• 0

Boekhouding eenmanszaak (kasboek)

Hallo allemaal,

 

Ik ben al een tijdje aan het zoeken naar een oplossing voor mijn administratie.

Heb via Google gezocht Higherlevel, maar kan geen duidelijk antwoord terugvinden.

Nu ben ik maar een kleine ondernemer en is er geen geld voor software of een boekhouder.

 

Ik loop tegen het volgende probleem aan, als ik mijn bankkosten wil inboeken zit hier geen BTW op 0% dus.

Nu is het probleem dat als ik mijn administratie invul heb ik weleens begrepen dat je dan incl. en excl. hetzelfde bedrag in moet vullen omdat er geen belasting op zit.

Klopt dit?

 

Maar als ik dat doe klopt de boekhouding niet helemaal, ik heb nu even een "simpele" opzet gemaakt.

De 1e regel saldo is het saldo van de rekening aan het begin van de maand, stel 100 euro.

De 2e regel is een inkomende factuur van 100 euro.

De 3e regel is een prive opname van 25 euro.

De 4e regel zijn de bankkosten 50 euro

De 5e regel is een betaalde factuur van 25 euro.

 

Nu word er onderaan automatisch de BTW die ik moet opgeven aan de belasting (21%) berekend.

Zoals je ziet omdat de bankkosten 0% BTW hebben klopt de BTW niet, mijn uitgaven zijn in totaal 75 euro excl. BTW maar de BTW is maar 4,54 terwijl dit eigenlijk 13,02 is over 75 euro.

 

Stel ik vul mijn belasting in, hierin moet je het BTW bedrag 4,54 dus invullen, maar ook de inkomsten excl. BTW 70,66 klopt dit?

 

Ik kom er niet helemaal uit, kan iemand me hierbij helpen?

 

Andere tips zijn natuurlijk ook welkom.

 

Alvast bedankt.

Boekhouding.thumb.png.4b910fcd17707007b5048470efff6737.png

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0

[...]

Nu is het probleem dat als ik mijn administratie invul heb ik weleens begrepen dat je dan incl. en excl. hetzelfde bedrag in moet vullen omdat er geen belasting op zit.

Klopt dit?

[...]

Dat lijkt me niet. Heb er nog nooit van gehoord iig dat je BTW-loze bedragen dubbel moet inboeken; maar misschien kan je dat beter navragen bij de maker van de spreadsheet. Vooralsnog is mijn indruk dat je de kosten dan ook twee keer meeneemt in je berekeningen en dat lijkt me niet de bedoeling.

 

Hen je de logische vervolgstap al geprobeerd, nl. niet dubbel inboeken (dus alleen onder excl BTW)? Wat wordt dan het BTW bedrag?

 

Link naar reactie
  • 0

[...]

Nu is het probleem dat als ik mijn administratie invul heb ik weleens begrepen dat je dan incl. en excl. hetzelfde bedrag in moet vullen omdat er geen belasting op zit.

Klopt dit?

[...]

Dat lijkt me niet. Heb er nog nooit van gehoord iig dat je BTW-loze bedragen dubbel moet inboeken; maar misschien kan je dat beter navragen bij de maker van de spreadsheet. Vooralsnog is mijn indruk dat je de kosten dan ook twee keer meeneemt in je berekeningen en dat lijkt me niet de bedoeling.

 

Hen je de logische vervolgstap al geprobeerd, nl. niet dubbel inboeken (dus alleen onder excl BTW)? Wat wordt dan het BTW bedrag?

 

 

 

Geprobeerd, maar het bedrag bij excl. blijft dan 70,66 en de BTW 4,34

 

Heb deze sheet zelf gemaakt, dus navragen word lastig ;)

 

Link naar reactie
  • 0

waarom niet? de bankkosten zijn vrijgesteld van btw dus hoeven niet in de aangifte te worden opgenomen als het gaat om terugvragen van btw.

 

Ja dat klopt, maar hij berekend nu ook automatisch wat er op me rekening moet staan, en (banksaldo) en ernaast controleer ik het door het daadwerkelijke bedrag op de rekening in te vullen.

Dit is een extra controle zodat ik zeker weet dat ik geen fout heb gemaakt.

 

En je bankkosten is in principe een factuur, dus moet ingeboekt worden?

 

Link naar reactie
  • 0

ik zeg toch ook niet dat je de regel weg moet laten, ik neem aan dat als je bij uitgaven incl btw gewoon 50 euro invult dat ie daar gewoon mee rekent. dat die kolom een ongelukkige titel heeft moet je met de maker van de sheet uitvechten..

ik zeg alleen dat je je de kolom ex btw leeg moet maken omdat het niet relevant is voor deze kosten.

