Ik heb weleens geëxperimenteerd met Email tracking plugins en software. In mijn geval houdt dat in dat in een mail een pixel wordt geplaatst die bijhoudt of en wanneer een mail geopend is. Ik kan tig redenen verzinnen waarom dit handig is te gebruiken in mijn bedrijfsmails.

Ik ben er ook vrij zeker van dat nieuwsbrieven ook gebruik maken van zulke tracking pixels.

Is het toegestaan Email tracking te gebruiken in mijn (zakelijke)emails? Of overtreed ik dan privacy en cookie wetgevingen.

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0

Ik ben er ook vrij zeker van dat nieuwsbrieven ook gebruik maken van zulke tracking pixels.

Sterker nog, het staat standaard aan in Mailchimp.

Is het toegestaan Email tracking te gebruiken in mijn (zakelijke)emails? Of overtreed ik dan privacy en cookie wetgevingen.

Tracking cookies op een website die individueel surfgedrag bijhouden maken daarmee in principe inbreuk op de privacy. Dat mag wel, maar alleen na uitdrukkelijke toestemming. De gebruiker moet er bewust mee akkoord gaan.

Voor tracking in e-mail is voor zover ik weet geen aparte regelgeving, maar het is in mijn ogen in principe hetzelfde. Het is daarom belangrijk dat mensen die zich inschrijven voor de nieuwsbrief akkoord gaan met een privacyreglement waarin ze worden geïnformeerd wat er precies wordt bijgehouden.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

• 0

Het ding had nooit de "cookiewet" mogen worden genoemd, want hoofdstuk 11 van de Telecommunicatiewet geldt niet slechts voor cookies. Maar, inderdaad, bijvoorbeeld ook voor trackingpixels in e-mail.

• 0

Wat ik kan opmaken uit hoofdstuk 11 van de Telecommunicatiewet is dat in mijn geval ik dus geen tracking pixel mag gebruiken mits ik daar toestemming voor heb gekregen?

Ik wil mijn klanten niet lastigvallen met een "cookiemelding" voor de mail, vind ze al vervelend genoeg op een website. Beter niet gebruiken dus.

• 0

Ik wil mijn klanten niet lastigvallen met een "cookiemelding" voor de mail, vind ze al vervelend genoeg op een website. Beter niet gebruiken dus.

Kijk, dit vind ik nou een hééél goede benadering!

Eigenlijk (mijn mening slechts) ook de enige juiste benadering.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar