• 0

Omzetanalyse kledingwinkel (instrumenten voor...)

Hi

 

ik run een winkel met kleding.

 

De term doorverkoop percentage en marge wordt hier vaak lukraak geroepen.

 

Nu bereken ik al geruime tijd de doorverkoop per merk als volgt:

aantal verkochte items / totaal aantal ingekochte items * 100% = doorverkoop percentage

 

echter dit is af en toe voor mijn gevoel niet helemaal juist.

 

we hebben merken waar we misschien per seizoen 30 items inkopen, maar ook merken met 300 items.

 

Stel merk A

14 items verkocht van 30 totaal ingekocht.

Doorverkooppercentage = 14/30 * 100% = 46%

 

En merk B

80 items verkocht van de 300 in totaal ingekocht.

Doorverkooppercentage = 80/300 * 100% = 26%

 

Als je dan alleen naar de percentages kijkt zeg je merk A loopt goed zeg .... en merk B een stuk minder. Echter van merk B moet je wel veel meer verkopen voor hetzelfde percentage

 

Want als je van merk A de 14 goedkoopste items (zeg 15% van de inkoopwaarde) hebt verkocht en de duurste items nog hebt liggen en bij merk B juist de duurste items hebt verkocht (50% van de inkoopwaarde) maakt het, het beeld nog schever ....

 

Is er een manier om naast deze absolute percentages ook een soort van extra weegfactor hiervoor te gebruiken? Waarbij wellicht ookde inkoopwaarde/verkoopwaarde wordt meegenomen ....

En wat ook "standaard"in dit soort gevallen gebruikt kan worden ....

 

Daarnaast roepen de merken vaan ook bij ons heb je marge 2,5.

Item inkoop kost dan 10 eur ex BTW en je verkoop het voor 25 euro incl BTW.

 

Echter deze marge haal je in feite pas als je, je totale voorraad tegen deze optimale prijs verkoopt.

 

Zijn daar nog standaard formules voor waarbij je naast de marge van een merk kan berekenen, rekeninghoudend met de totale inkoop .... je maakt immers pas winst op een merk als je de inkoop eruit hebt .... (even de kosten voor de verkoop buiten beschouwing latend)

 

Graag wil ik eigenlijk een excel formule maken waarbij zowel het doorverkooppercentage word berekend icm marge, rekeninghoudend met de totale inkoop van een merk.

 

Al met al best wel wat vragen. Ik hoop dat iemand mij hiermee op weg kan helpen.

 

Mod edit: oorspronkelijke titel 'Doorverkoop bepalen i.c.m.met marge' gewijzigd in 'Omzetanalyse kledingwinkel'

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

25 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je zou een formule kunnen maken die aangeeft wanneer je in de plus komt, bv. 100% * (verkochte items * verkoopwaarde) / (inkoop aantal * inkoop prijs). Komt daar onder de honderd uit zit je nog in de min, boven de honderd zit je in de plus.

 

Nb. in excel kun je met conditionele formattering automatisch een kleurtje laten bepalen, bv. groen voor plus en rood voor min.

Link naar reactie
  • 0

Is er een manier om naast deze absolute percentages ook een soort van extra weegfactor hiervoor te gebruiken? Waarbij wellicht ook de inkoopwaarde/verkoopwaarde wordt meegenomen ....

 

En wat ook "standaard" in dit soort gevallen gebruikt kan worden ....

Yep, daar zijn systemen voor. De verzamelnaam is price and revenue optimization, al zijn daar varianten op. Dat zijn vaak uitgebreide business analytics-systemen, want je kan het nog veel ingewikkelder maken door bijvoorbeeld naar de samenhang in baskets te kijken of naar de winstgevendheid per klant. En dus niet per item.

 

Klassiek voorbeeld zijn de tandenstokers/cocktailprikkers van Albert Heijn.

 

Die werden ooit uit het assortiment gehaald omdat ze er niks aan verdienden. Prompt daalde de verkoop van kaas en gingen sommige mensen die een feestje voorbereidden al hun inkopen elders doen.

 

Is dit een vraag van een ondernemer?

