Jump to content
Ryma
Verberg

Sieraden invoeren vanuit Iran

vraag

Een Iraanse collega/sieraadontwerper wil zijn werk exposeren en verkopen op de Sieraad Art Fair in Amsterdam in november. Hij wil de sieraden zelf meenemen vanuit Iran. Moet hij bij aankomst in Nederland invoerrechten betalen?

Link to post
Share on other sites

19 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Beste Ryma,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Een Iraanse collega/sieraadontwerper wil zijn werk exposeren en verkopen op de Sieraad Art Fair in Amsterdam in november. Hij wil de sieraden zelf meenemen vanuit Iran. Moet hij bij aankomst in Nederland invoerrechten betalen?

Als er een vergunning tijdelijke invoer is en ze ook weer ongewijzigd uitgevoerd worden blijkbaar niet, gezien gelinkte pagina. De crux is hier dat het handelsvoorraden zijn die bedoeld zijn voor verkoop in Nederland en niet slechts monsters of tentoonstellingsgoederen. Je kunt het beste even contact opnemen met de Douane om dit te bespreken.

 

De sieraden moeten natuurlijk ook geschikt zijn voor verkoop in de EU en aan de regels voor productveiligheid van sieraden voldoen.

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Hij is geaccepteerd op een gerenommeerde Internationale sieraadbeurs, zijn sieraden zijn geschikt bevonden. Het zijn moderne kunstsieraden. Op de beurs worden dit soort sieraden veel verkocht.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

De informatie van de douane is vooral gericht op ondernemers die regelmatig in- en uitvoeren.

Ik lees dat je aangifte moet doen, maar hoe en waar precies wordt niet duidelijk. Mijn advies is dan ook: bel de DouaneTelefoon: 0800 0143.

 

Vriendelijke groet, Miki


RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Wat heb je zelf al uitgezocht over wat noodzakelijk is? Kortom wat weet je al wel.

Dat helpt ons met meedenken in de goede richting of alternatieven bedenken.

 

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

In theorie is het mogelijk een tijdelijke invoer te doen vanuit Iran. Echter hiervoor zal een vergunning op aangifte aangevraagd moeten worden. Degene die voor jou de aangifte zal verzorgen (zelf kun je dit niet) zal waarschijnlijk een borg vragen ter hoogte van de verschuldigde rechten en BTW die betaald moeten worden als de sieraden definitief ingevoerd zouden zijn. Een douane expediteur kan dit voor je regelen.

Voor de sieraden die verkocht worden op de beurs zal dan een invoeraangifte gedaan moeten worden waarvoor invoerrechten en BTW zijn verschuldigd.

Indien de sieraden niet binnen 3 maanden worden wederuitgevoerd is per maand 3% van de invoerrechten verschuldigd tot maximaal het bedrag dat verschuldigd is als de sieraden definitief zouden zijn ingevoerd. Wettelijke grondslag is artikel 252 DWU of de Engelse term UCC.

Dit betekent dus ook dat er voor invoer een inventarislijst aanwezig moet zijn en dat precies geregistreerd moet worden welke sieraden op de beurs verkocht zijn.

Verder zijn er nog een aantal voorwaarden meer waar aan voldaan moet worden bij tijdelijke invoer. Maar dat gaat te ver om dat hier allemaal te beschrijven.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Wat de douane zegt kan op zich wel. Het staat zelfs in de handleiding genoemd(zie hieronder). Wel is goede voorbereiding en vooraf contact met een douane specialist aan te raden.

 

QUOTE

Het ATA-carnet is een document voortijdelijke invoer in het buitenland. Wilt u later toch nog overgaan tot een definitieve invoer, dan kan de douane dit weigeren. U bent dan verplicht de goederen eerst onder dekking van het carnet te wederuitvoeren om ze vervolgens weer in te voeren met een daartoe bestemd nationaal document voor invoer. Als de douane wel toestemming geeft, dan dient u een aangifteformulier in te vullen. Let er daar bij op dat het carnetnummer, de

goederenomschrijving en de goederenwaarde identiek zijn aan de vermelding op uw carnet.

Zorg ook voor een aantoonbare betaling van de rechten bij invoer, door middel van de

wederuitvoerstrook uit het carnet. Op deze wijze voorkomt u problemen achteraf en het

nodeloos oplopen van de kosten

UNQUOTE

 

Is er trouwens ook reeds met de Beurs gesproken? Vaak hebben zij een "beursexpediteur" aangesteld welke daar ter plaatse aanwezig is en onder andere allerlei douane formaliteiten verzorgt. Laatst bezig geweest met een aantal machines vanuit Taiwan. Deze wilde ze op de beurs laten zien maar mochten ook verkocht worden. Wij hebben toen met de beurs expediteur afgesproken dat wij de machines aldaar "in transit" mochten laten onder douane toezicht. hiermee worden de rechten en BTW "geschorst". Als er een machine verkocht zou worden dan zou die op dat moment aangegeven worden bij de douane. Wellicht dat deze beurs ook een soort gelijke constructie aanbied. Immers zal men niet de enige zijn die daar gaat proberen spullen te verkopen?


Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Op allerlei websites informatie gezocht: ministerie van buitenlandse zaken, economische zaken, douane, KvK, deze ook gemaild met als antwoord te kijken op Ondernemersplein. Volgens KvK is het goed mogelijk dat er invoerrechten moeten worden betaald, de hoogte hiervan is afhankelijk van het land van herkomst en het product. Ieder product heeft zijn eigen goederencode blijkbaar. Verder de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.

Ik moet er wel bij vermelden dat het gaat om unieke sieraden (geen massaproductie), design sieraden van edelmetalen (goud, zilver, edelstenen), maar ook andere (natuurlijke) materialen zoals hout, leer etc.

