• 0

Brochure voor investeerders schrijven - do's en don'ts?

Dag iedereen,

 

Met een vriend wil ik een product op de markt brengen en dus een klein bedrijfje beginnen. Om dat te kunnen doen hebben we zo'n €25.000 nodig. De constructie voor een financiering die voor ons het meest gunstig lijkt is als volgt: we zoeken mensen die in ons willen investeren en zij krijgen rente (schatting 7-9%) met een looptijd van 2 jaar. We zijn natuurlijk al bezig geweest om ons product te testen bij divers publiek, maar toch blijft het altijd moeilijk om aannemelijk te maken dat het gaat lopen. Daarom willen we een crowdfundactie voorwaardelijk maken aan de investering: als het ons lukt 200 a 300 stuks te verkopen met een crowdfundactie, dan vragen we de investeerders om met het geld over de brug te komen.

 

Maar goed, eerst dus de investeerders (die €1000 - €5000 investeren) overhalen om mee te doen! Om hen een idee te geven van onze plannen wilde ik een brochure schrijven, maar tast nog een beetje in het duister wat ik daar dan allemaal wel en niet in moet zetten.

 

Waar we zelf aan denken:

1) Een pitch over de onderneming: korte omschrijving van het product, waarom het product er moet zijn, wat de bedrijfsvorm wordt en wie wij zijn.

2) Testresultaten: wat hebben we tot op heden gedaan om te peilen wat het publiek er van vindt?

3) Marktonderzoek: is er op papier ruimte voor ons product op de markt? En in de praktijk: uitleg over het crowdfundingsplan

4) Risico's: welke risico's voorzien we, wat hebben we gedaan om die te minimaliseren

5) Marketing: hoe zorgen we ervoor dat onze doelgroepen op de hoogte gesteld worden

6) Het financiële plan: wat is het breakeven-scenario? Wat gaan we doen als het toch niet goed loopt

7) Uitleg over de periodieke tussentijdse verantwoording die we willen doen zodat investeerders weten hoe het gaat

 

Dit kan echter al zo 5-10 pagina's worden. Is dat te lang? Of is het juist beter om zo compleet mogelijk te zijn en is 15 pagina's ook goed?

 

Zien jullie al zaken waarvan je denkt dat ik ze beter niet kan beschrijven? Of niet te uitgebreid? Welke informatie mis ik nog die een investeerder zeker wilt weten?

 

Willen investeerders ook weten hoe we de distributie willen verzorgen? En wat betreft het financiële gedeelte: alleen beschrijven wat er minimaal verkocht moet worden om iedereen terug te betalen? Of ook wat de breakdown is van de productprijs, waarom de productprijs hebben gekozen en hoe we de €25,000 gaan gebruiken? (€19,000 gaat overigens in productie)

 

En tot slot een bonusvraag ;D : we zullen vooral in onze nabije kring zoeken, maar ik betwijfel of we daarmee tot de €14,000 a €18,000 gaan komen. Weten jullie andere plekken waar ik investeerders voor de genoemde bedragen kan vinden? Het lijkt namelijk wel of het makkelijker is om investeerders voor €100,000 te vinden dan voor de 'kleine' bedragen die wij zoeken.

 

Nou goed... veel vragen. Als jullie me kunnen helpen om het scherper te krijgen ben ik daar erg blij mee!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

25 antwoorden op deze vraag

  • 1

we zoeken mensen die in ons willen investeren en zij krijgen rente (schatting 7-9%) met een looptijd van 2 jaar.

Je wilt een geldlening zonder onderpand. Welke zekerheden of voordelen kun je me bieden? Alleen kans op rente terwijl ik mijn inleg helemaal kwijt kan raken?

 

maar toch blijft het altijd moeilijk om aannemelijk te maken dat het gaat lopen

Je weet ook helemaal niet of het gaat lopen. Daarom moet je ook niet te hard proberen dat aannemelijk te maken. Wat je aannemelijk moet maken is dat het MOGELIJK gaat lopen omdat jullie daar van alles aan gaan DOEN.

 

Welke informatie mis ik nog die een investeerder zeker wilt weten?

De ene investeerder is de andere niet, het is persoonlijke voorkeur. Je noemt zeven punten en daarna nog wat dingen; dat kun je wat mij betreft beter indikken. Wat ik zou willen weten:

- waar gaat dit over?

- wat vraag je aan me?

- welke risico's loop ik?

- welke kansen krijg ik?

 

Oftewel: wat wordt ik hier (naar mijn eigen inschatting of basis van jouw informatie) beter van?

 

Denk bij risico's en kansen niet alleen aan het product. Perfecte uitvoering is belangrijker dan een briljant idee. Wat je gaat DOEN om kansen te creëren en risico's te verkleinen is waar het om draait. Ik zou dan ook zeker iets zeggen over de organisatie, de productie, de manier van verkopen, de distributie, jullie track record als ondernemer, enzovoorts. Hoe gaan jullie actief zorgen dat dit goed komt? Dat is belangrijker dan een glimmend verhaal over het product zelf.

