• 0

Vragen over belastingen VOF

Beste,

Een vriend en ik hebben sinds kort een concept opgezet. Het concept is in het kort een bezorg bedrijf waar wij het bezorgen van bestellingen regelen voor restaurants regelen. Wij regelen de organisatie, de scooters, personeel enzovoort. Wij hebben contact opgenomen met KvK en gaan ons binnenkort inschrijven als vof.

Mijn vraag is waaraan/waarvoor moeten wij belasting betalen en hoe gaat dit? Klopt het dat de inkomensbelasting over de winst is niet de omzet? En hoeveel is de loonheffing en hoe moet dit worden betaald? En van wat voor kortingen over de belasting kan ik gebruik maken?

Ook vroeg ik me af of de belasting anders is voor een 16 jarige. KvK heeft mij wel gezegd dat ik me kan aanmelden bij KvK als ik toestemming heb van mijn ouders.

Alvast bedankt!

Mvg, Victor van den Bos

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 0

Beste Victor,

Welkom op Higherlevel.

Ik kan je van harte het Handboek Ondernemen van de Belastingdienst aanraden. De Kamer van Koophandel organiseert regelmatig bijeenkomsten en seminars voor starters, morgen in Rotterdam.

Mijn vraag is waaraan/waarvoor moeten wij belasting betalen en hoe gaat dit?

Aan de Belastingdienst, via je aangifte inkomstenbelasting, om de kosten van ons land te dekken.

Daarnaast is er nog zoiets als omzetbelasting oftewel BTW, zie het Handboek Ondernemen.

Klopt het dat de inkomensbelasting over de winst is niet de omzet?

Ja, zie het Handboek Ondernemen.

En hoeveel is de loonheffing en hoe moet dit worden betaald?

Er is geen loonheffing, want je krijgt uit een VOF geen loon. Je betaalt belasting over de winst.

En van wat voor kortingen over de belasting kan ik gebruik maken?

Dat hangt ervan af, zie het Handboek Ondernemen.

Ook vroeg ik me af of de belasting anders is voor een 16 jarige. KvK heeft mij wel gezegd dat ik me kan aanmelden bij KvK als ik toestemming heb van mijn ouders.

Dat staat niet in het Handboek Ondernemen, maar er staat informatie van de Belastingdienst op het Ondernemersplein over starten als minderjarige. Het kan gevolgen hebben voor de kinderbijslag die je ouders of verzorgers ontvangen.

Zelf even het initiatief nemen om even te zoeken en je in te lezen in de basisbeginselen wordt gewaardeerd, voor specifieke vragen zijn de vrijwilligers en organisaties op dit forum je graag van dienst.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

• 0

Mijn vraag is waaraan/waarvoor moeten wij belasting betalen en hoe gaat dit. Klopt het dat de inkomensbelasting over de winst is niet de omzet?

Inkomstenbelasting betaal je over je inkomsten (=winst) inderdaad, en omzetbelasting (btw) draag je af (*) over je omzet (maar mag je verrekenen met betaalde btw).

(*)= waarom afdragen in plaats van betalen? Omdat jouw klant de btw betaalt, alleen jij draagt het af aan de belastingdienst

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar