Ondernemingsvragen van mensen op hobby- of bijverdienste-niveau

Aanbevolen berichten

Illustreert prachtig hoe dit forum evolueert. En tevens het belang van debat, van verschillende ideeën en uiteenlopende meningen. Die bijgesteld kunnen worden.

 

Dit forum is ooit begonnen als een hangplek voor technostarters. Toen werden vragen van andere ondernemers simpelweg weggefilterd. Dat was natuurlijk niet vol te houden, en dus gingen de sluizen open.

 

Een niet-technostarter werd in het begin naar off-topic verplaatst, zodat het techno-/innovatiegehalte in de boards prio bleef. Echter ... al snel bleek dat niet alleen de technostarters, maar een veel bredere ondernemersgroep behoefte had aan hulp, advies en informatie en veelvuldig HL benaderden. Na vele brainwaves hierover is HL uiteindelijk open gesteld voor alle vormen van ondernemerschap. Innovatie is een ruim begrip geworden - vele (startende) ondernemers zijn innovatief (vernieuwend/onderscheidend) bezig en daarom zijn de boards voor iedereen open.

Kortom: HL wordt steeds meer (traffic), maar ook minder (primaire doelgroep).

 

Er kwamen meer bezoekers, meer deelnemers en meer uiteenlopende vragen. Logisch dat de verhouding tussen Innovatie en Ondernemerschap uit balans raakte. Nogal wiedes dat er nagedacht werd (en gedebatteerd) over manieren om ook interessant te blijven voor die technostarters die wel voorop lopen in vernieuwing. Een optie was een NextLevel (toen geïnspireerd op AlwaysOn) toe te voegen. Dat is nooit gebeurd.

 

Toch vind ik zelf HL minder interessant als het een algemeen MKB ondernemersforum is, in vergelijking met high tech forums. Ik denk dat ik het aantal forums van HL dat ik standaard in het overzicht zie, maar 's drastisch ga inperken.

 

HL ontwikkelde zich daarentegen snel tot vraagbaak, met een toenemend gewicht van belastingkwesties, boekhoudzaken en zelfs verzekeringen. Er melden zich adviseurs van divers allooi, want waar de vis zit vind je de hengelaars. Er ontstond een toevloed van studenten die ontdekten dat ze hun studievragen snel beantwoord konden krijgen. Wat strengere moderatie vereiste en beperkingen op spam en zelfpromotie noodzakelijk maakte.

 

Vergelijk het met een buurthuis. Ooit opgericht met een bepaald doel, maar geleidelijk ingenomen door een fanatieke klaverjasclub en een stel hangjongeren die voor de goedkope drank langskomen. Dan zal de leiding toch wat maatregelen moeten nemen om het geheel weer in balans te krijgen.

 

Het is dus een wisselwerking tussen stuurlui en passagiers. In lijn met de doelstellingen van het forum dienen bijdragen over Innovatie in Ondernemerschap bevorderd te worden, terwijl nonnovatieve onderwerpen gesmoord mogen worden. Onlangs is besloten dat HL geen huiswerkvragen meer opneemt, we doen niet meer aan website-beoordeling en zo zijn er meer maatregelen die we genomen hebben (een bezemploeg instellen) en opnieuw kunnen nemen. Al dan niet in overleg met die community.

 

Mission impossible? De klaverjasclub zit nu aan een stamtafel uit het zicht van gelegenheidsbezoekers. Godzijdank! De huiswerkvragen zijn gesmoord. De website-beoordelingen zijn echter toegelaten en de strijd tegen nonnovatie is verloren. Drie keer raden wie er het meest actief waren in de bezemploeg...

 

HL krijgt bezoek van veel starters die eigenlijk helemaal geen ervaring of expertise hebben, en die het forum gebruiken als een makkelijk opstapje naar een antwoord. Op zich kunnen hun vragen snel beantwoord worden, maar het forum slibt dicht en de innovators haken af. Want als er dan eens een interessante vraag opduikt, zitten er meteen een paar betweterige studenten bovenop. Met een beetje pech krijg je daar nog eens een lichtelijk overspannen moderator overheen, want ook dat valt me op: van voortdurend bezemen worden de moderators ook niet vrolijker.