 

Over risico's en mitigerende maatregelen lees ik graag veel. Zeker bij een lening, want er kunnen eigenlijk maar twee dingen gebeuren: ofwel er is niks aan de hand en ik krijg mijn inleg met rente terug, ofwel er komt stront aan de knikker en ik verlies geld. Als het goed gaat heb ik geen enkele bemoeienis, want mijn opbrengst is toch vast en gemaximeerd. De kans dat het misgaat is echter veel reëler, gezien de bijzonder lage succeskans van startups. Hoe wordt mijn risico verkleind en hoe kan ik daar tijdens de looptijd op toezien en mogelijk zelfs invloed op uitoefenen?

 

Wees je ook bewust dat een beetje kritisch investeerder snel door ballonnen heen prikt. Wat ik nu al als risico zie: jullie zijn (voor zover ik weet uit andere draadjes op dit forum) geen ervaren ondernemers, hebben zelf weinig eigen kapitaal (je partner zelfs privéschulden en een uitkering), nog maar één product ontwikkeld en wedden dus op één paard. Hoeft allemaal geen showstopper te zijn, maar is wel iets om op te anticiperen.

 

Dit kan echter al zo 5-10 pagina's worden. Is dat te lang? Of is het juist beter om zo compleet mogelijk te zijn en is 15 pagina's ook goed?

In elk geval zou ik graag een samenvatting van 1 pagina zien. En dan onderbouwd met feiten in zoveel pagina's als nodig, zonder teveel subjectieve commerciële blabla over hoe geweldig het allemaal is. Als er 50 pagina's nodig zijn om me te informeren is dat ook prima, zolang het maar goed gestructureerd is en gescheiden is in hoofd- en bijzaken (denk aan bijlages). Dan kan ik er snel uit pikken wat ik zelf wil weten.

 

Een voorbeeld: als ik zie dat jullie de productiekosten van het spel in het buitenland hebben ingeschat, zal ik denken: "Ah, ze hebben het te optimistisch ingeschat en zijn de transportkosten en importheffingen vergeten, dat is een enorm risico, dus ik begin er maar niet aan". Of: "Oh, ze denken straks gewoon bij Bol.com naar binnen te wandelen met hun spel; dat lijkt me luchtfietserij, laat maar zitten". Als je kunt onderbouwen of aannemelijk maken dat je dit allemaal professioneel voorzien hebt, geeft dat vertrouwen.

 

Willen investeerders ook weten hoe we de distributie willen verzorgen?

Als dat van invloed kan zijn op kansen en risico's: ja, absoluut. In sommige producten en diensten is distributie juist het meest essentiële van het plan.

 

En wat betreft het financiële gedeelte: alleen beschrijven wat er minimaal verkocht moet worden om iedereen terug te betalen? Of ook wat de breakdown is van de productprijs, waarom de productprijs hebben gekozen en hoe we de €25,000 gaan gebruiken? (€19,000 gaat overigens in productie)

Heeft allemaal te maken met kansen en risico's. Denk bij alles: WAAROM zou dit interessant kunnen zijn voor de lezer?

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Als ik dit zo lees, zou ik gewoon beginnen met verkopen. Je hebt tenslotte al iets om te demonstreren volgens mij. Maken kun je altijd (laten) doen als je verkocht hebt desnoods met de hand. Spreek gewoon een levertijd af, en laat mensen bijvoorbeeld een deel vooruit betalen als ze dit zouden willen. Uiteraard hangt alles af van het product of dit kan.

succes.

Link naar reactie
  • 0

Ben het volledig met Ron eens: 7(-9)% rente is veel te weinig, of beter: dat vaste karakter klopt niet.

Als je bij een bookie een weddenschap plaatst met 1.07 uitbetaling, heb je de heel, heel zekere bets.

Vergelijk ik dit met een voorstel a la 'dragons den', dan willen die, naast het leuke praatje, altijd een deel van het bedrijf, en dus een deel van de winst. Samen spelen samen delen.

Nu pak jij de winst, en de investeerder het risico.

 

Bij zulke lage bedragen moet je gewoon proberen het geheel zelf te bekostigen, eventueel in heel kleine kring wat financiering en nog eens extra snijden in de kosten door veel uit te besteden

Link naar reactie
  • 0

Dag Ron,

 

Ten eerste bedankt voor je reactie, echt top. Ik zal e.a. toelichten.

 

Je wilt een geldlening zonder onderpand. Welke zekerheden of voordelen kun je me bieden?

Alleen kans op rente terwijl ik mijn inleg helemaal kwijt kan raken?

 

Wat voor zekerheden worden er doorgaans geboden? Het zal in ieder geval iets zijn dat ik goed in de brochure moet omschrijven/onderbouwen.

 

Je weet ook helemaal niet of het gaat lopen. Daarom moet je ook niet te hard proberen dat aannemelijk te maken. Wat je aannemelijk moet maken is dat het MOGELIJK gaat lopen omdat jullie daar van alles aan gaan DOEN.

 

Ah, kijk, dat principe zal ik aanhouden, en ik heb daar ook ideeën voor.

