in verschillende boeken en dat dit hele circus veel te complex is voor een simpele administratie van een doorsnee EMZ.

 

Ik heb me destijds in de basisbeginselen verdiept en zo mijn administratie ingericht met een door mezelf ontwikkeld Excel-sheet, welke ik met regelmaat nog steeds uitbreid nav nieuwe inzichten.

 

NBakker schreef: Dat zou wat mij betreft ook niet het "basisprincipe" moeten zijn van een goede ondernemerscursus: die moet bestaan uit hoe maak ik een begroting, een liquiditeitenplanning, wat is een balans, winst- en verliesrekening, hoe bereken en reserveer ik de BTW en IB en last but not least - hoe zat het ook al weer met die F%#%#!@G KOR en FOR zodat we daar niet nog 10.000 vragen over krijgen.

volgens mij zijn jullie het meer eens dan je zelf door hebt.

 

Geschil zit m volgens mij in wat de een basis noemt, en de ander gevorderd.

Zeker, je moet even weten hoe je een balans kunt opstellen, en een resultatenrekening.

Principes als de permenance toepassen, een fabricageboekhouding etc etc is heus niet nodig.

Sterker nog: is alleen maar nodeloos ingewikkeld.

 

Laten we vooral ook niet vergeten, dat vele administraties maar om (bijna) één reden moeten worden bijgehouden: omdat de belastingdienst dat vraagt.

Dus zou er wat minder aandacht moeten zijn voor boekhouden an sich, en wat meer om beokhouden zoals de BD dat vraagt. Want de kwesties zoals Norbert die aandraagt over FOR en KOR komen écht niet voor bij de gewone cursussen boekhouden.

Hetzelfde geldt voor de vele belastingtechnische aspecten van de btw, ook die zitten niet in zo'n cursus. Daar houdt het op bij hooguit hoe je iets terug moet betalen aan de BD.

 

 

 

Een goede boekhouder voorkomt ook veel ellende.

maar is veel te duur voor vele kleine ondernemers die je hier langs ziet komen, waaronder ook TS

Volgens mij heb je als ondernemer meer aan de cijfers voor jouw specifieke situatie snappen dan algemene boekhoudkennis.

Oeps dit lees ik nu pas, maar dat is dus ook wat ik schrijf.

De cursusboeken boekhouden, en die zie ik dus langskomen, ik werk in onderwijs, zijn alleen wat betreft zeg maar hoofdstuk 1 en 2 nuttig voor een kleine zelfstandige ondernemer.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

De cursusboeken boekhouden, en die zie ik dus langskomen, ik werk in onderwijs, zijn alleen wat betreft zeg maar hoofdstuk 1 en 2 nuttig voor een kleine zelfstandige ondernemer.

Ik weet niet precies wat er dan in deze hoofdstukken staat, maar ik neem aan dat het dan enkel om theorie gaat en verklaring van de begrippen. Vervolgens moet je dan in staat zijn die toe te passen naar gelang je eigen situatie.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

ik bedoelde het overdrachtelijk: alleen de basis van de basiscursus. balans, resultatenrekening, achtergrond van afschrijven, en de btw-berekening.

Daarna is het voor wat betreft het invullen van je belastingpapieren veel belangrijker wat specifieke kennis op te doen, zoals jij ook aangaf, dan nog meer generieke kennis.

 

Naast voor de BD is wat basis bedrijfseconomie ook wel handig voor ondernemers op het gebied van kostprijsberekening, investeringsbeslissingen, en exploitatieberekening, zo heb ik gemerkt.

en voor wie het aangaat een liquiditeitenbegroting, zoals Norbert stelde, maar...voor veel kleine ondernemers speelt dat veel minder.

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 5 leden online en 168 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept