• 0

1 pakket met 2 BTW tarieven - hoe doe ik dat?

Hallo,

 

ik heb een webshop. Daarin verkoop ik producten met 21% BTW en met 6% BTW. Ik heb nu enkele pakketten samengesteld met korting, waarin voor de helft producten zitten met 21% BTW en voor de andere helft met 6% BTW.

 

Op mijn website bestellen mensen een pakket. Kan ik dan een gemiddeld BTW percentage berekenen (dus ergens rond de 13%). Of moet ik 1 tarief handhaven en welke dan?

 

Ik wil natuurlijk niet dat mensen weer apart de producten moeten gaan bestellen, ik wil dat ze in een keer een pakket nemen.

 

Het zijn standaard pakketten, dus ik weet weel hoeveel omzet er is in zo'n pakket met 21% BTW en hoeveel met 6% BTW. Ik kan dat alleen niet apart op de factuur vermelden die ze automatisch krijgen uit het webshop systeem.

 

Ik hoop dat iemand het antwoord weet.

 

Groet, Jeannette

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Beste Jeannette,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Kan ik dan een gemiddeld BTW percentage berekenen (dus ergens rond de 13%). Of moet ik 1 tarief handhaven en welke dan?

 

De BTW op verzendkosten moet je volgens de Belastingdienst berekenen in dezelfde verhouding als de goederen.

 

Je berekent dus geen gemiddeld BTW tarief, maar je verdeelt de verzendkosten in twee delen (naar rato van de productprijzen ex BTW) en brengt een deel met 6% en een deel met 21% in rekening. Dat vermeld je ook zodanig op de factuur. Effectief komt dat misschien op hetzelfde bedrag neer, maar als je eigenhandig andere BTW percentages dan 6% en 21% op je facturen gaat vermelden krijg je daar vast vragen over van de Belastingdienst.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je reactie.

Ik had even moeten zeggen dat ik al veel gezocht heb op google en ook deze link ben tegengekomen. Deze geeft mij echter geen antwoord op mijn vraag.

 

Ik heb een samengesteld pakket, dus dat lijkt op het kerstpakket voorbeeld. Maar ik kan op mijn site de producten niet afzonderlijk noemen, omdat het 1 pakket is wat men bestelt. Dus kan ik niet apart 6 en 21% neerzetten op mijn factuur.

 

Mag ik 13% (is gemiddelde) nerzetten op de factuur of mag dat niet?

En hoe verwerk ik dat in mijn boekhouding?

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je reactie.

Graag gedaan!

 

Ik had even moeten zeggen dat ik al veel gezocht heb op google en ook deze link ben tegengekomen. Deze geeft mij echter geen antwoord op mijn vraag.

 

Ik heb een samengesteld pakket, dus dat lijkt op het kerstpakket voorbeeld. Maar ik kan op mijn site de producten niet afzonderlijk noemen, omdat het 1 pakket is wat men bestelt. Dus kan ik niet apart 6 en 21% neerzetten op mijn factuur.

Dat moet wel. Op dezelfde door mij reeds aangehaalde pagina van de Belastingdienst:

 

Bij de verkoop van een kerstpakket behouden de verschillende goederen hun zelfstandigheid. Voor elk product moeten daarom de btw-tarieven in rekening worden gebracht die daarvoor gelden.

De stelregel dat verzendkosten het BTW tarief van de hoofddienst volgen, blijft dan gewoon overeind, waardoor er gesplitst moet worden.

 

Mag ik 13% (is gemiddelde) nerzetten op de factuur of mag dat niet?

Nee, je mag alleen bestaande BTW tarieven toepassen en je moet op de factuur duidelijk aangeven waar welk tarief is toegepast. Dat is overigens ook prettig voor je zakelijke klanten, die het anders mogelijk niet eens in hun boekhouding weten te krijgen omdat ze alleen kunnen kiezen uit 6% of 21% bij het inboeken.

 

EDIT: even gezocht en mogelijk mag je, als het aantoonbaar administratief niet haalbaar is om de verzendkosten te splitsen, ook het hoogste tarief toepassen op de volledige verzendkosten, dus 21%.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Spiek ook maar eens een keer hoe anderen dat doen, bijvoorbeeld een bonnetje van de supermarkt of van een tankbeurt incl wat te eten. je krijgt dan bonnetjes als:

 

btw-code..........btw-bedrag.....btw

0%........................................(statiegeld bijv.)