 

De ene investeerder is de andere niet, het is persoonlijke voorkeur. Je noemt zeven punten en daarna nog wat dingen; dat kun je wat mij betreft beter indikken. Wat ik zou willen weten:

- waar gaat dit over?

- wat vraag je aan me?

- welke risico's loop ik?

- welke kansen krijg ik?

 

Oftewel: wat wordt ik hier (naar mijn eigen inschatting of basis van jouw informatie) beter van?

 

Denk bij risico's en kansen niet alleen aan het product. Perfecte uitvoering is belangrijker dan een briljant idee. Wat je gaat DOEN om kansen te creëren en risico's te verkleinen is waar het om draait. Ik zou dan ook zeker iets zeggen over de organisatie, de productie, de manier van verkopen, de distributie, jullie track record als ondernemer, enzovoorts. Hoe gaan jullie actief zorgen dat dit goed komt? Dat is belangrijker dan een glimmend verhaal over het product zelf.

 

Over risico's en mitigerende maatregelen lees ik graag veel. Zeker bij een lening, want er kunnen eigenlijk maar twee dingen gebeuren: ofwel er is niks aan de hand en ik krijg mijn inleg met rente terug, ofwel er komt stront aan de knikker en ik verlies geld. Als het goed gaat heb ik geen enkele bemoeienis, want mijn opbrengst is toch vast en gemaximeerd. De kans dat het misgaat is echter veel reëler, gezien de bijzonder lage succeskans van startups. Hoe wordt mijn risico verkleind en hoe kan ik daar tijdens de looptijd op toezien en mogelijk zelfs invloed op uitoefenen?

 

Begrepen!

 

Wees je ook bewust dat een beetje kritisch investeerder snel door ballonnen heen prikt. Wat ik nu al als risico zie: jullie zijn (voor zover ik weet uit andere draadjes op dit forum) geen ervaren ondernemers, hebben zelf weinig eigen kapitaal (je partner zelfs privéschulden en een uitkering), nog maar één product ontwikkeld en wedden dus op één paard. Hoeft allemaal geen showstopper te zijn, maar is wel iets om op te anticiperen.

 

Ik ga het zonder mijn partner doen, althans, hij is alleen betrokken bij het bedenken van het product, maar heeft verder enkel een raadgevende rol. Maar ik ben inderdaad in loondienst, dus ik zal duidelijk moeten maken dat ik al langer graag met een idee wil ondernemen.

 

In elk geval zou ik graag een samenvatting van 1 pagina zien. En dan onderbouwd met feiten in zoveel pagina's als nodig, zonder teveel subjectieve commerciële blabla over hoe geweldig het allemaal is. Als er 50 pagina's nodig zijn om me te informeren is dat ook prima, zolang het maar goed gestructureerd is en gescheiden is in hoofd- en bijzaken (denk aan bijlages). Dan kan ik er snel uit pikken wat ik zelf wil weten.

 

Een voorbeeld: als ik zie dat jullie de productiekosten van het spel in het buitenland hebben ingeschat, zal ik denken: "Ah, ze hebben het te optimistisch ingeschat en zijn de transportkosten en importheffingen vergeten, dat is een enorm risico, dus ik begin er maar niet aan". Of: "Oh, ze denken straks gewoon bij Bol.com naar binnen te wandelen met hun spel; dat lijkt me luchtfietserij, laat maar zitten". Als je kunt onderbouwen of aannemelijk maken dat je dit allemaal professioneel voorzien hebt, geeft dat vertrouwen.

 

Het zijn zaken die we wel degelijk hebben uitgezocht! Maar dat zullen we dus ook tenminst in het kort moeten opschrijven zodat de mogelijke investeerder het idee krijgt dat we het goed uitgezocht hebben en het plan goed ten uitvoer zullen brengen.

 

Als dat van invloed kan zijn op kansen en risico's: ja, absoluut. In sommige producten en diensten is distributie juist het meest essentiële van het plan.

 

Begrepen: als het relevant is voor de lening/investering dan moet je het beschrijven, zelfs al gaat het over het ontwerp van een pionnetje.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ben het volledig met Ron eens: 7(-9)% rente is veel te weinig, of beter: dat vaste karakter klopt niet.

Als je bij een bookie een weddenschap plaatst met 1.07 uitbetaling, heb je de heel, heel zekere bets.

Vergelijk ik dit met een voorstel a la 'dragons den', dan willen die, naast het leuke praatje, altijd een deel van het bedrijf, en dus een deel van de winst. Samen spelen samen delen.

Nu pak jij de winst, en de investeerder het risico.

 

Bij zulke lage bedragen moet je gewoon proberen het geheel zelf te bekostigen, eventueel in heel kleine kring wat financiering en nog eens extra snijden in de kosten door veel uit te besteden

 

Ik ben op het moment veel met crowdfunding bezig en daar heb je natuurlijk ook leen/investering vormen bij. Daar worden vaak dergelijke percentages geboden en zitten we met 9% nog hoog! Of is dat toch een andere vorm? Juist in het leengedeelte van crowdfundsites zitten nog wel mensen die in projecten investeren om er iets aan te verdienen, en dus tegen percentages als 7%.

