Ik ben al een tijdje aan het zoeken naar een oplossing voor mijn administratie.
Heb via Google gezocht Higherlevel, maar kan geen duidelijk antwoord terugvinden.
Nu ben ik maar een kleine ondernemer en is er geen geld voor software of een boekhouder.
Ik loop tegen het volgende probleem aan, als ik mijn bankkosten wil inboeken zit hier geen BTW op 0% dus.
Nu is het probleem dat als ik mijn administratie invul heb ik weleens begrepen dat je dan incl. en excl. hetzelfde bedrag in moet vullen omdat er geen belasting op zit.
Klopt dit?
Maar als ik dat doe klopt de boekhouding niet helemaal, ik heb nu even een "simpele" opzet gemaakt.
De 1e regel saldo is het saldo van de rekening aan het begin van de maand, stel 100 euro.
De 2e regel is een inkomende factuur van 100 euro.
De 3e regel is een prive opname van 25 euro.
De 4e regel zijn de bankkosten 50 euro
De 5e regel is een betaalde factuur van 25 euro.
Nu word er onderaan automatisch de BTW die ik moet opgeven aan de belasting (21%) berekend.
Zoals je ziet omdat de bankkosten 0% BTW hebben klopt de BTW niet, mijn uitgaven zijn in totaal 75 euro excl. BTW maar de BTW is maar 4,54 terwijl dit eigenlijk 13,02 is over 75 euro.
Stel ik vul mijn belasting in, hierin moet je het BTW bedrag 4,54 dus invullen, maar ook de inkomsten excl. BTW 70,66 klopt dit?
Ik kom er niet helemaal uit, kan iemand me hierbij helpen?
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
sjoerdd87
sjoerdd87
Hallo allemaal,
Ik ben al een tijdje aan het zoeken naar een oplossing voor mijn administratie.
Heb via Google gezocht Higherlevel, maar kan geen duidelijk antwoord terugvinden.
Nu ben ik maar een kleine ondernemer en is er geen geld voor software of een boekhouder.
Ik loop tegen het volgende probleem aan, als ik mijn bankkosten wil inboeken zit hier geen BTW op 0% dus.
Nu is het probleem dat als ik mijn administratie invul heb ik weleens begrepen dat je dan incl. en excl. hetzelfde bedrag in moet vullen omdat er geen belasting op zit.
Klopt dit?
Maar als ik dat doe klopt de boekhouding niet helemaal, ik heb nu even een "simpele" opzet gemaakt.
De 1e regel saldo is het saldo van de rekening aan het begin van de maand, stel 100 euro.
De 2e regel is een inkomende factuur van 100 euro.
De 3e regel is een prive opname van 25 euro.
De 4e regel zijn de bankkosten 50 euro
De 5e regel is een betaalde factuur van 25 euro.
Nu word er onderaan automatisch de BTW die ik moet opgeven aan de belasting (21%) berekend.
Zoals je ziet omdat de bankkosten 0% BTW hebben klopt de BTW niet, mijn uitgaven zijn in totaal 75 euro excl. BTW maar de BTW is maar 4,54 terwijl dit eigenlijk 13,02 is over 75 euro.
Stel ik vul mijn belasting in, hierin moet je het BTW bedrag 4,54 dus invullen, maar ook de inkomsten excl. BTW 70,66 klopt dit?
Ik kom er niet helemaal uit, kan iemand me hierbij helpen?
Andere tips zijn natuurlijk ook welkom.
Alvast bedankt.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/53481-boekhouding-eenmanszaak-kasboek/Aanbevolen berichten
24 antwoorden op deze vraag