6%

21%

totaal

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zou niet zomaar 21% BTW op de verzendkosten nemen. Stel dat je eens alleen 6% artikelen verstuurt, dan wil je daarvan afwijken. Zeker naar particulieren.

 

Zoals Realist al voorstelt kun je toch eenvoudig gesplits berekenen. De factuur kun je vanaf 'Pakket' opsturen, terwijl jij weet wat erin zit en ook zo in de boekhouding kunt plaatsen. Zie voorbeeld.

factuur_OB_split.thumb.JPG.0d2f22e4c1fb134bd83edaebb02d5686.JPG

Link naar reactie
  • 0
Brood schreef; Zoals Realist al voorstelt kun je toch eenvoudig gesplits berekenen. De factuur kun je vanaf 'Pakket' opsturen, terwijl jij weet wat erin zit en ook zo in de boekhouding kunt plaatsen. Zie voorbeeld.

ja, maar jeanette stelde dat ze dat niet verwerken kan in haar systeem:

Ik kan dat alleen niet apart op de factuur vermelden die ze automatisch krijgen uit het webshop systeem.

Ik ken het systeem niet, maar het lijkt me toch een beetje vreemd of een simpel systeem.

Wat ik wél vaak in boekhoud/facturatiesystemen herken, is dat ze geen mogelijkheid bieden om een 13,45% btw door te rekenen, meestal moet je immers een vinkje zetten bij 'welk percentage', juist om fouten hierin te voorkomen. De handleiding nog eens doorlezen, of contact opnemen met leverancier?

 

Ander vraagje nog even hierbij:

Moeten de verzendkosten gesplitst worden naar rato van de waarde?

Een reële splitsing lijkt me ook die naar gewicht. Of bijvoorbeeld standaard een 50-50 scheiding,

omdat in die verzendkosten ook altijd een stukje extra werk zit.

Ik zou de splitsing toch zodanig maken, dat ik zoveel mogelijk tegen 6% btw verzend.

 

Link naar reactie
  • 0

de naam van de belasting is belasting toegevoegde waarde, dus ja je bepaald de verdeling op basis van de waarde en niet op basis van het gewicht. dat is een fijn zondagmiddag filesofietje, maar niet meer dan dat.

 

Daarbij valt er weinig te schuiven of te optimaliseren richting 6% want BTW kent een hoofdregel: pas 21% toe en een limitatieve lijst met uitzonderingen voor 6% en andere tarieven. alleen als jou goederen in een van die andere tabellen voorkomt kun je afwijken van 21%

Link naar reactie
  • 0

de naam van de belasting is belasting toegevoegde waarde, dus ja je bepaald de verdeling op basis van de waarde en niet op basis van het gewicht. dat is een fijn zondagmiddag filesofietje, maar niet meer dan dat.

 

Daarbij valt er weinig te schuiven of te optimaliseren richting 6% want BTW kent een hoofdregel: pas 21% toe en een limitatieve lijst met uitzonderingen voor 6% en andere tarieven. alleen als jou goederen in een van die andere tabellen voorkomt kun je afwijken van 21%

Precies. het gaat om de waarde die je toevoegt.

Niet zelden zijn de verzendkosten maar een volstrekt fictief getal, weinig in verhouding met de echte kosten. Soms meer, soms minder. Vaak ook ingezet als kwantumkorting (boven de € X betaalt u geen verzendkosten)

 

Dus als je product A verkoopt (6% btw), ook als zodanig zonder verzendkosten direct bij de winkel op te halen,

en product B, tegen 21%, ook als zodanig op te halen bij de winkel zonder verzendkosten

en dienst C, zijnde verzendkosten....

 

...dan is de waarde die je toevoegt niets meer of minder dan de verzending an sich, de handling daarvan, de administratie, de betaling aan de koerier, etc.

En over díe toegevoegde waarde moet je btw afdragen.

En dan is de vraag welk percentage.

en dan is dus de vraag waar verzendkosten betrekking op hebben.

 

Ik werkte ooit bij een bedrijf dat hele pallets naar Japan vloog, en soms moest een klein pakketje mee (een monster). Voegde je dat bij die pallet dan kon dat bijna voor dezelfde centen.