Of zie ik iets over het hoofd en zijn dat toch andere vormen van investeren/lenen? Ik hoor het graag! Het is een essentieel onderdeel natuurlijk en ik wil mensen niet benaderen met een debiel voorstel.

Link naar reactie
  • 0

Als ik dit zo lees, zou ik gewoon beginnen met verkopen. Je hebt tenslotte al iets om te demonstreren volgens mij. Maken kun je altijd (laten) doen als je verkocht hebt desnoods met de hand. Spreek gewoon een levertijd af, en laat mensen bijvoorbeeld een deel vooruit betalen als ze dit zouden willen. Uiteraard hangt alles af van het product of dit kan.

succes.

 

Nee, met spellen maken zijn de kosten per spel erg afhankelijk van de oplage, en ik kan dus geen kleine hoeveelheid laten maken. Met 3000 stuks denken we een optimum gevonden te hebben tussen kosten per spel, mogelijkheden tot verkoop en mogelijkheid om quite te spelen bij matige vraag, maar ook bij succes een tweede oplage te maken.

 

Ik weet dat ik op dit moment nogal positief ben, maar we krijgen zulke overweldigende, positieve reacties. De afgelopen dagen ga ik het park in en benader wildvreemden om het te spelen. Achteraf kunnen ze hun email achterlaten als ze van de crowdfunding op de hoogte gesteld willen worden. Iedereen die het spel speelt (niet iedereen wil natuurlijk) vind het spel ontzettend leuk en laat zijn emailadres achter. Het geeft me veel vertrouwen om tenminste breakeven te draaien en ook het vertrouwen om tenminste het succes scenario uit te werken. (let op: ik verwacht uiteraard niet dat dat vanzelf gaat, ik zal flink aan de marketing moeten trekken en stad en land afreizen om er wat van te maken).

 

Maar lage oplages om te testen neig ik niet zo erg naar omdat de kosten per spel zo hoog worden dat als ik ze verkoop ik er niets aan over hou en weer precies met hetzelfde probleem zit. En als de vraag plotseling wel hoog blijft dan heb ik ook geen manier om aan de vraag te voldoen. 3000 spellen klinkt als veel, maar er zijn spellen die 10-40.000 per jaar verkopen. Ik heb het vertrouwen dat als we in 30 winkels liggen en via bol.com verkopen we al een eind gaan komen. Mocht het niet lukken dan zal ik op Koninginnedag spellen gaan verkopen tot we de ~1900 hebben gehaald (=breakeven).

Link naar reactie
  • 0

Iedereen die het spel speelt (niet iedereen wil natuurlijk) vind het spel ontzettend leuk en laat zijn emailadres achter. Het geeft me veel vertrouwen om tenminste breakeven te draaien en ook het vertrouwen om tenminste het succes scenario uit te werken. (let op: ik verwacht uiteraard niet dat dat vanzelf gaat, ik zal flink aan de marketing moeten trekken en stad en land afreizen om er wat van te maken).

 

Wat ontzettend goed dat je het spel uitprobeert met mensen in het park! Dat levert direct feedback op over het spel zelf. Zoiets zei ik eerder over op de markt gaan staan als startende ondernemer.

 

Maar let op, een schijnbaar positieve houding zegt nog niet zoveel het daadwerkelijke aankoopgedrag. Probeer toch eens of je een paar exemplaren kunt maken, desnoods knullig met de hand, en probeer ze dan eens te verkopen in het park. Dan heb je waarschijnlijk een heel ander gesprek. Houding en gedrag zijn twee dingen, zeker omdat ze jou als spelontwerper waarschijnlijk sociaal wenselijke antwoorden geven.

 

Ik verwacht uiteraard niet dat dat vanzelf gaat, ik zal flink aan de marketing moeten trekken en stad en land afreizen om er wat van te maken

Inderdaad. Maar ik adviseer niet alleen aan marketing te doen maar ook aan sales. Er zijn meerdere definities van het verschil, maar de eerste zit meer op de houding, creëren van vraag en aankoopintentie, de tweede op gedrag en het sluiten van de deal. Marketing doen en de sales over laten aan winkels kan uiteindelijk, maar in het begin zou ik ook zelf veel sales doen om de eerste exemplaren de deur uit te krijgen naar de eindgebruikers. Dan krijg je sneller een kritieke massa van mensen die het spel "ergens ooit bij iemand" gezien heeft. Je zou letterlijk seizoensmarkten af kunnen gaan als standwerker. Het is immers een product dat zich goed laat demonstreren.

 

 

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Daarom willen we een crowdfundactie voorwaardelijk maken aan de investering: als het ons lukt 200 a 300 stuks te verkopen met een crowdfundactie, dan vragen we de investeerders om met het geld over de brug te komen.

 

Maar goed, eerst dus de investeerders (die €1000 - €5000 investeren) overhalen om mee te doen!