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Een bureau dat zulke cijfers analyseert (productkenmerken, verkoopvolumes en prijsniveaus) is EDITED. Vraag me niet hoe ze dat doen, maar zij lijken als outsider in staat om te verduidelijken waarom Zara slimmer heeft ingekocht en verkocht dan H&M. Op het niveau van individuele producten.

 

Nou staan prijs- en productdata online, maar voorraadniveaus?

 

Je kan wellicht hun methodiek bestuderen en omzetten naar een spreadsheet. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Maar zo gespecificeerd hoeft het niet.

 

Ik wil alleen iets meer zeggende cijfers.

Dus een bepaalde waarde per merk ...

 

Waar ook de grootte van de inkoop in is meegenomen.

Dus getallen waar je zonder al te veel poes pas beslissingen op kan nemen

 

Link naar reactie
  • 0

En natuurlijk ook gezond verstand.

 

Ik wil alleen iets hebben waarmee ik ook het gevoel wat aanwezig is daadwerkelijk op de juiste manier kan onderbouwen

 

Ik kan me ook niet voorstellen dat er niet meer mensen zijn met deze vraag.

Link naar reactie
  • 0

Dus getallen waar je zonder al te veel poes pas beslissingen op kan nemen.

Soms is simpeler beter dan gecompliceerder.

 

Weet je welke producten (maten, kleuren, etc) het snelste verkopen en waar je wellicht omzet en winst laat lopen?

 

Weet je welke producten (maten, kleuren, etc) het langst blijven hangen en dus het minste bijdragen aan je winst?

 

Zie je verbanden? Goedkope t-shirts bevorderen de verkoop van jeans, om maar een zijstraat te noemen. Koopavond werkt niet meer, om een andere te noemen.

 

En tenslotte: is het leereffect wel relevant? Merk X kan dit seizoen enorm goed scoren, maar is dat een voorspelling voor een volgend seizoen? Dat heeft eigenlijk alleen zin als je onderweg kan bijbestellen.

 

Misschien volstaat het om vooral kritisch te kijken naar artikels die je niet voor de fullprice verkoopt. ;)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Een bureau dat zulke cijfers analyseert

Waarom meteen maar weer fors betalen voor dit soort info?

 

vraag a de wegingsfactor die vak gebruikt wordt, is de waarde.

Dus je kijkt bij merk A en merk B niet naar de aantallen, maar naar de waarde.

Hoeveel van de inkoopwaarde heb je ook weer verkocht.

Dat is vrij gebruikelijk in economische vraagstukken, zoals bijv de inflatieijfers berekenen.

 

Daarnaast roepen de merken vaan ook bij ons heb je marge 2,5.

Item inkoop kost dan 10 eur ex BTW en je verkoop het voor 25 euro incl BTW.

 

Echter deze marge haal je in feite pas als je, je totale voorraad tegen deze optimale prijs verkoopt.

Ondanks dat ik herken dat dit een andere vraag is, is het antwoord hetzeflde:

Ook hier zou ik naar de waarde kijen. Nu van het gehele pakket.

Als ik voor € 1000 inkoop, ik verkoop voor €1500, en nog € 300 in de uitverkoop, en nog €100 vor een opkoper, vind ik gewoon dat ik voor €1900 verkocht heb. De marge is dan 90% er bovenop.

Je noemt dit marge 1.9, ik zou het liever factor 1,9 noemen, maar goed als dit in jouw branche gebruikelijk is...

Link naar reactie
  • 0

Met deze vraag zou je ook kunnen aankloppen bij een boekhouder, brancheorganisatie of SBRM opleiding met mode of fashion management.

 

Een bedrijfs(kundig)adviseur of docent moet je denk ik wel gereedschappen en inzicht kunnen bijbrengen in een paar uur tijd.

 

Ik zou zoiets een (interne) verkoopanalyse op merkniveau willen noemen, maar je kunt zoiets even goed onderzoeken op product(groep)niveau.

 

In welke vorm en kwaliteit heb je gegevens beschikbaar?

 

En wat doe je met het gegeven verkooppercentage?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Waarom meteen maar weer fors betalen voor dit soort info?