De btw-kwestie an sich speelde daar niet, maar het is hard te maken dat de bulk van de transportkosten naar de bulk van het gewicht gaan.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

er is geen dienst C want voor verzendkosten geldt de regel dat deze de hoofddienst volgt. Als de hoofddiensten uit meerdere tarieven bestaan mag je splitsen (zoals Ron al had uitgelegd) of je mag 21% op het geheel toepassen (Zoals de hoofdregel luidt)

 

er is dus geen ruimte voor interpretatie want het is vrij duidelijk beschreven hoe om te gaan met verzendkosten. je moet naar de hoofddienst(en) kijken.. en niet de verzendkosten als zelfstandig iets beschouwen.

Link naar reactie
  • 0

Beste Realist, ik snap wel waar je heen wilt met je filosofie, maar de Belastingdienst schrijft gewoon voor dat het zo gaat. Jeannette is geen vervoerder, maar levert producten als hoofddienst. Verzendkosten volgen het BTW tarief van de hoofddienst. Zo is het nu eenmaal.

 

Er is niemand die je tegenhoudt om de politiek in te gaan en de Belastingwet aan te passen, maar ga alsjeblieft geen verwarring stichten door de regels opnieuw uit te vinden.

 

EDIT: Roel was me al voor.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Het is inderdaad raar maar waar, verzendkosten hebben hetzelfde btw tarief als hetgene verzonden wordt, ook al zijn de verzendkosten hoger dan de waarde.

 

Dit is natuurlijk een plaag voor webwinkels, want op postzegels zit geen btw. Als je iets voor pakweg 5 euro verkoopt en er 2 euro aan postzegels op plakt, moet je 42 cent btw over die postzegels aan de klant doorberekenen en afdragen.

 

Het is lastig aan klanten uit te leggen, zij kunnen die postzegels wel gewoon kopen zonder er btw over te betalen, dus ziet het eruit alsof je als webwinkel 21% 'pikt'. Overigens zijn er veel kleine webwinkels die het verkeerd doen en bijv gewoon de 6.95 van postnl bij het totaal incl btw optellen. Dat mag uiteraard niet.

 

En om het helemaal mesjogge te maken: Als je pakket zwaarder is dan 10 kilo kom je opeens met pakketzegels waar wel weer btw in de prijs zit, die je vervolgens ook kunt terugvragen... koek-koek!

 

Link naar reactie
  • 0

er is geen dienst C want voor verzendkosten geldt de regel dat deze de hoofddienst volgt. Als de hoofddiensten uit meerdere tarieven bestaan mag je splitsen (zoals Ron al had uitgelegd) of je mag 21% op het geheel toepassen (Zoals de hoofdregel luidt)

 

er is dus geen ruimte voor interpretatie want het is vrij duidelijk beschreven hoe om te gaan met verzendkosten. je moet naar de hoofddienst(en) kijken.. en niet de verzendkosten als zelfstandig iets beschouwen.

"er is geen dienst C want voor verzendkosten"

met een fictieve dienst C bedoelde ik een kostprijsverhogende dienst, die de ene klant wel en de ander niet afneemt. Die als extra regel op de factuur staat, met zijn eigen btw-percentage. in die zin wel degelijk als extra artikel te zien.

 

Laten we nou niet allerlei andere, reeds afgedekte zaken erbij halen. Ja, in principe is het 21%. en ja, daar mag je op afwijken, dáár hebben we het over.

 

De discussie is dan alleen nog, dat MITS je de verzendkosten splitst, wat dan de splitsingsgrondslag is.

Ik noem dan het woordje waarde, en jij verbastert dat dan met een link naar de w in btw.

 

Andere splitsingen in het belastingrecht mogen vaak naar redelijkheid en billijkheid, en naar het meest relevante criterium. Splits je bijvoorbeeld je kilometers in belaste versus onbelaste omzet, de meest relevante vergelijking met de verzendkosten m.i, dan is die splitsing ook naar werkelijke autokilometers. (en niet naar waarde). Ook allerlei andere kosten, bijvoorbeeld die van kantoor en -artikelen, splits je wanneer ze op diensten betrekking hebben met een verschillend btw-tarief. Ook die splitsing gaat vaak naar gebruiksuren o.i.d. Het mag naar omzet (de bovengenoemde 'waarde') maar dat hoeft niet, als jij aannemelijk kunt maken dat de verhouding van die kosten anders ligt.