Die tweetrapsraket klinkt als een lastig te verkopen kip-en-eiprobleem: je wilt eerst 200 tot 300 exemplaren met crowdfunding verkopen om daarmee vervolgens investeerders te binden-en-boeien om voor 1.000 tot 5.000 euro in te stappen. Als je echter bijvoorbeeld 500 exemplaren voor 50 euro verkoopt, dan heb je ook 25.000 euro en zit je niet meer vast aan investeerders en geldschieters.

 

Of ook wat de breakdown is van de productprijs, waarom de productprijs hebben gekozen en hoe we de €25,000 gaan gebruiken? (€19,000 gaat overigens in productie)

Wat heb je ingecalculeerd aan marketing- en reclamekosten? Je investeert meer dan driekwart in voorraad en houdt nog maar een paar duizend euro over voor de rest (en jezelf).

 

Wat doe je met de marge voor groot- en detailhandel? Die verwachten bij een spel namelijk niet alleen dat jij er bij de lancering veel reclame voor maakt, maar zien ook graag een gezonde marge.

 

Met 3000 stuks denken we een optimum gevonden te hebben tussen kosten per spel, mogelijkheden tot verkoop en mogelijkheid om quite te spelen bij matige vraag, maar ook bij succes een tweede oplage te maken. [...] Mocht het niet lukken dan zal ik op Koninginnedag spellen gaan verkopen tot we de ~1900 hebben gehaald (=breakeven).

Als het break-evenpunt voor eigen, directe verkoop bij 1.900 exemplaren en het "optimum" bij 3.000 exemplaren ligt, dan vraag ik me toch af wat je met marketing- en reclamekosten en de handelsmarge denkt te gaan doen.

 

Misschien moet je niet te veel focussen op een investeerdersbrochure, maar een ondernemingsplan schrijven.

 

Link naar reactie
  • 0

Nee, met spellen maken zijn de kosten per spel erg afhankelijk van de oplage, en ik kan dus geen kleine hoeveelheid laten maken.

Je gaat hier wel heel snel voorbij aan een volgens mij perfect advies van Herman.

Als je al je tijd, moeite en geld gewoon stopt in het maken van het spel ben je veel zinvoller bezig.

 

Met plezier denk ik terug aan mijn eerste bedrijfje: Ik had een website gemaakt waar mensen wenskaarten van een foto konden ontwerpen. De eerste bestelling kwam na een week binnen en die kaarten heb ik op mijn inktjet printer geprint, stuk voor stuk (honderd keer) voor en achterkant op elkaar gelijmd en met mesje en liniaal uitgesneden aan de keukentafel.

Na een paar weken kon ik een lamineermachientje kopen (tweedehands) en wat betere (kantoor)kleurenprinters. Ik verhuisde naar de schuur en kocht op Marktplaats een oude snijmachine.

Zo groeide ik door en door en door en na een jaar kon ik de kaarten laten drukken in een drukkerij. Nog een jaar verder kon ik de drukkerij ook het inpakken en versturen laten verzorgen. Door kunnen groeien naar een miljoenen omzet, gestart aan de keukentafel :) Zonder grote leningen, investeerders of hippe crowdfunding.

 

Geen tijd verspillen aan het schrijven van business plannen of een brochure met mooie woorden.

Gewoon gáán met die banaan en gedurende de rit oplossingen verzinnen voor de problemen die je tegenkomt.

Hoe minder middelen je hebt, hoe creatiever je wordt.

 

Maak een stuk of 20 spellen met de hand (printer, lijm, hobby spul, 3d geprint, whatever works...), huur een kraampje op een markt en verkoop die eerste 20 spellen maar eens. Dan ben je al een heel eind op weg. Succes.

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Als ik dit zo lees, zou ik gewoon beginnen met verkopen. Je hebt tenslotte al iets om te demonstreren volgens mij.

 

Nee, met spellen maken zijn de kosten per spel erg afhankelijk van de oplage, en ik kan dus geen kleine hoeveelheid laten maken. Met 3000 stuks denken we een optimum gevonden te hebben tussen kosten per spel, mogelijkheden tot verkoop en mogelijkheid om quite te spelen bij matige vraag, maar ook bij succes een tweede oplage te maken.

Dan kan dat al een goede oplage zijn om mee te starten.

 

Ter motivatie om vooral aan je enthousiasme vast te houden: Ik zag vorige week een (herhaling) van Ivo Niehe over Ton van der Bruggen met zijn "kabouterplankjes".

 

Zie ook dit artikel.

Ik dacht in mijn onschuld: ik ga gewoon naar de speelgoedwinkel, daar slaan ze achterover van enthousiasme en gaan het verkopen. Maar daar bleek niets van te kloppen, dat lukte totaal niet, de handel zag het niet zitten. Toen ben ik demonstraties gaan doen, ik denk in dertig scholen. Die kochten bij mij soms één doosje, soms tien.
Ton's bedrijf bestaat nu 25 jaar en draait een jaarlijkse omzet van 6,5 miljoen euro.