Dat noemden we zelfs mopperators.

 

Kijken we negen jaar na dat artikel in Sprout naar het forum, dan zie je dat het nu heel sterk een vraagbaak is geworden voor juridische vragen, belastingkwesties en boekhoudzaken. Dat het mod-team overwegend bestaat uit mensen die advies geven in deze domeinen (met alle respect en dank voor het dagelijks brood) en dat debat een beetje wantrouwend bezien wordt. Dat bederft de sfeer en houdt ons af van het beantwoorden van vragen.

 

En innovatie staat alleen nog voor de vorm in de header. Nederland kent nu een StartupDelta waar dit forum helemaal niks mee te maken heeft en er was afgelopen maand een StartupFest in dertien steden dat niet eens in onze agenda staat.

 

Kun je jammer vinden, maar de trein dendert door. De aansluiten met StartupDelta zie ik vanuit HL nooit meer ontstaan. Debat blijft wel bestaan, al roept dat soms kriegelige reacties op. Maar ee beetje discussie is niet meteen dramatisch of opruiend en heeft niks te maken met roeptoeteren of heibel zoeken. En die vraagbaakfunctie, daar heb ik een paar jaar geleden eens een statistiekje van gemaakt. Mag iedereen zelf conclusies aan verbinden.

 

De suggestie in dit topic was: als HL dan zo'n vraagbaakkracht heeft, gun dan ook een incidentele hybride (toe maar) hobby-ondernemer toegang. Als er al sprake is van een vloedstroom die gekeerd mag worden, is dat eerder die van mensen met halfbakken ideeën of vage verhalen over internetdiensten in Arbezjan. Maar misschien is dat ook wel weer de charme van ondernemen.

 

Zo en nou een espresso, en niet door de neus drinken. 8)

TopicActiviteit_HL.thumb.jpg.b8776c401e10de580a368b343f99ddae.jpg

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

De suggestie in dit topic was: ...

Nou, suggestie...da's niet echt het juiste woord, he? ;D

 

Twa, je bent al heel lang lid van Higherlevel, hebt veel bijgedragen aan het forum, bent jarenlang moderator geweest, en bent als waardering voor al je inzet lid van de zogenaamde Raad van Advies, dat een eigen afgeschermd subforum heeft waarin leden van de RvA met het moderatorteam van gedachten kunnen wisselen over beleid, richting, focus, etcetera.

 

En in plaats van dat je daar normaal een suggestie doet en wat argumenten aandraagt om samen met het moderatorteam te kijken of er misschien een verandering in het beleid nodig is zoek je hier op het publieke deel van het forum bewust de confrontatie op waarbij je elke vorm van een echte discussie vermijdt.

 

Wat dat zegt over je oprechtheid en je motivaties laat ik aan iedereen om voor zichzelf te beoordelen.

 

Link naar reactie

...als waardering voor al je inzet lid van de zogenaamde Raad van Advies, dat een eigen afgeschermd subforum heeft waarin leden van de RvA met het moderatorteam van gedachten kunnen wisselen over beleid, richting, focus, etcetera.

Nee hoor. RvA dient om juridische issues in een afgeschermde omgeving te bespreken. In Admin worden forumkwesties in besloten omgeving besproken, maar daar heb ik geen toegang toe. En in Over Higherlevel kan iedere deelnemer meepraten over forumzaken.

 

Zo krijg je meer invalshoeken en opinies.

 

Daar kan iedereen iets aankaarten. Is dat de confrontatie opzoeken?

 

Tracking van Add-This

Nieuwe partners van HL

Het nut van connecties

HL is geen handelsbeurs

 

Deze vraag had je trouwens ook in PM kunnen stellen, maar blijkbaar wil je dat in dit topic besproken zien. Is prima.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Jonge oproerkraaiers worden mannen en dan vergeten ze te spelen.

 

Ik voel weer een smeuige moderatie-discussie opborrelen! Jammer dat het draadje zo op slot gaat... :(

Dat waren nog eens marathon-debatten. Vond toen ook niet iedereen leuk, maar dat is dan weer het voordeel van zo'n forum. Je kan altijd een andere attractie opzoeken. Of een belastingvraag gaan beantwoorden.

