• 0

Belgie heft belasting op pand nederland

Hallo,

 

Ik woon in Belgie en heb in Nederland een bedrijf plus wat onroerend goed, deels prive, deels in gebruik voor m'n bedrijf. (aangifte inkomsten in NL en nl belastingplichtig)

 

Enkele maanden geleden kreeg ik van de belgische fiscus wat vragen omdat de systemen van NL en BE gekoppeld zijn. (waarom ze dan moesten vragen weet ik niet...) Ik moest de WOZ waarde van het pand doorgeven en er werd gevraagd naar de verhuurwaarde of een schatting daarvan.

 

Nu blijkt dat daarover belasting geheven gaat worden (+ boete 10% omdat ik het niet op heb gegeven).

 

Het vreemde vind ik dat ik in NL vermogensbelasting over het bezit betaal + woz belasting. Nu moet ook nog belasting in belgie gaan betalen. (bedrag/percentage weet ik nog niet).

 

Ik kan nergens iets vinden of dit wel de juiste benadering is...

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik kan nergens iets vinden of dit wel de juiste benadering is...

 

Geen Doe het zelf materie, zoek een fiscalist met kennis van Belgische en Nederlandse (fiscale) wetgeving. Die zijn er genoeg te vinden.

 

België kent sowieso geen vermogensrendementheffing, maar wellicht worden - juist daardoor - de (al dan niet forfaitaire) huuropbrengsten wel tot het belastbare inkomen gerekend.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik woon in Belgie en heb in Nederland een bedrijf plus wat onroerend goed, deels prive, deels in gebruik voor m'n bedrijf. (aangifte inkomsten in NL en nl belastingplichtig)

 

Enkele maanden geleden kreeg ik van de belgische fiscus wat vragen omdat de systemen van NL en BE gekoppeld zijn. (waarom ze dan moesten vragen weet ik niet...) Ik moest de WOZ waarde van het pand doorgeven en er werd gevraagd naar de verhuurwaarde of een schatting daarvan.

Nu blijkt dat daarover belasting geheven gaat worden (+ boete 10% omdat ik het niet op heb gegeven).

Het vreemde vind ik dat ik in NL vermogensbelasting over het bezit betaal + woz belasting. Nu moet ook nog belasting in belgie gaan betalen. (bedrag/percentage weet ik nog niet).

Ik kan nergens iets vinden of dit wel de juiste benadering is...

Om te beginnen kan het in principe niet zo zijn dat je twee maal over hetzelfde inkomensbestanddeel belasting moet betalen. Ik zou het Nederlands-Belgische belastingverdrag erop na slaan, te vinden via de website van het IBFD : (International Bureau of Fiscal Documentation)

Veel praktischer is het echter om een belastingadviseur te vinden die van de hoed en de rand weet in deze grensoverschrijdende situaties. Die zijn in Brabant en Limburg wel te vinden. Ik weet niet of de moderator het goed vindt als ik een kantoor hier noem.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik kan nergens iets vinden of dit wel de juiste benadering is...

 

Geen Doe het zelf materie, zoek een fiscalist met kennis van Belgische en Nederlandse (fiscale) wetgeving. Die zijn er genoeg te vinden.

 

België kent sowieso geen vermogensrendementheffing, maar wellicht worden - juist daardoor - de (al dan niet forfaitaire) huuropbrengsten wel tot het belastbare inkomen gerekend.

 

Als je wil gaan doe-het-zelven: website Belgische Belastingdienst>http://financien.belgium.be/nl/particulieren/belastingaangifte/belastbaar_inkomen/onroerend_inkomen/

Link naar reactie
  • 0

Welke belasting gaat het om?

België verleent voor Nederlands vastgoed voorkoming van dubbele belasting via de vrijstellingsmethode, maar wel met progressievoorbehoud. Dat houdt in dat het inkomen wel in de aangifte moet worden opgenomen en mogelijk de belastingheffing op het overige inkomen daardoor hoger wordt.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 171 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.