 

Link naar reactie
  • 0

 

 

Geprobeerd, maar het bedrag bij excl. blijft dan 70,66 en de BTW 4,34

 

Heb deze sheet zelf gemaakt, dus navragen word lastig ;)

 

 

 

Het lijkt mij als buitenstaander dan op het eerste gezicht verstandig om een spreadsheet te gebruiken waarbij je redelijk zeker weet dat er géén fouten in zitten.

Nu komt het op mij over dat je - met alle respect - op basis van 'horen zeggen' en 'onderbuik' een spreadsheet in elkaar 'knutselt' die ongeveer zou moeten doen wat jij denkt dat de belastingdienst misschien van je verwacht. Dat zijn naar mijn idee teveel onzekerheden.

 

Tot voor kort heb ik gebruik gemaakt van een (gratis) spreadsheet van Elma de Bruijn van zelfboekhouden.org . Die voldoet prima als platte sheet (maar zonder grootboekrekeningen etc, waar ik later toch behoefte aan kreeg).

 

Mijn advies is om te beginnen met een sheet die werkt (bijvoorbeeld die van Elma, maar er zijn er meer 'in het wild' te vinden) en daarnaast (als je per sé wil) je eigen sheet te bouwen, zodat je de uitkomsten kan vergelijken.

 

Door'rommelen' met zelfgemaakte brouwsels is er leerzaam weet ik uit ervaring, maar aan het eind van het jaar kan het ook voor vervelende verrassingen zorgen als Wiebes andere ideeën blijkt te hebben gehad dan jij dacht dat 'ie had...

Link naar reactie
  • 0

 

 

Geprobeerd, maar het bedrag bij excl. blijft dan 70,66 en de BTW 4,34

 

Heb deze sheet zelf gemaakt, dus navragen word lastig ;)

 

 

 

Het lijkt mij als buitenstaander dan op het eerste gezicht verstandig om een spreadsheet te gebruiken waarbij je redelijk zeker weet dat er géén fouten in zitten.

Nu komt het op mij over dat je - met alle respect - op basis van 'horen zeggen' en 'onderbuik' een spreadsheet in elkaar 'knutselt' die ongeveer zou moeten doen wat jij denkt dat de belastingdienst misschien van je verwacht. Dat zijn naar mijn idee teveel onzekerheden.

 

Tot voor kort heb ik gebruik gemaakt van een (gratis) spreadsheet van Elma de Bruijn van zelfboekhouden.org . Die voldoet prima als platte sheet (maar zonder grootboekrekeningen etc, waar ik later toch behoefte aan kreeg).

 

Mijn advies is om te beginnen met een sheet die werkt (bijvoorbeeld die van Elma, maar er zijn er meer 'in het wild' te vinden) en daarnaast (als je per sé wil) je eigen sheet te bouwen, zodat je de uitkomsten kan vergelijken.

 

Door'rommelen' met zelfgemaakte brouwsels is er leerzaam weet ik uit ervaring, maar aan het eind van het jaar kan het ook voor vervelende verrassingen zorgen als Wiebes andere ideeën blijkt te hebben gehad dan jij dacht dat 'ie had...

 

Ik zal eens gaan zoeken, heb al verschillende sheets gezocht maar niet wat ik echt zoek.

Maar dan nog hoe boekte jij je bankkosten in die sheet in?

Link naar reactie
  • 0

 

 

Geprobeerd, maar het bedrag bij excl. blijft dan 70,66 en de BTW 4,34

 

Heb deze sheet zelf gemaakt, dus navragen word lastig ;)

 

 

 

Het lijkt mij als buitenstaander dan op het eerste gezicht verstandig om een spreadsheet te gebruiken waarbij je redelijk zeker weet dat er géén fouten in zitten.

Nu komt het op mij over dat je - met alle respect - op basis van 'horen zeggen' en 'onderbuik' een spreadsheet in elkaar 'knutselt' die ongeveer zou moeten doen wat jij denkt dat de belastingdienst misschien van je verwacht. Dat zijn naar mijn idee teveel onzekerheden.

 

Tot voor kort heb ik gebruik gemaakt van een (gratis) spreadsheet van Elma de Bruijn van zelfboekhouden.org . Die voldoet prima als platte sheet (maar zonder grootboekrekeningen etc, waar ik later toch behoefte aan kreeg).