 

Waarom wordt anno 2016 een kritische vraag gezien als een opruiende actie? Waarom wordt er gedreigd met slotjes en andere restricties. Tegen wie valt er op te ruien? Zijn er primes inter pares die boven discussie staan? In de forumregels staat helemaal niets van dien aard*; daar staat dat discussie over moderatie niks toevoegt nadat een bericht op grond van de regels gesloten is. De rubriek Over Higherlevel is opgezet met het expliciete doel om dit soort kwesties te bespreken. Dus die aggressieve reacties verbazen me. En als iemand het waagt om een compromis te suggereren, kan die ook een kat krijgen.

 

Nah...het is gewoon een beetje irritatie aan mijn kant...

 

Kijk ook eens naar het lijstje moderators. Een derde daarvan is zelden op het forum, een ander derde modereert niet actief en dus mag het resterende derde zijn best doen om de doorstroming te bevorderen. Dat schap is al jaren niet meer bijgevuld met verse schepenen. Terwijl het toch behoorlijk arbeidsintensief is. Al dat forumverkeer in goede banen leiden. Al die vragen mee beantwoorden (dat hoeft natuurlijk ook niet perse, vier mods op één dame). Norbert nam onlangs zelfs een maandje modpauze. Dan kunnen oude reserves gevraagd worden om in te springen, maar misschien is het ook een optie om eens frisse uitbreiding te zoeken.

 

En als je dat nou goed doet, vraag je een paar frisse oproerkraaiers om mee te modereren en actief mee te praten over de verdere ontwikkeling van dit forum. Want de toekomst komt er snel aan. En die zit vol rare hobby-ondernemers.

 

Ughh. Ik heb gezegd.

 

 

* In een eerdere versie van Bonjernoors reactie stond dat discussie over moderatie zinloos was en tot sluiting van topics zou leiden.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Ik ben pas in pagina 3 van dit topic 'ingestapt' (weekend, snapte, was ergens bier aan het drinken), maar het is me eigenlijk nog steeds niet echt duidelijk wat het doel hier nu is :)

 

Een beetje wat ik uit het hele verhaal opmaak:

1. Topics worden gesloten als het echt overduidelijke studie- of hobbyvragen zijn

2. Dat is in principe tof, maar ook weer niet altijd (bijvoorbeeld als iemand tijd en moeite in een antwoord heeft gestopt)

3. ALS iemand het niet tof vindt dat een topic gesloten is kan ie verzoeken om een moderator te vragen het weer te openen

4. Soms denken mensen nu anders over dingen dan ze in 2012 deden (vrij naar "vroeger toen Geert Wilders nog een linkse punker was")

 

Ben ik er dan zo'n beetje? Zo ja, wat is dan het verdere nut van de discussie? :)

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie

Ben ik er dan zo'n beetje?

99% correct!

 

Dit onderwerp gaat op slot en zal later verwijderd worden.
Terwijl deelnemers moeite genomen hebben om te helpen bij het vinden van een antwoord waar die hobby evident ondernemersdimensies had.

geertwilders.jpg.699e11b09861693cfeb74a567da79b20.jpg

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Ben ik er dan zo'n beetje? Zo ja, wat is dan het verdere nut van de discussie? :)

 

Voor zover ik het zie / lees

 

Toine wil wat meer leven in de brouwerij, wat meer interessante vragen trekken, HL zichtbaarder en relevanter maken voor bepaalde groepen ondernemers.

 

Dat punt/doel probeert hij via een stuks of 10 aanvliegroutes benaderingen te maken/bereiken.

 

Een aantal (zo niet de meeste) daarvan wekken (al dan niet terecht) weerwoord omdat de argumenten niet, of niet helemaal, kloppen waarbij de discussie verzand in details en welles/nietes.

 

Daarbij komt een, laat ik het eufemistisch uitdrukken, prikkelende schrijfstijl van Toine en je hebt een non-discussie.

 

Ik geloof namelijk niet dat het Toine gaat om die hobby-ondernemer. Ik denk dat Twa als je iets uitzoomt iets anders ter sprake wil brengen, waarbij de hobby-ondernemer een klein onderdeeltje is dat nogal uit de loopt.

