• 0

Iemand ervaring met Mendix of andere Low-Code Development Platformen?

Ik vroeg het me toch af ik ben sinds kort werkzaam als Mendix developer en dit bevalt me maar er zijn natuurlijk meerdere dergelijke platformen. En nu vroeg ik me af welke gebruiken jullie?

 

De gedachte is ... ieder bedrijf word een software bedrijf en het development en deployment van applicaties moet steeds sneller en makkelijker Mendix bied hierin denk ik wel een optie ... maar is dit ook voor het MKB toegankelijk?

 

De kosten om het platform te gebruiken zijn 15K + de kosten per user.

Hierin zitten dan ook hosting etc.

 

Hoor graag jullie mening over deze ontwikkelingen.

Naar mijn inzien heeft het wel toekomst.

 

Digital Marketing http://agency.eoi.digital/ | Digital Transformation https://transform.eoi.digital/

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 1

Ik heb ook geen ervaring met Mendix maar ik geloof zeker in Low-Code voor de GUI. Maar een applicatie bestaat nu eenmaal uit meerdere lagen en grote delen van applicaties en services zijn niet eenvoudig of beter gezegd onmogelijk te modelleren. En daar geloof ik dan in Lower-Code, dus minder code maar wel krachtiger. Daarbij is er een duidelijke trend naar reactive programming, bijvoorbeeld Akka. Zoeken op de woorden Mendix en Akka levert resultaten die er op duiden dat Mendix onderwater Akka en Scala gebruikt en dat is wat mij betreft een goed teken.

 

Er is wel een "Start for Free" optie. Ik ben benieuwd hoe lang de periode is dat je free mag starten. Voor ontwikkelaars is een gratis ontwikkelomgeving een vereiste om dit soort concepten verder te verspreiden, anders blijft het een gesloten omgeving waarbij Peter terecht opmerkt dat bijvoorbeeld voor de MKB al snel sprake is van een mismatch.

 

Link naar reactie
  • 0

De gedachte is ... ieder bedrijf word een software bedrijf en het development en deployment van applicaties moet steeds sneller en makkelijker

En iedereen wordt softwareontwikkelaar? Van visual application development kennen we een oudere vormvariant: visual webdesign met Dreamweaver of FrontPage. Die maakten ook van iedereen een webdesigner. :P

Link naar reactie
  • 0

Een goede website ontwerpen is toch wel een vak apart en bij een professionele website heb je echt de hulp nodig van een interaction designer. Alleen die worden weer niet zo vrolijk van de bagger HTML en JavaScript die door allerlei tools gegenereerd wordt, die willen graag zelf controle hebben over eenvoudige HTML die ze met CSS helemaal naar eigen inzicht kunnen stylen. Er is wel een trend waarneembaar om websites simpel en herkenbaar te houden met vooral een eenduidige look&feel.

Link naar reactie
  • 0
Een goede website ontwerpen is toch wel een vak apart en bij een professionele website heb je echt de hulp nodig van een interaction designer. Alleen die worden weer niet zo vrolijk van de bagger HTML en JavaScript die door allerlei tools gegenereerd wordt, die willen graag zelf controle hebben over eenvoudige HTML die ze met CSS helemaal naar eigen inzicht kunnen stylen. Er is wel een trend waarneembaar om websites simpel en herkenbaar te houden met vooral een eenduidige look&feel.

 

Dit heeft allemaal heel weinig met iets als Mendix te maken... :)

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties.

Jammer dat het een beetje off topic drijft...

 

@colombo Als developer kan je Mendix gratis blijven gebruiken en zelf naar de Mendeix cloud deployen en testen en aan bv klanten laten zien. Je hoeft pas te betalen als je het echt op produtie wilt gaat draaien.

 

Zelf werk ik nu al een tijdje met Mendix en ik vind het erg prettig en soepel werken.

Ben erg benieuwd welke vormen dit verder nog aan gaat nemen.

Ik zal eens een case maken en kijken of ik deze in dit topic kan dele.

Digital Marketing http://agency.eoi.digital/ | Digital Transformation https://transform.eoi.digital/

Link naar reactie
  • 0

Jammer dat het een beetje off topic drijft...

Het is waarschijnlijk op forumniveau nu eenmaal ook off topic: een developer die naar de beste developer tools vraagt, is als een tandarts of bouwvakker die naar de beste boormachine vraagt.

 

Als ik zou uitleggen hoe wij git in onze deployment cycle gebruiken, zijn er vermoedelijk 2 Higherlevel-leden die instemmend ja-knikken tegenover 98 Higherlevel-leden die denken dat ik gek geworden ben.

 

Dat moeten we dan misschien maar niet doen.

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties.

Jammer dat het een beetje off topic drijft...