 

Mijn advies is om te beginnen met een sheet die werkt (bijvoorbeeld die van Elma, maar er zijn er meer 'in het wild' te vinden) en daarnaast (als je per sé wil) je eigen sheet te bouwen, zodat je de uitkomsten kan vergelijken.

 

Door'rommelen' met zelfgemaakte brouwsels is er leerzaam weet ik uit ervaring, maar aan het eind van het jaar kan het ook voor vervelende verrassingen zorgen als Wiebes andere ideeën blijkt te hebben gehad dan jij dacht dat 'ie had...

 

Heb het gedownload, maar moet ik nu 0% invullen dan als ik een bankboeking inboek?

Link naar reactie
  • 0

Bij de sheet van Elma moet je ALLE bedragen incl BTW invoeren (wat even wennen was), met als voordeel dat daardoor alle totaalbedragen van in- en uitkomende facturen in je administratie overeenkomen met de bedragen op je bankafschriften.

 

Bij iedere boeking moet je zelf het BTW tarief aangeven: 21, 6 of 0.

Inkomsten excl BTW en uitgaven excl BTW worden door de sheet zelf uitgerekend.

 

Tevens is er een banksaldo controle (als je het beginsaldo correct ingeeft tenminste ;) ) en het laatste werkblad geeft een overzicht van te betalen en te ontvangen BTW per maand, netto BTW afdracht per maand, en inkomsten excl. en uitgaven excl. per maand

Link naar reactie
  • 0

Bij de sheet van Elma moet je ALLE bedragen incl BTW invoeren (wat even wennen was), met als voordeel dat daardoor alle totaalbedragen van in- en uitkomende facturen in je administratie overeenkomen met de bedragen op je bankafschriften.

 

Bij iedere boeking moet je zelf het BTW tarief aangeven: 21, 6 of 0.

Inkomsten excl BTW en uitgaven excl BTW worden door de sheet zelf uitgerekend.

 

Tevens is er een banksaldo controle (als je het beginsaldo correct ingeeft tenminste ;) ) en het laatste werkblad geeft een overzicht van te betalen en te ontvangen BTW per maand, netto BTW afdracht per maand, en inkomsten excl. en uitgaven excl. per maand

 

Ja klopt, is bijna dezelfde sheet als bij mij.

Maar hetzelfde probleem, als ik mijn uitgave incl. BTW invul op 50 euro bankkosten met 0% BTW is de uitgave zonder BTW ook 50 euro, (2x ingeboekt dus ook)

 

Als ik dan kantoorartikel inkoop van 25 euro met 21% btw en ik ga naar het tabje totaal heb je weer hetzelfde:

 

BTW afdracht 4,34 en uitgave excl. BTW 70,66

Link naar reactie
  • 0

 

 

Ja klopt, is bijna dezelfde sheet als bij mij.

Maar hetzelfde probleem, als ik mijn uitgave incl. BTW invul op 50 euro bankkosten met 0% BTW is de uitgave zonder BTW ook 50 euro, (2x ingeboekt dus ook)

 

Als ik dan kantoorartikel inkoop van 25 euro met 21% btw en ik ga naar het tabje totaal heb je weer hetzelfde:

 

BTW afdracht 4,34 en uitgave excl. BTW 70,66

 

Wat klopt daar niet aan dan? (behalve de opmerking over inboeken, die klopt niet; jij voert het maar 1 keer in)

 

25 euro incl BTW is 20,66 euro excl BTW + 4,34 euro BTW

50 euro excl BTW is 50 euro excl BTW + 0 euro BTW

 

bedragen excl BTW optellen levert op 20,66 + 50 = 70,66 (= uitgaven)

BTW optellen levert op 4,34 + 0 = 4,34 (= afdracht)

 

Bij je BTW aangifte hoef je alleen de door jou verrichte leveringen/diensten te specificeren in hoog/laag BTW tarief (dit betreft dus de BTW die jij namens Wiebes in rekening brengt bij je klanten), de BTW die je zelf hebt betaald hoef je niet te specificeren maar kan je optellen tot één totaalbedrag aan 'voorbelasting'.

(deze 'uitleg' betreft alleen vraag 1 op het BTW aangifte formulier)

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

 

Ja klopt, is bijna dezelfde sheet als bij mij.

