• 0

BTW Auto kopen met eenmanszaak en vervolgens privé onttrekken

Hallo,

 

Ik heb een eenmanszaak en wil een auto met grijs kenteken kopen omdat dit in de wegenbelasting veel goedkoper is en ik dan in Amsterdam voor mijn deur kan parkeren (gemeente-regeltjes ;D). Ik heb mijn oog laten vallen op een Renault Megane uit 2010 prijs €5.000 excl. BTW.

 

Ik rij ongeveer 50% privé met de auto, doe het onderhoud voornamelijk zelf, en wil dan ook eigenlijk de auto privé aanschaffen en de zakelijke kilometers voor €0,19 per km als kosten opvoeren. (Dit is veel voordeliger dan zakelijke auto + bijtelling)

 

Alleen zit ik met de BTW van de aanschaf in mijn maag. Als ik hem privé koop betaal ik dus nog €1.050 aan BTW. Nu wil ik het volgende doen, maar weet niet of dit is toegestaan:

- De auto op 1 juni zakelijk kopen, met factuur op naam van mijn eenmanszaak, en de BTW a €1.050 dus als voorbelasting aftrekken bij de BTW aangifte.

- In de maand juni maak ik alleen zakelijke kilometers met de auto en dit houd ik goed bij

- Op 1 juli onttrek ik de auto uit mijn onderneming en vanaf dan reken ik dus €0,19 per zakelijk gereden km als kosten.

- De auto kan ik dan onttrekken voor €5.000, dit geef ik uiteraard aan bij de Inkomstenbelasting aangifte als privé onttrekking.

- De aanschaf van de auto (€5.000) wordt bij de aangifte inkomstenbelasting ook als kosten opgevoerd, en omdat deze in hetzelfde jaar is onttrokken staat deze dus aan het eind van het jaar niet op de balans.

 

Wat denken jullie? Is dit een goede manier om die €1.050 BTW te 'omzeilen'? Ben heel benieuwd!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 1

Zelfs als die "onttrekking" zou zijn toegestaan, moet je daarover toch weer BTW berekenen. In feite verkoopt jouw bedrijf de auto dan aan jou privé.

 

Je kunt de auto wel (vanaf het begin) voor de IB als privé beschouwen en voor de BTW als zakelijk.

 

Voor de IB kun je dan € 0,19 per zakelijk gereden km. aftrekken en er geldt geen bijtelling. Alle BTW is in eerste instantie aftrekbaar, maar aan het eind van elk jaar betaal je een BTW-bijtelling op grond van de verhouding privé-kms. t.o.v. totaal aantal kms. (bij jou dus ongeveer de helft) of het forfait. Bij verkoop of inruil betaal je wel weer BTW over de verkoop- of inruilprijs, maar die is dan waarschijnlijk een stuk lager.

 

Of dit in jouw geval de voordeligste oplossing is, valt zo moeilijk te zeggen. In ieder geval kun je zo een deel van de BTW over de aanschafprijs verrekenen.

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

Hi,

 

Als je de auto naar privé overboekt moet je weer BTW afdragen over de waarde op dat moment.

Dus de BTW is ongeveer over 1 maand afschrijving zakelijk.

Auto schrijf je af in pakweg 5 jaar , 60 maanden dus 1/60 e van € 1.050.

Daarnaast bestaat er zo iets als Fraus Legis, constructies alleen opgezet voor belastingvoordeel kan de Inspecteur terzijde schuiven. Hoe wil je hard maken dat de auto 1 Juni zakelijk is en 1 Juli privë ?

 

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 166 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.