 

Ik weet niet of Ton in start-ups als jij investeert. Maar op zich zou je kunnen proberen hem te benaderen? En als niet, dan staat hij misschien wel open voor feedback op jouw spel?

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Maar let op, een schijnbaar positieve houding zegt nog niet zoveel het daadwerkelijke aankoopgedrag. Probeer toch eens of je een paar exemplaren kunt maken, desnoods knullig met de hand, en probeer ze dan eens te verkopen in het park. Dan heb je waarschijnlijk een heel ander gesprek. Houding en gedrag zijn twee dingen, zeker omdat ze jou als spelontwerper waarschijnlijk sociaal wenselijke antwoorden geven.

 

Helemaal waar! Mijn aanwezigheid beïnvloed ontegenzeggelijk diverse zaken. Toch is het niethet eindantwoord waar ik alleen op let. Gedurende het spel kijk ik naar houdingen en let op oprechte reacties, waarbij hardop lachen het beste compliment is. Geen garantie voor verkoop tegen prijs X natuurlijk, maar wel oprechte feedback. Of, als ik ze vraag "willen jullie horen wanneer de actie van start gaat?" dat ze het formulier (bij wijze van spreken) uit mijn hand grissen. Ook vraag ik naar dingen die ze niet leuk vinden op een open manier en vraag door.

 

Het verkopen in het park kom ik in een andere reactie op terug.

 

Inderdaad. Maar ik adviseer niet alleen aan marketing te doen maar ook aan sales. Er zijn meerdere definities van het verschil, maar de eerste zit meer op de houding, creëren van vraag en aankoopintentie, de tweede op gedrag en het sluiten van de deal. Marketing doen en de sales over laten aan winkels kan uiteindelijk, maar in het begin zou ik ook zelf veel sales doen om de eerste exemplaren de deur uit te krijgen naar de eindgebruikers. Dan krijg je sneller een kritieke massa van mensen die het spel "ergens ooit bij iemand" gezien heeft. Je zou letterlijk seizoensmarkten af kunnen gaan als standwerker. Het is immers een product dat zich goed laat demonstreren.

 

Goed onderscheid. Ik moet ook echt verder aan het ondernemingsplan. Omdat we nog steeds bezig zijn met het uitwerken van het product (we zitten nu in testversie 3, die de uiteindelijke versie benadert) en ik intussen met alle elementen van de onderneming tegelijk bezig ben (marketing, prijsveoring, verkoopkanalen, financiën berekenen, financiering, enz enz) heb ik vele losse blaadjes en documenten, maar nog steeds niet dat ene uitgewerkte ondernemingsplan.

 

Spellen hebben gelukkig een aardige mogelijkheid om zich te laten presenteren EN een doelgroep die redelijk te bereiken is. Spellenliefhebbers zitten vaak in clubs - daar kan ik heen. Spellenwinkels (de echte, niet Bart Smit of Intertoys) hebben bijna altijd een tafel waar men spelletjes speelt - daar kan ik heen.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Die tweetrapsraket klinkt als een lastig te verkopen kip-en-eiprobleem: je wilt eerst 200 tot 300 exemplaren met crowdfunding verkopen om daarmee vervolgens investeerders te binden-en-boeien om voor 1.000 tot 5.000 euro in te stappen. Als je echter bijvoorbeeld 500 exemplaren voor 50 euro verkoopt, dan heb je ook 25.000 euro en zit je niet meer vast aan investeerders en geldschieters.

 

Geen investeerders zou ideaal zijn! Het spel zal in de winkel €25,- kosten. Een prijs die voor spellen normaal is met uitschieters erboven en beneden. In de crowdfund denken we aan €20+verzendkosten. Als we het naar €50 zouden trekken dan wordt het een beetje lullig als het vervolgens voor €25,- in de winkel ligt. Maar we moeten nog op zoek naar extra waarde voor de crowdfundactie. Immers: waarom zou men het NU moeten doen, en niet straks? (behalve dat je de 1e bent van NL, en dat je €5 korting krijgt)

 

Zouden we het alleen met Crowdfunding willen proberen dan zullen we in die actie 25k/€20 = 1250 stuks of 25k/€25= 1000 stuks moeten verkopen. Die aantallen reduceren weer de kans op succes van de actie. Daarom dachten we dus: vooraf afspraken maken met investeerders en hun investering laten afhangen van de verkoop van 2-300 stuks middels crowdfunding. M.a.w.: de actie is hopelijk succesvol en we krijgen de inleg en de investeerders maken het restant over en dan kunnen we de eerste oplage bestellen en aan de backers geven.

 

Wat heb je ingecalculeerd aan marketing- en reclamekosten? Je investeert meer dan driekwart in voorraad en houdt nog maar een paar duizend euro over voor de rest (en jezelf).

 

Wat doe je met de marge voor groot- en detailhandel? Die verwachten bij een spel namelijk niet alleen dat jij er bij de lancering veel reclame voor maakt, maar zien ook graag een gezonde marge.