Maar hetzelfde probleem, als ik mijn uitgave incl. BTW invul op 50 euro bankkosten met 0% BTW is de uitgave zonder BTW ook 50 euro, (2x ingeboekt dus ook)

 

Als ik dan kantoorartikel inkoop van 25 euro met 21% btw en ik ga naar het tabje totaal heb je weer hetzelfde:

 

BTW afdracht 4,34 en uitgave excl. BTW 70,66

 

Wat klopt daar niet aan dan? (behalve de opmerking over inboeken, die klopt niet; jij voert het maar 1 keer in)

 

25 euro incl BTW is 20,66 euro excl BTW + 4,34 euro BTW

50 euro excl BTW is 50 euro excl BTW + 0 euro BTW

 

bedragen excl BTW optellen levert op 20,66 + 50 = 70,66 (= uitgaven)

BTW optellen levert op 4,34 + 0 = 4,34 (= afdracht)

 

Bij je BTW aangifte hoef je alleen de door jou verrichte leveringen/diensten te specificeren in hoog/laag BTW tarief (dit betreft dus de BTW die jij namens Wiebes in rekening brengt bij je klanten), de BTW die je zelf hebt betaald hoef je niet te specificeren maar kan je optellen tot één totaalbedrag aan 'voorbelasting'.

(deze 'uitleg' betreft alleen vraag 1 op het BTW aangifte formulier)

 

 

 

 

Ik vul toch ook in uitgaven incl BTW en Exl. BTW in met hetzelfde bedrag net als in de andere sheet?

Misschien zie ik iets over het hoofd, maar volgens mij komt mijn berekening in principe op hetzelfde neer als die van haar.

Ik kom ook onderaan de streep uit op 4,34 BTW en Ex BTW 70,66

 

Misschien raak ik nu even het overzicht kwijt?

 

Link naar reactie
  • 0

Dan begrijp ik niet wat jij niet begrijpt ;)

 

Mijn uitgangspunt was je eerdere opmerking

Zoals je ziet omdat de bankkosten 0% BTW hebben klopt de BTW niet, mijn uitgaven zijn in totaal 75 euro excl. BTW maar de BTW is maar 4,54 terwijl dit eigenlijk 13,02 is over 75 euro.

en dat lijkt me niet te kloppen. Meer bepaald "75 euro excl. BTW" is onjuist in deze opmerking en als dat uit je sheet komt, klopt je sheet niet (aannemende dat de bedragen van 50 en 25 euro incl BTW wel kloppen).

 

Als de uitkomst uit je eigen sheet hetzelfde is als uit die van Elma, én je kan de logica van die uitkomst reproduceren met een 'kladberekening', lijkt de conclusie te zijn dat je eigen sheet op dit punt correct is.

 

Maar was is dan je vraag?

 

Link naar reactie
  • 0

Dan begrijp ik niet wat jij niet begrijpt ;)

 

Mijn uitgangspunt was je eerdere opmerking

Zoals je ziet omdat de bankkosten 0% BTW hebben klopt de BTW niet, mijn uitgaven zijn in totaal 75 euro excl. BTW maar de BTW is maar 4,54 terwijl dit eigenlijk 13,02 is over 75 euro.

en dat lijkt me niet te kloppen. Meer bepaald "75 euro excl. BTW" is onjuist in deze opmerking en als dat uit je sheet komt, klopt je sheet niet (aannemende dat de bedragen van 50 en 25 euro incl BTW wel kloppen).

 

Als de uitkomst uit je eigen sheet hetzelfde is als uit die van Elma, én je kan de logica van die uitkomst reproduceren met een 'kladberekening', lijkt de conclusie te zijn dat je eigen sheet op dit punt correct is.

 

Maar was is dan je vraag?

 

 

Ja klopt je hebt gelijk, de opmerking moest zijn:

 

Zoals je ziet omdat de bankkosten 0% BTW hebben klopt de BTW niet, mijn uitgaven zijn in totaal 70,66 euro excl. BTW maar de BTW is maar 4,54 terwijl dit eigenlijk 13,02 is over 70,66 euro

 

Zelf niet goed ingevuld ga het aanpassen, zie de printscreen ook, hierin staat ook de 70,66.

Ik kan het bestand indien nodig ook uploaden zodat je eens kan kijken?

Link naar reactie
  • 0

[...]

Ik kan het bestand indien nodig ook uploaden zodat je eens kan kijken?

 

De service gaat niet zó ver dat ik andermans spreadsheets (met daarin andermans gedachten) ga debuggen ;)

(bovendien behoort boekhouden niet tot mijn kernkwaliteiten)

 

Wat denk ik relevanter is, is om te achterhalen waarom je denkt

maar de BTW is maar 4,54 terwijl dit eigenlijk 13,02 is over 70,66 euro

(waarbij die 4,54 een typfout is? zal wel 4,34 zijn, en 13,02 euro BTW over 70,66 euro komt uit op het mij onbekende BTW percentage van 18,4%)

 

.

