• 0

Werknemer rijdt zonder rijbewijs, aansprakelijk

Ik hoop dat ik in de juiste categorie post, anders mijn excuses!

 

Wij hebben het vermoeden dat een van onze werknemers gelogen heeft over zijn rijbewijs.

Hij beweerde dat hij bezig was met zijn rijbewijs, tijdens deze periode werd hij gehaald/gebracht.

Na een paar weken zei hij dat hij zijn rijbewijs had gehaald, en kwam sindsdien zelf met de auto en reed ook naar de klanten.

Nu hebben enkele collega's van hem ons verteld dat hij nog steeds geen rijbewijs heeft, maar binnenkort weer op moet voor examen.

 

Als dit blijkt waar te zijn, dan zijn we er uiteraard al niet blij mee dat hij tegen ons heeft gelogen.

Maar daarnaast vraag ik me af in hoeverre we aansprakelijk zijn indien hij tijdens werktijd een ongeval veroorzaakt?

Ik kan me zo inbeelden dat onze verzekering (terecht) niet zal uitkeren als blijkt dat hij geen rijbewijs heeft...

En mag ik als werkgever vragen om zijn rijbewijs te zien?

Weet iemand op deze vragen een antwoord?

 

Bij voorbaat dank!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

De werknemer beweert dat hij een rijbewijs heeft, zoals 95% van de volwassenen. Dan is er toch geen reden daar aan te twijfelen. Waarom zou de werkgfever daaronder moeten lijden?

Omdat het niet gaat om wat je zou mogen verwachten, maar om hoe het is. Als je als werkgever wettelijk aansprakelijk bent voor van alles dan zijn blauwe ogen niet genoeg, dan moet je bewijs zien.

Link naar reactie
  • 1

Laatste update:

Nadat hij vanmorgen beweerde het rijbewijs te zijn vergeten kreeg ik het op mijn heupen.

Ik heb contact opgenomen met iemand die beroepshalve er achter kon komen of hij een rijbewijs heeft.

Niet geheel correct, maar toen deze persoon hoorde wat de reden was van mijn verzoek, was hij toch bereid mij te helpen.

Hierdoor wist ik niet veel later dat hij inderdaad geen rijbewijs had.

Toen was het ook gelijk klaar wat mij betreft!

Heb hem er nogmaals mee geconfronteerd en hij bleef ontkennen.

Ook toen ik aangaf dat ik zeker wist dat hij loog gaf hij niet toe.

Ik heb hem gezegd dat ik geen vertrouwen meer heb in hem en op deze manier niet verder wil, hij zei dit te begrijpen.

Bij het inleveren van materialen heeft hij sorry gezegd, maar niks letterlijk toegegeven.

Het is voor de rest wel rustig verlopen.

 

Erg jammer allemaal, want hij was een goede kracht die goed in de groep lag.

Maar zo'n aanhoudende leugens kan ik gewoon niet accepteren.

Gelukkig was hij via payroll bij ons aan het werk, dus kon ik deze beslissing ook nemen.

 

Allen hartelijk dank voor de adviezen!

Link naar reactie
  • 0

Zelfs al heeft die persoon iets heel stoms gedaan, ik zou toch proberen om met een goed gesprek uit elkaar te gaan.

 

Wie weet wat voor problemen hij nog allemaal heeft. Mogelijk gaat het van kwaad naar erger en ziet hij voor zichzelf zelf geen uitwegen meer...

 

Eventueel een telefoontje naar het famillielid waarvan je sprak? Kwestie van nog grotere zorgen preventief te vermijden.

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie
  • 0

Als ik dit zou hebben bij iemand in mijn bedrijf kan hij meteen op zoek naar een nieuwe baan.

Terwijl ik zou kiezen voor iets meer nuance. Een werknemer waar je tevreden over bent, die goed ligt in de groep, die (waarschijnlijk) gezakt is voor zijn rij-examen en daar behoorlijk van baalt, die absoluut niet de intentie had om zijn werkgever met een risico op te zadelen (wat weet zo'n jongen nu van verzekeringen?) en zich na het eerste leugentje steeds verder in de nesten werkte met het vervolg-leugentje, en nog een, en nog een. Noem het onbezonnenheid, naïef gedag, een jeugdzonde of een leermoment. Heeft niemand van ons dat ooit gehad?

 

En denk dan eens na over een tweede - aller-aller-allerlaatste - kans.

 

(en nee, je kunt er mij niet op aanspreken als het dan alsnog fout gaat ...)

Link naar reactie
  • 0

Een tweede kans heeft werknemer in mijn ogen meerdere malen gehad. Hij is herhaaldelijk gevraagd naar zijn rijbewijs en heeft meerdere malen de keus gehad om het netjes op te biechten. Me dunkt dat als hij bij de eerste keer open en eerlijk geweest was, er voor de werkgever ook een andere situatie zou zijn en een tweede kans misschien op zijn plaats is. Maar iemand die na meerdere malen alsnog niet de waarheid kan vertellen, hoe moeilijk misschien ook, dat zou mij ook niet lekker zitten.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb contact opgenomen met iemand die beroepshalve er achter kon komen of hij een rijbewijs heeft.

(...)

Maar zo'n aanhoudende leugens kan ik gewoon niet accepteren.

Even muggenziften, maar... formeel zijn de feiten slechts dat de medewerker ondanks herhaaldelijk verzoek geen rijbewijs heeft getoond. Niet dat hij er geen heeft. Op basis van het niet tonen kan/mag/moet hij redelijkerwijs worden uitgesloten van het maken van dienstreizen in verband met risico's voor de werkgever.

 

De rest is roddel, vermoedens en (naar ik vermoed onrechtmatig verkregen) vage aanwijzingen van "iemand die beroepshalve inzage heeft". Wat mij betreft staat dan ook niet vast dat hij heeft "gelogen" (en soortgelijke bewoordingen). Een oproepkracht via payroll niet meer oproepen mag, maar ontslag op staande voet (wat hier dus niet aan de orde is) zou lastig te onderbouwen zijn geweest.

 

De bedrijfsrisico's hadden beperkt kunnen worden door hem geen dienstreizen meer te laten maken. Dan was er ruimte en tijd geweest om een goed gesprek met hem te voeren en te kijken hoe dit nu in elkaar zit. Dat lijkt me beter voor jou als werkgever, beter voor de betrokkene en ook beter voor de "iemand" die (naar ik vermoed) zijn boekje ver te buiten is gegaan.

 

Dat de collega's jou hebben geïnformeerd over een mogelijk risico is op zich prettig. Toch kan dat de sfeer doen veranderen; "roddelen" en "informeren" liggen immers dicht bij elkaar. Wellicht is het goed om deze casus met de medewerkers eens te bespreken in het kader van integriteit.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Harde grens zou voor mij liggen als deze ingehuurde kracht zonder geldig rijbewijs collega's of werknemers (anderen) heeft gereden. Ik neem aan dat het payrollbedrijf ook uitsluitsel zou moeten kunnen geven. De gevolgen/aansprakelijkheden zouden niet te overzien zijn als...

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.