• 0

Youngtimer over twee maanden 15 jaar

Op het forum heb ik Q&As gevonden over de fiscale situatie van het kopen van een auto die bijna 15 jaar oud is en de je vervolgens bij 15 jaar ouderdom als auto van de zaak gaat rijden. Het antwoord dat ik zoek kan ik echter niet vinden.

 

Ik kan een youngtimer kopen die over twee maanden 15 jaar oud is. Nieuwprijs 120.000 euro, ik kan hem kopen voor zo'n 6.000 euro. Ik heb een BV die eigenaar wordt van de youngtimer.

 

1. Kan ik die auto nu prive kopen en over twee maanden aan mijn BV verkopen. Accepteert de belatingdienst dit?

2. Zo niet, ik begrijp dat de fiscale bijtelling nooit meer is dan de werkelijke kosten. Is dat zo en hoe bepaal je de "werkelijke kosten"? Dit zou een mogelijkheid zijn om die twee maanden te overbruggen.

3. Een alternatief zou ook kunnen zijn, de auto te schorsen van de wegenbelasting en hem pas Q4 van dit jaar te gaan rijden. Is dit een optie.

 

Als bovenstaande scenarios geen optie zijn, dan zou ik de auto dit kalenderjaar alleen zakelijke kilometers kunnen rijden en vanaf 2017 ook prive.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Op het forum heb ik Q&As gevonden over de fiscale situatie van het kopen van een auto die bijna 15 jaar oud is en de je vervolgens bij 15 jaar ouderdom als auto van de zaak gaat rijden. Het antwoord dat ik zoek kan ik echter niet vinden.

 

Ik kan een youngtimer kopen die over twee maanden 15 jaar oud is. Nieuwprijs 120.000 euro, ik kan hem kopen voor zo'n 6.000 euro. Ik heb een BV die eigenaar wordt van de youngtimer.

 

1. Kan ik die auto nu prive kopen en over twee maanden aan mijn BV verkopen. Accepteert de belatingdienst dit?

Ja, dat kan. Je kunt 'm natuurlijk ook kopen en schorsen voor twee maanden en pas zodra hij ouder is dan 15 jaar gaan gebruiken.

2. Zo niet, ik begrijp dat de fiscale bijtelling nooit meer is dan de werkelijke kosten. Is dat zo en hoe bepaal je de "werkelijke kosten"? Dit zou een mogelijkheid zijn om die twee maanden te overbruggen.

Die regeling is er alleen voor IB ondernemers, als de auto vanuit een rechtspersoon beschikbaar wordt gesteld is die regeling niet van toepassing.

3. Een alternatief zou ook kunnen zijn, de auto te schorsen van de wegenbelasting en hem pas Q4 van dit jaar te gaan rijden. Is dit een optie.

Dat dus.

Als bovenstaande scenarios geen optie zijn, dan zou ik de auto dit kalenderjaar alleen zakelijke kilometers kunnen rijden en vanaf 2017 ook prive.

Dat kan ook.

Link naar reactie
  • 0

1. Kan ik die auto nu prive kopen en over twee maanden aan mijn BV verkopen. Accepteert de belatingdienst dit?

 

Een kleine aanvulling op het (zoals altijd!) uitstekende antwoord van Steven:

 

Dit is niet iets dat wel/niet "geaccepteerd" kan worden. Het is dan namelijk een feit: Jij (als individu) verkoopt de auto aan een rechtspersoon (jouw BV).

 

Een hele andere vraag is dit: Welke (fiscale) consequenties heeft dit en daar komt dan weer het standpunt van de belastingdienst bij kijken. Zie verder deze post en de (zoals altijd uitstekende) reactie van o.a. Ronaldinho.

 

Link naar reactie
  • 0

Voor een periode van 2 maanden zou ik niet te veel moeilijkheden op de hals halen

- Van prive naar BV kan echter makkelijk. Want gescheiden financiele huishoudens. Schorsen is hierbij de makkelijkste oplossing. Bijtelling gaat per heel kalenderjaar, dus 2 maanden een kilometer admi bijhouden werkt niet.

- Van prive naar ZZP eenmanszaak kan bijna niet en wordt vooral een lastig verhaal.

 

Zie ook de vergelijke thread

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=49;action=display;threadid=60543

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 241 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.