Er zijn twee dingen aangeschaft: een kantoorartikel en een bankdienst. De eerste is belast met 21% BTW, de tweede is niet met BTW belast.

De totaal door jou aan je leveranciers betaalde BTW voor beide posten is dus 4,34 en die kan je aftrekken van de door jou namens de BD gefactureerde BTW van 17,36 zodat je BTW aangifte uitkomt (na invullen van de oorspronkelijke bedragen) op 13,02.

 

Die 13,02 is dus het resultaat van alle door jou namens de BD gefactureerde BTW minus alle door jou betaalde BTW, en is niet slechts gerelateerd aan de 70,66 netto kosten voor geleverde kantoorartikel en bankdienst.

 

Als je die 13,02 in je sheet terug wilt laten komen moet je ergens een cel maken met gefactureerde BTW minus betaalde BTW.

(en wellicht moet je daarbij ook rekening houden met het 6% tarief voor bijvoorbeeld treinkaartjes en eerste levensbehoeften)

 

 

Maar wellicht begrijp ik nog steeds je vraag niet...

 

Link naar reactie
  • 0

Het verwarrende is dat door de miraculeuze keuze van voorbeeldbedragen er twee keer 13,02 uit de berekening lijkt te komen.

 

Eén keer foutief als BTW-deel van het totaal van 75 euro bruto (waarvan 50 euro niet met BTW belast is), en één keer als het resultaat van de BTW (17,36) over de inkomsten (82,64) minus de BTW (4,34) over het kantoorartikel.

Link naar reactie
  • 0

Het verwarrende is dat door de miraculeuze keuze van voorbeeldbedragen er twee keer 13,02 uit de berekening lijkt te komen.

 

Eén keer foutief als BTW-deel van het totaal van 75 euro bruto (waarvan 50 euro niet met BTW belast is), en één keer als het resultaat van de BTW (17,36) over de inkomsten (82,64) minus de BTW (4,34) over het kantoorartikel.

 

Dat is inderdaad wel heel erg toevallig, ik heb nu even wat nieuwe bedragen ingevuld om het wat te verduidelijken.

 

Dat je de Excel niet gaat debuggen begrijp ik maar dat is voor mij ook niet nodig, ging mij er maar om dat je dan zelf wat bedragen in kunt vullen.

Boekhouding1.thumb.png.bf5327c255a48af4055d49ef3c5eccb2.png

Link naar reactie
  • 0

De uitkomst lijkt nu inderdaad te kloppen.

Desondanks zou ik op een rustig moment toch eens proberen te analyseren waar hoe eerdere gedachtegang tot stand kwam.

 

Vroeger heb ik weleens iemand horen zeggen "het enige dat je krijgt als je chaos automatiseert, is geautomatiseerde chaos". Hetzelfde gaat op voor spreadsheets: als je er onjuiste gedachtegangen of berekeningen in stopt, krijg je onjuiste uitkomsten. En vaak ontdek je dat pas op een moment dat corrigeren veel werk wordt en slecht uit komt... (bijvoorbeeld twee dagen voor het verlopen van je aangiftetermijn)

Link naar reactie
  • 0

De uitkomst lijkt nu inderdaad te kloppen.

Desondanks zou ik op een rustig moment toch eens proberen te analyseren waar hoe eerdere gedachtegang tot stand kwam.

 

Vroeger heb ik weleens iemand horen zeggen "het enige dat je krijgt als je chaos automatiseert, is geautomatiseerde chaos". Hetzelfde gaat op voor spreadsheets: als je er onjuiste gedachtegangen of berekeningen in stopt, krijg je onjuiste uitkomsten. En vaak ontdek je dat pas op een moment dat corrigeren veel werk wordt en slecht uit komt... (bijvoorbeeld twee dagen voor het verlopen van je aangiftetermijn)

 

Ja klopt, maar zoals ik het nu zie zou het nu moeten kloppen.

Was denk ik zelf even het overzicht kwijt, maar nu met hulp van hier toch goed gekomen.

 

Het probleem waar ik tegenaanliep was inderdaad gekomen door een foutieve som, en hierdoor klopte mijn aangifte dit jaar niet, vanaf November en December was verkeerd berekend.

Verkeerd gekopieerde code, op het tabblad totaal kwam ik er daardoor niet uit.

 

In ieder geval bedankt voor de hulp.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 130 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.