• 0

Van VOF naar eenmanszaak

Vorig jaar ben ik op 1 augustus 2015 een VOF aangegaan met een vriend. Wij hebben daarbij een contract gemaakt dat regelt dat beiden de omzet gerelateerd aan onze eigen klanten t.g.v. het kapitaal komt van degene die de klant behandeld (natuurlijk onder aftrek van kosten). Klanten die we samen behandelen worden 50/50 verdeeld. Algemene kosten worden verdeeld naar rato van omzet per partner in de VOF.

 

Nu hebben we toch besloten met elkaar te stoppen vanwege andere inzichten. Ik wil zelf de VOF voortzetten als eenmanszaak, maar is dat verstandig, en wat zit hier allemaal aan vast? Of is het beter de VOF volledig te beëindigen, af te rekenen en een nieuwe eenmanszaak te starten?

 

Hebben we daarnaast ook nog te maken met fiscale consequenties waar we rekening mee moeten houden?

 

En als ik dan toch als eenmanszaak doorga moet ik dan per ingang van de doorstart als eenmanszaak een nieuwe boekhouding opstarten, omdat het resultaat natuurlijk per einde van de VOF (1 juli a.s.) moet worden verdeeld onder mij en mijn voormalig zakenpartner?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nu hebben we toch besloten met elkaar te stoppen vanwege andere inzichten. Ik wil zelf de VOF voortzetten als eenmanszaak, maar is dat verstandig, en wat zit hier allemaal aan vast? Of is het beter de VOF volledig te beëindigen, af te rekenen en een nieuwe eenmanszaak te starten?

Er is geen keuze. Einde samenwerking ≡ einde VoF.

 

Wel zit er kennelijk nog iets in het samenwerkingsverband dat je graag voor jezelf wilt hebben? Een handelsnaam, een merknaam, een klantenbestand*, een pc of twee, kan van alles zijn. Daarover moet je onderling wat afspreken bij het afrekenen.

 

* Heeft je gebruikersnaam Kingdom MLM toevallig iets te maken met multi-level marketing?

 

En als ik dan toch als eenmanszaak doorga moet ik dan per ingang van de doorstart als eenmanszaak een nieuwe boekhouding opstarten, omdat het resultaat natuurlijk per einde van de VOF (1 juli a.s.) moet worden verdeeld onder mij en mijn voormalig zakenpartner?

Correct. Jullie maken de balans op en sluiten de boeken voor de VoF, letterlijk en figuurlijk. Daarna begin je opnieuw voor jezelf.

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Vennoten in een vof zijn hoofdelijk aansprakelijk voor de schulden van de vof.

Ook na beëindigen vof.

Lijkt me zonder meer een goede zaak om per einddatum een slotbalans te maken voor onderlinge verrekening en afrekening.

Verder is het allebei winst uit onderneming dus dat loopt in elkaar over voor de aangifte.

Voor je zelf is een goede afbakening ook nuttig omdat je dan later geen problemen kan krijgen of inkomsten nu in de vof of in je eenmanszaak hadden moeten worden verantwoord.

Daarnaast kunnen onverwachte nakomende kosten uit de vof nog tussen jullie moeten worden verrekend.

ik hoop het niet maar duidelijkheid over waar kosten hadden moeten worden verantwoord is altijd beter dan achteraf daarover moeten discussiëren!

 

Veel succes!

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Ze hadden namelijk bij de KVK gezegd dat ik het kon overzetten onder dezelfde KVK....

 

Maar dat is toch iets heel anders dan het afwikkelen van het samenwerkingsverband (de VOF dus).

 

Of je nou wél - of niet - een nieuw KvK nummer krijgt, dat is toch wel de minste van je 'zorgen' in deze.

 

De gang van zaken is:

Slotbalans (laten) opmaken wanneer de VOF gestaakt wordt, afrekenen tussen de vennoten (hun kapitaalaandeel in de VOF blijkt uit de slotbalans!) en dan vrolijk verder zonder elkaar.

Link naar reactie
  • 0

Een VOF omzetten naar een eenmanszaak klinkt mij als dubieus in de oren.

Wat natuurlijk kan dat de medewerk(st)er van de KvK heeft verstaan dat u de VoF wilt voortzetten met een andere vennoot dan stopt de VoF ook niet namelijk.

Observe your enemies, for they first find out your faults

Link naar reactie
  • 0

Wat natuurlijk kan dat de medewerk(st)er van de KvK heeft verstaan dat u de VoF wilt voortzetten met een andere vennoot dan stopt de VoF ook niet namelijk.

 

Ook dan eindigt de huidige VOF (= een samenwerkingsverband!) en moet er afgerekend worden (ná het opmaken van een slotbalans) tussen de huidige vennoten (= de samenwerkingspartners).

Of je wel/niet als eventuele "achterblijver met een nieuwe partner" onder hetzelfde KvK nummer ingeschreven kan (blijven) staan, dat is dan ook hier een heel ander verhaal. En ook niet het allerbelangrijkste, lijkt mij.

 

Soms (in een VOF overeenkomst) is wel bepaald wie 'de handel' (uit de VOF dus) mag voortzetten en hoe er (op basis van de bezittingen uit de VOF) afgerekend moet worden bij staking.

Bijvoorbeeld dat "de uittredende vennoot krijgt X" en de 'achterblijver' door mag met de rest, of iets dergelijks.

 

Maar de oorspronkelijke samenwerking wordt natuurlijk verbroken, want een van de partijen zegt de samenwerking op.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je kunt bij de KvK inderdaad een VoF voortzetten als eenmanszaak. Ze hebben daar zelfs een formulier voor. Formeel ontbind je de VoF, maar je blijft een inschrijving van een handelsnaam in het handelsregister behouden.

 

Dat klopt ook met de praktijk: jij blijft neem ik aan onder dezelfde naam dezelfde klanten bedienen met hetzelfde product. Voor wat de buitenwereld betreft, verandert er mogelijk niet veel.

 

Hou er rekening mee dat overeenkomsten met de VoF niet automatisch op jou overgaan. Je zult met de bank, het telefoonbedrijf, de beveiliger, de schoonmaker, je IT-partner e.d. moeten gaan praten om te kijken hoe je dat zo naadloos mogelijk laat verlopen.

 

Ook je bedrijfsnaam kan (moeten) veranderen als er nu bijvoorbeeld "VOF" in staat of de namen van beide vennoten er in voorkomen.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 221 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.