• 0

auto nu kopen die in december youngtimer wordt

Beste mensen,

 

Ik heb flink gezocht op de site van de belastingdienst, hen ook gebeld en op dit forum, maar kan vooralsnog het antwoord nergens vinden. Ik hoop dat hier iemand is, die mij kan helpen.

 

Ik ben zzp'er (winst uit onderneming) en mede-aandeelhouder van een bedrijf. Momenteel rij ik privé een auto (zakelijke km's tegen €0,19). Nu wil ik een youngtimer gaan rijden ivm fiscale regelingen. Ik sta op het punt om een auto te kopen, die december 2016 15 jaar oud is en dus vanaf dat moment onder de youngtimer regeling valt. Nieuwwaarde van de auto is zo'n € 80.000,-. Ik wil m dus niet bij aankoop al 'op de zaak zetten'. Kan ik 'm nu gewoon privé aanschaffen en vanaf december zakelijk gaan rijden? Of wordt de fiscus dan boos? ;)

 

Alvast hartelijk dank voor de reacties.

 

Vriendelijke groet,

 

Jeroen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het zakelijk etiketteren doe je 1x bij aanschaf en je kunt niet in de loop van het jaar van keuze wijzigen. (en eigenlijk niet zolang je de auto bezit, buitengewone omstandigheden daargelaten)

 

Dus nee je kan niet nu de auto prive aanmerken en in december alsnog zakelijk maken.

 

Je zou wel kunnen kiezen je huidige auto te behouden voor privé rijden. en de youngtimer direct zakelijk aan te schaffen en dan dit jaar (dus tm 31 december)!! helemaal niet privé te rijden, dan moet je wel een sluitende kilometeradministratie bijhouden maar dan voorkom je die dure bijtelling.

Daarna verkoop je begin volgend jaar je huidige auto en ga je vanaf volgend jaar bijtelling betalen volgens de youngtimer relgeling

 

Link naar reactie
  • 0

Dat roept weer andere vragen op, bijvoorbeeld of er een link is tussen de werkzaamheden voor de bv en in de eenmanszaak, gebruikelijk loon, urencriterium, etc.

 

In beginsel kun je de auto op ieder moment aan de bv verkopen. Of dat de handigste plek is voor de auto, is een tweede. Die vraag is mede afhankelijk van de feitelijke situatie, zoals hoeveel km rijd je voor de bv, de eenmanszaak en privé.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Poeh, hogere wiskunde dus. Weet een van jullie wellicht een website waar ik hierover meer informatie kan vinden en/of een rekenmodel om wat zaken door te rekenen? Ik heb me rot gezocht, maar kan het niet goed vinden (niet zo specifiek iig). Terwijl er toch best veel mensen zijn die in soortgelijke situaties zitten denk ik.

Dank iig voor jullie reacties tot nu toe.

Link naar reactie
  • 0

Terwijl er toch best veel mensen zijn die in soortgelijke situaties zitten denk ik.

Ondernemers met een eenmanszaak én een BV die een een auto gaan kopen die in de toekomst youngtimer wordt? Ik denk eerlijk gezegd niet dat er veel mensen zijn die in soortgelijke situaties zitten ::)

 

Ik denk dat de meesten het zullen voorleggen aan hun boekhouder. De enkele doe het zelver kan een heel eind komen met een educated guess: vooral als ze weten dat de kilometers die jij met de auto maakt voor je eenmanszaak, privé kilometers zijn voor de BV (als de auto op de BV staat). Maar die vlieger gaat alleen op als je de auto ook wel zakelijk gebruikt voor de BV (er is een bepaald minimum)

 

Link naar reactie
  • 0

Met nieuwe info die ik vandaag vernam ben ik uitgebreid aan het googlen geslagen met exact dezelfde vraag en kwam ik dit forum tegen.

 

De belastingwet zegt

Als eenmanszaak / zzp-er zijn de financiele huishouding van prive en zaak eigenlijk één. Het verkopen van de auto aan jezelf is hiermee niet mogelijk. Je kiest vanaf de aankoop of je de auto 'opneemt in de boeken'. Het tussentijds wijzigen van boekhoudkundig eigenaarschap (v prive n zakelijk) is echter wel mogelijk zegt de belastingdienst, maar alleen bij een substantiele wijziging van gebruik. Je kan denken aan:

- een andere opdrachtgever waardoor je de verhouding zakelijke / prive kilometers sterk zal wijzigen

- verhuizing waardoor je reisafstand verhoudingen wijzigen

- verkoop van een andere prive auto waardoor je vanaf dat moment nog maar 1 auto hebt thuis

Beoordeling of dit 'substantieel' genoeg is moet je zelf actief aanleveren en laten beoordelen door een inspecteur van de belastingdienst. Oftewel, een administratief intensief klusje. :-\

Verder: Bijtelling betaal je trouwens per volledig kalenderjaar.

 

Makkelijkste oplossingen

- Zakelijk opnemen en dit jaar een sluitende adminstratie (max 500 km prive) en vanaf 1-1-17 wel bijtelling betalen. Voor een deel van een jaar geldt een evenredig deel van 500km.

- Zakelijk opnemen en direct vanaf aanschaf datum schorsen tot de exact 15 jarige leeftijd.

 


NIEUWE INFO !!!

Mogelijk zeer waardevol nieuws: vandaag (17-juni-2016) sprak ik een fiscalist over bijna youngtimers. Hij vertelde juist dat het bereiken van 15 jarige leeftijd (dus het youngtimer worden) juist een reden van wijziging van boekhoudigkundige behandeling kan zijn. Er schijnt hier jurisprudentie over te bestaan. Dit hoop ik van hem nog te krijgen en zal ik uiteraard delen.

 

Ook dit zal je dan moeten overleggen aan een inspecteur, maar zou het wel makkelijker moeten maken.


Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.