• 0

Magento Beheer Uitbesteden

Beste,

 

Wij hebben momenteel een webshop live staan die is ontwikkeld door een 3e partij. Het project zelf is moeizaam geweest. Technisch een goede partij, maar communicatie, planning en verwachtingen waarmaken zijn allemaal onvoldoende gebleken. Iets wat deze 3e partij zelf ook onderkend, ze hadden te maken met explosieve groei, een jonge groeiende club waar wij leergeld (en tijd) voor betaal hebben :-).

 

Nu zitten we zo'n 5 maanden na de launch nog met afronden taken voor de oplevering, nieuwe wensen die maandelijks voorbij komen, normaal onderhoud, etc. Kortom, een fase van website beheer. Ook hier is nu het gevoel bij ons dat we de groei van dit bedrijf aan het betalen zijn, inmiddels toe aan ons 2e projectmanagement tool, 3e komt er aan omdat ze er nog niet uit zijn wat het beste voor hen werkt. Veel communicatieve problemen, etc.

 

Kortom, de wens is hier te wisselen naar een nieuwe Magento/IT partij. Enkele gesprekken gehad, maar de angst op herhaling is groot. Wat we merken is dat de partijen die wij hebben gesproken vaak IT jongens en meisjes zijn, goed in bouwen van technische vraagstukken. Wat wij echter nodig hebben is een partij die onze business snapt, afspraken nakomt en duidelijk meedenkt/communiceert over waar we staan.

 

De vraag is dan ook: bestaan deze clubs, hoe selecteer je hier op en hoe weet je dat je met een partij te maken hebt die meebouwt aan onze business als partner voor lange termijn? Als we een overstap maken moet het direct de laatste keer zijn, de uitstapdrempel, zelfs met een open source pakket is gewoon groot.

 

Ideeën zijn welkom!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

kans op herhaling IS groot inderdaad, en de kans dat (goeie) partijen verder willen gaan werken op andermans werk is ook niet heel groot (zeker niet als de bulk al gedaan is).

 

Beste zou zijn om verder te werken aan je relatie met de huidige partij, die (als ik het goed begrijp) vooralsnog niet eens slecht is, maar vooral gewoon beter kan.

 

Belangrijk om in acht te nemen; het duurt ALTIJD te lang, er blijven ALTIJD dingen liggen, er komt ALTIJD meer bij kijken dan vooraf ingeschat. in een ander topic haalde Ward de wet van Hofstadter aan;

Hofstadter's Law: It always takes longer than you expect, even when you take into account Hofstadter's Law.

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
  • 0

kans op herhaling IS groot inderdaad, en de kans dat (goeie) partijen verder willen gaan werken op andermans werk is ook niet heel groot (zeker niet als de bulk al gedaan is).

 

Beste zou zijn om verder te werken aan je relatie met de huidige partij, die (als ik het goed begrijp) vooralsnog niet eens slecht is, maar vooral gewoon beter kan.

 

Belangrijk om in acht te nemen; het duurt ALTIJD te lang, er blijven ALTIJD dingen liggen, er komt ALTIJD meer bij kijken dan vooraf ingeschat. in een ander topic haalde Ward de wet van Hofstadter aan;

Hofstadter's Law: It always takes longer than you expect, even when you take into account Hofstadter's Law.

 

Nice quote :-). Blijf het gevoel hebben dat er een brandend gat in de markt ligt voor een communicatie/projectmanagement-matige club.

 

Magento webshops vergen zeker kennis, maar is ook geen rocket science voor 80% van het werk.

Link naar reactie
  • 0

Het strikt nakomen van alle afspraken botst mogelijk met je andere eis, het meedenken. ("Wat bedoel je, je hebt geen betaalmodule geïnstalleerd, omdat ik daar niet expliciet om had gevraagd? Het is een webwinkel, wat dacht je dan dat ik wilde?" - even heel cru gesteld.) Het kán allebei, meedenken en heel rigide aan afspraken houden, maar je loopt gegarandeerd tegen situaties aan waarin je vergeten was iets te bestellen en waar de leverancier van tevoren geen reden had om aan te nemen dat het belangrijk was.

 

Klopt het als ik gok dat het je met name om een gevoel van beheersing gaat? Dat als jij afspreekt op 1 juli een werkende webwinkel te hebben, dat je dan ook een werkende webwinkel hebt? En dat eventueel op details nog dingen verbeterd moeten worden, prima?

 

Ik zit me af te vragen of je bij die snelgroeiende club wel een belangrijke klant bent. Die snelle groei suggereert immers dat ze heel veel nieuwe klanten hebben, en dat je er maar een van bent. Dan kan het inderdaad nuttig zijn om bij een andere, stabielere leverancier te zitten waar je wel de aandacht krijgt die je nodig hebt. Die zullen vast te vinden zijn, gewoon eens wat magentoclubs afbellen en vragen of ze een keer langs kunnen komen.

 

Een andere optie is om zelf half op de stoel van de projectmanager te gaan zitten. Ga met de huidige leverancier door, maar zorg dat je voortdurend helder hebt wat de belangrijkste openstaande punten zijn en let er op dat de leverancier zich niet laat afleiden. Jij hebt waarschijnlijk het meeste oog voor de features die direct van invloed op de business zijn, terwijl ontwikkelaars vaak naar langetermijnzaken kijken: "als we nu dit feature implementeren, hoeven we over drie maanden als de server omvalt maar half zo veel puin te ruimen". Ook belangrijk, en als je daar bovenop blijft zitten en blijft communiceren (dat mag ook van jouw kant komen), kun je er samen uitkomen wat belangrijk is om aan te werken.

 

In deze branche is alles elk half jaar nieuw, dus dat je meebetaalt aan de ontwikkeling van je leverancier, daar ontkom vooralsnog niet aan. Maar drie nieuwe projectmanagementtools in korte tijd zit inderdaad tegen het absurde aan. Ik vraag me af welke spoken ze daarmee proberen te bestrijden.

 

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Klopt het als ik gok dat het je met name om een gevoel van beheersing gaat?

Klinkt meer als feature creep, want dat is in softwareontwikkeling een bekende oorzaak van vertragingen en van software bloat. Magento leent zich daarvoor bij uitstek: niets is onmogelijk, maar door de enorme complexiteit zit je vast aan Magento-specialisten die vaak geen tijd hebben en als ze wel tijd hebben te veel afraffelen.

 

Nu zitten we zo'n 5 maanden na de launch nog met [...] nieuwe wensen die maandelijks voorbij komen [...]

En dan met name wanneer het pakket van wensen en eisen ook nog maandelijks verandert.

 

2047.strip.gif

 

Link naar reactie
  • 0

Enige manier om dat te voorkomen is om vooraf een project helemaal uit te specificeren en eigenlijk zelfs wireframes te maken van 'ieder' scherm dat voor het project nodig gaat zijn.

 

Dat is echter een dusdanig ingewikkelde (en kostbare) oefening dat ie vaak overgeslagen wordt. Nu; bij 'standaard' dingetjes (ook webshops) kan dat ook wel, maar zodra een project wat uitgebreider wordt is het echt verstandig om dat VOOR je begint te bouwen te doen.

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
  • 0

Wat ik persoonlijk heb gemerkt is dat bij Magentobedrijven vaak een professionele werkwijze ontbreekt. Project management is maar één onderdeel hiervan, maar denk ook aan versiebeheer, automatisch testen, testomgeving en een beetje documentatie. Vaak zijn Magento-specialisten te eenzijdig en hebben ze geen relevante opleiding genoten of zijn ze de lessen die ze hier hebben geleerd al vergeten. Dit zijn allemaal zaken die belangrijk zijn voor een beheersbaar project, maar ook om het te kunnen overdragen. Als deze zaken niet gedaan zijn, dan creëer je een vendor lockin waarbij je aan het bedrijf vastzit.

 

Een klant van mij zit met vergelijkbaar probleem. Als je het werk bij een professioneel Magento-partij laat doen, dan betaal je een vrij hoge prijs voor relatief weinig werk (plus krijg je een vendor lockin). Onze .....

Mod edit: zelfpromotiepraatje verwijderd, Nanne, welkom op HL, respecteer aub onze huisregels, waarin oa staat dat zelfpromotie niet gewaardeerd wordt

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 298 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.