 

@colombo Als developer kan je Mendix gratis blijven gebruiken en zelf naar de Mendeix cloud deployen en testen en aan bv klanten laten zien. Je hoeft pas te betalen als je het echt op produtie wilt gaat draaien.

 

Zelf werk ik nu al een tijdje met Mendix en ik vind het erg prettig en soepel werken.

Ben erg benieuwd welke vormen dit verder nog aan gaat nemen.

Ik zal eens een case maken en kijken of ik deze in dit topic kan dele.

Ik ga het eens een keer proberen. Zelf denk ik aan een case voor het bijhouden van de boekhouding. Dit doe ik nu in een Excel-sheet, maar er zijn al een aantal formules flink uit hun jasje gegroeid.

 

Overigens heb ik uit de nabije omgeving wel goede verhalen gehoord. Al blijf ik wel sceptisch gezien de reputaties van voorgaande producten.

 

De afgelopen jaren heb ik enkel aan projecten gewerkt waarbij alles zelf met het handje geklopt werd. Vorig jaar heb ik wel even mogen snuffelen aan Blueriq, maar ik kan niet zeggen dat ik daar echt vrolijk van werd. Zelf ben ik overigens meet een backender en ik word wel weer vrolijk van de ontwikkelingen die daar de afgelopen jaren hebben plaatsgevonden. Overigens werk ik weinig aan de frontend, maar mijn mening is wel dat hier een behoorlijk gat zit. JSF heeft in mijn ogen de beloften nooit waar kunnen maken en AngularJS is mijns inziens veel te complex en fout gevoelig.

 

@Jeroen. Mijn post was meer een reactie op wat onzinnige beweringen over webdesign. Overigens heeft het wel zeker een relatie met een product als Mendix. Het is bekend dat je bij gebruik van een dergelijke tool minder flexibel bent en minder controle hebt op de GUI. Ik zou wel eens willen weten hoe dat ervaren wordt bij Mendix.

 

Link naar reactie
  • 0

Wellicht interesant, Forrester heeft laatst een interesante vergelijking gemaakt tussen 14 low-coding platformen.

Morgen start ik met de bouw van een CRM systeem die zal dienen als een proof of concept voor een klant in de telecom brance.

 

Zelf ben ik meer van de front-end maar ben ook geintereseerd in de backend een applicatie als Mendix helpt mij makkelijk een proof of concept te maken. Wel vraag ik me sterk af of de meeste zaken die Mendix uit handen neemt niet evensnel al dan niet sneller gedaan kunnen worden als je goede backend skills beheerst?

 

mod-edit: link naar eigen site verwijderd

 

Digital Marketing http://agency.eoi.digital/ | Digital Transformation https://transform.eoi.digital/

Link naar reactie
  • 0

Morgen start ik met de bouw van een CRM systeem die zal dienen als een proof of concept voor een klant in de telecom brance.

 

Zelf ben ik meer van de front-end maar ben ook geintereseerd in de backend een applicatie als Mendix helpt mij makkelijk een proof of concept te maken. Wel vraag ik me sterk af of de meeste zaken die Mendix uit handen neemt niet evensnel al dan niet sneller gedaan kunnen worden als je goede backend skills beheerst?

Dan gebruik je Mendix kennelijk vooral voor rapid prototyping, maar daarvoor bestaan veel alternatieven, van paper prototyping (met UX Flowchart Cards bijvoorbeeld) tot en met Photoshop. Een frontend developer zal het niet snel doen, maar ik heb managers ook wel eens goede concepten voor applicaties zien uitwerken in (eek) PowerPoint.

 

Net zoals je NoSQL niet moet gebruiken omdat je geen SQL beheerst, moet je low-code ook niet gebruiken omdat je (te) weinig van code weet. Het is anders een non-keuze: je moet een tool niet kiezen omdat andere tools te veel nadelen hebben, maar omdat de voordelen substantieel bijdragen aan je doel.

 

Om daarmee je laatste vraag te beantwoorden: ja, ik denk dat een goede programmeur — en vooral iemand die een bepaald framework beheerst — in code ongeveer even snel iets werkbaars kan neerzetten. Voor een CRM zeker, want dat bestaat voor minstens 80 procent uit bewezen concepten waarvoor je zelf geen compleet nieuwe proof of concept hoeft te bedenken. Niet het wiel opnieuw uitvinden...

 

Als je zelf vooral een goed frontend developer bent, waarom zou je dan niet samenwerken met een sterke backend developer?

Link naar reactie
  • 0

Wel vraag ik me sterk af of de meeste zaken die Mendix uit handen neemt niet evensnel al dan niet sneller gedaan kunnen worden als je goede backend skills beheerst?

Dat weet ik wel zeker!

 

Vandaar dat ik me in eerdere reacties richtte op de frontend.