Deze vallen onder 6 % kunst tarief overigens, of dat een rol speelt weet ik ook niet.

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Wat betreft de beurs: de organisatie zegt dat er deelnemers zijn van over de hele wereld en dat ze hun sieraden gewoon in de handbagage meenemen.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Uiteraard kan je de sieraden meenemen in je handbagage mits voor eigen gebruik en als je de waarde dan niet meer meer is dan euro 430,-.

Is die boven euro 430,-- dan moet je de rode lijn nemen en deze aangeven bij de douane op de luchthaven. Je betaald dan invoerrechten(deze verschillen inderdaad per type product/sierraad) en BTW. De BTW is volgens mij gewoon 21%. Of je dit onder kunst kan scharen is op voorhand al iets waar je discussie op kan verwachten. Ik ben van mening dat dit gewoon handelswaar is/luxe goederen.

 

 

 

 

 

 


Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Als je het volgens de regels wilt doen blijft er niets anders over als de sieraden aan te geven als tijdelijke invoer. Vaak zijn de kosten een ATA Carnet hoger dan de prijs die betaald moet worden voor een tijdelijke invoeraangifte. Voor de sieraden die verkocht worden op de beurs zal dan een definitieve invoer gemaakt moeten worden.

Voor de rest ben ik het eens met Logic4l dat de sieraden niet als kunst kunnen worden ingevoerd maar dat dit handelswaar is. Over kunst valt te discussieren, maar je zult toch van goede huize moeten komen om de douane te overtuigen dat het kunst is ipv sieraden/handelswaaar.

Andere (officieel niet geoorloofde) oplossing is inderdaad de sieraden op een transit document laten staan. Maar dan ga je het transit document als opslagdocument gebruiken ipv een vervoersdocument en daar is de douane niet blij mee. TZT zal het transitdocument toch afgemeld moeten worden met een opvolgende aangifte.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik heb vrijwel altijd een beetje een probleem met dit soort theoretische vragen of vragen voor anderen, waarbij bij aanvang onduidelijk is wat voor contact met Belastingdienst/Douane heeft plaatsgevonden. Dat is misschien een persoonlijk ding, maar goed.

 

Zaak is om dit goed te regelen als zaken aanzienlijke waarde hebben. Goed dat je daarom (plaatsvervangend) informeert bij instantie(s) en ondernemer(s).

 

Ryma, is het misschien de bedoeling dat je handelsagent wordt? Dan zou ik willen zeggen dat uitlevering van orders altijd belast is (internationale transacties even daargelaten) en losgekoppeld kan worden van de tentoonstellingsgoederen. Kwestie van transparante administratie voeren en duidelijke afspraken maken met de buitenlandse persoon/partij. Betalingen zouden daarbij aan jou voldaan moeten worden, maar dat is misschien in het geheel niet het idee...

 

Hoe betaalt een potentiële koper op een Nederlandse/internationale beurs aan een Iraanse ontwerper of smid? Met een creditcard? Op rekening? Cash?

 

Groet,

 

Highio

 


"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

@ Karina, als de beurs zelf over een entrepot vergunning bezit al dan niet beheerd door de beurs expediteur dan kan je prima werken met een transit/entrepot regeling en hoef je het transit document niet eens te gebruiken als opslag document. Uiteraard is daarvoor een transit document niet bedoeld.

 

Nu weet ik niet of de TS een bedrijfje heeft? Optie zou namelijk zijn om de goederen in te voeren en invoerrechten te betalen. Goederen worden dan als het waren gekocht door de TS waardoor je elk geval de BTW niet hoeft "af te dragen" tenzij eea wordt verkocht. Dit zou dan ook weer kunnen gebeuren vanuit het Nederlandse bedrijf. Alles wat dan terug gaat kan dan weer aangegeven worden voor uitvoer?

 

Ik zie het namelijk niet zo 1,2,3 gebeuren dat je makkelijk een tijdelijke invoer vergunning krijgt en dit heeft zeker kosten tot gevolg omdat je de nodige zaken door een expert zal moeten laten regelen. Ook kan je zelf niet de douane aangifte doen. Tenzij je dit particulier doet op de luchthaven(rode lijn).


Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

'Tijdelijke invoer - Goederen voor evenementen of voor de verkoop in bepaalde situaties'. Deze link van de douane kreeg ik van de Nederlandse ambassade in Theran.

Dat is misschien wel het antwoord wat ik zocht.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

'Tijdelijke invoer - Goederen voor evenementen of voor de verkoop in bepaalde situaties'. Deze link van de douane kreeg ik van de Nederlandse ambassade in Theran.

Dat is misschien wel het antwoord wat ik zocht.

 

Dit is de levende link voor de meelezers waar Ryma naar verwijst.

http://www.belastingdienst.nl/bibliotheek/handboeken/html/boeken/HDU/tijdelijke_invoer-goederen_voor_evenementen_of_voor_de_verkoop_in_bepaalde_situaties.html

 

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Optie tijdelijke invoer was in het begin al gegeven. Hiervoor zal je alleen wel pro actief een vergunning moeten aanvragen bij de douane. Dit staat in de zelfde link ook zo vermeld. Ook zou het zomaar kunnen dat er zekerheid gesteld moet worden. Ook gelden er allerlei regels mbt de administratie en de manier waarop je aangifte moet doen.

 

Wil je hiervan dus gebruik maken. Dat raad ik je aan contact op te nemen met een douane specialist. Ik zou het namelijk erg knap vinden als je dit namelijk zelf weet aan te vragen en aan de gestelde voorwaarde kan voldoen.

 


Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 13 leden online en 193 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept