• 0

...en wat is je verdienmodel ?

??? Deze vraag krijg ik regelmatig gesteld als ik bedrijven en organisaties probeer te overtuigen van het nut van de nutscode, het simpelweg benchmarken van nuts-verbruikscijfers. Zonder het in een milieu-jasje te willen steken. Het efficiënt omgaan met grondstoffen lijkt me goed voor de bedrijfsvoering, toch? Open source lijkt me hiervoor de meest aangewezen methode, alleen sta je dan wel vaak met je bek vol tanden bij vragen over het verdienmodel. Inhoudelijke feedback op het concept (www.nutscode.nl) is uiteraard van harte welkom ;D

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb een aantal van dit soort 'bespaar' toepassingen gemaakt bij m'n vorige baas. O.a. een energie calculator voor PC's en een programma om inzichtelijk te maken wat de effecten op het energieverbruik zijn van typen huishoudelijke apparaten en gedrag (koelkast te lang op laten staan e.d.) Allemaal gefinancierd door Novem, overheid en de EG. Waarschijnlijk moeilijk om budget te krijgen maar in die hoek is dat er dus wel voor voorlichtingsprogrammas.

 

De doelgroep gaat het eenvoudig om geld besparen. Een abonnement kost geld dus dat werkt niet ;D Reclame voor energiebesparende produkten misschien wel.

 

Overigens wordt al gemonitord zie SenterNovem.

Link naar reactie
  • 0

Heb even verder op je site gekeken dus nog even een inhoudelijke reactie.

 

Je rekeningen vergelijken met je buurman is leuk maar niet zo informatief als die buurman 4 kinderen heeft en enkelglas. Je zult dus de 'nutscode' moeten normaliseren op gezin en woning. Voor de laatste zijn de 'energie prestatie norm' (EPN) en 'energie prestatie coefficient' (EPC) beschikbaar. Op je site zie ik niets over gezinsgrootte en samenstelling noch EPN/EPC. Je kunt dus nu appels met je eigen nutscode vergelijken. Verder bied je site wel handige tips maar daar zijn er al velen van wat een verdienmodel een stuk moeilijker maakt.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie,

 

Dat abonnement is bedoeld voor bijvoorbeeld franchisemanagers of bedrijven die een groep vergelijkbaar vastgoed beheren. Ik denk dat het hiervoor heel snel rendabel kan zijn om een paar low-budget scans uit te voeren, dat abonnement is dan een soort verkapt uurloon voor begeleiding.

 

Reclame voor energiezuinige produkten is een goeie, de bestaande lijst wordt in ieder geval nog uitgebreid. Het onderscheidende van de nutscode t.o.v. de bestaande monitoringsystemen is denk is dat het bijna niet simpeler kan, kWh en m3 gas boeit mensen te weinig euro's per jaar wel. Daarom zijn die 4 kinderen, enkel glas, EPN's en EPC's er ook uitgelaten. Zeker de EPC zegt bar weinig over het uiteindelijke verbruik. Alle huizen in de straat zijn 1,5 jaar oud en hebben een EPC van 1,0 ("dankzij" een WTW unit), de nutscodes verschillen echter gigantisch, hoe minder kinderen, hoe hoger de nutscode lijkt het wel. Het is ook niet meer dan een hulpmiddel om een gesprek over verbruikscijfers op gang te brengen. Oorzaken van de verschillen worden dan vrij snel duidelijk.

 

Voor zakelijk vastgoed wordt uiteraard wel meer gekeken naar de functie en bijzonderheden van de het vastgoed. Er wordt bijvoorbeeld gewerkt aan een nutscode voor kerken en supermarkten.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 267 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.