 

Het kan natuurlijk dat ik het met bovenstaande compleet en 100% verkeerd gezien heb.

Als ik het een beetje goed gezien heb, dan moeten we wellicht de openingsvraag even helemaal opnieuw formuleren.

 

Link naar reactie

Waarom wordt anno 2016 een kritische vraag gezien als een opruiende actie?

Of het opruiend is wordt bepaald door de toon en het verloop van de 'discussie' - in dit geval zijn de quotes helaas nodig. Je had het bijvoorbeeld ook kunnen brengen als "Ik krijg de laatste tijd het idee dat blablabla. Is er wat veranderd in het beleid, en zo ja, is dat niet een beetje te restrictief? Kijk bijvoorbeeld eens naar dit en dat onderwerp." om vervolgens op een respectvolle manier de diverse overwegingen te bespreken. Goeie kans zelfs dat er wat mee gedaan was - aangenomen dat je je punt hard had kunnen maken, natuurlijk.

 

De discussies uit het verleden waar je naar verwijst, en waar ik nog steeds een liefhebber van ben, waren discussies. Waarbij iemand een argument gaf voor zijn mening, en de ander aangaf waarom hij het niet eens was met dat argument.

 

In deze 'discussie' negeer jij de argumenten van de ander, dus dat is totaal niet te vergelijken.

 

Tegen wie valt er op te ruien?

Zeg het maar - het mod-team misschien?

 

Zijn er primes inter pares die boven discussie staan?

Jij lijkt jezelf die rol te hebben toegedicht...

 

In de forumregels staat helemaal niets van dien aard*; daar staat dat discussie over moderatie niks toevoegt nadat een bericht op grond van de regels gesloten is.

Dus zoals bij de hobby-draadjes?

 

Dus die aggressieve reacties verbazen me.

Iets met wind zaaien, toch, denk ik.

 

Kijk ook eens naar......uitbreiding te zoeken.

Dus dat jij geen gelijk krijgt komt doordat er een beperkte groep actieve moderators is die vastgeroest zitten in bepaalde denkbeelden en niet flexibel kunnen zijn? Is dat je stelling?

 

* In een eerdere versie van Bonjernoors reactie stond dat discussie over moderatie zinloos was en tot sluiting van topics zou leiden.

Nee, daar stond een quote uit de forumregels: "De moderatoren staan daarbij open voor je mening/toelichting, maar discussie hierover in het forum voegt niets toe!, eigenlijk had dit vanaf je eerste bericht dus al gesloten moeten worden! :)"

 

Ben ik er dan zo'n beetje? Zo ja, wat is dan het verdere nut van de discussie? :)

Je vergeet nummer 5: als het onderwerp toch interessant voor de overige leden van HL kan zijn, dan blijft het topic open

 

...waar die hobby evident ondernemersdimensies had.

Oh, gaan we het nu opeens 'ondernemersdimensies' noemen? Nee, dan heb je groot gelijk en hoeven we eigenlijk helemaal niks meer te sluiten, want bijna alles heeft wel een ondernemersdimensie. Als je maar hard genoeg kijkt! ::)

 

Je bedoelt hier natuurlijk weer die 2 voorbeelden van heren die geen ondernemer wilden worden, pinda's bijverdienden, en zich met lichte vrees afvroegen of ze daardoor verplicht waren zich bij de KvK in te moeten schrijven, waar ze helemaal geen zin in hadden. Ja, dat zijn bijzonder zinvolle discussies waar we allemaal plezier aan zullen hebben, op ons ondernemersforum!

 

Ik denk dat Twa als je iets uitzoomt iets anders ter sprake wil brengen, waarbij de hobby-ondernemer een klein onderdeeltje is dat nogal uit de loopt.

Twa is een grote jongen met een grote mond, dus laat 'ie dat dan gewoon zeggen. Hell - woorden zijn zijn professionele gereedschap, dus als iemand zich duidelijk zou moeten kunnen uitdrukken is hij het wel!

 

Link naar reactie

Als ik het een beetje goed gezien heb, dan moeten we wellicht de openingsvraag* even helemaal opnieuw formuleren.