Link naar reactie
  • 0

Het is inderdaad raar maar waar, verzendkosten hebben hetzelfde btw tarief als hetgene verzonden wordt, ook al zijn de verzendkosten hoger dan de waarde.

Waarom zou het raar zijn? ... een lege doos verzenden kost ook geld.

 

Als je iets voor pakweg 5 euro verkoopt en er 2 euro aan postzegels op plakt, moet je 42 cent btw over die postzegels aan de klant doorberekenen en afdragen.
Logisch ... Jij bent immers niet bij wet vrijgesteld voor het heffen van BTW.

 

Het is lastig aan klanten uit te leggen, zij kunnen die postzegels wel gewoon kopen zonder er btw over te betalen, dus ziet het eruit alsof je als webwinkel 21% 'pikt'.
Je zou erbij kunnen vertellen dat Post.NL als Universele Postdienst bij wet vrijgesteld is voor het heffen van BTW, en dat jij dat niet bent.

 

En om het helemaal mesjogge te maken: Als je pakket zwaarder is dan 10 kilo kom je opeens met pakketzegels waar wel weer btw in de prijs zit, die je vervolgens ook kunt terugvragen... koek-koek!
Helemaal niet zo raar ... en wel omdat Post.NL voor poststukken tot 10 kg optreedt als Universele Postdienst ... in die is bij wet vrijgesteld voor de heffing van BTW. Voor poststukken vanaf 10 kg is Post.NL gelijkwaardig aan andere postvervoerders en moet dus btw in rekening brengen. Een en ander is gereld in de Postwet van 2009 en wel in Hoofdstuk 4.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Jammer dat het pakket geen samengestelde pakketten kent.

is het een oplossing een pro forma pakket factuur voor 6% BTW te maken?

Je factuur moet altijd aan de eisen voor de BTW voldoen.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/administratie_bijhouden/facturen_maken/factuureisen/factuureisen

 

Verder loopt de discussie weg van de vraagstelling, zoals zo vaak.

Verzendkosten zijn een dienst belast tegen 21%

Vrachten e.d. moeten gesplitst worden tot aan grens.

Porto is soms vrijgesteld 0%.

Lees onderstaande tekst maar;

 

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/tarieven_en_vrijstellingen/goederen_6_btw/boeken_en_periodieken/verzendwerkzaamheden_van_drukwerk/

 

 

Verzendwerkzaamheden van drukwerk

 

U moet ook btw in rekening brengen over de verzendwerkzaamheden, zoals de adressering, bundeling en de porto- of frankeerkosten. Het maakt niet uit of u deze kosten in de prijs van het drukwerk verrekent of apart op de factuur vermeldt.

 

Btw-tarief verzendwerkzaamheden

 

Als u drukwerk levert dat onder het 6%-tarief valt, geldt dit tarief ook voor de verzendwerkzaamheden. Als een ander bedrijf deze werkzaamheden voor u uitvoert, zijn ze belast met 21%.

 

Uitzondering voor porto- of frankeerkosten

 

U hoeft bij de levering van drukwerk geen btw te berekenen over de porto‑ of frankeerkosten als u voldoet aan de volgende 3 voorwaarden:

•de postdienst is vrijgesteld van btw (alleen bepaalde postdiensten van PostNL zijn vrijgesteld)

•u brengt de porto- of frankeerkosten afzonderlijk in rekening

•dit bedrag is gelijk aan het bedrag dat u betaalt aan PostNL

 

Bent u niet de leverancier van het drukwerk, maar doet u alleen maar de verzending? Ook dan hoeft u geen btw te berekenen over de porto- of frankeerkosten als u voldoet aan de voorwaarden.

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Verder loopt de discussie weg van de vraagstelling, zoals zo vaak.

(...)

Verzendwerkzaamheden van drukwerk...

Zeg dat wel, want jouw (informatieve) reactie is niet relevant voor TS. Het gaat hier niet om drukwerk en TS is ook geen vervoerder of postbedrijf.

