• 0

KVK inschrijven voor payment service provider?

Hallo,

 

Ik ben een tweede jaars bedrijfseconomie student en wil wat extra bijverdienen. Het gaat hier om kleine bedragen. Ik verwacht een netto winst van 100-200 euro per maand. In principe gaat her hier om een hobby, omdat ik het niet per se voor het geld doe, maar ik vind het enorm leuk om wat handel te drijven.

 

Vroeger maakte ik gebruik van een zogenaamde "Pay Service Providers". Hiermee kan je bepaalde tegoed bonnen als betaalmiddel accepteren voor je verkopen. Dit liep destijds redelijk goed, ik had een omzet ( tegelijkertijd ook winst, aangezien ik het zelf had verdiend ) van 700-800 per maand. Helaas kon ik de diensten en producten niet meer leveren en ben ik ermee gestopt.

 

Ik mis het handelen wel, en heb even wat rondgeneusd op verschillende forums. Vooral in de gamer wereld zie je dat mensen tegoedbonnen voor games verhandelen. Vaak willen ze dit omruilen voor Paypal tegoed, en hier kan dus winst op worden gemaakt.

 

Normaliter koop ik de tegoedbonnen voor in circa 70% van de waarde in.

Voorbeeld:

 

Waarde tegoed bon:"10 euro

Inkoop prijs : 7 euro

Pay service provider pay-out na 1 maand: 8,50.

 

Dat komt neer op een rendement van circa 20%.

Echter heb je sinds kort een KVK-nummer nodig om van deze pay service providers gebruik te maken. Dit is door de Nederlandse bank bepaald.

 

Ik vroeg me dus af of ik mij in de KVK kan inschrijven, puur om gebruik te maken van deze service en hier mijn rendement op te halen?

 

Alle inkopen worden gedaan bij particulieren, de afkomst van de tegoedbonnen weet ik niet. Bij inkopen is er dus GEEN sprake van een factuur.

 

Daarnaast zijn er risico's gebonden aan het feit dat ik de afkomst van de tegoedbonnen niet weet. Toen ik zestien was heb ik een klant gehad die voor 1205 euro online games heeft gekocht met deze tegoedbonnen. Later bleek hij mensen beroofd te hebben om aan dit bedrag te komen. Ik voelde me toch wel rot dat ik hier niet eerder van afwist. Nu heb ik weer een aanbod gekregen om honderden euros tegoedbonnen in te ruilen voor 65% van de waarde. Ik vroeg de persoon in kwestie hoe hij deze tegoedbonnen heeft weten te bemachtigen, omdat ik het niet vertrouwde. Hij bleek de bonnen via een illegale manier te hebben bemachtigd, en om deze reden heb ik zijn aanbod dus ook afgewezen.

 

Wat ik hiermee duidelijk wil maken is dat er een risico is dat de tegoedbonnen niet op een eerlijke manier zijn verkregen. Echter vraag ik altijd even duur als ik het niet vertrouw, omdat ik dat ethisch wel verantwoord vindt, en ik zelf niet in de problemen wil komen.

 

Ik heb een werknemer van zo'n pay service provider gevraagd wat hij van mijn idee vond. De werknemer vond dat er teveel risico aan gebonden was, omdat iemand mij vroeg of laat wellicht gestolen tegoedbonnen kan geven. Dit snap ik, maar ik ben van mening dat je dit in elke branche hebt. Ik wil daarom jullie opinie hiervan weten, en ik ben bereid om mijn mening te herzien.

 

In mijn optiek loopt elke onderneming die cash geld aanneemt hetzelfde risico. De TV die de mediamarkt voor 600 euro cash verkoopt kan net zo goed zwart geld zijn..

Daarnaast loopt elke onderneming die deze tegoedbonnen ( die overigens wereldwijd als legitiem betaalmiddel wordt gezien ) hetzelfde risico?

 

Sorry for het lange verhaal, ik weet ook niet zozeer in welk sub-forum ik dit onderwerp moet plaatsen. Het gaat hier zowel om "wat vinden jullie van mijn..." als "kvk". Omdat ik feedback op mijn idee wil hebben, maar ook wil weten of het uberhaupt mogelijk is om hier een KVK voor op te starten. Het gaat hier overigens om paysafecards, maar ik heb het woord tegoedbonnen gebruikt, omdat het zo misschien wat makkelijker te begrijpen is.