Goed lezen. Ik link naar een bureau dat zulke analyses maakt en adviseer hun werkwijze te bestuderen om zelf in een spreadsheet te kopiëren. Ze beschrijven sommige cases heel gedetailleerd.

 

Dat kost alleen maar tijd. ;)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Waarom meteen maar weer fors betalen voor dit soort info?

Goed lezen. Ik link naar een bureau dat zulke analyses maakt en adviseer hun werkwijze te bestuderen om zelf in een spreadsheet te kopiëren. Ze beschrijven sommige cases heel gedetailleerd.

 

Dat kost alleen maar tijd. ;)

 

OK, dan ben ik het geheel met je eens.

 

Heb je het over één of enkele artikelen, dan volstaat vaak ook wel het gezond verstand.

Maar gaat het om tientallen producten/merken/items, dan ontkom je er haast niet aan het toch wat geautomatiseerd inzichtelijk te maken.

Link naar reactie
  • 0

Er zijn verschillende tools die patronen kunnen vinden in (big) data. Bijvoorbeeld de Prediction API van het Google Cloud Platform kun je onder andere voor purchase prediction inzetten. Overkill in dit geval, maar nuttig om te weten dat het kan.

 

Je hebt de basis gelegd van een eenvoudig model: je hebt twee variabelen met een lineair verband (het percentage). In werkelijkheid zijn er meer variabelen of drivers die inkoop en verkoop sturen. En de causale verbanden volgen meestal geen rechte lijn, maar kromme lijnen, zoals een afvlakkende curve of een normale verdeling.

 

Zo te zien heb je hiermee een mooie casus en voldoende data voor een afstudeerproject van een student economie, econometrie of statistiek. Ik zou eens bij een universiteit polsen of je daar een opdracht kunt uitzetten: wat zijn die drivers, wat zijn de verbanden ertussen en hoe kan ik die in een praktisch spreadsheetmodel gebruiken, zodat ik de inkoop op scherp kan zetten?

Link naar reactie
  • 1

Met seizoenscollecties zou ik behoefte hebben aan stuurinformatie.

 

Wanneer en hoeveel ga je bijvoorbeeld afprijzen om restgoederen aan het eind van het seizoen zoveel mogelijk te voorkomen en omzet of winst te maximaliseren?

 

En hoeveel kun je dan inkopen voor navolgende collecties?

 

Wat te doen met niet-lopers?

 

Informeer eens goed in de branche, ik neem aan dat dat soort beslissingen niet alleen op gevoel of ervaring genomen worden, maar dat deze ook onderbouwd kunnen worden met enige verkoophistorie en statistiek. Tip: google eens op omzetanalyse.

 

Verder niemand hier? Of ideeën voor een passende, aansprekende titel van dit draadje? Omzetanalyse kledingwinkel?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
Verder niemand hier? Of ideeën voor een passende, aansprekende titel van dit draadje? Omzetanalyse kledingwinkel?
Het is best dat we helemaal opnieuw iets gaan verzinnen, maar het domein waar de topicstarter naar vraagt is een reeds bestaand domein dat revenue optimization wordt genoemd. Dat is een domein waarin uiteraard vooral grote retailers actief zijn die honderden of duizenden productlijnen bij vele vestigingen (en webwinkels) willen volgen.

 

Niet om achteraf te analyseren, maar om van dag tot dag bij te kunnen sturen. Als die systemen goed afgesteld zijn en actuele data ontvangen dan worden per product prijssuggesties (dynamic pricing) gedaan voor een maximaal rendement.

 

Vraag wordt dan eigenlijk: zijn er al systemen voor kleinere ondernemers of kun je een light-version zelf bouwen?

 

Het leek me iets voor Sweebr, gewoon ingebouwd in hun kleine ondernemers-cloud, maar Sweebr is plotseling onbereikbaar.