De incidenten aan de oppervlak zijn meestal wel te koppelen aan grotere onderstromen. Daar kan best een breder debat over gevoerd worden (maak er dan een fris topic van), maar het is niet constructief wanneer dat ervaren wordt als één zot tegen de halve moderatieploeg.

 

De dynamiek beïnvloeden via verschillende aanvliegroutes is wel een goede kenschets, al gaat dat vooral onbewust. Zo werkt dat toch overal? ;)

 

 

* Wat nu de openingsvraag is, was gepost in een eerder topic over hobbyisten die in het ondernemerschap dreigen te belanden. Daar was dus al context.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Meedenken met ons forum is uiteraard altijd welkom. Daar wordt, indien relevant en mogelijk ook wat mee gedaan. Zo worden benoemde issues in de stamtafel opgepakt en wel/niet doorgevoerd.

Er een debat van maken om je gelijk/bijvang te krijgen als iets niet gaat zoals men wenst, is wat anders. Maar zolang men daar inhoudelijk op reageert ook geen probleem. Neemt niet weg dat de in dit topic tussen de regels lezende vermeldde neerbuigende onderwater opmerkingen richting moderatie mij wel steekt!

 

Ik wil dus slechts inhoudelijk reageren en e.e.a. toelichten.

Dit topic manouvreert zich in diverse richtingen. Van hobbyvragen toestaan, naar statistieken naar over hoe ons forum sinds aanvang (2002) minder innovatieve ondernemers discussies heeft.

 

1) Uniforme moderatie op de forumregels (in dit geval welke hobby, student en of werkgever staan we wel toe?), is iets wat we nastreven. Omdat we ook binnen onze moderatiegroep daarover van mening kunnen verschillen, zijn de regels wat zwart-witter gemaakt. Daarbij ga ik er vanuit dat de hobbyfotograafvraag in dit topic als voorbeeld genoemd is, maar dat we bijna allemaal beseffen dat nu juist die vragen niet op ons forum thuis horen. Achter de schermen PM-en we met de TopicStarter als we twijfelen en informeren we of het daadwerkelijk om ondernemen gaat. Dat er tussendoor topics lopen waarin we dit niet signaleren en die nu ook als voorbeelden in dit topic worden aangehaald en niet verplaatst worden heft mede te maken met de reacties die daar al door anderen op gegeven zijn?

 

En... niet naar ieders genoegen zullen we altijd doen wat iedereen wenst met behouden, sluiten en verwijderen van topics. Dat is gelukkig ook gemeld, is ook begrip voor! Maar ik wil het toch nog even aanstippen.

 

2) Dat de niet-innovatieve issues de overhand hebben, zie ik ook bij off line bijeenkomsten. Een ondernemer die met innovatie bezig is, praat daar niet over zijn innovatie, maar is op zoek naar informatie over de algemene onderwerpen van het ondernemerschap. Een algemene ondernemer daarentegen bespreekt veel eerder/sneller zijn ondernemersplannen en de vraagtekens die hij/zij daar bij heeft.

 

Verder zie ik in de off line innovatieve bijeenkomsten, waar ik aanwezig ben, precies het zelfde gebeuren. Dat juist de innovatieven de koppeling/samenwerking zoeken met de algemene ondernemers. Dit omdat de (bijv. visboer, broodbakker e.d.) nu eenmaal meer ondernemers skills hebben. Wat dat betreft is ons on-line forum niet veel anders.

 

Ik verneem dan ook van die innovatieve organisaties, dat de algehele conjunctuur op dit moment is, dat in Nederland de innovatie daalt. Qua daling kampen daar ook de organisaties welke zich inzetten voor de innovatieven mee. Al is innovatie momenteel wel weer ietsje aan het stijgen.

 

Innovatie altijd mijn stokpaardje geweest voor dit forum. Dus ook ik vind dat jammer.

Even terug in de geschiedenis van ons forum wat dat betreft. Dat we inderdaad gestart zijn voor alleen innovatieve ondernemers. Toen was ons forum slechts ingericht met de innovatieve sectoren. Al snel bleek dat in die specifieke boards de innovatie ondernemer wel zijn technologie board opzocht, maar daar vragen stelden over de algemene ondernemers issues. Mede om die reden is toen (2003) ons forum heringericht en aangevuld met die algemene onderwerpen boards. Wij merkten toen al dat de innovatieven de algemene ondernemer nodig hebben en zijn er uiteraard moderatoren met die expertise aangetrokken en warden ook samenwerkingen aangegaan met organisaties die overkoepelend de ondernemers bedienden met informatie. Grootste toendertijd was Zibb (Elsevier).

 

Dat niet iedereen daar blij mee was is toen gebleken uit het missen van een aantal actieve deelnemers die alleen innovatie wensten. Dat was op dat moment jammer, maar wat bleek.... de meesten keerden na een tijd toch weer terug. Er zijn ook actieve deelnemers die we nog steeds missen, maar die zijn het forum ontgroeit en/of hebben geen interesse meer of geen zin meer om de nieuwe aanwas te beantwoorden met vragen die ze paar jaar geleden ook al beantwoord hebben voor andere startende ondernemers. Daar komen dan organisch nieuwe actieve leden voor terug.

 

M.b.t. voorbeelden van het missen van bepaalde innovatieve organisaties als partner. Daar wordt wel altijd aan gewerkt. Ik ben zoveel al mogelijk bij interessante off-line bijeenkomsten wat dat betreft. Vermelding van innovatieve events in de agenda? Het staat iedereen vrij relevante evenementen te plaatsen. Doe dat alsjeblieft als je die signaleert.

 

3) Statistieken. Ons forum is door de jaren heen stabiel. Elk jaar hebben we gemiddeld het zelfde bezoekersaantal en nieuw geregistreerden leden. Dat kan per maand verschillen en soms ook per jaar (bijv. een dip in bepaalde jaren), maar over het algemeen niet meer/minder. Dat de doelgroep (type ondernemer) veranderd is, is daarbij wel een feit. Dat is min of meer organisch zo ontstaan, maar proberen we wel bij te blijven sturen.

 

Overkoepelend: ik zeg JA tegen meer dynamiek vanuit diverse hoeken om ons forum voor iedereen interessant te houden. En dat gebeurd mede door het aangehaalde in punt 1) door bepaalde vragen niet te behandelen op ons forum en punt 2) de innovatieven op te blijven zoeken.

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Wat nu de openingsvraag is, was gepost in een eerder topic over hobbyisten die in het ondernemerschap dreigen te belanden. Daar was dus al context.

De verkeerde - niet inhoudelijke - context, en een onnodige bump in een 2,5 jaar inactief topic. Daarom is het ook afgesplitst: discussie over doelgroepen, forumregels en/of moderatie hoort niet in een inhoudelijk topic thuis, maar in over Higherlevel.

 

maar het is niet constructief wanneer dat ervaren wordt als één zot tegen de halve moderatieploeg.

wat niet constructief is, is een post met veel onnodig drama en drogredenen. Een straigth to the point vraag zonder complottheorieën en suggestieve (en naar bleek verkeerde ) aannames geeft een veel zuivere discussie over de inhoud in plaats van keer op keer de vorm.

 

Neemt niet weg dat de in dit topic tussen de regels lezende vermeldde neerbuigende onderwater opmerkingen richting moderatie mij wel steekt!

Idem.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Innovatie altijd mijn stokpaardje geweest voor dit forum. Dus ook ik vind dat jammer.
Je kan ook zeggen: StartupDelta bedient een verschillend segment van starters en HL heeft zich ontwikkeld tot een vraagbaak die een heel ander soort starters (en gevestigde kleine ondernemers) van nuttige info voorziet. Behalve als vraagbaak dient HL ook als ontmoetingsplek waar ondernemers elkaar inspireren en over nieuwe ontwikkelingen debatteren. Het is een zelfsturende gemeenschap van ondernemers, voor ondernemers. En bij dat zelfsturend karakter hoort soms/frequent/voortdurend debat over de te varen koers.

 

Dan is het missen van de aansluiting met StartupDelta niet zo'n punt en wordt de inspiratie van non-tech ondernemers spannender. Kunnen we meer doen dan belastingvragen beantwoorden? Dan worden ook de onderstromen van belang. De aanwas van een half miljoen zzpers in luttele jaren. De opkomst van mensen die vanuit de schuur kabeltjes of hardrock-merchandise gaan verkopen. Afgeserveerde werknemers van V&D, de Rabo en Shell die een nieuw bestaan zoeken als coach of foodtrucker. Het beweegt volop en HL kan iets voor die nieuwe ondernemers betekenen.