 

Verzendkosten zijn een dienst belast tegen 21%

Nee, zie de vorige reacties. Bijkomende kosten zoals verzendkosten volgen het tarief van de hoofddienst.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Verder loopt de discussie weg van de vraagstelling, zoals zo vaak.

(...)

Verzendwerkzaamheden van drukwerk...

Zeg dat wel, want jouw (informatieve) reactie is niet relevant voor TS. Het gaat hier niet om drukwerk en TS is ook geen vervoerder of postbedrijf.

dat is maar de vraag, want de btw-vrije doorbelasting van de postnl-tarieven betreft ook poststukken tot 10 kilo.

Als je dus géén extra verdienstmodel op die "verzendkosten" toepast, maar alleen de tarieven doorgeeft, hoef je daar geen btw op toe te passen. Immers, je voegt geen waarde toe.

Let op: je moet de portokosten apart op de factuur zetten, en ze moeten gelijk zijn aan de portokosten van Post NL aan jou.

 

Maak je van die verzendkosten wel een "eigen prijsje", bijvoorbeeld om nog wat handlingkosten terug te verdienen, (zeg maar €4.95 verzendkosten) dan is er wél sprake van een extra dienst, en die is belast. Zoals ik al eerder schreef is dit eigenlijk een extra product/dienst.

(Ook Roaldinho schreef:

Als de ondernemer goederen levert en hij ook degene is die zich verbonden heeft de goederen bij de klant te bezorgen, is voor wat de bezorging betreft sprake van een bij komende prestatie die op gaat in de levering van de goederen. )

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=49;action=display;threadid=52350;start=msg487963

 

Link naar reactie
  • 0

dat is maar de vraag, want de btw-vrije doorbelasting van de postnl-tarieven betreft ook poststukken tot 10 kilo.

Maar dat is hier dus niet van toepassing, want het gaat niet om drukwerk zoals boeken of tijdschriften...

 

(Althans, dat maak ik op uit eerdere berichten van TS)

 

Het citaat van Ronaldinho heeft niets met btw-vrije doorbelasting van doen en onderstreept juist wat er eerder in dit draadje is gezegd.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Als je dus géén extra verdienstmodel op die "verzendkosten" toepast, maar alleen de tarieven doorgeeft, hoef je daar geen btw op toe te passen. Immers, je voegt geen waarde toe.

Niet correct ...

 

... en wel omdat Post.NL optreedt als Universele Postdienst voor poststukken zoals beschreven in de Postwet van 2009. Iedere andere postdienst is verplicht om BTW in rekening te brengen.

Het gebruik van de Universele Postdienst is echter geen verplichting ... brieven kunnen en mogen ook door andere postdiensten verzonden worden. Dat de verzending dan meer gaat kosten is ook logisch ... de Universele Postdienst wordt namelijk kunstmatig in stand gehouden.

 

"Compensatie voor Universele Postdienst.

Als de uitvoering van de Universele Postdienst (UPD) meer kost dan het oplevert, dan kan PostNL aan de Autoriteit Consument & Markt (ACM) vragen om een vergoeding van deze zogeheten netto-kosten. Kent ACM die vergoeding toe, dan moeten andere postvervoerbedrijven daaraan meebetalen. Het ministerie van Economische Zaken bepaalt dan hoe deze kosten worden verdeeld over partijen."

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Hi,

 

Ja Ron, mijn inzending bestond uit 2 delen.

1 Proberen een praktische oplossing aan te dragen.

2 Proberen misverstanden in antwoorden te weerleggen.

 

Je hebt gelijk ze verkoopt geen drukwerk.

Maar als je goed leest geldt de regel van verzendkosten volgen het hoofdproduct alleen bij drukwerk !

Het staat op de site van de Belastingsite onder de uitzonderingen op de algemene regel 21% belast.

 

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Je hebt gelijk ze verkoopt geen drukwerk.

Maar als je goed leest geldt de regel van verzendkosten volgen het hoofdproduct alleen bij drukwerk !

Het staat op de site van de Belastingsite onder de uitzonderingen op de algemene regel 21% belast.

 

NEE jij trekt de verkeerde conclusie uit 1 specifieke toelichting. het feit dat jij een link vindt waar in uitgelegd staat hoe het bij 6% drukwerk werkt maakt niet dat al het andere dus 21% is.