 

Om eerlijk te zijn: nog geen heel duidelijk plan en budget ingecalculeerd voor marketing. De ideeën tot nu toe bestaan uit winacties via facebook, posters plakken op aanplakplaatsen en zelf op pad om demonstraties te geven. Eigenlijk ben ik continu wat dit betreft op zoek naar most bang for the buck, en bij voorkeur zo goedkoop mogelijk. (wilt iedereen natuurlijk, maar ja)

 

Als het break-evenpunt voor eigen, directe verkoop bij 1.900 exemplaren en het "optimum" bij 3.000 exemplaren ligt, dan vraag ik me toch af wat je met marketing- en reclamekosten en de handelsmarge denkt te gaan doen.

 

Nee, de genoemde cijfers zijn niet voor de eigen directe verkoop. Dan zouden we er veel minder hoeven te verkopen voor breakeven omdat de winkel/bol.com er niet tussen zit. De genoemde cijfers zijn alleen voor verkoop aan winkels en bol.com. Eigen directe verkoop (via webshop en 'live') neem ik op het moment niet mee in de berekening. Zelf een webshop, bv met de wordpress plugin, ben ik ergens huiverig voor omdat ik me afvraag hoe vaak het verkeerd gaat ("ik heb het spel niet ontvangen!") en je moet de mensen in je shop krijgen. Desalniettemin toch een verkoopkanaal dat we moeten openen, want we maken er inderdaad wel meer winst mee.

 

De prijs hebben we zo gekozen omdat er dan tenminste enige marge is als we aan winkels verkopen. €20 zou mogelijk resulteren in meer volume, maar ook een hele nauwe marge. Van €25 kunnen we ook nog zakken indien nodig en daarnaast lijkt uit de reacties dat dit een spel is dat mensen redelijk graag willen. Als ze al bereid zijn om €20 te betalen, dan waarschijnlijk ook €25 - al is er natuurlijk een groep die dan afhaakt.

 

De hele grove berekening: €24,95 - 21% BTW = €20,62 dan kan ik het voor €10 a €12 aan winkels verkopen. Als kale productie/verzendkosten van fabriek €6 per spel is + €2 aan opslag, distributie, dan hou ik €2 a €4 over per spel. Weinig ruimte. Zelf verkopen is wellicht de enige manier om het financieel meer feasible te maken + verkoop aan winkels. Maar, en ja het is het belangrijkste, het financiële moet ik echt nog beter in kaart gaan brengen en doorrekenen.

 

Misschien moet je niet te veel focussen op een investeerdersbrochure, maar een ondernemingsplan schrijven.

 

Ha, fair point. Ik heb een eerste nog heel onvolledige versie en een google doc + allerlei blaadjes met informatie die ik moet bundelen in het ondernemingsplan. Zien waar de hiaten liggen, deze door mensen wiens oordeel op het gebied van ondernemen ik vertrouw laten doorlezen, en dan heb ik langzamerhand wat. De brochure schrijven gaat een beetje parallel, omdat er ook dubbele informatie in staat, maar het klopt: eerst ondernemingsplan uitschrijven.

Link naar reactie
  • 0

Je gaat hier wel heel snel voorbij aan een volgens mij perfect advies van Herman.

Als je al je tijd, moeite en geld gewoon stopt in het maken van het spel ben je veel zinvoller bezig.

 

Geen tijd verspillen aan het schrijven van business plannen of een brochure met mooie woorden.

Gewoon gáán met die banaan en gedurende de rit oplossingen verzinnen voor de problemen die je tegenkomt.

Hoe minder middelen je hebt, hoe creatiever je wordt.

 

Maak een stuk of 20 spellen met de hand (printer, lijm, hobby spul, 3d geprint, whatever works...), huur een kraampje op een markt en verkoop die eerste 20 spellen maar eens. Dan ben je al een heel eind op weg. Succes.

 

Ben het met je eens dat zelf knutselen erbij hoort. Maar ik heb dit spel al een paar keer gemaakt en ik kan je zeggen dat die weg echt heel lastig is. Alleen al aan papier ben ik €2 kwijt, het printen €1,50 en dan heb ik nog niet eens een doosje en bord. Zodra je ook maar ergens wat extra kwaliteit wilt (dikker papier, mooier doosje) komt er geld bij en zit je al op of over de prijs van de fabriek. En dan heb ik de tijd en moeite nog niet berekend: ik ben een dagdeel kwijt aan het snijden van de kaartjes (met zo'n haksnijmachine) en ook dat is exclusief doos en bord.

 

En zet dat tegenover het product dat ik in de Duitse fabriek krijg voor €6 (met een oplage van 3000): alles perfect gedrukt, kwaliteitsmateriaal, de kaarten geseald, het doosje geseald...

 

Ik sta er voor open om zelf aan de slag te gaan, maar ik denk echt dat de moeite niet opweegt tegen het verschil in winst. Ik blijf dan waarschijnlijk zitten met mijn lelijke brouwsels die ook nog duurder per stuk zijn. Het zou wél natuurlijk goed zijn om te kijken of het ook lukt om ze te verkopen! Maar daar is de crowdfunding natuurlijk ook een ultieme test voor. En dan niet per stuk, maar per paar 100.