BobWilders.thumb.jpg.fefab574cc484ca451f74b0c8956e6c4.jpg

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Mij spreekt de reactie van Mikky mij enorm aan, vooral dat zij stelt dat er uniformiteit wordt nagestreefd en dat de regels daartoe wat zwart-witter zijn gemaakt. Dat lijkt mij een goede uitleg van hoe moderatie moet worden toegepast en dat er dan toch hier en daar 'licht tussen blijft zitten'. Je kunt het nu eenmaal niet dichttimmeren.

 

Het doet mij een beetje denken aan de huisregels die ik voor mijn accommodatie verhuur hanteer. De hoofdregel is dat er geen onveiligheid, overlast of schade ontstaat, maar dat soort containerbegrippen dekt de lading eenvoudigweg niet, het moet dus heel concreet (zwart-wit) worden gemaakt. Zo verbied ik het dat mensen zelf apparaten meenemen om te frituren, te gourmetten of te fonduen. Iedereen vindt dat soort dingen leuk om te doen, maar zelden wil iemand het in eigen huis hebben, want alleen al de geur die achterblijft, is onplezierig, tel daarbij het risico op dat de stoppen mij dan om de oren vliegen, omdat men denkt dat er wel een stuk of vijf gourmetstellen op één elektriciteitsgroep kunnen.

 

Waarom de discussie hier soms voortkabbelt en dan weer heviger voortduurt, vergelijk ik dan maar met sommige gasten van mij die ook een geheel eigen uitleg geven aan een huisregel, waar ze vooraf wel akkoord mee zijn gegaan.

 

Streng, doch rechtvaardig, het is niet gemakkelijk.

 

En dat het Mikky steekt dat de moderatoren worden aangevallen, begrijp ik ook, want ik snap niet wat bijvoorbeeld een statistiek over hoe actief moderators zijn, inhoudelijk bijdraagt. Dat, tezamen met andere randzaken die er steeds bij worden gesleept, scheppen eenvoudigweg geen helderheid in de discussie, evenals het ontwijken van tegenargumenten. Maar dat verschijnsel was mij bij TwaBla inmiddels wel bekend, waarmee ik niet wil aangeven dat dan altijd maar te accepteren. Als een werknemer hier geen vragen mag stellen i.v.m. de focus, zou ook de focus van een topic bewaakt kunnen worden.

 

Er is al eerder op aan gestuurd om dit topic maar te sluiten, maar met Mikky's bijdrage is mijns inziens echt alles wel erover gezegd, wellicht is het moment nu echt daar?

 

Ik ben blij dat we op HL kunnen discussiëren, leer er veel van, merk ook dat ik soms te serieus overkom, terwijl ik HL hoofdzakelijk als oprecht plezierige afleiding bezoek, soms iemand behulpzaam kan zijn of zelf geholpen word en een moderator zal zelden tegengas van mij krijgen, tenzij ik mij iets oprecht afvraag en daar is mijns inziens voldoende ruimte voor.

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie

Mij spreekt de reactie van Mikky mij enorm aan...

Kijk ook eens naar Mikky's signatuur.

 

Dat de focus op ondernemen ligt, is evident. Je kan bij de selectie van toelaatbare topics vervolgens kijken naar de vraag of de vraagsteller. Is de vraag relevant voor ondernemers, of is de vraagsteller een ondernemer? Gaat het om wie je bent of gaat het om je inhoudelijke bijdrage aan een forum over Ondernemerschap & Innovatie? Kijk maar eens naar dit topic. Beoordeeld op de vraag is het allemaal best. Kijk je naar de vraagsteller dan mag het niet.

 

De statistiek toont de verschillende topics in 2013.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Toine, ik laat het hierbij:

 

'Er is al eerder op aan gestuurd om dit topic maar te sluiten, maar met Mikky's bijdrage is mijns inziens echt alles wel erover gezegd, wellicht is het moment nu echt daar?'

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 243 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.