 

in de algmene link over voorbeelden van combinaties van goederen en diensten staat heel duidelijk

 

 

Voorbeeld: bezorgkosten

 

Verkoopt u goederen en zorgt u ook voor bezorging bij de klant? Dan geldt voor de bezorgkosten hetzelfde tarief als voor de goederen. Gelden voor de goederen verschillende tarieven? Dan berekent u de bezorgkosten in dezelfde verhouding als de goederen.

 

Verzendkosten / bezorgkosten volgen dus bij alle goederen het tarief de hoofddienst omdat ze ondergeschikt zijn aan de totale levering.

 

Link naar reactie
  • 0

Het is lastig aan klanten uit te leggen, zij kunnen die postzegels wel gewoon kopen zonder er btw over te betalen, dus ziet het eruit alsof je als webwinkel 21% 'pikt'.
Je zou erbij kunnen vertellen dat Post.NL als Universele Postdienst bij wet vrijgesteld is voor het heffen van BTW, en dat jij dat niet bent.

 

Probleem is niet dat ik het niet begrijp, maar dat klanten van een webwinkel het niet begrijpen.

 

Die kopen iets voor, laten we zeggen 10 euro incl btw, waar 2 euro aan postzegels opgeplakt worden, maar betalen vervolgens 12.42.

 

Als ze zelf (als particulier) precies hetzelfde doen, iets kopen voor 10 euro en het verzenden met 2 euro aan postzegels, betalen ze daarvoor 12.00 euro.

 

Bij een mix van artikelen met 6% en 21% tarieven wordt het nog veel waziger: hoe je het moet berekenen is wel duidelijk, maar gaat een klant snappen dat er bijvoorbeeld 11,31% btw gerkend wordt over een pakketzegel waar notabene "6.95" op gedrukt staat?

Link naar reactie
  • 0

Je zou er in dit geval bij dit soort kleine bedragen voor kunnen kiezen de BTW over de verzendkosten voor eigen rekening te nemen.

ter aanvulling ... Je zou er ook voor kunnen kiezen om je pakketjes voortaan via een andere pakketvervoerder te verzenden. Dat kost doorgaans iets meer, maar de kwaliteit van de dienstverlening is dan ook beter. Bijkomend voordeel ... er zit overal 21% btw op.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Hi,

 

Tja , zit toch wel lastig in elkaar die BTW.

Alles is 21% behalve als het 6% of 0% is tenzij de uitzonderingen daarop.

Het is een verschil of je het zelf bezorgt (aan de deur aflevert)

of het verzend via een post- of pakketdienst.

Het is eerste is onlosmakelijk verbonden het tweede niet.

 

Ik sluit links in om te verwijzen naar een bron die je later kan gebruiken.

Op een citaat van Higher level kun je je helaas niet beroepen tijdens een belastingcontrole.

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 1

Alle antwoorden gaan alleen over verzendkosten. Lees ik nu zo slecht of gaat daar de vraag van TS helemaal niet over?

 

Ts heeft het erover dat hij producten verkoopt met 21% en 6% deze producten bied hij ook bij elkaar aan als 1 pakket. Geen idee waar hij in handelt maar als voorbeeld:

een shake beker(21%) €10

een pot eiwitpoeder (6%) €25

Combinatiepakket van beker en pot eiwitpoeder €30

 

Dat combinatiepakket zal bij hem als 1 product, waar hij dus ook maar 1 btw code aan kan hangen, in zijn webshop staan. Dit terwijl er zowel 6 als 21% op zit. Als hij 21% koppelt dan draagt hij teveel btw af over het pakket en bij 6% te weinig. Het is dan dus ook niet mogelijk om het volgens het voorbeeld van realist (antwoord 4) dit geautomatiseerd makkelijk gesplitst op de bon te zetten omdat het als 1 product verkocht wordt. Bij zijn voorbeeld ging het over brandstof en eten die niet voor 1 totaalbedrag verkocht worden maar duidelijk als losse producten met elk een eigen prijs.

Maar helaas is het idee van TS ook niet toegestaan om dan gewoon een percentage op de factuur te vermelden die er tussenin zit. Misschien toch een contact opnemen met de leverancier van het pakket.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 90 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.