• 0

vraag over inkomstenbelasting en investeringen

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je moet sowieso aangifte doen. Uit de aangifte blijkt wat je resultaat is en na de nodige aftrekposten zie je hoeveel belasting je moet betalen.

 

Tip: lees het gratis Handboek Ondernemen van de Belastingdienst. Veel van je vragen worden daarin beantwoord.

Link naar reactie
  • 0

Als ik hier nu winst uit maak, en ik investeer dit direct weer. Moet ik dan inkomstenbelasting hierover betalen of niet?

Grotendeels ja. Want een investering verlaagt wel je banksaldo maar niet je winst (alleen de afschrijving op de investering verlaagt je winst)

 

sterk versimpeld voorbeeld: begin je op 1 januari 2016 met banksaldo 0, maak je vervolgens in 2016 € 50.000,- winst en investeer je op 1 juli 2016 € 50.000,- in computerapparatuur, dan bedraagt de belastbare winst bijvoorbeeld € 45.000,- terwijl je banksaldo weer op 0 staat

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Als ik hier nu winst uit maak, en ik investeer dit direct weer.

Op basis van je vraagstelling vraag ik me af: wat bedoel je met investeren?

 

Echte investeringen vragen afschrijvingen zoals Norbert zegt, maar mogelijk hanteer je een heel andere definitie.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

hangt ook af van de grootte van het bedrag.

Als je startende ondernemer bent, en dat neem ik toch aan, kun je deze uitgave meteen weer versneld afschrijven, dus als kosten opvoeren. Je mag nl. als starter een willekeurige afschrijving toepassen, en je zou dus ook alle kosten naar voren halen. In dat geval verlaagt het de winst en verlaag je de belasting.

 

Of dit slim is, hangt van de vooruitzichten af, want nu minder is straks meer belasting, dus lees je hier goed in of laat je voorlichten.

Link naar reactie
  • 0

En, zo heb ik mij laten vertellen (zelf nog niet mee te maken gehad), omdat aftrek van kosten (bijvoorbeeld willekeurige afschrijving inééns) onder de streep je winst verlaagt, kan dat later mogelijk gevolgen hebben wanneer je voor een lening of hypotheek de winstcijfers moet overleggen.

Wellicht iets om rekening mee te houden als je in de nabije toekomst toe bent aan een (al dan niet tweede) huis, partner, kind, boot, etc.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.