 

Verder niemand hier? Of ideeën voor een passende, aansprekende titel van dit draadje? Omzetanalyse kledingwinkel?
Omzetanalyse kledingwinkel is inderdaad een betere kopregel. Daar komt vroeger of later wel een deskundige op af.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Je zou een formule kunnen maken die aangeeft wanneer je in de plus komt, bv. 100% * (verkochte items * verkoopwaarde) / (inkoop aantal * inkoop prijs). Komt daar onder de honderd uit zit je nog in de min, boven de honderd zit je in de plus.

 

100 x (14 x VP1) / (30 x IP1) =

 

100 x (80 x VP2) / (300 x IP2) =

 

Als alles van merk 1 voor dezelfde inkoopprijs (IP1) gekocht en voor dezelfde verkoopprijs (VP1) verkocht zou zijn, kun je de formule gebruiken. Maar topicstarter geeft aan dat er bij één merk sprake is van een variëteit aan producten en prijzen, en zo ontstaat dus meer complexiteit. Zeker wanneer hetzelfde product verderop in het seizoen geleidelijk in prijs verlaagd wordt, wat een kenmerk van opbrengstverbetering is.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

in basis heb ik alle gegevens ....

 

ik ga dit eens in een excel gieten i.c.m. de draaitabellen ....

 

aan de hand hiervan zou ik weer voort kunnen borduren om een extra weegfactor mee te geven ten opzicht van de totale inkoop ...

Link naar reactie
  • 0

In Excel zou ik per product de volgende kolommen maken;

 

 

Inkoop= Aantal x inkoopprijs.

Verkoop=Aantal x verkoopprijs.

Kostprijs = Verkochte Aantallen x Inkoopprijs.

Marge= Verkochte Aantallen x (Verkoopprijs-Inkoopprijs).

Voorraad= Inkoop Aantallen- Verkoop Aantallen x inkoopprijs.

Omloopsnelheid= verkochte aantallen (of prijs) / Voorraad aantallen (of prijs).

Break Even Is Inkoopaantallen x Inkoopprijzen/ Verkooprijzen

Voorbeeld inkoop 100 x € 70 = Verkoop 70 x € 100

Break even 100 x € 70/ € 100 = 70

 

 

Succes

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Praktijk: van merk A heb je 200 stuks in verschillende maten en verschillende kleuren en verschillende modellen...

 

...plus verschillende inkoopprijzen en verschillende verkoopprijzen.

 

En dan komt merk B. En merk C.

 

Zet dat maar eens in een eigen spreadsheet. En volg dan de mutaties. Bij de inkoop. Bij de aflevering. Dagelijks als de kassadata beschikbaar zijn. Als er geruild wordt. Als je gaat balansen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Hi,

 

Je kan data importeren.

Excel kent 1 000 000 regels.

In artikelbestand zullen vast groepen voorkomen waarop je info kan samenvoegen.

Wat is het probleem ?

 

Ik heb met Excel modellen tot 50 mb gebruikt en dat zijn een hele hele hoop regels.

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Hi,

 

Ik kan me nog wat relevante factoren voorstellen;

 

Is het een hoofd- of een bij- artikel?

Omzet per m1 schapruimte.

Ik kan me voorstellen dat 30 in de winkel liggen maar 300 niet.

is het een uniek artikel of met "maten" , wat is % incourantheid ?

Hoe is incourantheid verdeeld?

 

 

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Oh wat ben ik blij dat ik deze vraag via Google vond! Je bent echt niet de enige die dit wil weten: ik zoek ook NU naar de juiste formules.

 

Bij Goertz in Hamburg werkten we met een WWS-systeem en daar werd dit duidelijk gemaakt met een doorverkoop-quota. Hierdoor zag je precies het daadwerkelijke percentage in verhouding tussen de kleine ingekochte aantallen en de grote ingekochte aantallen. Maar nu moet ik dit zelf uitrekenen.....

 

Het schijnt een simpele formule te zijn die ik hier niet terugvindt. Wel veel over "gevoel" en adviesbudo"s en hele studies.

 

Wie weet de juiste rekenformule voor me om het verschil in doorverkooppercentages aan te geven tussen merk A (14 items verkocht van de 30 ingekocht) en merk B ( 80 items verkocht van de 300 totaal ingekocht)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.