• 0

Verkeerde VAR ontvangen en te laat voor bezwaar, wat nu?

In april heb ik een VAR ROW ontvangen voor 2016 terwijl dit echt een WUO had moeten zijn. Ik ben al 6 weken te laat dus ik kan geen bezwaar meer maken. Ik denk dat ik ook wel mijn urencriterium ga halen, betekent dit dat ik geen zelfstandigenaftrek mag claimen?

 

Heeft iemand nog een idee wat ik kan doen. Heeft dit echt de consequentie dat ik row op moet geven i.p.v. gebruik kan maken van de ondernemersfaciliteiten?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Bas,

 

Bij de aangifte inkomstenbelasting (over 2016) kun je (tegenwoordig) zelf kiezen welke aangifte je invult: die voor ondernemers (met WUO) of die voor particulieren (zonder WUO). Zie ook: Welke aangifte moet jij doen.

 

De zelfstandigenaftrek, startersaftrek en MKB-vrijstelling gaan dan (onder voorwaarden) niet verloren.

 

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat ik ook wel mijn urencriterium ga halen, betekent dit dat ik geen zelfstandigenaftrek mag claimen?

(...)

Heeft dit echt de consequentie dat ik row op moet geven i.p.v. gebruik kan maken van de ondernemersfaciliteiten?

Twee keer nee. De VAR is voor je opdrachtgevers. Het is geen besluit dat van invloed is op zelfstandigenaftrek of andere ondernemersfaciliteiten. Je aangifte kun je gewoon doen volgens de werkelijke situatie.

 

De VAR is een inschatting vooraf van de Belastingdienst, die is niet bindend voor de manier waarop je aangifte achteraf wordt beoordeeld. De Belastingdienst kan natuurlijk alsnog van mening zijn dat je niet kwalificeert als ondernemer.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

De VAR heeft ook alleen maar betrekking op bepaalde werkzaamheden. Als jij 1500 uur VAR-wuo werkzaamheden verricht en 500 uur andere werkzaamheden, heb jij gewoon recht op je ondernemersfaciliteiten. Het is de feitelijke situatie die telt.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.