 

Wat ik verder wil vermelden is dat ik de bedrijfsvoering van de KVK later misschien wel wil gaan uitbreiden als ik ergens een goede business in zie.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Goro12,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Waarde tegoed bon:"10 euro

Inkoop prijs : 7 euro

Pay service provider pay-out na 1 maand: 8,50

Dat je waardebonnen van bijvoorbeeld 10 euro (Nederlandse?) particulieren voor bijvoorbeeld 7 euro inkoopt snap ik. Dat je ze die 7 euro wil betalen via een PSP snap ik ook. Maar waarom krijg je van de PSP dan 8,50? Wie koopt uiteindelijk die waardebonnen en waar zit nu eigenlijk jouw toegevoegde waarde?

 

Ik vroeg me dus af of ik mij in de KVK kan inschrijven, puur om gebruik te maken van deze service en hier mijn rendement op te halen?

Dat ligt eraan of je voor de KvK kwalificeert als ondernemer, maar dat is zo lastig te zeggen.

 

Alle inkopen worden gedaan bij particulieren, de afkomst van de tegoedbonnen weet ik niet. Bij inkopen is er dus GEEN sprake van een factuur.

Ik neem aan dat je de kosten en opbrengsten bij de Belastingdienst opgeeft als resultaat uit overige werkzaamheden. Die kosten moet je natuurlijk wel aan kunnen tonen, al is het maar via een bankafschrift met de transactie en duidelijke omschrijving.

 

Daarnaast zijn er risico's gebonden aan het feit dat ik de afkomst van de tegoedbonnen niet weet.

(...)

In mijn optiek loopt elke onderneming die cash geld aanneemt hetzelfde risico.

Bonnen zijn geen cash. Als je redelijkerwijs kunt vermoeden dat het heling betreft, dan mag het natuurlijk niet. "Even doorvragen" is daarvoor niet voldoende. De rechter zou mogelijk kunnen vinden dat er in het geval van jouw product een grotere kans bestaat dat de bonnen niet rechtmatig zijn verkregen, waardoor je extra risico loopt.

 

Er zijn speciale regels voor helinggevoelige zaken als "platina, goud, zilver, edelstenen, uurwerken, kunstvoorwerpen, auto's, motorfietsen, bromfietsen, fietsen, foto-, film-, radio, audio- en videoapparatuur en apparatuur voor automatische registratie" maar opmerkelijk genoeg staan waardebonnen daar niet bij.

 

Als je veel inkoopt van particulieren kun je wel te maken krijgen met regels over registratie en legitimatie van de verkopers. Een handeltje drijven in anoniem verkregen spullen kan (hopelijk) rekenen op enige extra aandacht van de toezichthoudende instanties.

 

Iets anders: de verstrekker van de bonnen kan doorverkoop wel beperkt hebben in de voorwaarden van de bonnen. Dat is natuurlijk weer een ander probleem. Die beperking houdt niet altijd stand als de bonnen niet op naam gesteld zijn, maar dat terzijde. Uit de voorwaarden van Paysafecard:

 

4.8 Het is verboden paysafecards via niet geautoriseerde internetplatformen te verkopen, te

verhandelen en te verwerven. Dit verbod heeft expliciet betrekking op de zogeheten

“ruilbeurzen” waarop paysafecard pincodes illegaal voor de verkoop worden aangeboden.

 

En waarom zouden mensen de kaart met verlies aan jou verkopen, terwijl er in dezelfde voorwaarden staat:

U hebt te allen tijde het recht om een terugbetaling van het tegoed op uw paysafecard te

eisen.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Ik verwacht een netto winst van 100-200 euro per maand. In principe gaat her hier om een hobby, omdat ik het niet per se voor het geld doe, maar ik vind het enorm leuk om wat handel te drijven.

Helaas voor jou is Higherlevel een ondernemersforum, en om te voorkomen dat we overspoeld worden met hobby-vragen staan we deze niet toe. Dit onderwerp gaat op slot en zal later verwijderd worden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.