Link naar reactie
  • 0

Heb mijn mendix portfolio case afgerond :)

Volledige case en toelichting is te vinden in deze post: https://www.linkedin.com/pulse/mendix-portfolio-case-amadeo-brands-amadeo-brands?published=u

 

The Mendix portfolio case I made is to be seen via

https://relevance-engine.mxapps.io/login.html

 

You can log in via the following credentials:

Username: Administrator

Password: KxkDrfeV18

 

hoor graag jullie feedback.

Ook hoe duurzaam zijn dit soort nieuwe manieren van softwerare developement voor het bedrijfsleven?

Persoonlijk denk ik dat dit de toekomst heeft, ieder bedrijf word een softweare bedrijf dus tools als deze worden on vermeidelijk.

 

 

 

Digital Marketing http://agency.eoi.digital/ | Digital Transformation https://transform.eoi.digital/

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het op zich wel netjes er uit zien. Uiteraard heeft het een hoog "My first Sony"-gehalte en lijkt het totaal niet op een applicatie die uit de hoge hoed zou komen van grafisch ontwerper of interaction designer, maar het is wel een applicatie die denk ik door veel standaard gebruikers als prettig ervaren zal worden.

Link naar reactie
  • 0

@Amadeo: Mooi werk hoor. Afgezien van enkele spelfouten, ontbrekende sterretjes en rare balkjes vind ik het er zeer bruikbaar uitzien.

 

Grote vraag is voor mij in hoeverre je er maatwerk mee kunt maken. In de loop der jaren ben ik al heel wat ontwikkelomgevingen, frameworks en 4G-tools tegengekomen, die allemaal prachtige demo's van bepaalde toepassingen lieten zien. Ging je er vervolgens een proof-of-concept mee doen waarbij de klant specifieke wensen had, dan bleken juist die onmogelijk of op z'n best veel moeilijker dan met de standaard tools. Zo heb ik oa. een groot callcenter-bedrijf miljoenen zien investerenverkwisten aan een 'supermakkelijk' ontwikkelsysteem waarbij ze tot het einde toe meer geloof hechtten aan de mooie praatjes van de verkoper en hun verzonken kosten dan aan de resultaten van de PoC.

 

@Amadeo: De volgende uitdaging dus: kun je er ook iets heel anders, naar wens van je klant mee maken? Wat dacht je ervan om bijvoorbeeld een portfolio website te maken waarbij de bezoeker:

1. Na de welkomstpagina een portfolio met leuke screenshots en teksten ziet van de projecten die je hebt gedaan.

2. Hij een afspraak kan maken voor een bezoek en

3. Een offerte kan aanvragen voor een standaard implementatie met wat keuzemogelijkheden.

4. Aan de achterkant heb jij een dashboard waarin je de afspraken in een kalender ziet, ze kan inplannen en ze met een e-mail beantwoordt.

5. Daarnaast kun je de ingevulde offerte aanvragen beantwoorden met een gegenereerde PDF, de status bijhouden en de correspondentie met de (potentiële) klant bijhouden.

6. Voor het gemak integreer je dat met je contactformulier voor hen die algemene info willen.

Je schrijft dat je je eerste voorbeeld in drie dagen hebt gemaakt. Kun je deze specifieke website ook zo snel maken? Hoe veel tijd denk je dat een dergelijke website kost? Ga je deze uitdaging ook aan?

 

Link naar reactie
  • 0

Super interessante thread dit. Ik ben zelf ook aan het onderzoeken naar wat er op dit moment op de markt is voor rapid development en ik heb nog nooit van Mendix gehoord. Eerlijk gezegd lijkt Mendix me ook te ingewikkeld voor eindgebruikers. Visueel ontwikkelen is wel leuk maar als de leercurve hetzelfde is als met programmeren dan heeft een ondernemer die snel een oplossing wil ontwikkelen daar natuurlijk nog altijd niets aan. Daarnaast wordt alles in een SaaS vorm gegoten waardoor je aan de grillen van de dienstverlener bent overgeleverd (je neemt af wat ze bieden en anders niet).

 

Ik ontwikkel op dit moment alles op basis van Django, Django REST framework en AngularJS. Dat is nog altijd best wel low level (lange ontwikkel tijd) en een klant wees me op iets als Filemaker. Echter, wat als je iets als Filemaker bouwt in Django etc? Dan heb je dus en een omgeving waar je klant mee uit de voeten kan maar waar je als developer ook alle mogelijke dingen mee kunt doen (en heel snel). Zou dat niet de ideale oplossing zijn?

 

Klopt het dat je als ondernemer liever niet afhankelijk bent van een SaaS omgeving voor je core business? Het lijkt me dat je je daar heel kwetsbaar mee maakt. Ik zou toch liever iets hebben wat ik ook op een usb stick kan zetten, bij wijze van spreken.

Rolf van Dam Development https://www.rolfvandam.nl | Django/DRF/AngularJS

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 265 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.