Link naar reactie
  • 0

Dan ben je toch voor 18.000,-- klaar? En dan heel snel verkopen...

 

 

...dat is 9.000,-- de man. En anders bijwerken. Een financieringsbehoefte zou ik in dit geval zo 'klein' mogelijk maken of laten lijken. Duitse versie of rechten voor de fabriek in ruil voor krediet?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ter motivatie om vooral aan je enthousiasme vast te houden: Ik zag vorige week een (herhaling) van Ivo Niehe over Ton van der Bruggen met zijn "kabouterplankjes".

 

Zie ook dit artikel.

Ik dacht in mijn onschuld: ik ga gewoon naar de speelgoedwinkel, daar slaan ze achterover van enthousiasme en gaan het verkopen. Maar daar bleek niets van te kloppen, dat lukte totaal niet, de handel zag het niet zitten. Toen ben ik demonstraties gaan doen, ik denk in dertig scholen. Die kochten bij mij soms één doosje, soms tien.
Ton's bedrijf bestaat nu 25 jaar en draait een jaarlijkse omzet van 6,5 miljoen euro.

 

Ik weet niet of Ton in start-ups als jij investeert. Maar op zich zou je kunnen proberen hem te benaderen? En als niet, dan staat hij misschien wel open voor feedback op jouw spel?

 

Die ga ik zeker benaderen! Ook als hij niet wilt investeren dan is zijn kennis over de eerste fase doorworstelen zeer waardevol.

 

Wat betreft de winkels: die moet ik allemaal nog bellen/langs gaan. We hebben nu een lijst van 36 spellenwinkels die voldoen aan het profiel dat past bij ons spel. Voor zover ik heb gehoord staan spellenwinkels aardig open voor consignatieverkoop, mits ze het spel zien zitten en mits het een beetje aardig er uit ziet. Maar ook dat moet nog blijken, op het moment is het alleen een vermoeden.

 

Bedankt voor je link!

 

Link naar reactie
  • 0

Dan ben je toch voor 18.000,-- klaar? En dan heel snel verkopen...

 

 

...dat is 9.000,-- de man.

 

Groet,

 

Highio

 

 

Nou ja, helaas dus 18k voor mij, omdat mijn partner niets in te brengen heeft (en ook niet mee zal doen). Ik werk in de zorg en het sparen gaat erg traag. 18k kaal zal waarschijnlijk ook onvoldoende zijn, al is het voor onverwachte kosten en ik zal ook wel degelijk wat willen in marketing als ik het idee heb dat het resultaat kan geven. Verder zal ik het financiële gedeelte ook eerst goed moeten uitwerken om definitieve antwoorden te geven. Ik heb €25.000 als richtlijn genomen omdat ik met schattingen telkens boven de €20.000 uit kom en enige financiële ruimte voor tegenslagen is fijn.

 

Mijn doel zal zeker de eerste tijd overigens niet zijn om winst te maken. Doel 1a: spel in de winkel, te gek! Doel 1b: iedereen zijn geld weer terug. Doel 2a: nieuwe oplage drukken, Doel 2b: zelf een oplage kunnen financieren. Doel 3 (als we zover komen): er iets aan verdienen.

 

Link naar reactie
  • 0

Je openingsbericht begint met:

 

Met een vriend wil ik een product op de markt brengen...

 

Met de verrichte inspanningen (vallen mij in aanvulling zwaar tegen) ga je vooralsnog ook geen crowdfunders overtuigen.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Je openingsbericht begint met:

 

Met een vriend wil ik een product op de markt brengen...

 

Met de verrichte inspanningen (vallen mij in aanvulling zwaar tegen) ga je vooralsnog ook geen crowdfunders overtuigen.

 

Groet,

 

Highio

 

Er is nog veel te doen! En daarom plaats ik hier vragen en neem ik jullie feedback ter harte :)

Link naar reactie
  • 0

Je hebt dus een product(idee), maar nog geen (ondernemings)plan of financiering.

 

Heb je misschien al nagedacht over timing van introductie?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Is het een plan om in eerste instantie puur te gaan voor directe verkoop?

 

Dan kun je bij succes altijd nog opschalen naar verkoop via retailers en heb je naar hun toe ook iets meer te zeggen qua marge.

 

(p.s. en kijk die docu die ik eerder aanhaalde ;))

 

Ik denk dat dat toch in eerste instantie de way to go zal zijn, om meer marge per spel te kunnen behalen. Alle links die jullie hebben gegeven zet ik in een google doc om te gaan kijken, thanks!

Link naar reactie
  • 0

Je hebt dus een product(idee), maar nog geen (ondernemings)plan of financiering.

 

Heb je misschien al nagedacht over timing van introductie?

 

Mijn ideale timing zou zijn in het najaar het product ontvangen zodat we in december in de winkels liggen. Crowdfunding duurt 2 maanden, productie 8-9 weken. Dus laten we zeggen 5 maanden tussen start crowdfunding en spellen in de winkel.

(ik moet overigens gaan, zal later op nieuw berichten reageren)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 311 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.